Jump to content

Ethernet kabel för facila 90.000 SEK


pärr

Recommended Posts

Man får ju också tänka på vilken typ av kundkrets det är avsett för. Kanske inte den som handlar hifin på Rusta.... Denna kabeln är ju till för den som bara vill ha det bästa..  Top of the line...Den som redan har några Ferraris i garaget.. En Humvee osv.. lite Rysk kaviar i kassaskåpet... Lite diamanter från Serra Leone.. osv... Alltså kanske inte för oss andra dödliga... Tjaa, sen finns det säkert en hel del ekonomiska också som inte är i närheten av så "oklok" eller vad man ska kalla det som ens tänker tanken... Men det är en annan historia... En del har ju till och med familj som dom ska tänka på och det hoppas jag att dom gör i första hand och inte köper snus och kablar istället. Men det finns ju dom med.. Personligen så äter jag hellre gott och betalar hyran i god tid än köper nån j_kla drömkabel för pengarna.. Men det är mer jag det även om det också kan vara lyckan... men så **** blir jag inte :D

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Okej, hur många har läst Hifi & Musik senaste nummer? Och vad är i så fall era reaktioner på "ethernet-kabel"-testet?

Jag är våldsamt skeptisk, det skall erkännas. Det handlar om paketbaserad TCP/UDP överföring av musik-filer, inte en ljudström där jag faktiskt kan acceptera att kabeln har en påverkan.

 

Okej, vi tänker utanför boxen och accepterar att kabeln både kan utgöra en störkälla i närheten av känslig analog utrustning, eller påverkas av annan utrustning i närheten. Då bör den kanske skärmas? Trots att en gammal trogen Cat5E UTP utan att hicka bär 1000Mb-strömmar av paketdata annars...

Nåväl, det väckte min nyfikenhet i alla fall, och även om jag inte lägger några jätteslantar beställde jag ändå två snokar från Ghent Audio, delvis för att @octavia rs talat väl om dessa tidigare och de verkar onekligen seriösa.

 

Till detta skall sägas att jag inte uppfattar någon stor skillnad på trådlöst och kablad anslutning till min Aries, snarare att det trådlösa låter bättre. Oj, oj oj... Vilken hedning va? :)

Och jag lovar att prova en switch innan streamern också, bara för att! 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Okej, hur många har läst Hifi & Musik senaste nummer? Och vad är i så fall era reaktioner på "ethernet-kabel"-testet?

Jag är våldsamt skeptisk, det skall erkännas. Det handlar om paketbaserad TCP/UDP överföring av musik-filer, inte en ljudström där jag faktiskt kan acceptera att kabeln har en påverkan.

 

Okej, vi tänker utanför boxen och accepterar att kabeln både kan utgöra en störkälla i närheten av känslig analog utrustning, eller påverkas av annan utrustning i närheten. Då bör den kanske skärmas? Trots att en gammal trogen Cat5E UTP utan att hicka bär 1000Mb-strömmar av paketdata annars...

Nåväl, det väckte min nyfikenhet i alla fall, och även om jag inte lägger några jätteslantar beställde jag ändå två snokar från Ghent Audio, delvis för att @octavia rs talat väl om dessa tidigare och de verkar onekligen seriösa.

 

Till detta skall sägas att jag inte uppfattar någon stor skillnad på trådlöst och kablad anslutning till min Aries, snarare att det trådlösa låter bättre. Oj, oj oj... Vilken hedning va? :)

Och jag lovar att prova en switch innan streamern också, bara för att! 

Ser fram emot testen:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Jag är våldsamt skeptisk, det skall erkännas. Det handlar om paketbaserad TCP/UDP överföring av musik-filer, inte en ljudström där jag faktiskt kan acceptera att kabeln har en påverkan.

 

Helt enig!!!, står oomkullrunkerlig i denna fråga.

Link to comment
Share on other sites

Läste precis färdigt testet och precis som du säger ska det inte ha någon inverkan på paketen som överförs. 

 

Sen var det ju nyttan med skärmningen av 1 meter kabel i ett oskärmat nätverk, stjälper snarare än hjälper. 

Ska erkänna att jag är kabel-agnostiker i vanliga fall. ;)

 

 

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Lite fundersam över Hr Bryngelssons kommentarer, han sägs ha testat blint men kommentarerna antyder att han kände till att testerna skedde i prisordning (med undantag för Chord Shawline va?).

