Jump to content

Tidal - nu i Sverige


Recommended Posts

Jag kan tycka att alla ambitioner som strävar mot att leverera bättre ljudkvalitet är vällovliga. Om man sedan inte kommer ända fram så har man i vart fall i bästa fall väckt ett intresse för att det kan låta bättre än mp3-kvalitet. Jag tycker man ser en trend bland unga idag att man faktiskt inte köper att musik skall låta dåligt. Inte minst det nyvaknade intresset för vinyl vittnar om detta. Brukar gå förbi Bengans på Drottninggatan och höra snacket om nya vinylreleaser och det är gädjande att se och höra att det finns en återväxt. Bengans öppnade en ny vinylbutik på Söder i Sthlm som också pekar på trenden. Så låt oss bli glada när Tidal dyker upp oavsett motivet för starten.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har nu registrerat mig. Vad jag förstår kan man enkelt avregistrera sig igen på ett enkelt sätt om man inte vill fortsätta. Ja, utbudet verkar det inte vara något fel på. Finns onekligen mycket plattor även i åtminstone jazzgenren. Får väl botanisera vidare för att vara säker dock.

En sak som jag ännu inte hittat nån lösning på är om man från en app i android eller ios på nåt sätt kan styra datorn. Vi som kör med ex.vis jriver är ju vana vid detta.

I mitt fall har jag datorn i annat rum och det är ju lite surt att gå in där för att byta låt. I-landsbekymmer naturligtvis men ändå.

Vad ljudet beträffar har inte testat då min anläggning just nu är lite reservdelsbetonad pga servce.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att alla ambitioner som strävar mot att leverera bättre ljudkvalitet är vällovliga. Om man sedan inte kommer ända fram så har man i vart fall i bästa fall väckt ett intresse för att det kan låta bättre än mp3-kvalitet. Jag tycker man ser en trend bland unga idag att man faktiskt inte köper att musik skall låta dåligt. Inte minst det nyvaknade intresset för vinyl vittnar om detta. Brukar gå förbi Bengans på Drottninggatan och höra snacket om nya vinylreleaser och det är gädjande att se och höra att det finns en återväxt. Bengans öppnade en ny vinylbutik på Söder i Sthlm som också pekar på trenden. Så låt oss bli glada när Tidal dyker upp oavsett motivet för starten.

Calm

Jo förvisso, men jag lyssnar hellre till GoGo Penguin, Public Service Broadcasting och Bugge Wesseltoft i 160Kbs MP3 än Jay-Z och Beyoncé i FLAC... Som exempel liksom... Jag fasar för likriktningen det kan innebära med ett protektionistoskt ägande av en tjänst som denna...

Link to comment
Share on other sites

Det är väl egentligen ganska bra det här, eller?

Fast om det där är musikeliten är vi illa ute.

Jo förvisso, men jag lyssnar hellre till GoGo Penguin, Public Service Broadcasting och Bugge Wesseltoft i 160Kbs MP3 än Jay-Z och Beyoncé i FLAC... Som exempel liksom... Jag fasar för likriktningen det kan innebära med ett protektionistoskt ägande av en tjänst som denna...

Känner också en skepsis inför ägandet och vad det skulle kunna innebära. Å andra sidan, om det är av bättre kvalitet så ger det ju ett mervärde för oss brukare. Jag är dock försiktigt avvaktande till dessa artisters intentioner. Men man vet ju inte. Det KAN vara så att de har en tanke om att även andra musiker (småsäljande) ska få del av kakan och inte i första hand de själva och skivbolagen.

Nu vet jag inte hur det funkar men har fått för mig att de får betalt efter antal spelade låtar. Man kanske kan sätta favoriterna på replay på nåt vis.

Link to comment
Share on other sites

Fast om det där är musikeliten är vi illa ute.

:D I det avseendet har vi varit illa ute länge. Som väl är finns det fortfarande traditionella medier som säkerställer tillgänglighet av den ädla varan. Hitindustrin är liksom en annan business.

Link to comment
Share on other sites

Jo förvisso, men jag lyssnar hellre till GoGo Penguin, Public Service Broadcasting och Bugge Wesseltoft i 160Kbs MP3 än Jay-Z och Beyoncé i FLAC... Som exempel liksom... Jag fasar för likriktningen det kan innebära med ett protektionistoskt ägande av en tjänst som denna...

