Jump to content

Marten låter kanon...


Apexorca

Recommended Posts

En högtalartillverkares hemska mardröm. Att bära och konka, planera och boka och bli klar dra i gång med förväntansfull publik, och så pang, eller sprak eller hur det lät, så var det roliga över innan det han börja. Hifi entusiaster snöpligt snuvade på en unik rigg och dess prestationer. Ledsamt. Stackars Frank... & Marten.... & publiken.

Bara att spotta i händerna och börja jobba igen. Inget bröderna Olofsson drar sig för. Ny demo på hemmaplan istället.

Började i tamburen med Django XL och Analog Domains integrerade förstärkare.

_49U3289.jpg

Edit: Tryckfelsnisse.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Vad var dina intryck av Django XXL ?

Jag tycker den är riktigt bra! Den är komplett i sin ljudbild tycker jag. Öppen, frisk, spelglad med en bra botten som man kan justera efter rum och behag. I mitt fall är behaget att ha den på max, vilket lyckligtvis också var det bröderna Marten hade ställt in dem på.

_49U3288.jpg

Analog Domains lilla Isis (250watt i 8 Ohm) hanterade högtalarna mycket bra och MSB Analog DAC. Det var Jorma kablar som vanligt hos Marten, men jag vet inte vilken nivå det var.

_49U3285.jpg

Hela systemet funkade jättebra ihop. Jag blev faktiskt lite smått imponerad.

_49U3281.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter denna uppvärmning var det dags för Sveriges skadeskjutna stolthet, som likt fågeln Fenix rest den sig ur askan efter olycklig demo nyligen... Reparerad, justerad, inspelad och tillbaka. Denna gång släppte inte Leif fjärrkontrollen ur hand.

_49U3294.jpg

_49U3319.jpg

Som bröderna baxar runt dessa Coltrane Supreme II runt hela jordklotet i ett högt tempo krävs lite hjälpmedel att få högtalarplaceringen rätt.

_49U3320.jpg

Sedan hissas de ner på BDR-puckar. BDR-koner sitter i högtalaren.

_49U3293.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Försökte få till ett besök jag med, men med dåligt resultat. :(

Hade varit mycket kul att få lyssnat på denna uppsättning.

Isis tycker jag ser intressant ut....väljud ur EN liten låda....

...gillar också Django XL.... :blush

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Efter denna uppvärmning var det dags för Sveriges skadeskjutna stolthet, som likt fågeln Fenix rest sig ur askan efter olycklig demo med nyligen... Reparerad, justerad, inspelad och tillbaka. Denna gång släppte inte Leif fjärrkontrollen ur hand.

_49U3294.jpg

Denna bilden såg jag när den togs, visste dock inte att det var du som tog den :D

Link to comment
Share on other sites

Apex.

"Det var Jorma kablar som vanligt hos Marten, men jag vet inte vilken nivå det var."

Jag kollade lite bakom racken och såg Jorma No3 till högtalare och även signalkabel RCA.

Passar på att tacka bröderna Olofsson för en trevlig tillställning och det har nog aldrig spelat så bra i stora rummet som igår :)

Som trådtiteln säger - det lät KANON ;):D

Link to comment
Share on other sites

Kan förstå att det lät bra! :mm: :mm:

Jag tillhör de som hörde setupen både före, under och efter incidenten i Stockholm. Inget egentligen att orda om. Shit happens :(

Kunde konstatera att det lät riktigt bra under söndagseftermiddagen, särskilt med den fantastiska vinylriggen.

Måste säga att jag är imponerad hur man löste problemet så proffsigt och förhållandevis snabbt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Apex.

"Det var Jorma kablar som vanligt hos Marten, men jag vet inte vilken nivå det var."

Jag kollade lite bakom racken och såg Jorma No3 till högtalare och även signalkabel RCA.

Passar på att tacka bröderna Olofsson för en trevlig tillställning och det har nog aldrig spelat så bra i stora rummet som igår :)

Som trådtiteln säger - det lät KANON ;):D

Tack för info Lindome.

Jag kan bara hålla med. Jag har ju varit med från början och hört utvecklingen med Supreme II. Audio Analog gör dem rättvisa mer än några andra förstärkare. Det låter varmare nu än tidigare genom hela registret. Lite extra db i basen med den justerade akustiken är klädsamt tycker jag.

Det är fortfarande det mest högupplösta system jag hört. Microdynamiken är enorm. Jag undrar om inte dessa steg från Audio Analog ger lite mer makrodynamik också. Det var bra drag i tex trummor och flygel. Dynamikomfånget är verkligen realistiskt.

Här kommer laguppställningen:

Systemet:

Marten Coltrane Supreme 2,

Analog Domain Athene 2KW monoblock,

MSB Select DAC men inbyggt försteg,

MSB UMT Plus transport med dual PS,

Aurender X100 hårddiskspelare,

Rui Borges Ultimo II skivspelare,

Swedish Analog Technology tonarm,

Ortofon MC Anna pickup,

Whest Audio Ref V MK IV monoblock phonostage,

Jorma Statement och Prime kablage,

GigaWatt PC-4 EVO och PC-3 EVO SE strömrenare.

