Bebop Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 Jag tycker det är för mycket cirkus över hennes framträdande, ungefär som att "titta så snabbt jag kan spela", vilket lämnar mig oberörd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 9, 2017 Author Share Posted October 9, 2017 2 hours ago, Bebop said: Jag tycker det är för mycket cirkus över hennes framträdande, ungefär som att "titta så snabbt jag kan spela", vilket lämnar mig oberörd. Där har jag naturligtvis en annan uppfattning och i synnerhet efter de två senaste konserterna! Kan inte få det till bara teknisk bravur eftersom det musikaliska kvaliteterna är betydande. Det var nog värre under beboperan då Parker och Gillespie medvetet spelade skjortan av folk som inte riktigt kunde hänga med i deras furiösa tempo, till exempel Miles . Där kom nog själva musiken ibland på undantag kan jag tycka även om mycket var lysande så var det mycket ekvilibristisk teknik. Mycket i Hiromis spel tycker jag har klara klassiska influenser så som man kan höra i modern klassisk musik. Hon jobbar mycket med tempoväxlingar och ofta slutar melodierna i sköna harmonier. Tycker att hon där liknar mycketJacky Terrason som är en annan av mina favoriter. Patricia Barber som är en annan favorit tycker jag börjar stagnera och upplevs inte lika spännande längre. Men som sagt vi behöver inte ha samma uppfattning och det är stor skillnad på live och skiva. Jämför jag gårdagens konsert med cd:n som är från en livekonsert i Montreal, så känns den inspelningen lite platt, hård och kantig, jämfört med live som igår. Live är alltid bäst! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 21 hours ago, calm said: finns inte så många sådana konstellationer i vart fall inom jazzvärlden. Jag kan inte heller komma på någon med just piano+harpa, men Alice Coltrane och Pharao Sanders har gjort några liknande konstellationer som är mycket bra. Då är det harpa och sax. Harpa och stepp skulle vara kul att se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 7 hours ago, calm said: Men som sagt vi behöver inte ha samma uppfattning och det är stor skillnad på live och skiva. Jo, hon har naturligtvis kvaliteter. Jag tycker t ex hon spelar utmärkt på en Stanley Clarke Trio Jazz in the Garden men är mindre road av de konserter jag sett på Youtube. Här ett exempel. Hiromi at Proms När det gäller Terrason tycker vi helt lika och även med Patricia Barber som jag tycker fastnat lite ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 10 hours ago, Bebop said: men är mindre road av de konserter jag sett på Youtube. Här ett exempel. Hiromi at Proms Hoppsan, det var lite väl hurtfriskt spelande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 10, 2017 Author Share Posted October 10, 2017 (edited) 8 hours ago, YYZ said: Hoppsan, det var lite väl hurtfriskt spelande. Man kan lyssna på detta också, ett betydligt lugnare tempo och uttryck. Inte värre än Jarret som dessutom alltid grymtar högt. Calm Edited October 10, 2017 by calm YYZ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 (edited) 5 hours ago, calm said: Man kan lyssna på detta också, ett betydligt lugnare tempo och uttryck. Inte värre än Jarret som dessutom alltid grymtar högt. Calm. Denna trio skulle jag mer än gärna vilja se live. Skönt driv och variation. Simon Phillips tillhör en av mina favorit-trummisar. Edited October 10, 2017 by YYZ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tipo901C Posted November 18, 2017 Share Posted November 18, 2017 hej alla musikofiler imorgon den 19:e November kl. 16:00, Höörs Musiksällskap anordnar en konsert på Kulturhuset Anders som verkar mycket intressant. Den nybildat kvintetten Harmonisk Verkstad framför sällan spelade verk av Josef Suk och Antonin Dvorak. De spelar i tidstrogna instrument och meddlemarna består av top musikanter av bl.a. CoCo. I will be there Mvh Spiros Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 26, 2017 Author Share Posted December 26, 2017 Kanske inte ett regelrätt konserttips men väl en dokumentärfilm om jazzmusikern Lee Morgan som jag missade när den gick upp på bio. " I called him Morgan" från 2016. Sänds i morgon kväll SVT 2 kl.21.45. Lär innehålla en del musik naturligtvis. Men också dramatik och tragik. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6661539 Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 29, 2017 Author Share Posted December 29, 2017 (edited) Ja filmen om Lee Morgan blev lite som jag förväntat mig. Ett stycke jazzhistoria, men musik i centrum och inlägg från andra samtida musiker i korta klipp, men också en sammanhängade story om det 16-åriga underbarnets livsresa i berg- och dalbana, med alla dramatiska ingredienser som droger, kärlek och ond bråd död. Absolut värd att se och ligger väl kvar ett tag på SVT-Play. Kan rekommenderas för den som gillar jazzhistoria och fantastiskt trumpetspel. Han spelade med de stora och roliga filmklipp från jazzens guldålder. Hittade också denna site som naturligtvis är känd av er övriga men ny för mig. https://www.jazzdisco.org Calm Edited December 29, 2017 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 9, 2018 Author Share Posted January 9, 2018 (edited) Lite svensk jazzhistoria som väckt mitt intresse på senare år. På Fasching den 17/1 den här konserten med kompositioner av Börje Fredriksson. Medverkande Joakim Milder ts. Bobo Stenson p. Palle Danielsson b. och Chris Montgomery dr. http://www.fasching.se/evenemang/en-kvaell-till-borje-fredriksson Börje Fredriksson tenorsaxofonist som var aktiv på 1960-talet och en framstående musiker slutade sitt liv -68. Endast 31 år gammal. http://www.digjazz.se/Artiklar.Borje Fredriksson.html Det finns så mycket bra svensk jazz som växte fram under 50-talet och fram till mitten av 60-talet då den svenska jazzkrisen började i skuggan av popens dominans efter Beatles inträdde på scenen 1964. Svenska musiker spelade med ledande amerikanska både här och i USA. Framväxande av en folkmusikbaserad jazz med musiker som Lars Gullin, Bent-Åke Wallin och Jan Johansson i centrum. Calm Edited January 9, 2018 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Hzbone Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 Dags igen för ett besök i konsertsalen på vårt underbara Malmö Live. Torsdagen den 25/1 bjuds det på Eine Alpensinfonie. Jag ställde frågan, till en bekant som jobbar på Malmö Live, varför detta fantastiska verk så sällan finns med i generalprogrammet och fick veta att det krävs många extra musikanter så kostnaden därför blir väldigt hög. Jag kollade här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Eine_Alpensinfonie#Instrumentering och då ser man t.ex. att bakom scenen spelar 12 horn, 2 trumpeter och 2 tromboner. De e bare o njut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 10, 2018 Share Posted January 10, 2018 On 1/9/2018 at 16:23, 30Hzbone said: Torsdagen den 25/1 bjuds det på Eine Alpensinfonie. Maffigt! 120 man orkester. Tyvärr finns det ingen orgel (än). Får se hur man löser det. Åskmaskinen blir också kul att se hur de löser. Biljetter på sidobalkong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 18, 2018 Author Share Posted January 18, 2018 (edited) On 2018-01-09 at 08:34, calm said: Lite svensk jazzhistoria som väckt mitt intresse på senare år. På Fasching den 17/1 den här konserten med kompositioner av Börje Fredriksson. Medverkande Joakim Milder ts. Bobo Stenson p. Palle Danielsson b. och Chris Montgomery dr. http://www.fasching.se/evenemang/en-kvaell-till-borje-fredriksson Börje Fredriksson tenorsaxofonist som var aktiv på 1960-talet och en framstående musiker slutade sitt liv -68. Endast 31 år gammal. http://www.digjazz.se/Artiklar.Borje Fredriksson.html Det finns så mycket bra svensk jazz som växte fram under 50-talet och fram till mitten av 60-talet då den svenska jazzkrisen började i skuggan av popens dominans efter Beatles inträdde på scenen 1964. Svenska musiker spelade med ledande amerikanska både här och i USA. Framväxande av en folkmusikbaserad jazz med musiker som Lars Gullin, Bent-Åke Wallin och Jan Johansson i centrum. Calm Det blev en trevlig konsert igår kväll med idel Börje Fredriksson-kompositioner. Bobo Stenson vid pianot som spelat med Börje på den tid det begav sig. Palle Danielsson på bas, Joakim Milder på saxofon och på trummor Chris Montgomery yngst i denna konstellation knappast född innan Börje var ur tiden. Presenterades också lite forskning om Börjes musik av Stefan Wistrand och ett nothäfte med Börjes musik. Börjes musik med rötter i hardbopen är kanske inte den mest lättillgängliga och på gränsen till atonal men med även för den tiden komplexa och skickliga arrangemang, i stark motsats till den tidens rådande dansbandorienterade swingjazz. Finns få inspelningar med Börjes musik, endast ett fåtal plattor i eget namn. Som denna. Sedan har Bobo mfl. gett ut tre plattor med Börjes musik. Calm Edited January 18, 2018 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 On 2018-01-10 at 06:11, calle_jr said: Maffigt! 