Jump to content

Recommended Posts

Posted
Den egentliga "Ljudfadern" var Kjell Stensson som också var chef för musiktekniken på SR under flera tiotalsår. Det var han som möjlig gjorde Sveriges första stereoinspelning redan 1954. Inspelningen gjordes med Hugo Alfvén med ett inlånat magnetofon huvud från Bogen. Huvudet monterades på en banspelare av märket Lyrec. Detta är ljudhistoria.

- The son becomes the father, the father the son.

Intressant historik. Visste inte detta, och det var alltså långt innan Mario Puzos roman.

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Den egentliga "Ljudfadern" var Kjell Stensson som också var chef för musiktekniken på SR under flera tiotalsår. Det var han som möjlig gjorde Sveriges första stereoinspelning redan 1954. Inspelningen gjordes med Hugo Alfvén med ett inlånat magnetofon huvud från Bogen. Huvudet monterades på en banspelare av märket Lyrec. Detta är ljudhistoria.

Och för den som är riktigt petig var det den 7 oktober 1954 och Sveriges Radios symfoniorkester stod för framförandet av Midsommarvaka med Hugo Alfvén himself som dirigent. ;)

Posted

Trevligt och intressant reportage!

Vinylentusiaster är alldeles extra roligt att följa. :mm:

Framförallt när det ligger på denna nivå med olika spelare.

Lite teknikhistoria på köpet också. Kjell Stensson minns man väl, måste varit han som låg bakom första experimentet med stereoutsändning i radio. Med två radioapparater inställda på olika stationer kunde man höra en pingisboll studsa mellan högtalarna. Måste varit 56-57 någon gång. Kanske det som sådde fröet till hifi-intresset.

Calm

Posted
Och för den som är riktigt petig var det den 7 oktober 1954 och Sveriges Radios symfoniorkester stod för framförandet av Midsommarvaka med Hugo Alfvén himself som dirigent. ;)

Och skall vi vara "riktigt" petiga så var det "Radioorkstern" (Bildad med frilansande medlemmar från Stockholms filharmoniker och Hovkapellet 1948, det fanns förövrigt även "Radioorkestrar" i Göteborg, Malmö, Helsingborg, Norrköping och Gävle) som spelade! (Sveriges Radios symfoniorkester skapades inte förrän 1965-7 när man slog ihop Radioorkestern och Underhållningsorkestern med Stig Westerberg som kapellmästare och Sergiu Celibidache som Chefsdirigent)

Love to be a besserwisser! ;)

/ptr

Posted

Kjell Stensson väckte mitt HiFi intresse på 60-talet som femtonåring! :)

Jag byggde en transistorförstärkare på kretskort av kopparbelagd bakelit, efter Kjells Stenssons schema i tidningen Radio & Television!

Svavelsyran etsade både kretskortet, skrivbordet och fingrarna! :o

När det blev brum i förstärkaren gick jag sonika två kvarter och ringde på Kjells Stenssons bostad på Gästrikegatan i Sthlm, för att få lite råd.

Ingen öppnade, så projektet övergavs för ett nytt projekt med dimkammare för radioaktiva ämnen till familjens förskräckelse! :)

Ursäktas offtopic, tillbaka till vinylsvarvarna! :)

Posted
....

Ursäktas offtopic, tillbaka till vinylsvarvarna! :)

- Det är trevligt med lite utsvävningar :app:

Är alla skivspelarna avsedda för moderna stereoutgåvor eller finns det någon som är dedikerad till monoavspelning och olika korrekturkurvor :?:

Posted
Är alla skivspelarna avsedda för moderna stereoutgåvor eller finns det någon som är dedikerad till monoavspelning och olika korrekturkurvor :?:

Vad jag vet i dagsläget så finns det hos Ljudfadern ingen möjlighet till monoavspelning. ;)

Posted (edited)
Vad jag vet i dagsläget så finns det hos Ljudfadern ingen möjlighet till monoavspelning. ;)

En tidig variant av skivspelare för monoavspelning är EMT 927 som lanserades på 50-talet. Skivtallriken har en storlek för att passa radiobolagens stora lackskivor innan man allmänt spelade in på magnetband. Magnetband som var en dyr bristvara och som ofta raderades flera gånger till förmån för nya inspelningar.

Edited by gcs
Posted
Det var väl 18", som den här (förvisso långt senare gimmick);

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_2672.JPG

Lackskivorna hade en största diameter på 16" och i början så spelades vissa reportageskivor inifrån och ut. Det häftigaste var grammofonborden som fanns på Radiotjänst på 40-talet. Bordet var utrustat med två EMT 927 för att kunna spela en hel konsert utan några hörbara övergångar. De grammofontekniker som behärskade den här gamla tekniken är säkert döda idag.

