calle_jr Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 Den egentliga "Ljudfadern" var Kjell Stensson som också var chef för musiktekniken på SR under flera tiotalsår. Det var han som möjlig gjorde Sveriges första stereoinspelning redan 1954. Inspelningen gjordes med Hugo Alfvén med ett inlånat magnetofon huvud från Bogen. Huvudet monterades på en banspelare av märket Lyrec. Detta är ljudhistoria. - The son becomes the father, the father the son. Intressant historik. Visste inte detta, och det var alltså långt innan Mario Puzos roman. Quote
BTS Posted February 24, 2015 Author Posted February 24, 2015 Den egentliga "Ljudfadern" var Kjell Stensson som också var chef för musiktekniken på SR under flera tiotalsår. Det var han som möjlig gjorde Sveriges första stereoinspelning redan 1954. Inspelningen gjordes med Hugo Alfvén med ett inlånat magnetofon huvud från Bogen. Huvudet monterades på en banspelare av märket Lyrec. Detta är ljudhistoria. Och för den som är riktigt petig var det den 7 oktober 1954 och Sveriges Radios symfoniorkester stod för framförandet av Midsommarvaka med Hugo Alfvén himself som dirigent. Quote
calm Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 Trevligt och intressant reportage! Vinylentusiaster är alldeles extra roligt att följa. Framförallt när det ligger på denna nivå med olika spelare. Lite teknikhistoria på köpet också. Kjell Stensson minns man väl, måste varit han som låg bakom första experimentet med stereoutsändning i radio. Med två radioapparater inställda på olika stationer kunde man höra en pingisboll studsa mellan högtalarna. Måste varit 56-57 någon gång. Kanske det som sådde fröet till hifi-intresset. Calm Quote
calle_jr Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 Med två radioapparater inställda på olika stationer kunde man höra en pingisboll studsa mellan högtalarna. Kjell Stensson var alltså krautrockare! Quote
plundin™ Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 Och för den som är riktigt petig var det den 7 oktober 1954 och Sveriges Radios symfoniorkester stod för framförandet av Midsommarvaka med Hugo Alfvén himself som dirigent. Och skall vi vara "riktigt" petiga så var det "Radioorkstern" (Bildad med frilansande medlemmar från Stockholms filharmoniker och Hovkapellet 1948, det fanns förövrigt även "Radioorkestrar" i Göteborg, Malmö, Helsingborg, Norrköping och Gävle) som spelade! (Sveriges Radios symfoniorkester skapades inte förrän 1965-7 när man slog ihop Radioorkestern och Underhållningsorkestern med Stig Westerberg som kapellmästare och Sergiu Celibidache som Chefsdirigent) Love to be a besserwisser! /ptr Quote
calm Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 Kjell Stensson var alltså krautrockare! Misstänkte det! Musik för teknologer!? Calm Quote
Muffin Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 Kjell Stensson väckte mitt HiFi intresse på 60-talet som femtonåring! Jag byggde en transistorförstärkare på kretskort av kopparbelagd bakelit, efter Kjells Stenssons schema i tidningen Radio & Television! Svavelsyran etsade både kretskortet, skrivbordet och fingrarna! När det blev brum i förstärkaren gick jag sonika två kvarter och ringde på Kjells Stenssons bostad på Gästrikegatan i Sthlm, för att få lite råd. Ingen öppnade, så projektet övergavs för ett nytt projekt med dimkammare för radioaktiva ämnen till familjens förskräckelse! Ursäktas offtopic, tillbaka till vinylsvarvarna! Quote
eliot Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 .... Ursäktas offtopic, tillbaka till vinylsvarvarna! - Det är trevligt med lite utsvävningar Är alla skivspelarna avsedda för moderna stereoutgåvor eller finns det någon som är dedikerad till monoavspelning och olika korrekturkurvor Quote
BTS Posted February 24, 2015 Author Posted February 24, 2015 Är alla skivspelarna avsedda för moderna stereoutgåvor eller finns det någon som är dedikerad till monoavspelning och olika korrekturkurvor Vad jag vet i dagsläget så finns det hos Ljudfadern ingen möjlighet till monoavspelning. Quote
gcs Posted February 24, 2015 Posted February 24, 2015 (edited) Vad jag vet i dagsläget så finns det hos Ljudfadern ingen möjlighet till monoavspelning. En tidig variant av skivspelare för monoavspelning är EMT 927 som lanserades på 50-talet. Skivtallriken har en storlek för att passa radiobolagens stora lackskivor innan man allmänt spelade in på magnetband. Magnetband som var en dyr bristvara och som ofta raderades flera gånger till förmån för nya inspelningar. Edited February 24, 2015 by gcs Quote
calle_jr Posted February 25, 2015 Posted February 25, 2015 Skivtallriken har en storlek för att passa radiobolagens stora lackskivor Det var väl 18", som den här (förvisso långt senare gimmick); http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_2672.JPG Quote
gcs Posted February 25, 2015 Posted February 25, 2015 Det var väl 18", som den här (förvisso långt senare gimmick); http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...22/DSC_2672.JPG Lackskivorna hade en största diameter på 16" och i början så spelades vissa reportageskivor inifrån och ut. Det häftigaste var grammofonborden som fanns på Radiotjänst på 40-talet. Bordet var utrustat med två EMT 927 för att kunna spela en hel konsert utan några hörbara övergångar. De grammofontekniker som behärskade den här gamla tekniken är säkert döda idag. Quote