120 man orkester. Tyvärr finns det ingen orgel (än). Får se hur man löser det. Åskmaskinen blir också kul att se hur de löser. Biljetter på sidobalkong. Man asade dit en orgel ;-) ... /Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 8 hours ago, ulfsan said: Man asade dit en orgel ;-) ... /Ulf Ja, den där lilla märkliga cembalon eller vad det är. Såg inte dig @ulfsan, men träffade @30Hzbone i pausen. Här är de flesta igång. Alpensinfonie är ju kontinuerlig så satserna och temana går i varandra, precis som vädret. Men jag tror att detta är Der Sonnenuntergang; 30Hzbone 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 (edited) Den lilla ”cembalon” är väl framme bredvid harporna. Längre bak i hörnet är en riktig orgel, som bara hördes en kortare stund vid ett tillfälle, dock.... I din upptagning spelar man väl nr 19 Gewitter und Sturm (Vind och storm) och ser bak till höger hur en gubbe vevar som bara den på en vindmaskin (ser ut som ett tombolahjul) och även att det skakas till i åskplåten. Sedan kommer nr 20 Sonnenuntergang. Förutom detta gäng öppnades dörrarna till vänster en gång och ett femtontal blåsare spelade ute i hallen. De hördes inte så starkt och skulle kanske stått uppe på körläktaren i stället... Framträdandet var pompöst och pampigt och det var inga problem för salen att ge fantastiskt ljud (som vanligt) oavsett om en helt ensam oboe eller klarinett spelade eller det var fullt pådrag. Fantastiskt i det avseendet. Jag är emellertid inte så förtjust i denna musikinriktning med romantisk programmusik (som ska föreställa något). Stravinski verkade samtidigt i början på 1900-talet och hans Våroffer och andra stycken ger mig mer.... Ska bli intressant att läsa recensionen i Sydsvenskan i morgon... Jag satt på min platinaplats på första raden övre parkett som vanligt. / Ulf Edited January 26, 2018 by ulfsan stavfel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Ok, tack Ulf. Du har ju järnkoll "Gubben som vevar" är Bosse, och han brinner verkligen för slagverk. Detta måste ha varit en spännande kväll för honom. Jag imponeras av oboisten Cristina Monticoli, som tar för sig och når ut även i en så stor orkester som denna. Jag är ingen fan av kammarmusik, men skulle gärna gå på något bach-aktigt om hon ska spela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 23 hours ago, ulfsan said: Ska bli intressant att läsa recensionen i Sydsvenskan i morgon Här är den: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 Jag vet inte om jag rynkar på näsan - åtminstone inte åt detta framträdande. Är väl annars väldigt överens med recensenten och vill också skicka en blomma till oboisten Cristina Monticoli, som blivit min absoluta favorit i orkestern.... En efter en blir instrumentalisterna som kära bekanta att återse på torsdagskvällarna på Malmö Live. Manus Ohlsson på timpani (puka) har blivit ytterligare en av mina favoriter ... (+ alla andra, som verkligen bjuder till!). / Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Hayseed Dixie på Loppen, Christiania igår kväll. Lite trött idag... Bra driv, spelglädje och AC/DC på banjo. https://www.hayseed-dixie.com/Home.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 24, 2018 Author Share Posted February 24, 2018 (edited) I morgon den 25/2 är det premiär för mig att få lyssna till en favoritpianist. Iiro Rantala spelar med Ulf Wakenius på Fasching i Sthlm. Skall bli kul att få se och höra honom live. Konserten brukar börja kl. 20.00 med insläpp från kl. 18.00. Tror att det i vart fall finns platser i baren kvar. Calm Tillägg Var på denna bejublade konsert igår och det blev en mycket trevlig upplevelse. Iiro Rantala som gjorde sin premiär på Fasching och Ulf Wakenius som spelat här flera gånger. De flesta numren var hämtade från deras gemensamma platta Good Stuff som är en blandning av egna kompositioner och klassiker som Bizet, Puccini, Wonder och Coltrane. Iiro visade sig vara en såväl en skicklig pianist som jag redan visste och en humoristisk artist. Hans mellansnack var utomordentligt trevligt och roligt. Ulf som jag hört tidigare live är en världsartist med bl.a. 10 år som gitarrist hos Oscar Peterson är en utomordentligt skicklig gitarrist. Som spelade i full harmoni med Irros pianospel med sin halvakustiska gitarr som kompletterar klanger till en skön enhet musikaliskt. De avslutade konserten med allsång till Beatles "All You Need is