Låt dock ingen skugga falla över varken Bryngelsson eller Danroth, de hörde säkert vad de hörde. Jag är dock fortfarande mycket skeptisk till att det är kablarna i sig som påverkar. Och att koppla in en "lort"-switch i närheten av stereoanläggningen ställer jag mig extremt tveksam till dock, men som sagt, jag skall prova! :)

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

HiFi Musik är långt ifrån att få epitetet "referenslittertur". Jag ser den mer som lite trevlig småläsning ungefär som att läsa det lokala infobladet. 

:D Jovisst, sanningen är var och ens. Men jag tycker ändå att de måste betraktas som "referenslitteratur" för de ljudintresserade musikentusiasterna i det här landet (och kanske lite i Norge).

Inte att förneka heller, de sticker definitivt ut hakan med detta test, och det är de säkerligen väldigt medvetna om! :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men jag tycker ändå att de måste betraktas som "referenslitteratur" för de ljudintresserade musikentusiasterna i det här landet

Så kan det vara men det är knappast verkligheten om vi tittar till innehållet. Det räcker med att läsa 10 recenstioner av t ex Mats Meyer-Lie. Det tar inte många stycken in texten förrän han skriver "... sällan har vi väl hört ett sånt djup (klipp, bas, renhet, tyngd...) eller var han drar till med. I nummer efter nummer... Jämför detta med t ex Stereophile eller HiFi News som jag tycker är mer trovärdiga (de kan vara utslätande de också). De kan vara rätt så bryska i sina omdömen och t o m ifrågasätta produkter seriösitet eller såga prisbilden helt med tanke på vad de presterar. Dessutom har de mycket kunniga krönikörer med ambition att bilda läsarna om hur saker och ting fungerar. Ur den aspekten står sig HiFi Musik lätt som en fjärt i universum. Så tycker jag.

 

Enligt min mening överstiger är den samlade kunskap som finns här på Euphonia vida den HiFi & Musik kan visa upp. Årets hifi-produkter som de utser tillsammans med andra tidningar är ett exempel på vad deras verksamhet går ut på. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

HiFi Musik är långt ifrån att få epitetet "referenslittertur". Jag ser den mer som lite trevlig småläsning ungefär som att läsa det lokala infobladet. 

 

Håller med fullständigt. Deras tester ger jag inte så mycket för men jag tycker att mässreportage, musiktips, hemma-hos och information om vad som händer i vår lilla ankdamm är väl värt att följa.

 

Testet i det senaste numret - ja vad skall man säga... Var och en får naturligtvis bli salig i sin tro, men när det gäller nätverkskablar står även jag 100% bergfast i min övertygelse om att det räcker gott med en tillräckligt god kabel som uppfyller standarden. 

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst HiFi Musik på många, många år. I jämförelse med t.ex Stereophile, TAS/HiFI +, HiFi News, så känns den journalistiken ganska lättviktig och i synnerhet vad gäller testverksamheten. Lite som hifivärldens FIB-aktuellt. I Stereophile testar man produkter i månader vilket känns seriöst och lägger till detta seriösa mätningar. Sedan har man lärt sig vilka skribenter man  känner särskilt förtroende för, och som liknar ens egen uppfattning, när man i slutändan testar själv.

 

Sedan kan jag ändå tycka att det är lyssningsvis skillnad på ljud vad gäller datakablar generellt,  på samma sätt som mellan dacar, där det skiljer rejält. Men jag är helt rudis vad gäller tekniken så kanske detta är som att jämföra äpplen och päron?:39: Testade olika kablar mellan dac och drive till MSB-kombon och kunde höra skillnad, trots att det  inte borde höras enligt vissa uppfattningar. Så jag är nog benägen att tro att det råder samma förhållande som på audio- och strömkablar, där det är än tydligare.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Nåväl, det väckte min nyfikenhet i alla fall, och även om jag inte lägger några jätteslantar beställde jag ändå två snokar från Ghent Audio, delvis för att @octavia rs talat väl om dessa tidigare och de verkar onekligen seriösa.

 

Ghent kablarna är där inga fel på och priserna jämfört med mycket är helt ok.

 

Skärmen är inte kopplad i kontakterna utan endast med en återledare längs med skärmen så risk för jordlopar finns inte. 

