Jump to content

Recommended Posts

Posted

På besök hos Ljudfadern

Mångfald kan berika men med en diger ansamling av hifi kan det bli svårt att få en dag att räcka till om det ska lyssnas på alla kombinationer.

Vi har denna gång landat hos ljudfadern, ett stenkast ifrån kända trakter :D:icon_smile_cool: och där fokuseras på vinylavspelning, horn och lite till. ;)

IMG-8116-2.jpg

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Alltid kul och intressant med nya hembesök.

Hembesök is da shit. :icon_smile_cool:

:mm:

Leave the gun, take the cannoli.

:D

På bekvämt promenadavstånd från bostaden ligger lyssningshuset... :mm::icon_smile_cool:

IMG-8108-2.jpg

Posted (edited)

Direkt innanför dörren möter oss en i sammanhanget mindre stativare av märke Harbeth 40.1. :mm:

IMG-8134-2.jpg

Ljudfadern menade att en liknelse med ett par snälla gamla tanter på kyrkoherdens kafferep kunde göra sig gällande... :D :D

Överst i racket tronar en Fletcher Omega Point Five bestyckad med Lyra Kleos. :mm:

IMG-8128-2-2.jpg

Vi prövade att spela med Harbeth både på längden och tvären i rummet och de kom verkligen bäst till sin rätt i längdriktningen

assisterade av en Sf Cremona-sub vilken skymtas nere i högra hörnet.

Överst till vänster en Nottingham Analogue Dais, även den med Lyra Kleos och till vänster höger en Dr. Feickert Woodpecker med

Triplanar arm och Koetsu Rosewood. :mm::mm:

Ljudfadern bjöd på återgivning ifrån 4 olika vinylspelare under dagen och favoriten för undertecknad

blev oavsett högtalare/förstärkare kombinationen av Dr. Feickert/Triplanar/Koetsu som gav nya märgfulla insikter i hela

bas/mellanregisterområdet. Kombinationen spelade musik med nerv och glöd mycket känslosamt rakt in i bröstkorgen. :mm:

Vi fördjupar oss senare i de olika vinylspelarnas pros and cons. :mm:

IMG-8124-2.jpg

Edited by BTS
Posted

Den fjärde vinylspelarkombinationen var en VPI med Lyra Delos som för dagen kom på en hedrande delad andraplats i svår konkurrens. :app:

Donald Fagen, Dire Straits och Diana Krall var återkommande artister. :)

IMG-8059-2-2.jpg

Posted
På bekvämt promenadavstånd från bostaden ligger lyssningshuset... :mm::icon_smile_cool:

"Lyssningshuset" :o ...

här snackar vi all in :thumbsup:

Trevligt reportage det här BTS.

Posted
Trevligt reportage det här BTS.

Tack för de vänliga orden. :)

Till skillnad från Harbeth vinner Avantgarde Acoustics Duo G2 på en uppställning på tvären i detta rum. :mm:

Duo spelar här med raffinerad nerv, värme och holografi. :mm::mm:

Under Fletcher-spelaren ett Brinkmann RIAA som matar EAR 861 direkt. :mm:

På mitthyllan ett par DAC:ar. ;)

IMG-8105-2.jpg

Posted
Mycket trevligt att få följa med på ditt besök :mm:

- Det är naturligtvis fantastiskt att ha ett lyssningshus :o

Precis, här pratar vi om våra rum och här ett helt hus, läckert så det förslår :mm:

Härligt med sådan här hemma-hos-reportage, keep going BTS :icon_smile_cool:

/byZan

Posted
Mycket trevligt att få följa med på ditt besök :mm:

Härligt med sådan här hemma-hos-reportage, keep going BTS :icon_smile_cool:

Tack ska ni ha. :):)

Posted (edited)
Vad är den understa dacen i mitthyllan för märke?

EAR. :app:

IMG-8083-2.jpg

Ser inte vad det är för golvbeläggning - linoleum eller textilmatta?

Textil. :mm:

Är det betonggolv?

Nej, bjälklag.

Smart med klädhängaren som kabelhängare :D Ser mycket trevligt ut!