Vad jag menade är ljudkvalitet och inte musikkvalitet. De brukar dock följa varandra om trenden håller i sig, dvs att fler och fler inser att det finns en annan ljudkvalitet så kommer även andra artister att hänga på. Sedan är jag av den uppfattningen att artister skall ha betalt för sitt jobb och inget är gratis i denna värld.

Var på en träff med Siggie Loch som kämpar med sitt bolag ACT och i princip till nollresultat fortsätter att producera kvalitativt bra musik, undergrävd av div. "gratis" nedladdningar. Det säger sig själv att om man säljer 1-2000 album för bra artister som Bugge att det inte håller i längden.

Vi får se vad detta tar vägen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har under påskhelgen uppgraderat mjukvaran i min "squeezeboxserver" och fick då möjlighet att även installera Wimp (Tidal). Oj, vad mycket högkvalitativ musik det finns att lyssna på. Det verkar som att bl.a. ACT's samtliga utgivningar finns. Har redan nu hittat en del skivor att investera i.

Tyvärr har gränssnittet för oss med "Squeezebox-varianter" mycket att önska. Bl.a. är sökfunktionen bedrövlig.

Är det någon som vet någon bra app för att "Wimp" för Squeezebox?

Link to comment
Share on other sites

att fler och fler inser att det finns en annan ljudkvalitet så kommer även andra artister att hänga på.

Just detta är otroligt viktigt. Det finns en kritisk massa som måste bevaras för att inte välljudstänket i hela kedjan ska kollapsa. Jag har uppfattningen att det genomsyrar allt från musikutbildning, instrumentbyggeri, inspelningsteknik och publicering. Sen kan det vara skitsamma om det ges ut på cd, dsd, flac eller vinyl. Vårt sätt att vårda välljud är till stor del att efterfråga välproducerad musik och högupplösta format. Och hifi för den delen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu avregistrerat mig från Tidal. Inte av principiella skäl, ej heller av kvalitetsskäl eller kopplat till utbudet. När jag kollade utbudet så verkar det väldigt stort.

Däremot upptäckte jag att jag inte använder tjänsten. Tydligen ska riktig applikation vara på gång men som det nu var, att köra från webbläsare funkade inte så bra för mig. Vill kunna styra från min platta. Har datorn i annat rum och det blir lite för bökigt att gå och byta.

Märkte också, det lilla jag testade, att det tenderar att bli snuttifierat med låtbyte hela tiden. Visst det väljer man själv, jag vet...

Vem vet, jag kanske ändrar mig men inte nu.

Tacka vet jag J River med platta. J Remote finns äntligen för android. Bönhörd. :Praying:

Richard

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kör Tidal via Auralic Aries och deras app (Lightning DS) till min Devialet fungerar perfekt.

Tidal har som Richard skriver ett stort utbud. Har man Tina Brooks "True Blue" är man inte helt fel ute.

Jämfört med Spotify låter det riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Har nu avregistrerat mig från Tidal. Inte av principiella skäl, ej heller av kvalitetsskäl eller kopplat till utbudet. När jag kollade utbudet så verkar det väldigt stort.

Däremot upptäckte jag att jag inte använder tjänsten. Tydligen ska riktig applikation vara på gång men som det nu var, att köra från webbläsare funkade inte så bra för mig. Vill kunna styra från min platta. Har datorn i annat rum och det blir lite för bökigt att gå och byta.

Märkte också, det lilla jag testade, att det tenderar att bli snuttifierat med låtbyte hela tiden. Visst det väljer man själv, jag vet...

Vem vet, jag kanske ändrar mig men inte nu.

Tacka vet jag J River med platta. J Remote finns äntligen för android. Bönhörd. :Praying:

Richard

Det låter som du behöver en browsing klient värd namnet. Ta en titt på Roon Labs längre fram, den kommer sannolikt köra förbi JRiver när den släpps. Android är på G..

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Håller med Richard, det är för bedrövligt att behöva köra via en browser... Utan vettig fjärrstyrningsmöjlighet...

