kåbe Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Hej Startar en tråd om mitt senaste pyssel. Rubriken får som vanligt vara en ledtråd om vad det handlar om. Med vänlig hälsning/Kåbe Quote
Bebop Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Startar en tråd om mitt senaste pyssel. Rubriken får som vanligt vara en ledtråd om vad det handlar om. Får väl börja då med den enklaste gissningen. Du har kommit över Micro Seiki skivspelare eller tonarm eller båda som du tänker ge nytt liv. Quote
kåbe Posted March 23, 2015 Author Posted March 23, 2015 Om man sitter nöjd med sin anläggning och inte längre vill ändra något men ändå vill hålla på och pilla mellan lyssningarna så är ju vinyl en lämplig sysselsättning. Här kan man lägga många timmar på trimma och justera. För er som inte vet så har jag sen tidigare 3 konstruktionsprinciper representerade i mitt lyssningsrum. Samlingen blir ju inte komplett förrän den fjärde är på plats. Här kommer en bild på en av modifieringarna. Quote
kåbe Posted March 23, 2015 Author Posted March 23, 2015 Får väl börja då med den enklaste gissningen. Du har kommit över Micro Seiki skivspelare eller tonarm eller båda som du tänker ge nytt liv. Japp Quote
kåbe Posted March 23, 2015 Author Posted March 23, 2015 Förutom rigida fötter så skall chassiet få en extra vikt på 8 kg. Vikten är en kopia av Micros original vikt. Ljudmässigt så skall den förbättra basåtergivningen om man får tro vad som sägs på nätet. Quote
kåbe Posted March 23, 2015 Author Posted March 23, 2015 Här ser man tydligt att skruvhål (M4) finns förberett. Quote
Vinylcalle Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Mycket spännande. Den var ju lätt. Med andra ord en 1500 (gissningsvis RX-1500, den senare SX-1500 är ovanlig). I vilken konfiguration vet jag dock inte än. Eftersom du har extra vikten (RW-1500?) gissar jag att det blir med en RY-1500D och RS-1500. Undersidan av lagret skvallrar om att det inte är en VG eller FVG, skulle kunna vara en G dock. Ska bli kul att se vad du mer tänker göra, har en viss kunskap om spelarna (men svårt att få tag i allt för mycket tyvärr). MvH SX-777:ägaren Quote
calle_jr Posted March 24, 2015 Posted March 24, 2015 Vikten på plats. http://i477.photobucket.com/albums/rr140/k...projekt0066.jpg Coolt! Vad vägde drivverket innan det gick upp i vikt? Har du hittat instruktion även hur man bör ändra upphängningen? Quote
kåbe Posted March 24, 2015 Author Posted March 24, 2015 Mycket spännande. Den var ju lätt. Med andra ord en 1500 (gissningsvis RX-1500, den senare SX-1500 är ovanlig). I vilken konfiguration vet jag dock inte än. Eftersom du har extra vikten (RW-1500?) gissar jag att det blir med en RY-1500D och RS-1500. Undersidan av lagret skvallrar om att det inte är en VG eller FVG, skulle kunna vara en G dock. Ska bli kul att se vad du mer tänker göra, har en viss kunskap om spelarna (men svårt att få tag i allt för mycket tyvärr). MvH SX-777:ägaren Du verkar ha järnkoll på variantfloran. Detta projekt har utgått från en std RX-1500G. Jag valde medvetet den enklare G versionen då beg.priserna på FV och FVG varianterna är tokhöga samt att komplexiteten ökar med vacuumpump och luftlagrade tallrikar. Väldigt svårt att få tag i delar om det skulle krångla. Quote
kåbe Posted March 24, 2015 Author Posted March 24, 2015 Coolt! Vad vägde drivverket innan det gick upp i vikt? Har du hittat instruktion även hur man bör ändra upphängningen? Jag är inte helt säker, men jag tror att chassiet väger ca 12 kg. Det är tillverkat i zink. Tillriken (G som i Gunmetal) som i mitt fall väger ca 9 kg. En aluminiumtallrik väger ca 2,4 kg. Micro hade flera varianter på fjädrar till fötterna beroende på vilken tallrik man hade. Man kunde köpa styvare fjädrar till fötterna tillsammans med chassievikten. Senare gick man över till en rigid fot. Mina fötter har samma infästning i chassiet men jag valde att göra den nedre delen av foten lite bredare. Min design liknar mer foten som man ser på SX5000 modellen. Quote
