Jump to content

Konserttips 2015, -16, -17, -18, -19, -20, -21, -22, -23............2024


calm

Recommended Posts

Jag började lite i fel ände då det köptes några plattor från 80/90-talet, och blev rätt besviken. Det soundet tilltalade inte mig. Som tur var så upptäckte jag de tidigare alstren. I nuvarande sättning en favorittrummis i Gavin Harrison som hoppade på tåget efter att Steven Wilson upphört med Porcupine Tree.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, YYZ said:

Jag började lite i fel ände då det köptes några plattor från 80/90-talet, och blev rätt besviken. Det soundet tilltalade inte mig.

Även Robert Fripps soloprojekt var knepiga under den tiden, men det är nog de bästa ingångarna. Det gick inte undvika att det blev väldigt teknikorienterat med Frippertronics och en rad andra experiment.

Link to comment
Share on other sites

Var på en bejublad konsert i tisdags kväll på Fasching med Bobo Stenson Trio. Bobo, Anders Jormin och Jon Fält i högform. En trio som trots långa mellanrum mellan skivsläpp och konserter har ett samspel som går utöver det vanliga. Med framförallt Bobo och Jons finstämda musikaliska konversation och Anders eminenta basspel utgör trion en av de bästa i världen. Dessa musikaliska  finstämda kvaliteter kanske inte fullt ut kan avlyssnas på skiva såsom de framträder live, så blir ett scenframträdande en helt annan upplevelse. Tyckte i början att Jon Fälts närmast teatraliska spel var lite "glyttigt" men nu nått en musikalisk mognad som är enastående i ett universum av små nästan omärkliga ljud som med grundläggande rytm och beat i klockklanger, skrapningar, träljud och naturligtvis trumljud och vispar i botten. Måste säga att han har utvecklats mycket positivt på senare år och nu kommit upp i världsklass.

 

P1100158.jpg.618d4916833c2eb59dc52bc83f7059e6.jpgP1100152.thumb.jpg.959492463f8e1fb8a79ea01acdfc801f.jpgP1100150.jpg.929601c3117645773bb2cf1e69e08b40.jpg :D

 

Jag skulle säga att det blev en magisk afton med mycket musik från den nya plattan " Contra la indecisión" men också annat. Bobos pianospel är fantastiskt och utan tvekan en underskattad pianist som om han levat i t.ex. USA hade haft världsstatus. I Sverige är definitivt bäst.

 

Den nya plattan kan varmt rekommenderas, men lever naturligtvis inte upp till en riktig livespelning.

 

Musik: :D:D:D:D 1/2

Ljud: :D:D:D:D 1/2

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Såg igår ett program igår på SVT 2 om Janis Joplin som både var helt otroligt musikaliskt och musikhistoriskt. Missade början men förstod att det handlade om hela hennes  musikaliska karriär med start i SF och The Summer of Love och hippierörelsens musikaliska del. Satt en hel timme helt tagen av hennes konstnärsskap som var helt utlämnande och enastående i fråga om musikalisk inlevelse. Tacksam att jag fick uppleva henne live på konserthuset i Stockholm med en konsert som var ömsom vin och vatten. Hennes kända drog- och alkoholproblem var ganska tydliga vad jag minns, men vilken konsert, inget krut sparades i hennes framträdanden med en inlevelse som få sångare kan åstadkomma idag. En skör och trasig människa, men vilket konstnärsskap! Som alla stora verkar de som de bränner ljuset i båda ändarna och dör unga. Det tragiska slutet kom inte helt oväntat med en överdos heroin på ett hotellrum någonstans. Vill man få en historielektion om Flower Power och den musiken så kan jag varmt rekommendera programmet! Mycket intressant porträtt samtidigt som det var så tragiskt att se en människa brytas ned av andras krav, egen konstnärlig ambition och längtan efter kärlek. Det känns igen med nyligen bortgången musiker. Man skulle nästan kunna citera Internationalen och konstatera att "sådan är kapitalismen", in med nästa guldkalv.

Se programmet och bli berörd!

 

https://www.svtplay.se/video/8022718/janis-little-girl-blue

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Börjar dyka upp lite programpunkter från Stockhols Jazzfestival som numer sedan ett antal år är inomhus och går 12-21 oktober.

 

http://stockholmjazz.se

 

En hel del intressant som

 

Carla Bley trio

 

Yellowjackets

 

Ny konstellation med gamla EST basisten Dan Berglund och trummisen Magnus Öström nu med Bugge Wesseltoft på piano. Låter intressant! Rymden kallar de sig.

 

Stacy Kent

 

Roy Hargrove på Fasching sålde tydligen slut direkt.

 

Kompletta programmet släpps i augusti.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
9 hours ago, YYZ said:

Han har en skön stajl tycker jag,

Instämmer. All heder åt Dave Grohl, han gör mycket bra insatser för musiken. Ovanligt bra.

Han har dock hitills inte kunnat bära upp ett band ensam tycker jag.

Han behöver någon samarbetspartner som kan fylla hans luckor musikaliskt.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

Han behöver någon samarbetspartner som kan fylla hans luckor musikaliskt.

Vore kul att höra vad som skulle kunna komma fram tillsammans med Alex Lifeson. Två riktiga spjuvrar som knåpar ihop.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Instämmer. All heder åt Dave Grohl, han gör mycket bra insatser för musiken. Ovanligt bra.

Han har dock hitills inte kunnat bära upp ett band ensam tycker jag.

Han behöver någon samarbetspartner som kan fylla hans luckor musikaliskt.

 

Jag tycker han lyckas alldeles utmärkt! Echo, patience, silence and grace är ett fantastiskt album, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, new order said:

Jag tycker han lyckas alldeles utmärkt! Echo, patience, silence and grace är ett fantastiskt album, tycker jag.

Instämmer, tillsammans med ett flertal riktigt topplåtar på andra plattor som i mina öron är liiite ojämna. För övrigt blev jag duktigt besviken på senaste plattan där både produktion och kvalitet haltade... (Concrete & Gold)

Förra konceptplattan var betydligt mer inspirerad i mina öron, Sonic Highways...

 

Vad jag kan sakna är väl i någon mån en utveckling av soundet, det är inte så stor variation tycker jag.

Men, jag slänger gärna på vilken platta som helst en sån här solig juni-fredag! Tror det blir Wasting Light på 45rpm!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On ‎2018‎-‎03‎-‎10 at 19:17, YYZ said:

Biljett beställd
5aa421079cd11_Namnls(300x169).jpg.dd229f6c7f754abeb98fc2da95cf4db0.jpg

 

Detta var en musikupplevelse utöver det vanliga. Tre trummisar som det kombineras väldigt, väldigt snyggt emellan. Gavin Harrison spelar såååå snyggt!
Partier i låtar som är det massivaste jag någonsin hört live. Kom på mig själv att bli helt uppslukad av den musikenergi som skapades.
Som DN skrev "King Crimson låter sig inte rubbas av något".
1270290502_DSC_0169(400x225).jpg.ec7c39b7e0d8d879c2f42dcca185f122.jpg
1684073943_DSC_0172(400x225).jpg.ebd28ded4fedbafa751660c7a3e68120.jpg

Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då var det bokat en konsert på Stockholms Jazzfestival med Carla Bley, en legendarisk pianist 82 år och still going strong. Det gäller att beta av en del favoriter som man inte hört live än, innan de faller av pinn. Man vet inte när det är nästas tur.:39:

 

http://stockholmjazz.se/artist/carla-bley-trio/#2018-10-21T20-00

 

Tyvärr kolliderar Carla med den nya konstellationen efter E.S.T,  Rymden nu med Bugge Wesseltft vid pianot.

 

http://stockholmjazz.se/artist/rymden/#2018-10-21T19-00

 

Finns ett och annat att se under festivalen t.ex Elise Einarsdotter

 

http://stockholmjazz.se/artist/elise-einarsdotter-med-gaster/

 

som släppt en pianosoloplatta som jag varmt kan rekommendera.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blir den nya trion Rymden istället för Carla Bley. Rymden består av 2/3 av EST Dan Berglund b., Magnus Öström dr. och Bugge Wesseltoft p. 