Nä, en stabil, effektiv klient med möjlighet att välja "ljud ut"-enhet är ett villkor även för mig, likväl som möjligheten att fjärrstyra denna klient såsom Spotify Connect fungerar...

Även jag har avslutat mitt WiMP/Tidal abonnemang och återgått till Spotify för den bättre hanteringen.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som du behöver en browsing klient värd namnet. Ta en titt på Roon Labs längre fram, den kommer sannolikt köra förbi JRiver när den släpps. Android är på G..

Hoppsan.

Detta ser ju onekligen intressant ut och det trots att jag är väldigt nöjd med j river.

Youtubeklippet du länkade var väl långt men jag hittade på annan sajt att det ska finnas remotemöjligheter med android.

Du skriver iofs att android är på g och om det är som remote så är det ju verkligen spännande.

Förstår det som att Tidal stöds samtidigt som lokala filer och jag uppfattar det som skillnaden de emellan suddas ut.

Får väl se, är det riktigt bra och man kan använda samma programvara så kanske man tar Tidal tillbaka förutsatt att nödvändiga ljuddrivare stöds.

Skoj!!

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår rätt så existerar ingen mobil app idag (som sedermera skall kunna fjärra din PC/Macinstalllation)?

Det är lite som Spotify's gamla funktion där man kunde blanda online-innehåll med egna lokala låtar (fast bara MP3 tror jag det handlad om då) eller?

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Roon klarar blanda Tidal (online) favorites och lokala 16/44.1 och Hires album helt seamless.

En klient kan styra samtliga ljudzoner/devices i hemmet. En GUI klient blir också en ljudzon.

Klienter:

PC/Mac idag.

Android på G..

iOS därefter..

Devices:

Meridian idag. MS200, MS600, 818, 808, 861

Airplay idag.

USB Dac idag via pc/mac klient.

DCS, Auralic etc. På G.

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är tydligt att man även kan ha andra enheter som agerar remotecontrol. Redan vid installationen frågas efter om man ska använda PCn (i mitt fall) för musikbiblioteket eller som remote.

Man får ju testa Roon i 14 dagars annars 119 dollar om året (eller 499 som engångssumma). Eftersom inte androidapp kommit ännu väntar jag tills den är klar.

Det hela ser dock väldigt tilltalande ut!

//Richard

Edit: snavfel

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag läst att kommande appar till android och ios ska se likadana ut som pc-versionen satte jag igång min 14-dagars testperiod häromdagen. Använder extra laptop som remote. Det är verkligen ett väldigt häftigt program. På sätt och vis kan man säga att att man till stor del betalar för taggningen. Programmet taggar upp fixar dynamiska länkar så ens musikbibliotek blir ett slags wikipedia där man hela tiden kan ta sig vidare genom hur artister, kompositörer, producenter etc har medverkat tillsammans, finns under samma genrar, tidsperioder....

Finns även länkar till hemsidor, wikipedia etc. Lyssnade igår kväll på Sofia Karlsson och där dök det att hon ska spela utanför Alvesta (ett par mil från Växjö där jag bor) i sommar :o.

Riktigt häftigt program, och då har jag bara börjat....

Om... man använder exempelvis tidal kan man plocka in plattor från tidal som om de ingår i det lokala biblioteket. Annars finns tidal nedanför de egna plattorna.

Fick svar för några minuter sedan att androidversionen kommer i nästa vecka.

Programmet använder datorns ljuddrivare. Jag använder mina vanliga amr-drivare i exclusive mode.

Vad jag förstår borde detta göra att ljudkvaliten är som med j river. Har inte jämfört dock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hej

Er der nogen der har erfaringer med Tidal hi-fi - er det bedre end Spotify Premium og er det virkelig CD-kvalitet ?

Hej

Körde Spotify ganska länge men bytte till Tidal när det lanserades i Sverige, upplever/upplevde ett markant lyft i ljudkvalitet jämfört med Spotify.

Det når dock inte riktigt upp till kvaliteten när jag spelar mina rippade och nedladdade musikfiler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har läst någonstans på nätet (och kommer så klart inte ihåg var), att flac filerna är mixtrade med och det är satt en slags digital vattenstämpel som kan degradera ljudkvalitén. Du kan säkert hitta källan till detta antingen här eller kanske på hifi-forum.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst någonstans på nätet (och kommer så klart inte ihåg var), att flac filerna är mixtrade med och det är satt en slags digital vattenstämpel som kan degradera ljudkvalitén. Du kan säkert hitta källan till detta antingen här eller kanske på hifi-forum.

