Jump to content

Tidal - nu i Sverige


Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, Oppon 105D kan "allt" och ganska snabbt också. Har en 95 också och den är trögare allmänt och har fläkt.

Ljud och bild tycker jag känns ganska likvärdiga. Har faktiskt inte jämfört.

Oppon har både digitala och analoga ingångar och kan agera försteg. (Sprudel kör så)

Och sen har den nätverk också så, det kan köra lokala diskar på USB eller den kan vara en USB Dac till en dator. Och den kan köra Nas med en Ethernetkabel också. Finns ju även en Deutsche Grammofon App i den så den kan streama därifrån också. Dock ingen spotify app.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har använt wimp ett tag nu och när jag inte finlyssnar händer det att jag tillochmed streamar album som jag har i bra utgåvor på CD om jag är lat eller har bråttom. Jag har tvekat att "uppgradera" till Tidal appen, då jag hade lite meck att få till det med ljudkortet och inte vill peta på något som funkar. Någon som kan kommentera skillnaden efter att ha bytt till Tidal "appen" på PC-windowsplattform?! Tänker främst på ljudinställningar, drivrutiner, streamingavbrott och i förekommande fall ljudkvalitetsskillnad?!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ofta problem med avbrott i wimp men efter att ha bytt till tidal är detta så gott som borta. Hittade min USB-dac automatiskt så det var bara att köra. Det är ingen jätteskillnad mellan dem men jag stör mig på att man inte kan backa i huvudfönstret med bakåtknappen på musen, det kunde man i Wimp.

Link to comment
Share on other sites

Jo,jag såg det. Kul! Spotify får den också då. Man kan fundera över varför just nu?

trevlig julklapp för de som inte var födda i tid, eller av någon anledning förlorat sina vinylutgåvor.

Återigen; vågar man hoppas att drivrutinproblemet är lika stort eller mindre jämfört med ursprungswimp?

Link to comment
Share on other sites

Ur led är tiden i många avseende. Jag är fostrad i en anda att man skall göra sitt bästa för medmänniskor, kunder eller vilka målgrupper man nu har. Men idag har det nästintill blivit ok att fuska, luras och ljuga. Idrottsvärlden är korrumperad och prestationer underblåses med doping, mobilföretag sätter i system att lura kunder, främst svaga grupper, finansmarknaden utnyttjar svaga grupper med ohemula avtal kring SMS-lån och nu har vi också hört att VW-gruppen "dopat" sig till marknadsfördelar och musikbranschen eller kanske snarare musikdistributionsbranschen klär filer med ljuddegraderande innehåll fullt medvetet. För ett par veckor sedan visade det sig att Spotify tänjt väl bra på gränerna över vad de har rätt att streama och inte. Något kulturellt ansvar utanför volymmarknaden intresserar dem inte heller.

Och vid sidan om står myndigheter och associationer handfallna. Däremot finns alltid riskkapital till hands som avpersonifierats in i tjocka moln av fondkapital utan tydliga ägare som kan avkrävas ansvar...

Mycket har blivit bättre under min levnad, nästan allt faktiskt men den finns en svulst som jag har svårt för och det är när man djävlas med oss konsumenter, inte minst inom det som står mig närmast; musik, musiker och kompositörer och framförandet av deras verk.

Instämmer ograverat. Lägg till en rad stora och små svenska företag.

Det finns dock en trend till en slags etisk rörelse, där etiska värderingar sätts över lagstiftning. Det duger inte att man följer lagen - om man ska få folkets välsignelse så måste man vara juste också.

Just därför bör vi bojkotta dessa musiktjänster och de skivbolagen, Fremer Style... :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Instämmer ograverat. Lägg till en rad stora och små svenska företag.

Det finns dock en trend till en slags etisk rörelse, där etiska värderingar sätts över lagstiftning. Det duger inte att man följer lagen - om man ska få folkets välsignelse så måste man vara juste också.

Just därför bör vi bojkotta dessa musiktjänster och de skivbolagen, Fremer Style... :icon_smile_cool:

Jag håller med er i sak, helt klart. Etiska värderingar och moral är i stort sett utrotade i dag.

Jag hörde på P1 och där var ett litet glädjande reportage som handlade om återvinning och produkter som återanvänds. Det nämndes att gamla stereoprodukter var ett stort sug efter. Folk gillade ljudet

Säga vad man vill men dessa musiktjänster är guld värt att hitta ny musik. Musik som man sedan kan köpa på valfritt format. Ja. Även vinyl! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...