pelleab Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Bakgrund Våren 2014 köpte jag en Ortofon 2M Black hos en HIFI-handlare i Österrike. Jag var på besök och han hade ett pris som var bättre än den billigaste svenska affären. Hemkommen installerade jag den i min skivspelare och åtnjöt ett väldig trevligt ljud. Jag bytte sedan en gammal fin förstärkare mot en ny läcker skivspelare och ville naturligtvis flytta min 2M Black till denna nya skapelse. Sagt och gjort. På med första skivan …bara ljud i ena kanalen och brumm i den andra. Kontaktade affären i Österrike som genast bytte ut själva PU-kroppen mot en ny. Så långt allt väl. För en månad sedan händer samma sak igen med den nya utbytta PU-kroppen. Jag vill flytta 2M Black PU:en till en annan spelare som jag vill utvärdera. Denna gång ser jag att ett av kontaktstiften på baksidan sitter längre ut än de tre andra. Hmmm, borde inte stiften på en PU sitta hårdare än så. Själva hylsorna i kablarna satt inte speciellt hård snarare tvärtom så det hela verkar lite mysko. Väl monterad (försiktigt som alltid) i den nya spelare som sagt samma fenomen. Ljud i den ena kanalen och brumm i den andra. Tar återigen kontakt med affären i Österrike och för dem är det inga problem även fast de undrar lite. Nu kommer det intressanta i hela historien. Ortofon i Österrike byter visserligen ut PU-kroppen men denna gång inte på garantin utan denna gång är det ”goodwill” eftersom de anser att jag har förstört den genom att ha dragit för hårt i stiftet och att de inte kommer att byta en gång till, skulle det återigen ske. På min fråga om en PU verkligen ska vara så känslig att det är förenat med fara för att den går sönder när man växlar den mellan tonarmar, svarar de. Ortofon 2M Black har en mycket mer känslig PU-kropp än 2M bronze och andra PU:er därför att den är byggd i andra exklusiva material och med finare toleranser. Själva bemötandet av Ortofon Österrike kan man ju ha åsikter om. Garantin gäller till maj i år (2015) men man väljer att åberopa ”goodwill”??? Det ska nämnas att jag råkade insinuera att på grund av att detta hänt två gång nu, att det kunde bero på dålig byggkvalitet. Jag frågade också vilket är fullt naturligt, vad som händer med garantin skulle detta hända en tredje gång. Deras svar är att det tydligen är jag som är brutal med grejorna. Tilläggas skall att jag nu äger sju olika PU:er och att jag genom mina drygt 35 år med skivspelare ägt en mängd andra PU:er också. ALDRIG har en PU visat sig vara så känslig och då har jag ägt både billigar och dyrare PU:er än Ortofon 2M Black och har genom alla år vart ytterst försiktig med att anslutningarna inte sitter för hårt. Det är ju ändå fin, fin mekanik vi pratar om. Nu till lögnen. Ortofon 2M Black skulle alltså ha ett hus som är annorlunda byggt och i annorlunda material än 2M Bronze. Katarina H. Nielsen på Ortofon i Danmark skriver så här: ”2M Series cartridges’ engines, coils and magnets configuration are not quite identical: Red and Blue are identical, so are the Bronze and Black, so are mono models 2M 78 and 2M Mono.” ”The cartridge body used for the 2M Bronze and 2M Black is manufactured from a technologically more advanced material - Lexan DMX Piano Black, which ensures high rigidity while eliminating unwanted resonances. Both 2M Bronze and 2M Black use a special upgraded engine, featuring split pole pins with a silver plated copper wire, 2M Bronze and 2M Black styli are interchangeable.” Hmm, vem talar sanning/osanning??? Så här tror jag…och det är min högst personliga åsikt med tanke på kommunikationen jag haft med Ortofon i Österrike. Man vill påstå att jag skulle vara orsaken till felet och mörka en kanske dåligt producerad serie eller kanske till och med en dålig konstruktion, vad vet jag. Hela affären luktar illa. Det är inte kul att bli anklagad för något man inte gjort. Det ska tilläggas att jag äger en Ortofon 2M Bronze också. Nålen från Black flyttades till den PU-kroppen i bägge fallen för att funktionstesta och konstatera att det var själva Black-kroppen som fallerat. Bronze PU:en har jag med sedvanlig försiktighet flyttat ca 25 ggr mellan olika tonarmar utan att något fallerat. Vete tusan om jag vågar flytta den någon mer gång. Helt ärligt så vete tusan om det blir något mer från Ortofon med tanke på den osäkerhet som de kommunicerat till mig. En del grejor är ju inte direkt billiga och funkar garantin verkligen??? Slutsats: Ni som har eller funderar på att köpa Ortofon 2M Black, var galet försiktiga när ni lossar anslutningarna. Kanske gäller garantin, kanske inte, skulle något hända. Tro inte förutsättningslöst på vad säljare och personer från eller kring Ortofon säger. Vem vet vad den egentliga sanningen om konstruktion, kvalitet och material är. //Per Quote
