Jump to content

Float or not float?


JFK

Recommended Posts

Hej,

Använder Auralic Vega dac inkopplad till integrerad Luxman 590AX via RCA

Enligt tillverkaren har Vegans XLR utgångar en mer välljudande design än de obalanserade och jag är förstås nyfiken på att testa detta alternativ.

Anledningen till att detta inte gjorts är att jag hittade en tråd på nätet där en Vega ägare sorgligt berättar att hans dac packade ihop och dog efter inkoppling med XLR :o

Vid direkt fråga till Auralic om hur XLR utgångarna kan användas har jag fått följande svar:

Hi, Jorgen:

It depends on your amplifier's input stage design. If the amplifier float the negative pin, that will be safe, if it short to ground, you can not use it as it will short VEGA output.

Svaret gör tyvärr inte mig klokare om det i mitt fall är riskfritt eller inte och jag är inte sugen på att chansa.

Glad om någon med bättre kunskap i ämnet kan hjälpa till och skingra röken.

Tilläggsinfo: Stärkaren är "pseudo-balanserad" och inte ansluten till skyddsjord (helt enkelt inget jordstift i nätbrunnen).

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Använder Auralic Vega dac inkopplad till integrerad Luxman 590AX via RCA

Enligt tillverkaren har Vegans XLR utgångar en mer välljudande design än de obalanserade och jag är förstås nyfiken på att testa detta alternativ.

Anledningen till att detta inte gjorts är att jag hittade en tråd på nätet där en Vega ägare sorgligt berättar att hans dac packade ihop och dog efter inkoppling med XLR :o

Vid direkt fråga till Auralic om hur XLR utgångarna kan användas har jag fått följande svar:

Hi, Jorgen:

It depends on your amplifier's input stage design. If the amplifier float the negative pin, that will be safe, if it short to ground, you can not use it as it will short VEGA output.

Svaret gör tyvärr inte mig klokare om det i mitt fall är riskfritt eller inte och jag är inte sugen på att chansa.

Glad om någon med bättre kunskap i ämnet kan hjälpa till och skingra röken.

Tilläggsinfo: Stärkaren är "pseudo-balanserad" och inte ansluten till skyddsjord (helt enkelt inget jordstift i nätbrunnen).

/Jörgen

Då är den väl inte "short to ground" men jag hade inte chansat. Din förstärkare ur ju heller inte balanserad så det borde ju inte bli någon skillnad, kan jag tycka. Kan inte Vega råda dig om Luxman?

Link to comment
Share on other sites

Då är den väl inte "short to ground" men jag hade inte chansat. Din förstärkare ur ju heller inte balanserad så det borde ju inte bli någon skillnad, kan jag tycka. Kan inte Vega råda dig om Luxman?

Vid kontakten med Auralic angav jag exakt vilken förstärkare jag använder men trots detta var deras svar generellt. Drog då slutsatsen att de inte var så villiga att uttala sig om mitt speciella fall men

jag kan förstås prova igen. Finns också möjlighet att fråga Luxman. Vill dock minnas att jag inte fått någon respons därifrån vid frågor som gällde andra saker.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar helt otroligt att man kan förstöra dacen om man kopplar den på balanserade ut- och ingångar, flytande jord eller ej.

I så fall skulle ju utgångarna vara plomberade med varningstext på bakplattan, "WARNING: ONLY CONNECT TO TRUE BALANCED AMPLIFIER INPUT WITH FLOATING GROUND".

De flesta skulle inte ens lusläst blockschema för dac o stärkare, utan de utgångar som finns förutsätter man kan användas på normalt sätt.

Jag är mycket förvånad :o

Link to comment
Share on other sites

Det verkar helt otroligt att man kan förstöra dacen om man kopplar den på balanserade ut- och ingångar, flytande jord eller ej.

I så fall skulle ju utgångarna vara plomberade med varningstext på bakplattan, "WARNING: ONLY CONNECT TO TRUE BALANCED AMPLIFIER INPUT WITH FLOATING GROUND".

De flesta skulle inte ens lusläst blockschema för dac o stärkare, utan de utgångar som finns förutsätter man kan användas på normalt sätt.

Jag är mycket förvånad :o

Ja, konstruktionsfel skulle jag säga. Mer vanligt än man tror.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar helt otroligt att man kan förstöra dacen om man kopplar den på balanserade ut- och ingångar, flytande jord eller ej.

I så fall skulle ju utgångarna vara plomberade med varningstext på bakplattan, "WARNING: ONLY CONNECT TO TRUE BALANCED AMPLIFIER INPUT WITH FLOATING GROUND".

De flesta skulle inte ens lusläst blockschema för dac o stärkare, utan de utgångar som finns förutsätter man kan användas på normalt sätt.

Jag är mycket förvånad :o

Håller verkligen med!!

Använder man kontakter som talar om vad det är för slags koppling förväntar man ju sig att det inte är någon fara. Möjligen kan man ha överseende med att en xlr skulle kunna vara obalanserad men finns risk att grejerna förstörs med en speciell konstruktion får man väl skapa motsvarande kontaktdon som förhindrar detta.

Link to comment
Share on other sites

Ja, konstruktionsfel skulle jag säga. Mer vanligt än man tror.

Exakt samma åsikt om konstruktionsfel framfördes i den tråd på Computeraudiophile där jag snappade upp problemställningen.

Vet inte hur vanligt det är med förstärkarkonstruktioner där villkoret om floating ground inte är uppfyllt. Ifall det förekommer ofta borde det

väl vimla av trasiga Vega runt om i världen?

Link to comment
Share on other sites

Förstärkare med xlr input men som inte är balanserade finns det ju gott om.

Är det inte bara att koppla bort jordstiftet i kabelkontakten?

Nej, det krävs en jordreferens även i balanserade konstruktioner. Finns pekare till diskussionen på det andra forat?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om Vegan och ModWright inte passar ihop då men det ursäktar inte en kortslutningssäker design av Vegan.

Man kan mäta ingångsimpedansen på förstärkaren med ohmmeter. Ställ in den på 10kohm och mät mellan signal+ och jord samt signal- och jord. Det borde bli samma mätvärde, kanske 5k. Kanske står värdet i manualen?

Edit: ingångsimpedansen på förstärkaren

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om Vegan och ModWright inte passar ihop då men det ursäktar inte en kortslutningssäker design av Vegan.

Man kan mäta ingångsimpedansen på dac:en med ohmmeter. Ställ in den på 10kohm och mät mellan signal+ och jord samt signal- och jord. Det borde bli samma mätvärde, kanske 5k. Kanske står värdet i manualen?

Det som specas i manualen är att dacens utgångsimpedans är 4.7ohm.

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska låg utgångsimpedans. Finns schema på dacen?

Utgångsimpedansen är låg (mätning gjord av Stereophile gav 0.6ohm). Hittar inget schema på dacen.

Med anledning av elliots tidigare förslag har jag rotat fram min gamla multimeter och tänkte mäta resistans mellan pin 1 (ground) och pin 2 (- cold). Av praktiska skäl kopplar jag in en XLR-kabel och mäter på pinnarna i kabeländen. Ett mätvärde 0 (eller nära 0) betyder att förbindelse saknas = ingen risk för kortslutning och jag kan koppla in dacen utan att den går sönder. Innan mätning kopplas förstärkaren bort från strömnätet. Har jag tänkt rätt?

Link to comment
Share on other sites

Ett mätvärde 0 (eller nära 0) betyder att förbindelse saknas = ingen risk för kortslutning och jag kan koppla in dacen utan att den går sönder. Innan mätning kopplas förstärkaren bort från strömnätet. Har jag tänkt rätt?

Nej! Mäter du 0 ohm så är det kortslutning ;)

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll om man använder balanserat eller obalanserat. Det som kan hända är att det blir en liten nivåskillnad, men det påverkar inte dynamiken. Det ska till mycket långa kablar och dessutom med låga nivåer (mikrofoner) för att man ska få några störningar. Själv använder jag blandade kablar beroende på vilka apparater som är inkopplad. Jag har gjort mina lyssningsprov från en studio CD-spelare som var utrustad med alla typer av utgångar inklusive digitala. Jag kunde aldrig uppmäta/höra någon som helst skillnad i nivåer. Förr i tiden brukade man åstadkomma balanserade in och utgångar med hjälp av transformatorer. Det som händer med transformatorer är att frekvensomfånget minskar men det sker utanför det hörbara och innan dess brukar man kunna få en resonansfrekvens som också ligger högt,typ 70KHz. Det här gäller alltså endast när man använder en transformator.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll om man använder balanserat eller obalanserat. Det som kan hända är att det blir en liten nivåskillnad, men det påverkar inte dynamiken. Det ska till mycket långa kablar och dessutom med låga nivåer (mikrofoner) för att man ska få några störningar. Själv använder jag blandade kablar beroende på vilka apparater som är inkopplad. Jag har gjort mina lyssningsprov från en studio CD-spelare som var utrustad med alla typer av utgångar inklusive digitala. Jag kunde aldrig uppmäta/höra någon som helst skillnad i nivåer. Förr i tiden brukade man åstadkomma balanserade in och utgångar med hjälp av transformatorer. Det som händer med transformatorer är att frekvensomfånget minskar men det sker utanför det hörbara och innan dess brukar man kunna få en resonansfrekvens som också ligger högt,typ 70KHz. Det här gäller alltså endast när man använder en transformator.

Den enda anledningen till att jag skulle vilja prova balanserat är att tillverkaren rekommenderar denna koppling med hänvisning till att det balanserade utgångssteget

i dacen är bättre konstruerat med Orfeo moduler (?) vilket saknas i det obalanserade utgångssteget. Vore synd att missa om detta nu innebär "better performance".

Link to comment
Share on other sites

Jag antar då att de inte separerat gjord från (-). Är det ett problem? Är det inte så man gör när man använder en XLR-övergång till RCA-kontakt?

Möjligen rca till xlr. Det är inte bra att göra en kortslutning mellan signal- och jord. Problemet som uppstår är att hela signalkedjan i den negativa grenen inte används. Samtliga interna steg i dacen där balanserad signal används, typiskt ända från D/A:n, jordas i förstärkarsidan istället. Det är inte bra att dra iväg jorden så långt.

Link to comment
Share on other sites

Det vore trevligt med ett schema på ingångssteget så man ser hur phase inverter och bal-unbal är konstruerade.

Alternativt skulle man kunna stoppa in två motstånd i serie med signal+ resp signal- vid dacens utgång. Det skyddar lite extra. Ta 47 ohm 1% (eller bättre) och testa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...