Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag utgår ifrån att ni hört talas om DSD som betyder Direct Stream Digital till skillnad från det konkurrerande formatet PCM som står för Pulse-Code Modulation. PCM är det format som används i CD-mediet och det vi brukar kalla högupplösta filer typ 24/96, 24/192 osv.

Jag tänker inte försöka ge mig in i alltför djuplodande förklaringar hur detta fungerar av den enkla anledningen att mina kunskaper inte är tillräckligt djupa för att ge den korrekta förklaringen. Men jag tror inte att jag är helt fel ute när jag säger att formatet på CD, dvs 16/44,1 populärt kan uttryckas som att 16 bitar/tecken avläses 44,100 gånger per sekund där då 24/192 innebär att det avläses 24 bitar/tecken 192,000 gånger per sekund. Det innebär i runda svängar att på samma tid avläses 6,5 gånger fler bitar i det högupplösta formatet gentemot CD'ns information. På motsvarande sätt krävs det 6,5 gånger mer lagringsutrymme och processorer som kan hantera denna information.

Den största filerna idag som jag har sett kallas DXD (Digital eXtreme Definition) som också är ett PCM format som innebär 24/352,8.

DSD är ett 1-bitsformat som också finns i olika storlekar. Vanligast är det som idag ofta kallas DSD 1 som innebär att formatet läser av 1 bit/tecken 2,8224 miljoner gånger per sekund. Det motsvarar formatet 16/176,4 Det finns också högre DSD 2 som läser av 5,6448 miljoner gånger per sekund osv. DSD är den teknik som SACD använder sig av.

De olika teknikerna innebär så mycket annat också kring t ex "dithering", brus, bandbredd och hur dacarna byggs för att skära av högfrekvent brus mm. Det tänker jag inte gå in på och det är inte så intressant för det jag vill förmedla. För den som vill läsa lite mer rekommenderar jag följande artikel DSD - The New Addiction

DSD kontra PCM visar ibland upp signaler och irritation på samma sätt som kablar där folk träter om det är någon skillnad eller inte och om de skillnader som finns överhuvudtaget är hörbara. Det har förekommit även här på Euphonia. Den debatten är för mig ointressant. Den här tråden kommer att redovisa vad jag kommit fram till här hemma i mitt system samt lite andra kopplingar och referenser till ämnet. Hur mycket av det som sedan beror på formaten eller något annat är ovidkommande för mig.

Posted

Min digitalkälla är en Aesthetix Romulus som kan beskrivas som en DAC med släde. Man kan alltså också använda den som CD.

1zcq.jpg

För ca 1 år sedan (eller var det 2 år sedan - tiden bara rusa), fick jag besked på att spelaren kunde nu uppgraderas till Signature status. Den synliga skillnaden var uppenbar när man lyfte på locket.

Före:

34rkn.jpg

Efter:

fozr.jpg

Allt "gult" hade ersatts av "rött" men det var också en annan skillnad. Aesthetix hade också satt in en DSD-funktion. Det går alltså spelar DSD-filer och de går direkt till analogomvandling utan att gå via PCM-omvandling som enligt Aesthetix är ganska vanligt.

OK, så nu hade jag betalat för en uppgradering som jag inte kunde utnyttja fullt ut förrän jag också hade lärt mig lite mer kring DSD och hur jag får fart på det. Jag var mao tvungen att läsa på. En del av er kan säkert detta, men jag utgår ifrån att det finns fler som jag som inte vet så mycket och tar det därför rätt så grundligt och jag utgår i huvudsak från PC som är det jag använder som server.

En Windowsbaserad PC kan max hantera 24/96-format. Mer än så hanterar inte Windows. Och eftersom DSD 1 motsvarar 16/176,4 så funkar det inte utan speciella åtgärder. Detta kallas USB Class 1 (max 24/96). Men på min DAC finns också en omkopplare som det står Class 2 på vilken skall vara på för att DAC'en skall kunna hantera högupplösta filer. Men som sagt, det måste också till en programvara till PC'n som kopplar ihop dacens Class 2.

Och här måste sägas att det är pinibelt hur dålig kunskapen är hos leverantörerna för detta. Aesthetix har inge nerladdning eller instruktioner hur detta skall göras. De hänvisar i manualen till hemsidan, men där finns inget. Eftersom USB asynkron är utvecklad av Gordon Ranglin på Wavelength så kontaktar jag de som hänvisar till Aesthetix som inte svarar. Med hjälp av Stylus hamnar jag till slut hos Ayre som har samma grundprogram tydligen. Därifrån laddar jag ner den fil som behövs inklusive instruktioner.

