janders Posted March 26, 2015 Posted March 26, 2015 (edited) Tänkte berätta lite i bilder om ett försök att uppgradera några filterkomponenter i mina Martin Logan Vantage. - Alla kondensatorer kommer bytas till så 'stora' och 'dyra' jag överhuvudtaget kan få plats med. - Ville gärna prova Mundorfs hyllade effektmotstånd, så jag valde ut ett par som jag 'tror' sitter i någorlunda kritisk högfrekvens-del av filtret. Egentligen är jag ju total-amatör på filter-analys, men har lite praktisk erfarenhet av filtermoddar på dynamiska högtalare och vad som brukar hända rent ljudmässigt vid framförallt uppgradering av kondensatorer. Här har vi ju dock att göra med en elektrostat-hybrid, och vilken ljud-förändring (förbättring!) man överhuvudtaget kan få fram här ska bli mycket spännande att höra... Förutom viss egen erfarenhet av t.ex Mundorf's Supreme kondensatorer, har jag i valet av kondingar följt lite rekommendationer från följande site: Capacitor Test Så här ser högtalarens filter ut i original: (inte min bild, tagen från ML användarforum) Här är den nya 'laguppställningen' för en högtalare (från vänster till höger): - Jantzen Audio Cross-Cap 47uF/400V MKP 5% (ersätter Bennic 47uF/160V MKT 5%) - Intertechnik Audyn-Cap Plus 10uF/800V 2% + Mundorf MCap EVO Aluminium Oil 8.2uF/450V 3% + Mundorf MCap EVO Aluminium Oil 3.9uF/450V 3% (dessa tre parallellt ersätter 1st Solen PB-MKP-FC 22uF/400v 5%) - Jantzen Audio Silver Z-cap 8.2uF/800V 2% + Mundorf MCap Supreme 2.2uF/800V 2% (dessa två parallellt ersätter 1st Solen MKP-FC 10uF/400v 3%) - Två (av totalt sju) effektmotstånd på 20W/2% från Mundorfs M-Resist-serie med värdena 1ohm respektive 0.47ohm (ersätter 1 + 0.5 ohm 'Ohmite' 5%) Jag har demonterat ena filtret ikväll, och imorgon slås lödstationen på Edited April 3, 2015 by janders Quote
janders Posted March 27, 2015 Author Posted March 27, 2015 (edited) Klart ! (ena kanalen alltså...) Lite vibrationsdämpande lera kletades på oxå efter att bilden togs Edited March 27, 2015 by janders Quote
janders Posted March 27, 2015 Author Posted March 27, 2015 (edited) UTRENSAT! Edited April 3, 2015 by janders Quote
Engelholm Audio Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 Klart ! (ena kanalen alltså...) Lite vibrationsdämpande lera kletades på oxå efter bilden togs http://i812.photobucket.com/albums/zz42/Dr...6f9d9e8a26c.jpg Nästa steg blir att testa bättre spolar. Var dock varsam på att Rdc varierar mellan olika spolar. Quote
Adagio Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 Kul! Jag gjorde samma sak med par magnepan 1,6 qr för några år sedan och tyckte det blev klara förbättringar. Jag hade också läst massor av kondensator-trådar på nätet innan jag valde märke. Att jag sedan valde en extern låda gjorde att jag inte behövde ta hänsyn till komponentstorlek. Jag valde Jensen PIO Cu samt Al och sedan Jantzens mineraleax/pappers isolerade kopparfoliespolar med samma mH och ohm som orginalapolarna. Ska bli kul att höra/läsa vad du tyckte! De där SCR lär vara otroligt neutrala men jag bytte sådana i mitt slutsteg mot PIOs och det var en klar förbättring enl mig. Enklare PP-kondingar är snabba detaljerade och luftiga men saknar tyngd och kött o blod. Det blir mer äkta musikalitet med tex PIO eller bättre kondensatorer. Quote
calle_jr Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 vilken ljud-förändring (förbättring!) man överhuvudtaget kan få fram här ska bli mycket spännande att höra... Quote
Adagio Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 Jag var tvungen att gå utanför "the Box" så här stora blev filtren, notera Krellen på hyllan som reference? Quote
janders Posted March 28, 2015 Author Posted March 28, 2015 Jag var tvungen att gå utanför "the Box" så här stora blev filtren, notera Krellen på hyllan som reference? http://i873.photobucket.com/albums/ab294/J...madagio/240.jpg Grymt, Adagio! Här är en annan kompromisslös snubbe som "gått loss" på ett par ML Spire: ML Spire external crossover Quote
Adagio Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 Betänk även ev parasiteffekter när du lägger topologin. Dessa kan vara kompenserade i orginalfiltret så därför ska man tänka på att försöka efterapa det så mycket som möjligt. Annars gäller regeln att alltid försöka lägga komponenterna i 90 grader mot varandra, förutom parallelllkopplade bypasade kondensatorer förstås. Det finns många vägar att gå i fråga om komponenter..... det är som lösgodis... Vad ska man välja? Det viktiga är att man utgår från vilka egenskaper man vill framhäva, men det blir alltid bättre med bättre komponenter, tycker jag. Quote
Adagio Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 http://lampizator.eu/Fikus/CAPACITORS.html Här finns ett diagram som jag tycker är ett bra sätt att beskriva olika kondensatorer. Quote
janders Posted March 28, 2015 Author Posted March 28, 2015 (edited) Tack för alla synpunkter! Spolarna tror jag inte jag kommer byta i första taget, eftersom riktigt bra plattfolie-spolar blir så mycket större att jag måste överväga bygga ny låda till filtret (= för jobbigt!). Inbillar mig att bättre spolar inte ger så mycket förbättringar i termer av upplösning/distorsion som kondensatorer gör, men jag kan ha förstås ha fel! Beträffande RDC (och Q-värde?) så 'tror' jag (återigen!) att en förändrad frekvensgång i basregistret (som väl brukar uppträda vid spol-byte) nog ändå blir lite "överspelad" av att jag använder digital rumskorrigering av både frekvensgång och fas (MiniDSP/Dirac). ...och topologin är ju vad jag kan se oförändrad i relation till originalet. Edited March 28, 2015 by janders Quote
Adagio Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 Jag tycker topologin ser bra ut, jag tänkte ang att byta ut spolar mm. Då blir det annorlunda. Jag har sett en del moddar där de inte tänkt alls PP detta utan bara lagt allt paralellt, förmodligen för att det blev snyggt. Quote
janders Posted April 3, 2015 Author Posted April 3, 2015 (edited) Efter knappt en veckas "inspelande" och lyssnande kan man väl lyckligt konstatera att det blev mera av...luft, transparens, renhet, fastare bas...kanske aningen ljusare klang (så jag får överväga justera frekvensgången litet i Dirac-filtret) Överlag är jag mycket nöjd med resultatet Edited April 6, 2015 by janders Quote
Recommended Posts