Vinylcalle Posted March 24, 2015 Posted March 24, 2015 Du verkar ha järnkoll på variantfloran. Detta projekt har utgått från en std RX-1500G. Jag valde medvetet den enklare G versionen då beg.priserna på FV och FVG varianterna är tokhöga samt att komplexiteten ökar med vacuumpump och luftlagrade tallrikar. Väldigt svårt att få tag i delar om det skulle krångla. Kul. G varianten gör ju det hela roligt på riktigt. Redan standard S-1500 (det lager man använde i dom "seriösa" spelarna) är ett av världens bästa skivspelarlager. I och för sig blir det ytterligare bättre (och ålderbeständigt) med kulan utbytt mot luft . Men precis som du säger marknaden har också förstått det och priserna är därefter. Även om det är otroligt prisvärt med tanke på vad som finns nytt. Ska följa din tråd med nöje. Skulle gärna vilja veta vad för servicearbeten du tänker utföra (kanske presenteras eftersom) och särskilt om något ska göras med centrumlagret. Renoverade och servade själv min SX-777 Air med bland annat rengöring och smörjning av motorn (viktigt), Pollering av tallrik (tog nog 10-15 timmar av gnuggande), reparation av fötter, byte av samtliga elektrolyter, byte av trimpottar samt injustering, ny kopia av rem ifrån Japan. Diskuterar gärna hur du tänkt driva den, rem eller tråd m.m. Har undersökt det en del. MvH Carl Quote
Vinylcalle Posted March 24, 2015 Posted March 24, 2015 Jag är inte helt säker, men jag tror att chassiet väger ca 12 kg. Det är tillverkat i zink. Tillriken (G som i Gunmetal) som i mitt fall väger ca 9 kg. En aluminiumtallrik väger ca 2,4 kg. Micro hade flera varianter på fjädrar till fötterna beroende på vilken tallrik man hade. Man kunde köpa styvare fjädrar till fötterna tillsammans med chassievikten. Senare gick man över till en rigid fot. Mina fötter har samma infästning i chassiet men jag valde att göra den nedre delen av foten lite bredare. Min design liknar mer foten som man ser på SX5000 modellen. En komplett RX-1500G väger 33,1 kg enligt uppgifter jag hittar, men den har inte RW-1500. Har någon gång läst att RW-1500 egentligen var tänkt att använda med RT-2000A tallriken för att kompensera för den lägre vikten om man inte har RT-2000G tallriken, vet dock inte om det stämmer. Micro Seiki besserwisser detaljer: RT-2000A tallriken väger förövrigt 2,8 kg vad jag vet. Någon SX-5000 (däremot kom senare en SX-5000II) finns inte så jag gissar på att det är RX-5000 du menar. MvH Carl Quote
calle_jr Posted March 25, 2015 Posted March 25, 2015 Glädjer mig att det finns kunskap om detta legendariska märke på Euphonia. Vill minnas att Timbre har en tidig Micro Seiki. Vem mer? Har någon gång läst att RW-1500 egentligen var tänkt att använda med RT-2000A tallriken för att kompensera för den lägre vikten om man inte har RT-2000G tallriken, vet dock inte om det stämmer. Det låter helt rimligt även om det ger olika verkningssätt. Ändrad massa generellt påverkar hela drivverkets betéende för vibrationspåverkan. Ökad massa i tallriken ger dessutom ökad tröghet och jämnare gång, så långt lagret medger. Quote
kåbe Posted March 25, 2015 Author Posted March 25, 2015 En komplett RX-1500G väger 33,1 kg enligt uppgifter jag hittar, men den har inte RW-1500. Har någon gång läst att RW-1500 egentligen var tänkt att använda med RT-2000A tallriken för att kompensera för den lägre vikten om man inte har RT-2000G tallriken, vet dock inte om det stämmer. Micro Seiki besserwisser detaljer: RT-2000A tallriken väger förövrigt 2,8 kg vad jag vet. Någon SX-5000 (däremot kom senare en SX-5000II) finns inte så jag gissar på att det är RX-5000 du menar. MvH Carl Ja du har helt rätt, tur ar att det finns en Micro expert här på forumet. För mig kände jag till namnet men inte så mycket mer om man går ett år tillbaka i tiden. Då jag började leta efter en tung remdriven spelare med "stelt chassie" så dök Micro upp och ju mer jag läste om den desto intressantare blev den. Bjöd på några RX 5000 i Japan men dom gick för fantasipengar. Mitt ex hittade jag på Ebay, den blev lite dyrare än vad jag hade hoppats på men den var i väldigt bra skick. Lagret känns som nytt och är helt tyst. Motorn är också helt tyst och håller hastigheten bra. Hoppas jag kan höra av mej till dej Carl om jag behöver din hjälp framöver. Med vänlig hälsning/Kåbe Quote