 

Skall bli spännande om vilken typ av musik de kommer att spela? I Esbjörns anda eller helt nytt?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu på onsdag den 24/10 spelar Katie Melua på Cirkus i Stockholm. Jag har två biljetter på högra sektionen rad 11. Tyvärr kan jag inte gå då jag måste jobba. Om någon vill gå så säljer jag båda för 500kr. Skicka PM. 

 

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Just hemkommen efter en bejublad konsert med den nya konstellationen Rymden och avslutningskonserten för årets Stockholms Jazzfestival. Bugge Wesseltoft grand piano, Moog synthesizer och Roland keyboard, Dan Berglund kontrabas och Magnus Öström trummor. Musiken blev lite i E.S.T anda men ändå något nytt med bra grundbeat och ganska långa låtar med lite jazzrockiga inslag framförallt på klaviaturerna. Påminner lite om de senare verken som Esbjörn skrev men ändå med en egen touch och sound. Mer som Magnus Öströms plattor. Riktigt bra tycker jag!  Deras första skiva som spelas in nu förstår jag kommer att släppas i januari/februari och den ser jag fram emot!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

I november släpper Mark Knopfler sitt 9:e soloalbum. Nu är det även klart att han sticker ut på en ny turné. I juni kommer han till Sverige med konserter i Stockholm 11/6 och Göteborg 12/6. Själv har jag pre-bokat Stockholm.

 

Mer info: https://tour.markknopfler.com/?utm_source=news_item&utm_medium=website&utm_campaign=mk_tour&utm_content=tour_information

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite mer jazznyheter som kommer under våren.

 

https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/4-wheel-drive/

 

 

4-Wheel Drive en ny konstellation med en helt ny intressant sättning av idel välkända musiker.

 

Lars Danielsson bas/cello

 

Wolgang Haffner trummor

 

Nils Landgren trombon

 

Michael Wollny piano

 

Skall bli intressant att höra vad dessa herrar kan koka ihop för nya klanger.

 

26/4 2019 på Blå Huset, Konserthuset i Stockholm

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ni missat detta program som jag halkade in på i kväll på SVT 24 så hittar ni en hel del  om inspelningsteknikens historia, så som jag läste den också i min universitetskurs om musikteknologi. Här i en kortfattad sammanfattning.  Finns fler program i serien som jag tyvärr missat men kommer att titta ikapp. Högintressant!

 

https://www.svtplay.se/video/14452320/fran-jukebox-till-surfplatta-musikens-milstolpar/fran-jukebox-till-surfplatta-musikens-milstolpar-sasong-1-synten-en-revolution?utm_source=tv.nu

 

Stark rekommendation!

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Konsert med den nya supertrion  Rymden, med Bugge Wesseltoft piano, Daniel Berglund bas och Magnus Öström trummor. Alltså 2/3 av gamla E.S.T. I post # 144 har jag recenserat deras konsert på Berwaldhallen som jag verkligen gillade och gav mersmak. Så nu kommer en fortsättning på en sättning som kan bli hur bra som helst.

 

http://www.fasching.se/evenemang/rymden  På Fasching den 11/6 2019.

 

Har också beställt deras debutplatta som jag tror mycket på.

 

Rymden; Reflections & Odysseys

 

 

 

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, calm said:

Konsert med den nya supertrion  Rymden, med Bugge Wesseltoft piano, Daniel Berglund bas och Magnus Öström trummor. Alltså 2/3 av gamla E.S.T. I post # 144 har jag recenserat deras konsert på Berwaldhallen som jag verkligen gillade och gav mersmak. Så nu kommer en fortsättning på en sättning som kan bli hur bra som helst.

 

http://www.fasching.se/evenemang/rymden  På Fasching den 11/6 2019.

 

Har också beställt deras debutplatta som jag tror mycket på.

 

Rymden; Reflections & Odysseys

 

 

 

 

Calm

Jag fick nyligen upp ögonen för detta skivsläpp och har ful-lyssnat på spotify. Jag kommer helt klart skaffa skivan när tillfälle ges.

 

Väldigt synd bara att spelningen på Fasching krockar med Knopfler som jag redan har biljett till...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...