Jump to content

Julmusik, mer jul!

K-man

Recommended Posts

Julen står för dörren, även om det regnar och är grått som om det vore mitt i hösten. För att få upp julstämningen så sätter man såklart på en julskiva, blundar, och vips så ser man snöklädda ljusa vinterlandskap, glada tomtar, fladdrande ljus och fullt med fat överfyllda med julmat. För att detta skall infinna sig måste man ju ha bra julmusik...vilket inte alltid är lätt att finna....

Skulle vara kul att få en sammanställnig av julskivefavoriter denna än så länge regniga "förjul"....

En för mig ny julskiva som jag gillar skarpt...även om den hamnade i samlingen i somras är denna:

FIMSA049.JPG

Mattias skrev om den i denna tråd: Hush!

Jag antar att julerbjudandet ifrån Opus3 kommer införa ännu en julfavorit i min samling...och förhoppning finns att denna tråd kommer leda till några favoriter till....så ös på!

\\K-man

Mina jul favoriter :

Oefterhärmlig!

40365.jpg

Phil Spectors Christmas Album!

Oefterhärmligare!

11467.jpg

Johnny Cash Christmas collection 1962-80

Oefterhärmligast!

40235.jpg

Ella Fitzgerald Sings Christmas

Sen när julen börjar bli lite däven..

40234.jpg

Spike Jones Christmas Crackers

Om det bara skall glittra lite i bakgrunden!

40389.jpg

Ventures Guitar Christmas..

Eller från då man var liten...

40238.jpg

Julklapp och Klang

Hmmmm, många jular blir det!

/ptr

Nu är det lovligt att spela julmusik... trevligt ;)

Denna gruppen har en julskiva jag gillar.

therealgroup.gif

43293.md.JPG

The Real Group - En Riktig Jul

Härlig skiva med ljuva stämmor, acapella. Skivan är "tvådelad", den ena delen heter Julefrid och innehåller de klassiska låtarna. Den andra delen, Julefröjd är lite mer fartig och "skojfrisk". Låten: Fridfull och Stilla? lämnar ingen oberörd :mm:

Skivan släpptes -97 på Gazell records. -03 släpptes en skivutgåva med med Stilla natt som bonusvideo.

Trevlig skiva som med lätthet kvalar in sig på Mattias jultopplista.

Kul att se Plundins julmusik, mycket okänt för en annan där. Alltså mycket kvar att exploatera :)

Mvh Mattias

Två andra riktigt bra julskivor, vilka ligger väldigt långt ifrån både Carola och Bing Crosby, är Mikael Samuelssons Midvinter och Anonymous 4 med sin Wolcum Yule (hoppas jag stavade det rätt). Bra inspelningar på båda och när Robert Levine recenserade A4 i Stereophile förra julen var han helt lyrisk, den finns även på SACD. Kan vara värd en lyssning. God Jul.

Mina absoluta favvo-låtar när det gäller jullåtar är Anders F Rönnbloms "Det är inte snön som faller" samt Chris Reas "Driving home for Christmas".Dessa två låtar är varandras totala motsatser!Den förstnämnda en riktigt Punkig!? Jullåt och den andra en sockersöt ballad,Men bägge två ÄR Jul för mig :D

2 st skivor som jag gärna lyfter fram är

Take 6 - He's christmas - Acapella när det är som bäst (R.Kimber har med Take 6 på sin site under rekommendationer)

heischristmas.jpg

Kari Bremnes & Rikard Wolff - Desemberbarn - Kari har en underbar stämma. Rikard kanske inte är nån skönsångare, men på Härlig är Jorden så tillför han lite faktiskt.

desbarn.jpg

Andra "klassiker" är ju Adolphson & Falk's "Mer Jul"