Yes, den är fiffig. :)

Är Ljudfadern butik?

No Sir.

Edited by BTS
Posted (edited)

Förutom Brinkmann RIAA:t, vilket kopplades ihop med Fletcher-spelaren fanns det EAR MC 4, 88 och 868 vilka mestadels kopplades

ihop med VPI, Feickert och Nottingham. :Thinking::unsure::D

IMG-8073-2.jpg

IMG-8091-2.jpg

Edited by BTS
Posted
Ljudfadern bjöd på återgivning ifrån 4 olika vinylspelare under dagen och favoriten för undertecknad

blev oavsett högtalare/förstärkare kombinationen av Dr. Feickert/Triplanar/Koetsu som gav nya märgfulla insikter i hela

bas/mellanregisterområdet. Kombinationen spelade musik med nerv och glöd mycket känslosamt rakt in i bröstkorgen. :mm:

Det här knepigt och vägen fram är kanske 2 spelare. Jag har själv en Rosewood och jag val den av precis de skälen du anger. Samtidigt saknar jag min tidigare Kleos som har andra kvaliter som gör sig bättre på vissa plattor och musik som t ex Roger Waters The Pros and Cons... som blir lite för tillbakadragen med Koetsun. Å andra sida spelar Koetsun i en annan liga på kivor typ Kenny Burrells Midnight Blue och mycket annat på Blue Note.

Livet är fullt av kompromisser men ibland vill man inte kompromissa. Jag velar... :unsure:

Posted
Det här knepigt och vägen fram är kanske 2 spelare. Jag har själv en Rosewood och jag val den av precis de skälen du anger. Samtidigt saknar jag min tidigare Kleos som har andra kvaliter som gör sig bättre på vissa plattor och musik som t ex Roger Waters The Pros and Cons... som blir lite för tillbakadragen med Koetsun. Å andra sida spelar Koetsun i en annan liga på kivor typ Kenny Burrells Midnight Blue och mycket annat på Blue Note.

Livet är fullt av kompromisser men ibland vill man inte kompromissa. Jag velar... :unsure:

Två spelare eller åtminstone två armar skulle varit fint och för min del funderar jag numera en hel del på Koetsu... :Thinking::mm:

Jag tänker senare i tråden försöka precisera mina upplevelser av de olika spelarnas karaktärer. :)

Posted (edited)
Är huset byggt för musik och HiFi?

Jag tror fasen jag ska ta och köpa en husvagn...

åt resten av familjen :Thinking:

Att bygga om huset blir antagligen den enklaste biten :unsure:icon_smile_big.gif

Edited by P-pan
Posted

Den egentliga "Ljudfadern" var Kjell Stensson som också var chef för musiktekniken på SR under flera tiotalsår. Det var han som möjlig gjorde Sveriges första stereoinspelning redan 1954. Inspelningen gjordes med Hugo Alfvén med ett inlånat magnetofon huvud från Bogen. Huvudet monterades på en banspelare av märket Lyrec. Detta är ljudhistoria.

Posted
Den egentliga "Ljudfadern" var Kjell Stensson som också var chef för musiktekniken på SR under flera tiotalsår. Det var han som möjlig gjorde Sveriges första stereoinspelning redan 1954. Inspelningen gjordes med Hugo Alfvén med ett inlånat magnetofon huvud från Bogen. Huvudet monterades på en banspelare av märket Lyrec. Detta är ljudhistoria.

Jag tycker också att det är pretentiöst att kalla sig ljudfadern :blush

Posted
Jag tycker också att det är pretentiöst att kalla sig ljudfadern :blush

Tror ni att det är han själv som gör det? Det är väl som med Guldörat i Kristianstad. Lite västkustsk humor med distans gör bara gott. Kjell Stensson hade också en stor portion humor. Minns som igår när han försökte lära oss få fram färg-TV. Se och njut: Kjell Stensson om genväg till färg-TV

Posted
Skitläckert!

Snygg lösning med skivförvaring.

Gillar skarpt skivhyllorna där man lätt kan bläddra och man ser de snygga skivomslagen ;)