kåbe Posted March 25, 2015 Author Posted March 25, 2015 Här kommer en bild med fötterna monterade. Quote
kåbe Posted March 25, 2015 Author Posted March 25, 2015 (edited) Kul. G varianten gör ju det hela roligt på riktigt. Redan standard S-1500 (det lager man använde i dom "seriösa" spelarna) är ett av världens bästa skivspelarlager. I och för sig blir det ytterligare bättre (och ålderbeständigt) med kulan utbytt mot luft . Men precis som du säger marknaden har också förstått det och priserna är därefter. Även om det är otroligt prisvärt med tanke på vad som finns nytt. Ska följa din tråd med nöje. Skulle gärna vilja veta vad för servicearbeten du tänker utföra (kanske presenteras eftersom) och särskilt om något ska göras med centrumlagret. Renoverade och servade själv min SX-777 Air med bland annat rengöring och smörjning av motorn (viktigt), Pollering av tallrik (tog nog 10-15 timmar av gnuggande), reparation av fötter, byte av samtliga elektrolyter, byte av trimpottar samt injustering, ny kopia av rem ifrån Japan. Diskuterar gärna hur du tänkt driva den, rem eller tråd m.m. Har undersökt det en del. MvH Carl Polering av tallrik är viktigt. Med polermaskin på lågt varvtal/lamullshätta och Autosol så blir det resultat. Uppskattar att det tog en halvtimme inklusive rengöring. Före: Efter: Edited March 25, 2015 by kåbe Quote
Bebop Posted March 25, 2015 Posted March 25, 2015 Glädjer mig att det finns kunskap om detta legendariska märke på Euphonia. Vill minnas att Timbre har en tidig Micro Seiki. Jag tror hans modell är en DDX-1000 med en SME 3009 SII Quote
K-man Posted March 25, 2015 Posted March 25, 2015 Härligt meck...och en riktigt fint polerad tallrik! \\K-man Quote
kåbe Posted March 25, 2015 Author Posted March 25, 2015 Härligt meck...och en riktigt fint polerad tallrik! \\K-man Tack för det. På rätt köl med tallrik monterad. Quote
Vinylcalle Posted March 25, 2015 Posted March 25, 2015 Glädjer mig att det finns kunskap om detta legendariska märke på Euphonia. Vill minnas att Timbre har en tidig Micro Seiki. Vem mer? Det låter helt rimligt även om det ger olika verkningssätt. Ändrad massa generellt påverkar hela drivverkets betéende för vibrationspåverkan. Ökad massa i tallriken ger dessutom ökad tröghet och jämnare gång, så långt lagret medger. Jag har som sagt 1. Sen har jag en Micro Seiki byggd Luxman med (och har haft ytterliggare en tidigare samt en Micro Seiki konsturerad Yamaha). Tung skivtallrik eller rättare sagt hög tröghetsmoment tror jag är enda sättet att få till en riktigt jämn gång/lågt svaj i en remdriven skivspelare. Har genomfört mätningar på 50-talet skivspelare av diverse modeller ifrån små 60-tals mellanhjulsdrivna spelare till remdrivna i prisklassen som en ny familjebil. Just högt tröghetsmoment var något man satsade mycket på hos Micro Seiki. Dels genom tunga tallrikar (upp till 28 kg) men också genom att man placerade en stor del av vikten i tallrikens periferi (där hastigheten är högre), något som inte verkar göras i lika hög grad idag. Likaså använde man stora motorer med relativt hög hastighet vilken även den skapar ett högt tröghetsmoment. Man kunde även köpa till ett separat fristående svänghjul eller sammankoppla tallrikarna ifrån flera spelare. Det är samma lager i en RX-1500 oavsett om man har 2,8 kgs tallriken eller 8 kgs. Med en axel på 16 mm med vilande på en kula och olja (som jag uppfattar det är något trycksatt för att bära tallriken). Ryktet säger att det var en tillverkare av jetturbiner till flygmotorer som gjorde lagret för att precisisonen skulle bli tillräckligt hög. Om det senare är sant vet jag inte, informationen är ofta knapphändig utanför Japan. Bolaget gick i konkurs 1999 efter en alltmer tynande tillvaro. MvH Carl Quote
