K-man Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 Julen står för dörren, även om det regnar och är grått som om det vore mitt i hösten. För att få upp julstämningen så sätter man såklart på en julskiva, blundar, och vips så ser man snöklädda ljusa vinterlandskap, glada tomtar, fladdrande ljus och fullt med fat överfyllda med julmat. För att detta skall infinna sig måste man ju ha bra julmusik...vilket inte alltid är lätt att finna.... Skulle vara kul att få en sammanställnig av julskivefavoriter denna än så länge regniga "förjul".... En för mig ny julskiva som jag gillar skarpt...även om den hamnade i samlingen i somras är denna: Mattias skrev om den i denna tråd: Hush! Jag antar att julerbjudandet ifrån Opus3 kommer införa ännu en julfavorit i min samling...och förhoppning finns att denna tråd kommer leda till några favoriter till....så ös på! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted December 14, 2004 Author Share Posted December 14, 2004 Jag nämnde julerbjudandet ifrån Opus3, fast det kanske inte är ifrån Opus3 direkt... Hur som helst gick jag in på Opus3:s hemsida och provlyssnade några spår, och sedan var beställning givet Erbjudandet finner ni här om ni kanske missat det: Erbjudandet \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 Mina jul favoriter : Oefterhärmlig! Phil Spectors Christmas Album! Oefterhärmligare! Johnny Cash Christmas collection 1962-80 Oefterhärmligast! Ella Fitzgerald Sings Christmas Sen när julen börjar bli lite däven.. Spike Jones Christmas Crackers Om det bara skall glittra lite i bakgrunden! Ventures Guitar Christmas.. Eller från då man var liten... Julklapp och Klang Hmmmm, många jular blir det! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 Nu är det lovligt att spela julmusik... trevligt Denna gruppen har en julskiva jag gillar. The Real Group - En Riktig Jul Härlig skiva med ljuva stämmor, acapella. Skivan är "tvådelad", den ena delen heter Julefrid och innehåller de klassiska låtarna. Den andra delen, Julefröjd är lite mer fartig och "skojfrisk". Låten: Fridfull och Stilla? lämnar ingen oberörd Skivan släpptes -97 på Gazell records. -03 släpptes en skivutgåva med med Stilla natt som bonusvideo. Trevlig skiva som med lätthet kvalar in sig på Mattias jultopplista. Kul att se Plundins julmusik, mycket okänt för en annan där. Alltså mycket kvar att exploatera Mvh Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 Lovligt att spela julmusik. När var vi i Jönköping... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted December 14, 2004 Share Posted December 14, 2004 När det är så bra blir det det bara så /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted December 15, 2004 Share Posted December 15, 2004 Två andra riktigt bra julskivor, vilka ligger väldigt långt ifrån både Carola och Bing Crosby, är Mikael Samuelssons Midvinter och Anonymous 4 med sin Wolcum Yule (hoppas jag stavade det rätt). Bra inspelningar på båda och när Robert Levine recenserade A4 i Stereophile förra julen var han helt lyrisk, den finns även på SACD. Kan vara värd en lyssning. God Jul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted December 15, 2004 Share Posted December 15, 2004 En av mina favoritjulskivor är Crash test dummies skiva Jingle all the way där Brad Roberts och Ellen Reid turas om att sjunga julklassiker. En del är vackert och en del är hur galet som helst. Provlyssna här: http://www.crashtestdummies.com/albums/jin...ll_the_way.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 15, 2004 Share Posted December 15, 2004 Mina absoluta favvo-låtar när det gäller jullåtar är Anders F Rönnbloms "Det är inte snön som faller" samt Chris Reas "Driving home for Christmas".Dessa två låtar är varandras totala motsatser!Den förstnämnda en riktigt Punkig!? Jullåt och den andra en sockersöt ballad,Men bägge två ÄR Jul för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted December 16, 2004 Share Posted December 16, 2004 2 st skivor som jag gärna lyfter fram är Take 6 - He's christmas - Acapella när det är som bäst (R.Kimber har med Take 6 på sin site under rekommendationer) Kari Bremnes & Rikard Wolff - Desemberbarn - Kari har en underbar stämma. Rikard kanske inte är nån skönsångare, men på Härlig är Jorden så tillför han lite faktiskt. Andra "klassiker" är ju Adolphson & Falk's "Mer Jul" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted December 16, 2004 Share Posted December 16, 2004 Mina absoluta favvo-låtar när det gäller jullåtar är Anders F Rönnbloms "Det är inte snön som faller" För att inte tala om den helt underbara videon till med den "dansande grisen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oLjud Posted December 17, 2004 Share Posted December 17, 2004 Eftersom jag är en stor fantast av Savatage så är ju Trans-siberian Orchestra's Julmusik ett måste. Trans-siberian Orchestra: 1. Christmas Eve And Other Stories (2001 / 159 :- ) 2. Beethovens Last Night (2002 / 159 :- ) Finns att köpa på CDON.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 O Helga Natt! Sista spåret på plattan. Håret reser sig på ryggen, kallsvetten tränger fram, en lätt yrsel förnims. Sannolikt den vackraste julsång som spelats in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Julmusikskivtips Köpte själv några gamla beg vinylplattor med julmusik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Är det ingen här på forumet som har hört Fourplays julskiva den heter Snowbound,den är riktigt bra. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts