Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej.

Har någon erfarenhet av hur man installerar ARC DAC 8 drivrutin på mac,

Drivrutinerna från hemsidan funkar som ett urverk för PC men inget händer efter installationen på min(a) macar..

Någon som har erfarenhet??

Med vänlig hälsning,

//Nikola

Edited by Nik
Posted
Hej.

Drivrutinerna från hemsidan funkar som ett urverk för PC men inget händer efter installationen på min(a) macar..

Med vänlig hälsning,

//Nikola

Hmm, Är det inte bara att köra?

Öppna Ljud-/MIDI-inställningar så brukar dacen poppa upp.

Mvh

/Daniel

Posted (edited)
Hmm, Är det inte bara att köra?

Öppna Ljud-/MIDI-inställningar så brukar dacen poppa upp.

Mvh

/Daniel

Jo så är ju tanken att den ska funka. dock händer det ingenting.. varken i midi eller Ljud, har provat på 2 macar samt med olika usb kablar..

under protest:-) pluggade jag in den i en pc o då funkade allt som det skulle...

har dock inte för avsikt att ställa en pc i racket:-)...

//Nik

Edited by Nik
Posted

Livskris!!!

Dacen nylandad o inte ett ljud :-(... Inte en enda bra träff på google, o här verkar ingen ha haft samma problem???

Så vad göra, snabb anställningsintervju och PUC2 fick nytt som som spdif omvandlare, o herregud nu spelar det :)

Dock kvarstår frågan?????

Någon som haft samma problem?

//Nik

Posted

Jag tror du har missat något. Normalt sett är det enklare att komma igång med en Mac. Eftersom det fungerar med en gång med PC så beror det säkert på att du redan har en Asio drivrutin installerad i PC'n men inte i Macen. Det indikerar också att förra ägaren haft en PC. Å andra sidan brukar Macarna lösa detta så länge du håller dig på 96 kHz eller lägre.

Har du tillgång till följande manual där förberedelse av MAC också behandlas.Manual DAC 8

Posted
Jag tror du har missat något. Normalt sett är det enklare att komma igång med en Mac. Eftersom det fungerar med en gång med PC så beror det säkert på att du redan har en Asio drivrutin installerad i PC'n men inte i Macen. Det indikerar också att förra ägaren haft en PC. Å andra sidan brukar Macarna lösa detta så länge du håller dig på 96 kHz eller lägre.

Har du tillgång till följande manual där förberedelse av MAC också behandlas.Manual DAC 8

Du har helt rätt i samtliga antaganden, förre ägaren körde pc, sonens ps har förmodligen allt skräp som finns installerat:-)...

Manualen hjälper föga, har följt den till punkt o pricka.. Hade liknande syptom med PUC2 när mac os passerade 10.6.

Dock var yellowtecs support väldigt tillmötesgående och med en o annan abrovink så funkade installationen utan problem.. Misstanker att detta är samma problem då den tillgängliga drivrutinen från ARC är från 2013... Men det får bli morgondagens huvudbry...

//Nik

Posted

Om man kollar manualen, så står det ganska tydligt hur man skall gå till väga för att installera drivisar på MAC (S10ff) (Vilket är ovanligt eftersom de flesta DACar brukar funka med MAC's native ljuddrivers!) .. Det skall ingå en CD med drivrutiner, har du inte denna CD finns drivrutiner att ladda ner från ARCs sajt, det gäller bara att välja rätt version beroende på vilken version av MacOS du har på din!

/ptr

Posted (edited)
Om man kollar manualen, så står det ganska tydligt hur man skall gå till väga för att installera drivisar på MAC (S10ff) (Vilket är ovanligt eftersom de flesta DACar brukar funka med MAC's native ljuddrivers!) .. Det skall ingå en CD med drivrutiner, har du inte denna CD finns drivrutiner att ladda ner från ARCs sajt, det gäller bara att välja rätt version beroende på vilken version av MacOS du har på din!

/ptr

Cdn, är från 2010 med drivrutiner från samma tidsperiod, har provat samtliga versioner från arc's hemsida.

Misstänker att dom inte är uppdaterade sedan apple introducerade mountain lion, då man ändrade i certifikaten, och då behövs en viss manuell handpåläggning för att det ska funka...

// Nik

Edited by Nik
Posted

I vilket format har du dina filer? (MAC supportar t ex inte FLAC). Audirvana till macen lär klara i stort sett "allt". Samma sak med JRiver MC20 för Mac.

Posted (edited)
I vilket format har du dina filer? (MAC supportar t ex inte FLAC). Audirvana till macen lär klara i stort sett "allt". Samma sak med JRiver MC20 för Mac.

En blandning av flac, aiff, itunes mp4 mm. Kör jriver och pure music, båda hanterar samtliga format.

Dock iom jriver 20 så har man enl mig kommit ikapp och förbi pure music i användarvänlighet , och dessutom så har man fördelen av "native support" för flac, så det är den som går mest.

//Nik

Edited by Nik
Posted
Hej.

Med vänlig hälsning,

//Nikola

Ibland är dett bättre att vara tyst o låta folk tro man är lite "bakom" än att öppna munnen o undanröja alla tvivel :smile2:

Som ett barn på julafton for jag in på ARC´s hemsida igår och laddade ner ett antal drivers , ingen funkade, goda råd provades o den ena lösningen efter den andra förpassades till misslyckandets trista bakgård...

Satte mig igen framför datorn i morse, och tar en titt till o inser att ÖVERST på listan finns en drivrutin som jag inte prova pga att i min hets att spela musik så läste jag fel, det stog datorer byggda före 2014... Inte 2010 :Shame On You:

Denna är dessutom nyare än dom andra drivrutinerna från hemsidan..

VIOLA och så var tingeling framme med trollspöt o nu funkar allt som det ska

Lärdom av detta???

i bland är det bättre att lugna ner sig o göra som man ska, inte som man tror, alternativt TÄNK EFTER FÖRE..

Ha en underbar Hifi lördag!!

//Nik

Posted (edited)
Lärdom av detta???

i bland är det bättre att lugna ner sig o göra som man ska, inte som man tror, alternativt TÄNK EFTER FÖRE..

Ha!, du vet, det är ju så väldigt omanligt att lästa instruktioner och manualer! :Thinking:

Skönt att det löste sig! :)

/ptr

Edited by plundin™
Posted

Huga ytterligare en liten rapport från verkligheten som får det att krypa i mig.

Hårddiskbaserat, filer o drivrutiner. Jag blir mer o mer övertygad om att jag nog inte kommer lämna vinyl o cd. Det är äkta "plug n play"

Posted

Egentligen tursamt att det var tyst så att du fortsatte felsöka.

Tänk hur många som bara har dåliga drivisar eller fel inställningar och tror att deras hårdvara är sisådär.

Fint att det löste sig!

Posted
Egentligen tursamt att det var tyst så att du fortsatte felsöka.

Tänk hur många som bara har dåliga drivisar eller fel inställningar och tror att deras hårdvara är sisådär.

Fint att det löste sig!

Ja, det är en av mina käpphäster då man musik ifrån "datorer". Man jämför bara det man jämför, generella sanningar är inte "lätta" att åstadkomma.

mvh/Harryup