byZan Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Fick en fråga om vi inte kunde skaffa en bättre radio till köket? och jag ställde direkt en motfråga - hur vill du att den ska låta rent ljudmässigt? Jag vill kunna lyssna på lite musik när jag står där och gör mina vardagssysslor, melodikrysset på lördagar, typ Mix megapol till frukosten på vardagar....okej! Vill du kunna streama musik från din telefon eller från datorn, typ Spotify eller liknande? Hon bara tittade och sa - om det inte är en massa knappar man måste trycka på för att få igång den, om det är så som du har i ditt rum så får det vara, där vågar man ju inte trycka på någon knapp alls med risk att något går sönder eller blir förstört! Ljudmässigt då? så bra som möjligt, men inget ovanligt dyrt för den skull! Jag kollar sa jag och nu frågar jag er om ni har några bra förslag eftersom jag inte har någon större koll på vad som finns på marknaden idag och än mindre hur de fungerar! Kom med förslag och intryck, både frun och jag skulle uppskatta det /byZan Quote
P-pan Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 En bluetooth variant med bra ljud som fanns på mässan kanske kan vara något ? Riva Turbo X Sen om den blir lite för bökig att använda/installera får ni själva bestämma. Den verkar åtminstone ha fått fina lovord angående ljudkvalitén. Quote
Hans-Tommy Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Fick en fråga om vi inte kunde skaffa en bättre radio till köket? och jag ställde direkt en motfråga - hur vill du att den ska låta rent ljudmässigt? Jag vill kunna lyssna på lite musik när jag står där och gör mina vardagssysslor, melodikrysset på lördagar, typ Mix megapol till frukosten på vardagar....okej! Vill du kunna streama musik från din telefon eller från datorn, typ Spotify eller liknande? Hon bara tittade och sa - om det inte är en massa knappar man måste trycka på för att få igång den, om det är så som du har i ditt rum så får det vara, där vågar man ju inte trycka på någon knapp alls med risk att något går sönder eller blir förstört! Ljudmässigt då? så bra som möjligt, men inget ovanligt dyrt för den skull! Jag kollar sa jag och nu frågar jag er om ni har några bra förslag eftersom jag inte har någon större koll på vad som finns på marknaden idag och än mindre hur de fungerar! Kom med förslag och intryck, både frun och jag skulle uppskatta det /byZan Roberts radio en klassisk köksradio med bra ljud!!! ROBERTS Radio Quote
Taxmannen Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 (edited) Vi kör Tivoli Audio och Squeezebox Touch i köket. Bra ljud för ändamålet och numera kör vi nästan uteslutande internetradio via touchen - I December gick P2 Klassisk jul nästan dygnet runt i köket Skulle jag skaffa nytt idag skulle jag nog slå ett getöga på Naim Mu-so som har fått bra kritik och verkar spännande! Edit: Länk Edited February 20, 2015 by Taxmannen Quote
bigblue Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Jag tror att Devialet Phantom skulle kunna funka fint. Dessutom ser den läcker ut tycker jag . Quote
Nik Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Jag tror att Devialet Phantom skulle kunna funka fint. Dessutom ser den läcker ut tycker jag . Helt enig, Problemet är ju att den inte finns annat än i reklamen i dagsläget:-) //Nik Quote
byZan Posted February 20, 2015 Author Posted February 20, 2015 (edited) Tack för inputs De två första går tyvärr bort pga att knapparna sitter fel om vi (hon) ska ha den där det är tänkt. Tivoli har jag tittat på men aldrig hört, hon tycker den ser okej ut. Naim'en tyckte hon skulle passa om man slapp den svarta fronten, ytterligare en utgift bara för det, hmm? Devialet Phantom undrade hon vad det var för något, finns det radio i den var andra frågan? Tror inte hon förstår tekniken riktigt (knappt jag heller) eller vad som finns i rymden som man kan hämta hem. Den var inte billig heller, bara så ni vet inställningen Själv såg jag den på torrdemo på mässan och tyckte nog att den var lite fräck ändå, ljudmässigt vet man inte förrän man har lyssnat? Vi väntar oss fler inputs, för- och nackdelar, så kör på, själv är jag inne och läser om radioapparater i dess olika former, man kan bli snurrig för mindre /byZan Edited February 20, 2015 by byZan Quote
Richard Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Tivoli audio, Tivoli audio eller Tivoli audio. Perfekt som köksradio, går att bygga ut om man önskar. Snygg retrodesign. Har haft min ganska länge men inte följt utvecklingen. Utgår enbart från ljudet för köksändamål. Richard Quote
Bebop Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Tivoli audio, Tivoli audio eller Tivoli audio. Håller med men om man köper nytt idag bär man säkerställa att radion har DAB+ (inte att förväxla med internetaudio). DAB-radio är i funktion redan idag i bl a i Sthlm för P1-3.Tivoli har modeller med DAB liksom Roberts radio. De fungerar som radio alltid gjort, på/av, kanalinställning och en volymratt. Inget behov av uppkoppling, SIM-kort, smartphones eller läsplattor. Man kan också ta med dem på semester till andra länder som har DAB och om de fortfarande kör på analoga nätet funkar även detta. Regeringen väntas ta beslut under året när Sverige skall släcka ner analognätet. Det spekuleras i 2022. Quote