Love" unisont på ett fullsatt Fasching. Fick signerat deras vinyl och en liten chatt. De verkar klart trivas tillsammans. En höjdarkonsert tycker jag. Calm Edited February 26, 2018 by calm tillägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 19 hours ago, calm said: I morgon den 25/2 är det premiär för mig att få lyssna till en favoritpianist. Irro Rantala spelar med Ulf Wakenius på Fasching i Sthlm. Skall bli kul att få se och höra honom live. Konserten brukar börja kl. 20.00 med insläpp från kl. 18.00. Tror att det i vart fall finns platser i baren kvar. Calm Kul. Jag skall se denna konsert också men i Stenhammarsalen i Göteborg 26/2! Såg Ulfs son Eric Wakenius På Nefertiti i går. Han spelade med Martha High & The Soul Cockers. Han var grym faktiskt och hela konserten var bra. Maria som börjar bli till åren hade skärpa, tryck och klang kvar i röset. Rysligt duktig sångerska. Att jäkla bra drag med blandning av funk, jazz, soul. Susar lätt i öronen i dag. calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 26, 2018 Author Share Posted February 26, 2018 (edited) Se mina bilder och kommentarer i post #112 från konserten med Ulf Wakenius och Iiro Rantala den 25/2 2018 på Fasching. Calm Edited February 26, 2018 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 27, 2018 Share Posted February 27, 2018 Jag såg denna konsert i Göteborg, som sagt. Iiro har skdrig spelat här men det har så klart Ulf. de hade en skön kemi och bra samspel. Köpte deras album på vinyl, fick den signerad av båda samt snackade lite. Sköna snubbar. Båda är helt makalösa på sina instrument. Anekdoter haglade mellan låtarna och humöret var på topp. Inte en seg stund. Jag tyckte allt var bra. Mem Ulfs egen Momento magico är alltid en höjdpunkt tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2018 Share Posted March 6, 2018 Det var lite märkligt... Jag pratade med MSO om utmärkelserna i Gramophone som @Bebop redogjort för. De är såklart glada för detta, och jag nästan beklagade mig att de inte spelat in kammarmusik i konsertsalen, tex Schuberts pianotrio Op 100. Så specifik var jag eftersom den trollbundit mig med Trio wanderer och Beaux Arts Trio en tid (fin Philipsutgåva). Så ser jag detta: https://malmolive.se/program/paus-kammarmusik-pa-morgonen-schubert Försök hitta tid och kom på denna korta konsert på onsdag morgon den 14/3! Fri entré. JWE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Biljett beställd calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 14 hours ago, YYZ said: Biljett beställd @YYZKul visste inte att bandet lever fortfarande! Har inte lyssnat på dem sedan 60-talets storhetstid. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 33 minutes ago, calm said: visste inte att bandet lever fortfarande! I högsta grad. Robert Fripp är med fortfarande, men annars har de bytt in och ut medlemmar sedan starten '69 och haft en rad reinkarnationer. De har egentligen bara haft två längre uppehåll på snart 50 år, ett i slutet 70-tal och ett i slutet 80-tal. Bandet har bytt stil flertalet gånger och man kan fråga sig vad som idag är gemensamt med ursprunget. Det innebär inte att det är sämre för det, och de kan såklart spela en enorm repertoir live. Det skulle vara på sin plats med en Crimson-tråd, för deras förgreningar har haft enormt inflytande på den brittiska musikscenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 (edited) 2 hours ago, calle_jr said: I högsta grad. Robert Fripp är med fortfarande, men annars har de bytt in och ut medlemmar sedan starten '69 och haft en rad reinkarnationer. De har egentligen bara haft två längre uppehåll på snart 50 år, ett i slutet 70-tal och ett i slutet 80-tal. Bandet har bytt stil flertalet gånger och man kan fråga sig vad som idag är gemensamt med ursprunget. Det innebär inte att det är sämre för det, och de kan såklart spela en enorm repertoir live. Det skulle vara på sin plats med en Crimson-tråd, för deras förgreningar har haft enormt inflytande på den brittiska musikscenen. Skulle vara kul med Crimson-tråd och se deras utveckling "since way back then". Kan tänka mig att de haft en intressant utveckling efter de första åren. Då minns jag att jag lyssnade mycket på skivan In The Court of The Crimson King. Kanske dags för en återlyssning? Den här från nutid lockar till vidare lyssning. https://www.youtube.com/watch?v=FhKJgqxNDD8 Mer jazzinspirerad rock. Calm Edited March 11, 2018 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.