Link to comment
Share on other sites

Det är något jag gillar med Analog Domain Athene 2KW monoblock förutom priset som är på 1,2 miljoner kr och det är ljudet och utseendet. De är verkligen något extra.

_49U3292.jpg

_49U3316.jpg

_49U3317.jpg

Marten har hittat en ny skivspelare från Portugal, Rui Borges Ultimo II, som de anser vara särskilt bra. Tonarm, Swedish Analog Technology ,från Göteborg med b]Ortofon MC Anna pickup[/b].

_49U3306.jpg

_49U3302.jpg

_49U3307.jpg

_49U3312.jpg

Leif spelade ovanligt mycket vinyl som omväxling och det lät ju bra! Föga förvånande. Denna vinylsnurrare är fullproppad med intressant teknik bla en pendel som visst spänner drivremmen optimalt. Hela vinylracket ingår i spelaren och är anpassat för denna pendel.

_49U3299.jpg

Det var mycket blues när vi var där och det lät grymt bra. Fantastisk närvaro.

_49U3322.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kl 10 när det öppnade var det redan bra med folk och mer strömmade till.

När man väl fått en plats i sweet spot var det klokt att inte resa sig på ett tag...

_49U3297.jpg

...vilket jag dumt nog gjorde för att fota lite till.

_49U3315.jpg

Och vipps satt någon där med armarna i kors innan man sträckt upp sig helt.

_49U3318.jpg

Tackar Leif och Jörgen för en som alltid härlig atmosfär och trevlig demo utan kanon-galen demonstratörer och klippande slutseg med därpå brinnande element. De presterar ju kanske världens näst bästa ljud dessutom ;) ( Jörgen villa använda mina högtalare till att starta påskbrasan med om jag bytte in dem, sa han. Men akta dig bara, jag håller på att tänka ut något lämpligt att ge igen med. :smash: )

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det är något jag gillar med Analog Domain Athene 2KW monoblock förutom priset som är på 1,2 miljoner kr och det är ljudet och utseendet. De är verkligen något extra.

2kW får man från svenska O&G för det facila priset av 158000, skulle förvåna mig något väldigt om Athene skulle ha bättre prestanda.

Link to comment
Share on other sites

Nu hänger jag inte med. Kan du förklara?

Inte mycket att förklara, det var bara en allmän reflektion med tanke på att du gillade allt utom priset. Vi har svenska monsterförstärkare som också ger 2000w och som kostar drygt 1/8 av vad dessa förstärkare gör och som jag är fullständigt övertygad om har minst samma prestanda :)

Hade väl varit kul med en helsvensk setup! :mm:

Link to comment
Share on other sites

Inte mycket att förklara, det var bara en allmän reflektion med tanke på att du gillade allt utom priset. Vi har svenska monsterförstärkare som också ger 2000w och som kostar drygt 1/8 av vad dessa förstärkare gör och som jag är fullständigt övertygad om har minst samma prestanda :)

Hade väl varit kul med en helsvensk setup! :mm:

Ok.

Om man menar prestanda enbart som kraft, så visst. Men det är bara en liten del i hur en förstärkare presterar och som resulterar i välljud.

Det ligger nog mer bakom priset än enbart kraften.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst, men nu var det precis det jag inte menade, det jag skrev är att RS2000 har prestanda i hästväg OCH ger 2000w. Den borde alltså leverera "välljud" i minst samma omfattning! :mm:

Jag hade förövrigt fel om priset, ett par kostar inte 158000 utan 138000!! :thumbsup: Man kan köpa endast ett (69000 SEK) och köra som stereoförstärkare om man vill, ger då 2*550w@8ohm.

Hade ju varit SÅ spännande om en hifiräv här hade lånat hem ett par för utvärdering, gärna direkt mot Analog Domain Athene

Link to comment
Share on other sites

Ja mina högtalare klarar inte ens de 1200w mina Bryston 28B-SST ger under längre stunder, så det får ju vara nån med stora grejor. Vem har vi med stora högtalare egentligen...... ;)

Ja vem har det? ;) De verkar ju vara intressanta förstärkare som kanske förtjänar en egen tråd.

Men jag tycker vi lämnar det nu och koncentrerar oss på Mårtens fina demo istället.

Link to comment
Share on other sites

Varför och varför använder man den dag som idag är 211 röret som slutrör? 211:an är av "General purpose" typ och avsedd att i första hand drivas som Klass-C i sändare eller som Klass-B

modulator. Dessa användningsområden kräver ringa eller ingen linjäritet. Av den anledningen är 211 röret tämligen olinjärt. Ett bättre alternativ med liknande typ är 845 röret vilket är avsett att

för drift i audioförstärkare med Klass-A/AB drift. Ett annat bra rör är GM 70. Därmed inte sagt att denna förstärkare behöver var dålig men med "rätt rör" finns det chans att dra åt skruven

ett par varv till

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...