Vinylcalle Posted February 25, 2015 Posted February 25, 2015 Lackskivorna hade en största diameter på 16" och i början så spelades vissa reportageskivor inifrån och ut. Det häftigaste var grammofonborden som fanns på Radiotjänst på 40-talet. Bordet var utrustat med två EMT 927 för att kunna spela en hel konsert utan några hörbara övergångar. De grammofontekniker som behärskade den här gamla tekniken är säkert döda idag. Kanske är jag som läser lite konstigt men man får lätt uppfattningen att Radiotjänst hade EMT 927 på 40-talet, det kan jag garantera att man inte hade . Vill man bekanta sig med 16 tums skivor ifrån bland annat amerikanska armen finns det till beskådning hos Rehifi. Vi har dock bara en EMT 930 i samlingen . Quote
calle_jr Posted February 26, 2015 Posted February 26, 2015 Ja, sorry, 16" var de. Electrical Transcription Radiodisc. Bilden ovan är en långt senare replika av en sådan med Genesis Nursery Cryme Quote
BTS Posted February 28, 2015 Author Posted February 28, 2015 VPI-spelaren lyftes bort för att få plats till att bygga en Dais. Motor och bottenplatta. Ljudfadern har gjort det här förr och bit för bit plockas ihop i raskt tempo. Up and running. Quote
calle_jr Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Nottinghams tonarmar ser väldigt smäckra ut i förhållande till drivverken. Och det är väl en del av deras filosofi. Jag minns inte, men är det inte den som har progressiv anti-skating? Quote
Bebop Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Up and running. http://www2.picturepush.com/photo/a/145571.../IMG-8100-3.jpg En av mina favoritspelare inklusive arm En begagnad Simon Yorke kom i vägen. Om inte hade Daisen stått på podium hos mig. Quote
BTS Posted February 28, 2015 Author Posted February 28, 2015 Sweetspot när Avantgarde Duo står för fiolerna. Quote
P-pan Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Sweetspot när Avantgarde Duo står för fiolerna. Ahaaa, det var mig en rejäl "akustikvägg". Känns som att gammalt möter nytt i avseendet till/ombyggnad ? Och skivsamlingen verkar ta rejält med plats Hoppas du fick med ett ordentligt vidvinkelobjektiv så vi kan få se en riktigt fin översiktsbild vart det lider Quote
YYZ Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Harbeth 40.1. Tack för ett trevligt hemma-hos! Snacka om rejält vinyl-fokus Hur skulle du definiera ljudkaraktären från Harbeth? Quote
Apexorca Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Sweetspot när Avantgarde Duo står för fiolerna. Naturlig diffusion. Snyggt. Jag gissar att akustiken fungerar bra där. Coolt ställe. Quote
P-pan Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Jag gissar att akustiken fungerar bra där. Coolt ställe. Inte bara akustiken verkar fungera bra... musiksmaken verkar gå hand i hand med min egen och hade jag inte redan varit inne i det här med vinylavspelning så hade jag i.o.m BTS reportage torskat rejält på formatet i fråga. Eller vad säger du Apex Quote
BTS Posted February 28, 2015 Author Posted February 28, 2015 Tack för ett trevligt hemma-hos! Snacka om rejält vinyl-fokus Hur skulle du definiera ljudkaraktären från Harbeth? Takk. Fick inte mycket tid med Harbeth tyvärr men det jag hörde gav absolut mersmak. Naturlig diffusion. Snyggt. Jag gissar att akustiken fungerar bra där. Inte bara akustiken verkar fungera bra... Akustik är lyckligtvis inte ett tema för Ljudfadern... Quote
Apexorca Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Akustik är lyckligtvis inte ett tema för Ljudfadern... ? Quote
BTS Posted March 1, 2015 Author Posted March 1, 2015 Vid ett tidigare besök prövade vi att spela med Duo på längden i rummet, dvs att de stod uppställda till höger i bild, vilket resulterade i en mycket spektakulär och precis ljudbild. Nackdelen var då en hårdare/magrare klang generellt. Quote
Apexorca Posted March 1, 2015 Posted March 1, 2015 Ser ut att vara en hel del extra kablar på avbytarbänken. Antar att det finns en del experimentlusta. Quote
BTS Posted March 1, 2015 Author Posted March 1, 2015 Antar att det finns en del experimentlusta. Experimentlustan är väl utvecklad i huset och ingen högtalare är för tung för att provas i något av de andra rummen som står till buds. Quote
BTS Posted March 2, 2015 Author Posted March 2, 2015 Från salig Tom Fletchers hand kommer Fletcher Omega Point Five, här monterad med Zero arm från samma tillverkare och Lyra Kleos. Återgivningen med denna kombination och Brinkmann-RIAA:n rätt in i EAR 861 är rätt så busig och karakteriseras av friskhet, spänst, närvaro och driv och en jämförelse direkt mot Dais med samma pickup monterad gav vid handen en något mer behärskad och dämpad karaktär som inte var lika avslöjande. Men här är jag osäker på om samma RIAA användes... Quote
calle_jr Posted March 2, 2015 Posted March 2, 2015 Från salig Tom Fletchers hand kommer Fletcher Omega Point Five, här monterad med Zero arm från samma tillverkare och Lyra Kleos. Återgivningen med denna kombination och Brinkmann-RIAA:n rätt in i EAR 861 är rätt så busig och karakteriseras av friskhet, spänst, närvaro och driv och en jämförelse direkt mot Dais med samma pickup monterad gav vid handen en något mer behärskad och dämpad karaktär som inte var lika avslöjande. Men här är jag osäker på om samma RIAA användes... Lite förvånad Det bästa med en "EAR-rigg" brukar vara deras phono-steg, så att bara använda linjedelen är lite skumt. Men det är inte första gången jag ser det. Väldigt fint reportage! Quote
Recommended Posts