Så efter det klarar jag nu att spela högupplösta filer. Det krävs också ett program som kan prata med dacen i högupplöst format och som kan hanterar DSD. Jag känner till två och de är Asio och som är utvecklad av ett företag som heter Steinberg. Den andra kommer från Windows och heter WASAPI. De fungerar i stort sett på samma sätt. De tar helt enkelt signalen och skickar den till den externa dacen utan att blanda in PC'ns ljudkort. Aesthetix protokoll stöder WASAPI men inte Asio (såvitt jag kunnat inhämta). WASAPI har en helt ny version anpassad för W7 och uppåt.

Därmed är min PC och dac nu redo för att ta nästa steg. Jag börjar med att spela av några högupplösta filer. Inför detta måste jag först säkerställa att min mjukvara hanterar filerna på rätt sätt. I mitt fall handlar det om JRiver 20. Där går man in på Options och klickar på DSP-studio och får upp följande bild:

SpW00I.jpg

Som ni ser i Sample rate-rutan har jag angett att formatet skall inte konverteras om utom för 352,800 där jag säger till JRiver att konvertera om dessa filer till 192,000. Här finns full flexibilitet. Man kan t ex sätta att alla filer skall konverteras om till 88,2 men jag har valt att köra ut dem i sina originalformat. Det innebär att om jag spelar en fil som är i 24/176,4 så skall den också gå ut i det formatet. Så jag provar med det och tar en kik på dacens display.

wJybCM.jpg

Jawohl, det funkar. Jag kan inte se bitdjupet på 24 men det kan jag på ett annat ställe i JRiver.

Jag bör alltså vara redo för DSD också eftersom den högupplösta överföringen fungerar.

Posted

Alltså, man behöver inte "avläsa" signalen mer än 2 ggr per period för att få en PERFEKT reproduktion av signalen, detta är vad man kallar Nyqvistkriteriet. Samplingsfrekvensen är alltså den andra siffran (44,1kHz, 96kHz osv), den första siffran är hur noga vi kvantisera signalen, 16 bitar ger 2^16= 65536 nivåer. Till detta lägger man dither som gör det möjligt att koda signaler under brusgolvet.

!

PCM 24/192 är enligt mitt ringa förmenande överlägset DSD. DSD är till och med sämre än CD-formatet vid 20kHz

DSDAcc85.jpg

Posted

När jag läser vidare om detta så hittar jag en hemsida som heter DSD Guiden som visar sig ha mycket intressant information. Här får jag lära mig DoP som är en ny standard och en förutsättning för att överföra DSD-filer över USB. Om en standard skall fungera som krävs det också att den är accepterad av branschen. Dessbättre ser DoP fått många efterföljare och påhejare. DoP står för DSD over PCM. Man använder PCM's överföringsstandard och skruvar till den så att den också fungerar med DSD. En fördjupad läsning av detta hittar du här

Bland de som anslutit sig till DoP-standarden kan bl a nämnas följande:

• Aesthetix
  • Audirvana (för Mac)
  • MSB Technology
  • Benchmark Media Systems
  • Mytek Digital
  • Playback Designs
  • dCS
  • Wavelength Audio
  • XMOS
  • JRiver
  • Vitus Audio
  • Foobar 2000
  • Pono (Neil Young)

Förutsättningar är därmed goda för standarden att överleva, tror jag. Dessutom finns det fler och fler aktörer som säljer DSD-filer med musik från gamla tape som konverterats direkt till DSD men även rena mastrar som är upptagna i DSD. Kruxet är mastringen som ibland gjorts i DXD och sen tillbaka till DSD. Men även här händer det saker. Det kommer nya programvaror som klarar detta i DSD fullt ut. Enklare mastring klarar man idag hela vägen i DSD, typ klassiska inspelningar. Om detta kan man också läsa på DSD Guide.

Så DSD är ljudformatet och DoP är överföringstekniken via USB-kabel.

Man måste också ha en programvara som klarar av att selektera ut DSD-filerna och skicka de vidare. JRiver är ett sådant. Det finns fler. Så återigen får jag gå in i JRivers DSP Studio och tala om att jag vill spela DSD-filer. Även här finns lite olika alternativ som ni kan se i mitten:

uwzsjN.jpg

Där det står "in native format" så väljer man denna om man har ASIO drivrutin (alltså inte WASAPI) och filerna spelas av som "original" sas. Det innebär om filerna har andra format så måste man in och byta om det inte är DSD-format. Jag har valt DSD in DoP format:

pSzRlm.jpg

Det innebär DSD 1 (kallas även DSD 64) som kan jämföras med 16/176,4. När jag laddar ner DSD-filer är det också det format jag väljer. En annan finess med denna inställning är att alla filer, oavsett vi pratar PCM eller DSD, 16/44,1 eller 24/192 konverteras till DSD 1 av JRiver. Följdaktligen skall även detta framgå av displayen. Det är bara att kolla lite olika filformat och se vad den säger...