byZan Posted February 20, 2015 Author Posted February 20, 2015 Håller med men om man köper nytt idag bär man säkerställa att radion har DAB+ (inte att förväxla med internetaudio). DAB-radio är i funktion redan idag i bl a i Sthlm för P1-3.Tivoli har modeller med DAB liksom Roberts radio. De fungerar som radio alltid gjort, på/av, kanalinställning och en volymratt. Inget behov av uppkoppling, SIM-kort, smartphones eller läsplattor. Man kan också ta med dem på semester till andra länder som har DAB och om de fortfarande kör på analoga nätet funkar även detta. Regeringen väntas ta beslut under året när Sverige skall släcka ner analognätet. Det spekuleras i 2022. Jag undrar om det kommer att låta lika bra i P2 via DAB som det gör analogt idag? Eller det kanske är så att det bara behövs tillvänjning? Tivoli fick ju glada tillrop här hemma så den ligger nog bäst till just nu Tack igen för inputs /byZan Quote
Bebop Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Jag undrar om det kommer att låta lika bra i P2 via DAB som det gör analogt idag? Eller det kanske är så att det bara behövs tillvänjning? Tivoli fick ju glada tillrop här hemma så den ligger nog bäst till just nu Tack igen för inputs /byZan I köksradion gör det säkert ingen större skillnad. Du kan ju testa eftersom du har både analog och digitalradio i etern. Jag har bara min "finradio" till prydnad idag. Jag streamar över JRiver i AAC format. P2 kör ut en bandbredd på 48kHz och låter utmärkt (bättre än t ex MP3). Bruset är näst intill obefintligt. Betänk också att radiosignalerna är rätt så strypta. Om jag minns rätt styr de ut 40-12500 hz (eller om det var 14,000). Dynamiken är också begränsad. Bäst är den på live-utsändningar på P2. Analogradion kommer att försvinna så det är inte så mycket göra åt. Gilla läget... Quote
byZan Posted February 20, 2015 Author Posted February 20, 2015 Analogradion kommer att försvinna så det är inte så mycket göra åt. Gilla läget... Ja mycket får man vara med om i denna tekniska värld och allt är inte till godo kan jag tycka. Tack för info /byZan Quote
ronnang Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 (edited) http://revo.co.uk/shop/superconnect/ Låter bra. Ser bra ut. DAB + FM + Spotify Connect + Bluetooth och såklart Internetradio. Enda radion, vad jag vet, som har optisk utgång dit även FM-radion skickas. Om man nu skulle vilja koppla in den till någon annan anläggning eller så... Supernöjd! Edited February 20, 2015 by ronnang Quote
Lars Posted February 20, 2015 Posted February 20, 2015 Jag har en Tivoli PAL som jag är jättenöjd med. Resten av familjen tycker också om den så den är ofta på vift när jag skall ha den. Jag blev tvungen att köpa en till åt familjen så jag fick ha min egen i fred. En fördel är att den har en ackumulator så det går att plocka med den ut i trädgården eller någon annan stans. Ljudkvaliten är helt ok för att ha i köket. Såg på Tivolis hemsida att den finns nu även med DAB+ om man vill vara framtidssäker om FM försvinner någon gång i framtiden. Quote
egoBen Posted February 21, 2015 Posted February 21, 2015 (edited) Här hemma kör vi en Roberts också och den är underbar att slå på varje morgon, särskilt helger, P1, Öppna kanalen eller Radio Lidingö ("Alla tiders musik") är bra kanaler. Bara analog radio. Men den är ju inte så modern. Sonos styrs med en app och den kan även spela Spotify. Väldigt bra ljud för pengarna dessutom. Finns en liten variant. Men den behöver nätverk. Tivoli är bra ljud på, är snygg och funkar nog som ett mellanting mellan dessa ovan. Edited February 21, 2015 by egoBen Quote
calle_jr Posted March 3, 2015 Posted March 3, 2015 Jag undrar om det kommer att låta lika bra i P2 via DAB som det gör analogt idag? Eller det kanske är så att det bara behövs tillvänjning? Digital tillvänjning Quote
Andy Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 (edited) Jag har en Sony SRS X9 som både jag och min fru är väldigt nöjda med, kan sköta den enkelt och smidigt via mobilen. Nu verkar det dock som att hon verkligen vill ha en naim muso istället så vi får se hur det blir ( Hon vet inte om det ännu men, men jag är ganska säker på att hon vill ha en) ;-) Edited March 6, 2015 by Andy Quote
Hifi_Perrra Posted March 19, 2015 Posted March 19, 2015 Jag brukar köra mina Sonus Faber Guarneri Memento i köket Quote
Hifi_Perrra Posted March 19, 2015 Posted March 19, 2015 Men som tips i tråden En Tangent Uno 2go kopplad till en Sonos Connect skulle kanske kunna fungera Har själv kört just den kombinationen i mitt kök och det lät bra för pengarna Quote
Hifi_Perrra Posted March 19, 2015 Posted March 19, 2015 (edited) Förresten vilken prisklass talar vi om? Max pris på paketet? Edited March 19, 2015 by Hifi_Perka Quote
Hifi_Perrra Posted March 19, 2015 Posted March 19, 2015 (edited) Jag skulle i för sig kunna rekommendera bra mycket dyrare förslag men i och med att jag inte vet varken prisklass, vad det max får kosta eller om du redan har hittat något så avvaktar jag lite Edited March 19, 2015 by Hifi_Perka Quote
Recommended Posts