 

Just denna skärm teknik eller vad man ska kalla det kommer ifrån en man som heter John Swenson (ganska aktiv på Computer Audiophile och utvecklar produkter åt företag som Uptone och Sonore).

 

Jag har inte själv läst testet i Hifi Musik men de är väl föga förvånande att utfallet blir vad det blir. Intressant hade ju varit om de lånat en Fluke nätverks analysator och mätt kablarna för att se om de verkligen uppfyller de olika CAT kraven de är ju en bra början kan jag tycka att man håller sig inom specifikationerna.

Link to comment
Share on other sites

Denna videon ifrån Belden visar tydligt hur sista kabeln i nätverket kan påverka men då handlar det om överföringshastigheter. Att man skulle hitta en så dålig kabel att den inte skulle kunna hantera att överföra en vanlig FLAC fil tex de ser jag som rätt osannolikt.

 

 

 

Det finns tester om man nu vill läsa mer men som vanligt så blir det massa pajkastning fram och tillbaka.

 

http://archimago.blogspot.com/2015/02/measurements-ethernet-cables-and-audio.html

 

https://arstechnica.com/gadgets/2015/07/340-audiophile-ethernet-cable-gets-a-marginal-pass-on-the-test-bench/

 

Ethernet bygger på buffring på flera ställen, kör man Roon så buffrar det både i Core (vid Tidal lyssning) och i endpoint vilket gör de för mig svårt att se hur kablarna kan påverka då det du lyssnar på inte är det som just "nu" är i kabeln utan ifrån en omklockad buffer i endpointen.

 

Man kan nog säga som så att så länge det finns pengar inblandat så  kommer det alltid att finnas kontroversiella produkter och de som köper en dyr nätverkskabel kommer nog i 99.9% av fallen att hävda att den gör skillnad :)

 

Edited by octavia rs
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Testade olika kablar mellan dac och drive till MSB-kombon och kunde höra skillnad

 

Det är en helt annan typ av signal som går mellan drive och dac så där har jag inga problem att förstå att du hörde skillnader, så ja, det är lite som att jämföra äpplen och päron. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Taxmannen said:

Det är en helt annan typ av signal som går mellan drive och dac så där har jag inga problem att förstå att du hörde skillnader, så ja, det är lite som att jämföra äpplen och päron. :)

 

Detta med MSB är inte första gången som det dyker upp här och det är ju en I2s signal något som är väldigt olikt den paket och error korrigerade ethernet överföringen.

 

@calm vad jag sett har MSB övergett RJ45 kabel för sin överföring och kör idag med fiber och SFP port på drive och dac för galvanisk avskiljning (detta gäller ju givetvis bara de nyaste produkterna).

 

De kallar det för Pro ISL modul men jag tror det är vanliga SFP moduler.

 

MSB-Pro-ISL-Module-200px.jpg.6d6aca39b63abb0bdb6aa9c47cbaabbf.jpg

 

pro-ISL-Clock-Sync-Close-Up-400px.jpg.07c99fd663cbface3d8a78df74629510.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De kablar jag beställde från Ghent Audio anlände (efter momsinbetalning till PostNord via Swish) i fredags! Det var en 1.5m och en 4m, båda i svart med otroligt gedigna kontakter från Metz och de var av de senaste utförandet som kallas JSSG360.

Jag har inte ännu finlyssnat, men jag är "ledsen" att meddela att den kortare kabeln gjorde en ganska tydlig förbättring av ljudet från min Bluesound Vault. Kabeln ersatte en tajt lindad Cat6 UTP, standard patch-kabel. Jag har, som jag beskrivit tidigare, en anläggning som jag uppfattar som väldigt tyst mellan tonerna, vad jag oftast kallar bra "svärta". Denna svärta (eller brusnivå) förbättrades markant vid inkoppling av Ghent-kabeln, och dessutom uppfattade jag diskantinformation som tydligare, naturligare och med mindre "utsmetning".

Vidare lyssning återupptas till kvällen!

Link to comment
Share on other sites

Förvisso, men de båda Ghent jag köpte kostade totalt 2.400 inkl moms och hantering på ca 300kr så det var inte några våldsamt kostsamma sladdar! Därmed inget större bidrag till statsfinanserna heller... ;)

 

Så här ser 4m-varianten ut, nu sitter den mellan uttaget i vägg och Aries G1!

 

120C89FF-B2B1-44A4-9DBC-A58D337A6A55.jpeg

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...