OTzrfG.jpg

Jawohl nummer två. Även detta fungerar.

Nu kommer den viktigaste frågan. Hur låter detta då? Är det verkligen någon finess med detta?

Posted
PCM 24/192 är enligt mitt ringa förmenande överlägset DSD. DSD är till och med sämre än CD-formatet vid 20kHz

Där kom den första reaktionen som antyder olika läger som jag var inne på i början... :D

Som jag inledningsvis skrev finns det många meningar om detta och det enda verktyg jag har är min öron. Men jag har också lyssnat på följande föredrag som jag tycker är intressanta.

Det finns fler delar med paneldiskussion på YouTube men jag har inte lyssnat på dem.

Ed Meitner är också en stark anhängare av DSD och han ger sin bild av det i följande länk.

Men det handlar inte vem som är för eller emot annat än ju fler för desto större tillgänglighet av musik.

Posted
Om vi nu ska hänvisa till auktoriteter: Daniel Weiss, inte kille som inte är helt dålig på digitalteknik

"Vom technischen Standpunkt her gesehen ist PCM, so ab 88.2kHz / 24 Bit, definitiv besser als DSD."

Det finns fler. Vill minnas att Ayre's Charles Hansen är också kraftigt emot. Men det säger inte så mycket för mig. Daniel Weiss säger ur teknisk synpunkt. Är det samma sak som ljudmässigt? Vinylen är väl inte så imponerande om man läser en teknisk genomgång. Lik förbannat låter det bra.

Men jag kan förstå att utifrån ett utvecklingsperspektiv måste man välja sida. Men även där råder ju konkurrens så man kan inte bortse från att de kan finnas lite olika agendor för de "statements" som ges. Inte minst för att skydda satsningar som har gjorts, befintligt produktsortiment osv. Om det är så i Daniel Weiss fall vet jag inte. Man behöver inte tänka och tycka lika.

Om något låter bra och man blir helt upprymd av det man hör så är det ju svårt att säga något annat oavsett vad kritiker, kompisar och ingenjörer säger.

Posted (edited)

Jag har nu spelat med DSD i nästan ett år. Både DSD-filer och PCM-filer konverterade till DSD. För mig har DSD blivit en ny referens. Jag har laddat ner ca 20-talet DSD-filer. Några av dem har jag både i vinyl- och CD-format så det går att jämföra. DSD-filer erbjuds ofta också som PCM men då är de konverterade från DSD till PCM, vilket också är fallet för en hel del CD-man köper. Fler och fler, skulle jag våga påstå. Framför allt när det gäller klassisk musik.

Jag vill inte använda ord som "enorma" skillnader. En PCM-fil låter också bra och går att leva med alla dagar i veckan liksom vinyl. Men DSD-konverteringen gör något med musiken som gör att det känns lugnare, mer djup och mer känslan av att musiken förmedlas från en scen framför mig. Keith Jarrett är ett bra exempel. Det är en pianoklang jag inte haft förr från hans skivor och då till det bättre. Sibelius 2:a symfoni inspelad 1958 och överförd direkt originalmasterbanden till DSD är nog bland det bästa ljud som framförts i mitt rum.

Vad som beror på DSD visavi mina övriga prylar låter jag vara osagt och är heller inte så viktigt för mig. Men jag vill gärna förmedla det jag upplevt så kan ni själva prova och jämföra. För de av er som har t ex JRiver, en laptop och en dac med DSD är det en gratis övning. Och det finns många dacar och tillverkare idag som erbjuder DSD. DSD Guide listar över 280 modeller. Bland dem dacar från Accuphase, Astell & Kern, Aurender, Ayre, Benchmark, Bricasti, Bryston, Chord, dCS, Denon, EAR, EMM Labs, Esoteric, exaSound, Gryphon, Hegel, iFi, Luxman, Lyngdorf, Marantz, MBL, MSB, Oppo, Pioneer, Primare, Sony med flera. Här listas även vilka programvaror som stöds och nerladdningssiter.

Hela listan hittar du här

Om ni har möjligheten tycker jag ni skall prova. Ni kanske upplever samma som jag. Om inte, så är det bara att gå tillbaka till det "gamla". Om några veckor har jag besök från ett gäng entusiaster. Då skall jag också höra vad de upplever. Jag återkommer efteråt.