Vinylcalle Posted March 25, 2015 Posted March 25, 2015 Ja du har helt rätt, tur ar att det finns en Micro expert här på forumet. För mig kände jag till namnet men inte så mycket mer om man går ett år tillbaka i tiden. Då jag började leta efter en tung remdriven spelare med "stelt chassie" så dök Micro upp och ju mer jag läste om den desto intressantare blev den. Bjöd på några RX 5000 i Japan men dom gick för fantasipengar. Mitt ex hittade jag på Ebay, den blev lite dyrare än vad jag hade hoppats på men den var i väldigt bra skick. Lagret känns som nytt och är helt tyst. Motorn är också helt tyst och håller hastigheten bra. Hoppas jag kan höra av mej till dej Carl om jag behöver din hjälp framöver. Med vänlig hälsning/Kåbe Tycker det är jättekul att följa din tråd. Dokumenterar aldrig själv när jag gör något, blir så fokuserad på arbetet . Lagren är så välbyggda så jag tror man får bete sig mycket olämpligt för att ha sönder det. RY-1500 (notering till andra som läser motorn till RX-1500) har en annan motor än den som sitter i bl.a. BL-111, SX-111FV, SX-777 AIR, SX-777FV samt RY-5500. Den senare är något större och behöver ha service i form av ny olja i lagret då den annars börjar låta illa med tiden. Jag hade nog försökt göra detsamma med motorn till en RY-1500 dock. Säg till om jag förstör tråden och går händelserna i förväg. Det är trots allt din tråd. MvH Carl Quote
Vinylcalle Posted March 25, 2015 Posted March 25, 2015 (edited) Polering av tallrik är viktigt. Med polermaskin på lågt varvtal/lamullshätta och Autosol så blir det resultat. Uppskattar att det tog en halvtimme inklusive rengöring. Före:http://i477.photobucket.com/albums/rr140/kb_61/micro%20project/microprojekt0100.jpg/img] Efter: http://i477.photobucket.com/albums/rr140/kb_61/micro%20project/microprojekt012.jpg/img] Fin den blev. Min tallrik var tyvärr betydligt mer angripen. Del var den importerad ifrån Japan (såldes aldrig i Europa) med dess hårda klimat sen hade den tidigare svenska ägaren en märklig syn på att man inte fick rengöra något för då var det inte original . Tallriken hade stora nästan svarta partier. Efter ett tag av polernade fick jag våtslipa den för att komma framåt. Sen var det lite knepigt att komma åt runt stroboskop mönstret. Polerade även du insidan/undersidan? Efter polering har du gjort något med ytan? Har själv använt tunt med vax. MvH Carl Edited March 25, 2015 by Vinylcalle Quote
Vinylcalle Posted March 25, 2015 Posted March 25, 2015 Jag tror hans modell är en DDX-1000 med en SME 3009 SII Ur minnet stämmer åtminstone att det var en DDX-1000 och någon utgåva av SME-3009. DDX-1000 är relativt tidig i Micro Seikis historia som skivspelartillverkare. Har för mig den släpptes 1976. Det är förmodligen den mest kända och med tillverkaren förknippade modellen. Den skiljer sig dock rätt mycket ifrån senare modeller och håller inte samma klass som trådens RX-1500G på långa vägar. Men hade gärna haft en ändå . Det kom en uppdaterad variant av den som heter DQX-1000 som dels har quartz-styrning av motorn samt en tyngre skivtallrik 2kg vs 2,9kg (men drygt dubbla tröghetsmomentet). Lättaste sättet att se skillnad är att DQX-1000 bara har en rand med stroboskopmarkeringar på sidan av tallriken. MvH Carl Quote
kåbe Posted March 26, 2015 Author Posted March 26, 2015 Tycker det är jättekul att följa din tråd. Dokumenterar aldrig själv när jag gör något, blir så fokuserad på arbetet . Lagren är så välbyggda så jag tror man får bete sig mycket olämpligt för att ha sönder det. RY-1500 (notering till andra som läser motorn till RX-1500) har en annan motor än den som sitter i bl.a. BL-111, SX-111FV, SX-777 AIR, SX-777FV samt RY-5500. Den senare är något större och behöver ha service i form av ny olja i lagret då den annars börjar låta illa med tiden. Jag hade nog försökt göra detsamma med motorn till en RY-1500 dock. Säg till om jag förstör tråden och går händelserna i förväg. Det är trots allt din tråd. MvH Carl Jag är bara tacksam för dina inlägg. Tycker att det lyfter tråden och du bidrar med information och detaljkunskaper som jag själv inte kan. Fortsätt bara Med vänlig hälsning/Kåbe Quote