Posted
Lackskivorna hade en största diameter på 16" och i början så spelades vissa reportageskivor inifrån och ut. Det häftigaste var grammofonborden som fanns på Radiotjänst på 40-talet. Bordet var utrustat med två EMT 927 för att kunna spela en hel konsert utan några hörbara övergångar. De grammofontekniker som behärskade den här gamla tekniken är säkert döda idag.

Kanske är jag som läser lite konstigt men man får lätt uppfattningen att Radiotjänst hade EMT 927 på 40-talet, det kan jag garantera att man inte hade :blush .

Vill man bekanta sig med 16 tums skivor ifrån bland annat amerikanska armen finns det till beskådning hos Rehifi. Vi har dock bara en EMT 930 i samlingen :diss:.

Posted

VPI-spelaren lyftes bort för att få plats till att bygga en Dais. :app:

Motor och bottenplatta.

IMG-8076-3.jpg

Ljudfadern har gjort det här förr och bit för bit plockas ihop i raskt tempo. :mm:

IMG-8084-2.jpg

IMG-8089-3.jpg

IMG-8095-3.jpg

IMG-8087-2-2.jpg

Up and running. :mm:

IMG-8100-3.jpg

Posted

Nottinghams tonarmar ser väldigt smäckra ut i förhållande till drivverken.

Och det är väl en del av deras filosofi.

Jag minns inte, men är det inte den som har progressiv anti-skating?

Posted
Sweetspot när Avantgarde Duo står för fiolerna. :)

Ahaaa, det var mig en rejäl "akustikvägg". Känns som att gammalt möter nytt i avseendet till/ombyggnad ?

Och skivsamlingen verkar ta rejält med plats :app:

Hoppas du fick med ett ordentligt vidvinkelobjektiv så vi kan få se en riktigt fin översiktsbild vart det lider :mm:

Posted
Harbeth 40.1. :mm:

Tack för ett trevligt hemma-hos! Snacka om rejält vinyl-fokus :)

Hur skulle du definiera ljudkaraktären från Harbeth?

Posted
Jag gissar att akustiken fungerar bra där.

Coolt ställe.

Inte bara akustiken verkar fungera bra...

musiksmaken verkar gå hand i hand med min egen och hade jag inte redan varit inne i det här med vinylavspelning

så hade jag i.o.m BTS reportage torskat rejält på formatet i fråga.

Eller vad säger du Apex ;):?:

Posted
Tack för ett trevligt hemma-hos! Snacka om rejält vinyl-fokus :)

Hur skulle du definiera ljudkaraktären från Harbeth?

Takk. :) Fick inte mycket tid med Harbeth tyvärr men det jag hörde gav absolut mersmak.

Naturlig diffusion. Snyggt. Jag gissar att akustiken fungerar bra där.

Inte bara akustiken verkar fungera bra...

Akustik är lyckligtvis inte ett tema för Ljudfadern... :icon_smile_cool::D

Posted

Vid ett tidigare besök prövade vi att spela med Duo på längden i rummet, dvs att de stod uppställda till höger i bild,

vilket resulterade i en mycket spektakulär och precis ljudbild. :mm::mm:

Nackdelen var då en hårdare/magrare klang generellt. :diss:

IMG-8106-2.jpg

Posted
Antar att det finns en del experimentlusta.

Experimentlustan är väl utvecklad i huset och ingen högtalare är för tung

för att provas i något av de andra rummen som står till buds. ;)

Posted

Från salig Tom Fletchers hand kommer Fletcher Omega Point Five, här monterad med Zero arm från samma tillverkare och Lyra Kleos.

Återgivningen med denna kombination och Brinkmann-RIAA:n rätt in i EAR 861 är rätt så busig :mm: och karakteriseras av friskhet, spänst, närvaro och driv och

en jämförelse direkt mot Dais med samma pickup monterad gav vid handen en något mer behärskad och dämpad karaktär

som inte var lika avslöjande. Men här är jag osäker på om samma RIAA användes... :Thinking:

IMG-8042-2.jpg

IMG-8056-2.jpg

Posted
Från salig Tom Fletchers hand kommer Fletcher Omega Point Five, här monterad med Zero arm från samma tillverkare och Lyra Kleos.

Återgivningen med denna kombination och Brinkmann-RIAA:n rätt in i EAR 861 är rätt så busig :mm: och karakteriseras av friskhet, spänst, närvaro och driv och

en jämförelse direkt mot Dais med samma pickup monterad gav vid handen en något mer behärskad och dämpad karaktär

som inte var lika avslöjande. Men här är jag osäker på om samma RIAA användes... :Thinking:

Lite förvånad :unsure:

Det bästa med en "EAR-rigg" brukar vara deras phono-steg, så att bara använda linjedelen är lite skumt.

Men det är inte första gången jag ser det.

Väldigt fint reportage!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...