Jump to content

Förstärkare och CD för 20-30000kr?

oLjud
 Share

Recommended Posts

Hejsan. Jag tänkte kolla med er om vad ni skulle rekommendera för förstärkare + cd i 20-30000 kr klassen.

Jag har fäljande produkter nu:

Sony DVP-NS430 = dvd spelare (1400kr ny)

Sony STR-DB780 = reciever på 5*100 din 8ohn (3700kr ny)

Mindtech F1-817 = 2*8" + 2*5,5" + 1" diskant (3500kr ny)

Och billigt signal/högtalar kablage.

Tror det är bäst att köpa nytt förstärkeri förre högtalare, tänkter köpa nya högtalare i samma prisklass.

Köper jag ny förstärkare så blir högtalarna mycket bättre, och jag klarar mig en stund till.

Köper jag högtalarna först så får jag problem att driva dem.

Jag lyssnar mesta dels på hårdrock(dream theater, therion, nightwish, pain of salvtion) men också på Norah Jones, Garry Morre och klassisk musik. Lyssnar på allt utom hiphop och rapp.

Vad har ni för förslag till uppgradering?

MVH oLjud

Alltid svårt att ge köpråd men ett tips i prisklassen är en CD-spelare med reglerbar utnivå som du kopplar direkt på ett Audacia Audio Clarity stereoslutsteg. Ett sätt att pressa välljud ur varje krona.

Här finns några lyssningsintryck: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...wtopic=448&st=0

Robert på Audio Concept kan ge mer information: http://www.audioconcept.se/

Det är väldigt svårt att ge generella köpråd. Då du (liksom de flesta) har tydliga budgetkrav, får man se till att prioritera och köpa vissa kompromisser.

Till att börja med skulle jag vilja råda dig att lyssna runt (butiker, vänner, etc) och bilda dig en uppfattning om vilken sorts karaktär på återgivningen du tycker om - kort sagt vilka grejor/märken gillar du. Smidigast är förstås att gå in på en välsorterad affär och bli vägledd av en duktig och kompetent säljare. Vet du däremot exakt vad du vill ha, kan du leta runt och göra klipp (t.ex. på begagnatmarknaden men även demoex på olika butiker).

Jag skulle också starkt råda till att använda dina egna öron för utsortering av "rätt grejor" och endast använda t.ex. recensioner från tidningar och kompisar för "grovsortering" och ta sådana rekommendationer med en viss nypa salt. Det är din börs det drabbar, och därför bör dina öron (och ditt hjärta!) bestämma.

Varje enskild människa har helt olika smak och därmed olika rekommendationer.

Om jag tvingades sälja min förstärkare/CD för att köpa nytt och behålla mina högtalare (Totem Model One Signature) och hålla mig inom 30´så kanske det skulle bli något typ:

alt 1)

CD: Någon bra balanserad, t.ex. Primare D30.2, AA Maestro, Cairn Fog (fast den har jag ju redan ;) )

Förstärkare: Pathos Classic One (beg) eller Primare a30.1 (beg)

alt 2)

CD: Någon bra oballad, t.ex. Roksan M Series, Naim CD5 (helst m flatcap), Arcam CD33T (ny)

Förstärkare: Roksan Caspian (Mk2 eller M series), Lavardins minsta (beg)

OBS Ovan är till mitt hem, min musiksmak, med min börs och för mina öron. Your mileage may vary :D

cheers / stargazer

Hej Oljud,

Dags att skapa välljud? :)

Helt oblygt kastar jag mig in och rekommenderar mina enga Engelholm Audio - Duo. Golvståede 2-vägs högtalare med dubbla basmellanregister och Vifa's Ring Radiator borgar för bra musikåtergivare. Hittar du en högtalare i samma prisklass som har samma utvecklingstid och kvalite bakom - grattis!

Priset är satt till 13'995kr per par och med tanke på din budget finns ju möjligheter att få med vettigt kablage (jag saluför Nordost och Supra) eller rent av hitta nån integrerad förstärkare för ca 15'000kr.

Jag har själv testat och bl.a. utvecklat Duo med en Rotel 931 mk II mest för att testa att det funkar och låter bra även med billigare elektronik. (Normalt har ARC och Advantage Thor gått som testsetup). Därför tror jag att du kommer rätt långt med just högtalarbyte först och främst...

Till och med passar Klero in i precis - 29'990kr per par. En annan liga och något mer kräsen på runtikringelektroniken.

Läs mer på www.engelholmaudio.com

Det största problemet är ju att man inte har en bil och för det andra så bor man ju i Örnsköldvik, vilket gör att det är långt till närmaste ställe. Tänkte försöka ta mig upp till Umeå en dag efter jul. Vilka affärer finns där? Jag vet att RC Ljud & Bild finns och även B&O. Finns det fler butiker? Jag var till Sundsvall i september månad och lyssnade lite snabbt på B&W CM4 högtalaren, måste säga att det är en fin högtalare, som dessutom låter SÅ MYCKET bättre än mina högtalare. Men jag har inte varit runt så mycket, har inte jämfört den med någon annan högtalare.

Jag vill helst ha Förstärkare och CD i samma märke och jag vill ha en högtalare som man kan ha som en del i inredningen.

Får väl se om det blir ett namn byte när man har fixat till anläggningen,

i Umeå finns förutom RC Ljud & Bild även Stereokompaniet, om än inte i samma omfattning som förr (SK har återuppstått fast i mindre skala). Jörgen på SK kanske den mest "hardcore" av alla Linn-handlare i Sverige och om man kan ta hans icke helt okontroversiella stil så är alltid ett besök underhållande.

Så kan man ju bilda sig en uppfattning om vad man tycker om ett Linn-system.

Kolla mer på Stereokompaniets hemsida

Annars skulle väl mitt tips vara att göra ett upprop och kolla vilka Euphonia-medlemmar som finns i närheten (det kanske finns några??) och höra om du får komma och provlyssna alt ordna hifiträff? Det finns få saker som ger lika mycket som hembesök hos duktiga hifi-entusiaster...

/ stargazer

Men oLjud, i Ö-vik finns ju Subas audio, min favorithandlare. Det gäller bara att han har något hemma som du kan lyssna till. http://www.subasaudio.com/

Har du lättdrivna högtalare kanske den aleph 30 han har begagnad kan vara något. Pass tillverkar dock inga CD-spelare så köper du den blir det inte CD och förstärkare i samma märke.

mvh/gurin

Samuel Rönnqvist på HiFiforum.nu ska tydligen sälja sina Ezon saker. Monoblock 12000:- Och sin cd ?tusen.

Har bara hört trevliga saker om Ezon men vet ej själv hur dom låter, men det kan ju vara värt att kolla upp :)

/Amund

Edit: Tror dessutom Samuel bor i Umeå :)

Bäst att kolla upp subas. Hade ingen aning att det fanns ett high end företag i öv-vik. Har aldrig sett dem göra reklam i ÖA, (Örnsköldvik Allehanda).

Ska ta kontakt där imorgon... kolla lite vad de har att erbjuda.

Tack för tipset gurin.

Amund: Ska kolla upp Ezon lite.

Jag har tyvärr för lite pengar nu, men tänkte kolla vad som finns, så när man får löningen så kan slå till direkt=)