kåbe Posted March 26, 2015 Author Posted March 26, 2015 Fin den blev. Min tallrik var tyvärr betydligt mer angripen. Del var den importerad ifrån Japan (såldes aldrig i Europa) med dess hårda klimat sen hade den tidigare svenska ägaren en märklig syn på att man inte fick rengöra något för då var det inte original . Tallriken hade stora nästan svarta partier. Efter ett tag av polernade fick jag våtslipa den för att komma framåt. Sen var det lite knepigt att komma åt runt stroboskop mönstret. Polerade även du insidan/undersidan? Efter polering har du gjort något med ytan? Har själv använt tunt med vax. MvH Carl Då förstår jag att det tog tid. Då jag letade efter spelare så kollade jag dagligen på ebay och Yahoo Japan. Många objekt hade kraftigt oxiderade tallrikar och var i ganska risigt skick. Antagligen har dom varit undanstoppade under lång tid i något fuktigt förråd eller liknande. Jag har inte gjort något med undersidan, behövdes inte. Jag har funderat på en ytbehandling av något slag då jag märker att den blir lite flammig. Var inne på klarlack men tror inte det fungerar på en sådan fin yta. Vilket vax har du använt? Med vänlig hälsning/Kåbe Quote
kåbe Posted March 26, 2015 Author Posted March 26, 2015 (edited) Det börjar dra ihop sej till montering av tonarm och det var då det började krångla i mekandet. Jag fick med 2 st armbord till spelaren men det var inget som passade till armen jag tänkt använda. Jag ville inte modifiera armborden som jag fått med spelaren och som så mycket annat så kostar ett original Micro armbord mycket pengar. Det blev till att skaffa ett pirattillverkat från Kina. Trodde inte att det kunde bli fel det var ju tillverkat i brons precis som orginalet. Då jag monterade armbordet och börjar justera verket i våg märker jag att tallriken och armbordet inte är parallellt. Det skiljde ganska mycket faktiskt och jag började leta efter felet. Jag misstänke genast armbordet och jag ser att hålet för infästningen i spelaren inte är bearbetat med borr eller fräs. Det löper ränder i hålets längdriktning vilket kan tyda på att hålet är stansat eller nåt. I vilket vall som helst är inte hålet vinkelrätt mot planet. Tillverka ett nytt skulle bli dyrt så det fick bli en annan lösning. Visar med en bild hur jag shimsade foten i chassiet. Edited March 26, 2015 by kåbe Quote
kåbe Posted March 26, 2015 Author Posted March 26, 2015 Det börjar dra ihop sej till montering av tonarm och det var då det började krångla i mekandet. Jag fick med 2 st armbord till spelaren men det var inget som passade till armen jag tänkt använda. Jag ville inte modifiera armborden som jag fått med spelaren och som så mycket annat så kostar ett original Micro armbord mycket pengar. Det blev till att skaffa ett pirattillverkat från Kina. Trodde inte att det kunde bli fel det var ju tillverkat i brons precis som orginalet. Då jag monterade armbordet och börjar justera verket i våg märker jag att tallriken och armbordet inte är parallellt. Det skiljde ganska mycket faktiskt och jag började leta efter felet. Jag misstänke genast armbordet och jag ser att hålet får infästningen i spelaren inte är bearbetat med borr eller fräs. Det löper ränder i hålets längdriktning vilket kan tyda på att hålet är stansat eller nåt. I vilket vall som helst är inte hålet vinkelrätt mot planet. Tillverka ett nytt skulle bli dyrt så det fick bli en annan lösning. Visar med en bild hur jag shimsade foten i chassiet. Det blev många försök och kontrollmätningar innan det blev OK Quote
Vinylcalle Posted March 30, 2015 Posted March 30, 2015 Vad har du tänkt driva den med, tråd, rem (vilken rem)? MvH Carl Quote
kåbe Posted March 30, 2015 Author Posted March 30, 2015 Vad har du tänkt driva den med, tråd, rem (vilken rem)? MvH Carl Jag spelar på en rem som jag tror är tillverkad i någon sorts fibermaterial. Den gick med i köpet och jag vet inte så mycket mer än att den är helt stum. Quote
Recommended Posts