Bebop Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Tro inte förutsättningslöst på vad säljare och personer från eller kring Ortofon säger. Vem vet vad den egentliga sanningen om konstruktion, kvalitet och material är. Ett klokt råd men i det inbegriper jag de som skriver här på forumet också. Jag har inget facit så jag vet inte men som utomstående betraktare kan ju även de har rätt. Du kanske tagit i för hårt även om du inte anser så utifrån dina referenser. Att flytta en pickup 25 gånger kan knappast heller tillhöra det vanliga, vilket också medför en större risk. Trots allt är en pickup en klen konstruktion för att hålla nere massa och vikt. 2M, inte minst Red & Black har ju rönt oerhörda framgångar världen över i press och bland användare. Om det skulle vara skräp borde det vara allmänt känt vid det här laget. Sannolikheten att ett kontaktstift skulle gå åt pipan är förmodligen relativt låg och sannolikheten minskar betydligt för att det skall hända en andra gång och än mindre att samma person skulle råka ut för det. Ur den aspekten kan jag förstå Ortofons agerande. Det är inte alla företag som hade satsat på goodwill i det här sammanhanget utan istället nekat ersättning. Ortofon har mitt fortsatta stöd som en av marknadens bästa pickuptillverkare. En rekommendation är att se till att du har en "plusförsäkring" i din hemförsäkring (drulleförsäkring som det hette förr). Quote
pelleab Posted March 5, 2015 Author Posted March 5, 2015 * Att flytta en pickup 25 gånger kan knappast heller tillhöra det vanliga, vilket också medför en större risk. Nog för att det är rätt många gånger och kanske för många gånger...men den har hållit för det till skillnad från Black som inte ens höll en gång. För ärligt talat hur svårt kan det vara få några kontaktstift att sitta fast ordentligt? Andra tillverkare lyckas ju med det. På Bronzen har kontakterna i en del fall suttit betydligt hårdare än som var fallet på Blacken, vilket oroat mig. Därför har jag sett till att de glider på lätt nuförtiden så att precis det som inträffade inte skulle inträffa. Det ironiska i sammanhanget är att PU_skalet där det hände bägge gångeran kommer från Ortofon, hmmm. *Sannolikheten att ett kontaktstift skulle gå åt pipan är förmodligen relativt låg och sannolikheten minskar betydligt för att det skall hända en andra gång och än mindre att samma person skulle råka ut för det. Serviceteknikern hos Ortofon Österrike tittade in i PU-huset och såg vad felet var. Detta innebär att det går att öppna huset och vad är det då som säger att de inte första gången detta hände gjorde likadant, reparerade huset och skickade det tillbaka till mig. Jag kan inte bevisa att det är så med det finns en del tecken som tyder på att det var så. Sannolikheten ökade just betydligt. För även om Ortofon hyllas så kan det faktiskt vara så att även de misslyckas någon gång. Jag säger alls inget om deras förmåga att bygga välljudande PU:er och alla även den bäste kan göra fel då och då. Jag säger inget alls om det. Men det är bemötandet jag vänder mig emot. En tillverkargaranti innebär i min värld och jag tror att det rent juridisk är så också, att tillverkaren ska bevisa att felet inte fanns där från början. Om ett eller flera stift från början inte är ditsatta ordentligt så anklagar man inte kunden, man hävdar inte goodwill för att visa hur snäll man är när det finns en gällande garanti och man hotar defintivt inte kunden med indragen garanti skulle det hända igen. Dessutom så talar man inte osanning vad det gäller konstruktionen bara för att skrämma kunden. Jag tycker inte det är ok oavsett hur välrenomerad firman är. MVH Per Quote