Det är de digitala filerna som det har mixtrats med, inte flac som enbart är ett komprimeringsformat.

Link to comment
Share on other sites

Rätt ska vara rätt. De digitala filerna.

http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark

Ur led är tiden i många avseende. Jag är fostrad i en anda att man skall göra sitt bästa för medmänniskor, kunder eller vilka målgrupper man nu har. Men idag har det nästintill blivit ok att fuska, luras och ljuga. Idrottsvärlden är korrumperad och prestationer underblåses med doping, mobilföretag sätter i system att lura kunder, främst svaga grupper, finansmarknaden utnyttjar svaga grupper med ohemula avtal kring SMS-lån och nu har vi också hört att VW-gruppen "dopat" sig till marknadsfördelar och musikbranschen eller kanske snarare musikdistributionsbranschen klär filer med ljuddegraderande innehåll fullt medvetet. För ett par veckor sedan visade det sig att Spotify tänjt väl bra på gränerna över vad de har rätt att streama och inte. Något kulturellt ansvar utanför volymmarknaden intresserar dem inte heller.

Och vid sidan om står myndigheter och associationer handfallna. Däremot finns alltid riskkapital till hands som avpersonifierats in i tjocka moln av fondkapital utan tydliga ägare som kan avkrävas ansvar...

Mycket har blivit bättre under min levnad, nästan allt faktiskt men den finns en svulst som jag har svårt för och det är när man djävlas med oss konsumenter, inte minst inom det som står mig närmast; musik, musiker och kompositörer och framförandet av deras verk.

Link to comment
Share on other sites

Ur led är tiden i många avseende. Jag är fostrad i en anda att man skall göra sitt bästa för medmänniskor, kunder eller vilka målgrupper man nu har. Men idag har det nästintill blivit ok att fuska, luras och ljuga.
Håller med. Alla i hela världen har drabbats av "the wolf on Wall Street" syndromet (Bra film f.ö). Mammon styr världen och inget gott kommer ur det.

Idrottsvärlden är korrumperad och prestationer underblåses med doping, mobilföretag sätter i system att lura kunder, främst svaga grupper, finansmarknaden utnyttjar svaga grupper med ohemula avtal kring SMS-lån och nu har vi också hört att VW-gruppen "dopat" sig till marknadsfördelar och musikbranschen eller kanske snarare musikdistributionsbranschen klär filer med ljuddegraderande innehåll fullt medvetet. För ett par veckor sedan visade det sig att Spotify tänjt väl bra på gränserna över vad de har rätt att streama och inte. Något kulturellt ansvar utanför volymmarknaden intresserar dem inte heller.
De som försöker köra ett rent race har det inte lätt. Det är inte lätt att inte bli cynisk i en värld som denna.

Och vid sidan om står myndigheter och associationer handfallna. Däremot finns alltid riskkapital till hands som avpersonifierats in i tjocka moln av fondkapital utan tydliga ägare som kan avkrävas ansvar...

Det är väl fortfarande svårt att veta hur man ska bära sig åt att bringa ordning och reda i denna digitala tid. Men det var inte svårt att beröva alla människor med en dator någon som hellst personlig integritet. Storebror ser dig

är inte längre en paraniod känsla utan i hög grad verklighet. De stora bolagen upprättade Digital Millennium Copyright Act så de är skyddade iaf. Det är antagligen det viktigaste... :black:

Mycket har blivit bättre under min levnad, nästan allt faktiskt men den finns en svulst som jag har svårt för och det är när man djävlas med oss konsumenter, inte minst inom det som står mig närmast; musik, musiker och kompositörer och framförandet av deras verk.

Ibland så tror jag att människan generellt bara störtar fram berusad på möjligheten av ny teknik. Utan att tänka på efterverkningarna. Den digitala revolutionen har inte slagit så väl ut för artister generellt. Streamad musik kan mycket väl vara framtiden, men jag tror att det måste till någon slags General Public License (GNU) lösning för att det ska kunna bli rättvist. Inga drakar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...