Edited by Bebop
Posted

Bryston du listar har faktiskt ingen DAC som kan avkoda DSD, deras kommande BDA-3 kommer dock kunna göra det. Min BDP-2 kan dock spela DSD via USB till en DSD-dac :)

Posted
Bryston du listar har faktiskt ingen DAC som kan avkoda DSD, deras kommande BDA-3 kommer dock kunna göra det. Min BDP-2 kan dock spela DSD via USB till en DSD-dac :)

Det är BDA-3 som listas i databasen i länken. Enligt listan skulle den vara släppt i januari.

• 2 weeks later...
Posted

Fler intressanta saker händer med DSD. Idag kom nyhetsbrev från DSD Guide att man sätter igång försök med DSD 5,6 MHz live streaming av klassiska konserter, bl a med Berlinphilharmonikerna den 11/4. Det sändes även idag och igår men det missade jag.

Hur bra blir då detta? Det återstår att höra men om vi håller oss till mätbara siffror så innebär det 128 gånger högre upplösning än CD/Tidal. Now we're talking! :icon_smile_cool:

Högtidsstunder väntar förhoppningsvis för de av oss som har DSD-dacar. Det är ju en hel del ute nu och vad jag förstår även här på forumet.

Ni hittar mer uppgifter i denna länk.

Posted

Intressant redovisning.

Jag har knappt använt min Oppo BDP eftersom jag tycker den låter tråkigt med det mesta.

Men sedan jag började spela dsd är det nåt annat - som en helt annan spelare.

Man vill tro att dsd i sig är ett (matematiskt) smartare format som ger audiotekniska fördelar.

Vad som beror på DSD visavi mina övriga prylar låter jag vara osagt och är heller inte så viktigt för mig.

Jo, det är klart att det är!

Allt tyder på att det inte är kopplat till inspelning eller mastring och inte till elektroniken. Utan till just formatet dsd.

Så det är klart att det är viktigt menar jag!

• 1 month later...
Posted (edited)

Eftersom jag nyligen fått möjlighet att spela upp dessa filtyper blev jag nyfiken på några saker Bebop;

image%20(2).jpg

Hur har du ställt Bitstreaming i ditt fall?

Och, om man i DSP Studio anger att Output Format alltid ska vara "DSD in DoP format (Requires DSD capable decoder)" då får jag tyvärr problem med högupplösta filer. (Som jag alltså eg inte vill dribbla med, utan är fullt nöjd med att spela upp dem i sitt naturliga format) Problemet blir att DAC'en inte längre lyckas låsa sample rate utan de spelas upp lite "ryckigt" om jag så säger.

För övrigt håller jag nog med dig att även vanliga RedBook filer får en trevligare ton när de skickas till DAC som DSD istället!

Vh Micke

Edited by AlfaGTV
Posted
Hur har du ställt Bitstreaming i ditt fall?

Och, om man i DSP Studio anger att Output Format alltid ska vara "DSD in DoP format (Requires DSD capable decoder)" då får jag tyvärr problem med högupplösta filer. (Som jag alltså eg inte vill dribbla med, utan är fullt nöjd med att spela upp dem i sitt naturliga format) Problemet blir att DAC'en inte längre lyckas låsa sample rate utan de spelas upp lite "ryckigt" om jag så säger.

Beklagar att du fått vänta på svar. Här några reflektioner och kommentarer.

Jag konverterar allt till DSD, oavsett pcm-format. Det funkar utmärkt men det gjorde det inte på min gamla pc. Vad som gjort att det funkar nu vet jag inte. Innan hade W7 och nu W8.1. Jag hade en äldre processor på 4 GB, nu har jag 8GB och av nyare snitt. Jag har gått från 2 till en meter USB-kabel, min dac är uppdaterad, jag har gått från JRiver MC19 till MC20, jag har uppdaterat min dac... Det är alltså flera förändringar.

Jag kör med senaste WASAPI utvecklad för W7 och uppåt. Då är det viktigt att man kryssat i "extended" vilket säkerställer att Windows ljudkort kopplas bort från signalkedjan. Om du använder ASIO funkar den på samma sätt.

Dessvärre kan man inte lägga in villkorssatser typ att 16/44,1 skall konverteras medan högre bitrates skall köras direkt ut som PCM-filer. Å andra sidan krävs det bara ett par klick där du ändrar från "DSD" till "No change". Vid "No change" kollar JRiver dina inställningar i den stora rutan/tabellen längre ner. Där skall du ha "no change" på varje rad. Då kör den ut i det PCM-format som filerna är lagrade som.

Märkligt att musiken hackar när du konverterar från högre bitrates. Kanske får du några ledtrådar ovan. Om inte tycker jag du skall beskriva fallet på JRivers utmärkta kundforum. Det brukar komma bra svar snabbt. De välkomnar den typ av feedback som hjälper till att förbättra mjukvaran via uppdateringarna.