Jump to content

Vintage-annonser


Recommended Posts

En annons från ca 1970 med Miles Davis som gör reklam för AR-högtalare. Det var ungefär då mitt intresse också började ta fart. AR på den här tiden stod i topp och tampades med JBL om världsherraväldet för seriösa högtalare (det fanns också en gren från England med Quad, Celestion och några till). JBL var mer inriktad på rock, ös och tryck medan AR förmedlade en mer "seriös" inställning som en mästare att återge akustiska instrument som då jazz och klassiskt.

Annonser är rätt så tidtypisk då det inom kommunikation var en trend att bygga upp en image kring en upplevelse. Inte så mycket teknik. Man ville förmedla musikalitet som en signal till "äkta" musikälskare att eftersträva den perfekta återgivningen av "riktig" musik. Som ni ser är det inte så mycket högtalare man visar. Man ville istället ha kopplingen AR tillsammans med den tidens främsta musiker inom den akustiska svängen. Man välde dessa ur jazz- och klassiska eliten. På så vis skapade man en grupp där varje sann musikälskare av seriös musik ville höra hemma. Det självklara valet skulle då vara AR naturligtvis. Och om man inte hade råd så fanns ändå drömmen vilket också stärkte varumärket.

AR var entydigt med kvalitetsåtergivning. Högtalarna så i princip lika ut så när som på storlek och fronttyget satt fast. Oljad valnöt och en linnestruktur och det funkade hela 70-talet och en bit in på 80-talet. För egen del blev det bara ett dreglande. Jag hade inte råd. Jag fick nöja mig med ett par demoex av Spendor BC1 som också hade lite av klassiker status. Men AR var ändå AR och jag ville tillhöra gänget av förebilder som stod upp för AR.

Upphovsmannen bakom AR (Acoustic Research) hette Edgar Villchur som blev en legend. För den som vill läsa mer om honom hänvisar jag till följande länk.

Precis som det fanns Beatles och Stones-läger fanns även AR- och JBL-läger.

UUCSk9.jpg

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Kul att du tar upp AR:s högtalare. Jag var utomordentligt sugen att slå till på ett par någon gång på mitten av -70. :mm:

Den stora hifi-handeln i Stockholm på den tiden hette Söderbergs Radio och låg på Sveavägen.

Det stod mellan AR och B&W DM 2A kopplade till en Quad-combo 33/303. Tyckte då att B&W hade lite mer tyngd i basen så det fällde avgörandet i finalen. Min musiksmak var då lite rockigare än idag.

Det blev mitt första egentliga seriösa hifi-system och första steget på en mycket lång resa. :D

Intressant att Miles ställde upp på en kommersiell annons som denna, det var väl det man minst associerade jazzen till som musikform. Förstår AR:s utgångspunkt däremot.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 31 maj 2018 at 19:44, calle_jr said:

 

Annons unik jättesamling Bang & Olufsen, för den som har plats:

 

Ska jag montera ner mina hyllor igen då kanske ?

 

:D

 

Fanns ju en hel del, för ögat, snygga apparater där.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...