YYZ Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Känns lite svajigt detta. Har du frågat återförsäljaren hur de brukar hantera ärenden till tillverkaren? I reklamationer så borde väl återförsäljaren själv eller i samråd med distributören ha rutiner med tillverkaren i hur ärenden ska hanteras. Det är ju hos tillverkaren expertisen finns och det kan ju finnas intresse för dom att få ta del av de felandes enheterna, och förmodligen förväntas återkoppling från återförsäljaren av tillverkarens bedömning. Quote
AlfaGTV Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 (edited) Har personligen ägt och brukat varje enskild modell i 2M-serien från Ortofon, i minst ett exemplar av varje, samt monterat och demonterat dessa hus ett otal gånger. Ang huset, jag tror att de Österrikiska pojkarna/flickorna missförstått ngt, enligt egen uppfattning delar Röd/Blå hus, liksom Svart och Bronze. Denna uppfattning har förstärkts av de positiva ljudliga effekterna av att sätta en röd/blå nål i ett svart/bronze-hus. Då menar jag att den röda/blå nålen presterar bättre i ett svart/bronze-hus än i sitt eget, inte bättre än en svart/bronze-nål i sitt eget hus. Vad som skall sägas är att jag fått en defekt Bronze levererad ny, med samma symptom som beskrivs i första posten. Denna byttes dock ut raskt av Hifiklubben. Jag har även sålt en Bronze till en bekant där denna plötsligt tappade både nålarmen och erhöll desamma symptomen med bortfall av en kanal... Hur detta inträffade är höljt i dunkel... Så, ja, det är givetvis svårt att säga vad som orsakar problematiken men kanske är det så att bronz/svart-huset är kinkigare och kräver varsamhet. De billigare pupporna går väl inte till de erfarna entusiasterna och kanske behöver vara lite mera rejäla i konstruktionen. VH Micke Edited March 6, 2015 by AlfaGTV Quote
pelleab Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Ska klargöras för alla att min korrespondens med Ortofon i Danmark har vart problemfri. Butiken i Österrike har också vart ytterst serviceminded. Det är gossarna hos Ortofon i Wien som känns lite väl fientliga. Må vara så att husen till Bronze/Black är känsligare än de till Blue/Red och att man ska vara försiktigare där men titta i manualer/ortofons hemsida...jag hittar ingen sådan hänvisning och då blir det för mig att de kan hanteras som vilken annan PU som helst. YYZ - Det verkar som om ärendet stannar hos Ortofon i Österrike eftersom de i Danmark inte hört talas om det. Mer vet jag inte. AlfaGTV - Jag har postat denna historia i fler forum än detta och via mail fått minst tre likadana historier, fyra med din, fem med min. Med tanke på hur många 2M Bronze/Black-användare som har läst mitt inlägg så kan felet inte vara så himla unikt. //P Quote
conan Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Man kanske som konsument tror att ett kontaktdon per automatik kan dras i och ur många gånger. Det kan vara så att det bara rör sig om 10 ggr. Sedan garanteras inte god kontakt. Fråga tillverkaren vad som gäller. Quote
calle_jr Posted March 15, 2015 Posted March 15, 2015 Det kan vara så att det bara rör sig om 10 ggr. Sedan garanteras inte god kontakt. Avskyr sådant smäck! WBT Nextgen är ett sådant exempel som är byggd för att monteras en gång och sedan sitta. Quote
pelleab Posted March 17, 2015 Author Posted March 17, 2015 En liten slutkläm på denna tråd Ortofon i Danmark är inte intresserade av att undersöka PU:n. De vet om att detta kan förekomma men säger inget mer. De säger också att försiktighet utöver vanlig försiktighet som med vilken annan PU ska inte behövas eftersom Ortofon 2M black är en standardPU ur standardsortimentet och ska tåla vanlig behandling. De poängterar återigen att det inte är någon skillnad mellan husen på Bronze och Black och att handhavandet därför inte behöver anpassas. Dessutom så säger de att om ett tillverkningsfel föreligger så gäller garantin oavsett hur många gånger det sker...och så hänvisar de till sina garantiregler på hemsidan. Ett tydligt men ändå torrt och affärsmässigt svar. Det märks tydligt att de inte vill lägga sig i detta. Jag har även skickat vidare detta till Ortofon i Österrike men därifrån är det märkligt tyst. Tja det blir till att vara väldigt försiktig vid byte nästa gång Jag tänker mig att bara trä på hylsorna halvvägs för att vid borttagandet använda en lite plattång som mothåll. Eller kan man sätta en lite superlim längst ner på varje stift??? Åsikter??? //Per Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.