Jump to content

Ett micro projekt


kåbe

Recommended Posts

Okej.

Det är förmodligen en SF-1 (seamless fabric) 1 är den längd jag tror används till bl.a. RX-1500 (använder själv SF-2). Det är som du säger en helt stum rem tillverkad av aramid fiber om jag minns rätt. Det finns nya mycket fina kopior att köpa ifrån Japan, gjorde det då min orignalrem hade fått en egen form. Den nya sänkte svajet ytterliggare.

Jag anser definitivt att detta är bästa sättet att driva Micro Seiki spelarna. Snöre/tråd skapar mer svaj och rumble enligt alla gamla tester/mätningar jag sett.

Något som kan göra mycket stor skillnad när du anvämder SF-remmarna är anspänningen mellan motortrissa och tallrik. Efter exprimenterande där jag mätt svajet samtidigt som jag kunnat justera det under gång har jag fintrimmat min spelare. Bäst är det med en mycket lätt anläggning, jag skjuter själv fart på skivtallriken då den slirar en del för att komma upp i fart annars.

Med denna metod har jag fått min SX-777:a att svaja mindre än alla dryga 50 spelare jag mätt genom åren. Det inkluderar fina direktdrivna, legendariska mellanhjulsspelare och inte minst moderna monster high end spelare.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Ser att du valt att ha en matta ovanpå skivtallriken, har du provat dig fram? Micro Seiki rekommenderar att man inte ska ha det alternativt en mycket tunn. Deras egna mattor var i antingen gunmetal eller skinn/läder. Har en "kopia" på den senare (originalen kostar lite mer än det smakar). Men använder den inte då jag föredrar utan. Däremot har jag alltid en skivpuck ovanpå.

Micro Seiki hävdar att en mjuk skivmatta tar bort en del av dynamiken, det låter inte helt ologiskt.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Deras egna mattor var i antingen gunmetal eller skinn/läder.

Kåbe, jag har en rejäl bit koskinn liggande här. Det kanske kan va nåt?

Tack för besöket igår. Nu blir det snart returbesök hos dig också, den här tråden gör mig nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Ser att du valt att ha en matta ovanpå skivtallriken, har du provat dig fram? Micro Seiki rekommenderar att man inte ska ha det alternativt en mycket tunn. Deras egna mattor var i antingen gunmetal eller skinn/läder. Har en "kopia" på den senare (originalen kostar lite mer än det smakar). Men använder den inte då jag föredrar utan. Däremot har jag alltid en skivpuck ovanpå.

Micro Seiki hävdar att en mjuk skivmatta tar bort en del av dynamiken, det låter inte helt ologiskt.

MvH Carl

I mitt fall måste jag ha en skivmatta. Trots att jag monterat tonarmen så lågt det går gick det inte att justera VTA optimalt. Jag har provat en matta från Oyaide (Gummi/ tungsten) samt den på bild (Fo.Q RS-912).

Skall även prova Oyaides aluminium matta.

Tror inte på att spela utan matta alls. Det sjunger rätt bra om tallriken då man knäpper på den. Trots att det är ett super lager i spelaren så finns det nog en viss koppling till tallriken som kan färga ljudet.

Kan jag komma tillrätta med VTA justeringen så skall jag även utvärdera att spela utan matta. Min Kenwood låter ju bäst utan matta och det kan ju vara så även här.

Med vänlig hälsning/Kåbe

Link to comment
Share on other sites

Kåbe, jag har en rejäl bit koskinn liggande här. Det kanske kan va nåt?

Tack för besöket igår. Nu blir det snart returbesök hos dig också, den här tråden gör mig nyfiken.

Tack själv.

Kan bara konstatera att det har gått framåt i ditt trimmande av systemet.

Du är välkommen när som helst. Skinn finns också med på listan som skall provas. Vi får komma överens ditt koskinn.

Med vänlig hälsning/Kåbe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...