Jump to content

Ethernet kabel för facila 90.000 SEK


pärr

Recommended Posts

Nä, jag håller med ukiro och Rydberg. Och det är ju en enkel sak att påvisa eventuella skillnader för resten av världen med smart arrangerade blinda test. Varför är det ingen som lyckas med det, kan man fråga sig?

Ja det är en viktig fråga som dessutom är evig känns det som. Visst skulle det vara bra.

Kan det möjligen bero på att det inte är så enkelt som det låter och inte tillräckligt bra för att man skall få ett resultat som går att tolka och göra säkra slutsatser på? ;)

Ja, visst är det märkligt att alla skillnader försvinner när lyssnarna inte vet vad de lyssnar på. :) Ett nollresultat är förvisso inget bevis för något, men en lång räcka nollresultat + ingen detektion - lite borde det väl berätta för den uppmärksamma lyssnaren?

Link to comment
Share on other sites

När det gäller kabeltest så får man inte ha så bråttom. Jag brukar köra minst en vecka i systemet innan man kan göra en rimlig utvärdering. Egentligen borde test vara ännu längre, för det är först efter ett tag som egenheter i kabeln börjar visa sig. I Audioqustfallet tyckte jag i början att, wow detta var något utöver det vanlig, men efter att testat ett tag började lyssningströttheten att infinna sig pga en enligt min mening konstlad diskanthöjning. Andra må ha haft en annan uppfattning, men jag får nog leva ett tag till med mina öron och de fäller avgörandet.

När det gäller sk. blindtest så inbillar jag mig att dessa inte har så långa lyssningssekvenser och egentligen får man inte en uppfattning om kabelns långsiktiga kvalitet, utan fokuserar mer på ögonblicksbilder och jämförelser mellan olika kablar i ett A/B test som kan vara nog så kortvarigt. Ser man till de stora internationella tidningarna så redovisar en del, men inte alla, hur lång testperiod man använt. Det tycker jag ger en mer rättvis bild av ett test. Många kör utrustning under flera månader och kan därför eliminera en del ovidkommande faktorer.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga problem med att kablar låter olika. Finns både kontakter och kabelns elektriska egenskaper som påverkar och har heller inga problem med att det faktiskt är skillnader även på fiber för toslink. Glas eller plast och olika kontakter kan påverka ljusledningsförmågan.

Däremot är jag inte så bekväm med att en kabel är bra och en annan kabel kan vara bättre.

Personligen vill jag vända på det och istället resonera som så att en bra kabel hörs inte, det är sämre eller för kombinationen sämre anpassade kablar som hörs. Kabeln är inte aktiv och kan inte förbättra ljudkvalitén men en bra kabel kommer inte göra att den kvalité som kommer ifrån källan försämras under vägen till högtalaren. Jag är personligen mera torsk på bra kontakter (WBT) än kablar.

Som elkabel har jag dragit skärmad EKLK till anläggningen och har sedan skärmad nätkabel till varje apparat. Det gjorde skillnad på störnivån som blev ännu mindre brusig ur mina horn. Det är jag helt säker på. Mina horn har en verkningsgrad på ungefär 114dB/m/W så minsta lilla brus som kommer kan låta som ett vattenfall annars.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

När det gäller kabeltest så får man inte ha så bråttom. Jag brukar köra minst en vecka i systemet innan man kan göra en rimlig utvärdering. Egentligen borde test vara ännu längre, för det är först efter ett tag som egenheter i kabeln börjar visa sig.

---

När det gäller sk. blindtest så inbillar jag mig att dessa inte har så långa lyssningssekvenser och egentligen får man inte en uppfattning om kabelns långsiktiga kvalitet, utan fokuserar mer på ögonblicksbilder och jämförelser mellan olika kablar i ett A/B test som kan vara nog så kortvarigt.

Jodå, man kan lägga upp ett blindtest under hur lång tidsrymd som helst.

Edited by Almen
Link to comment
Share on other sites

Om man inte hör skillnader inom några timmar så kan man ju undra hur stora skillnaderna är. Jag menar att i den mån det är skillnader så handlar det om väldigt små sådana (jag pratar naturligtvis då om de kablar jag har lyssnat av, framför allt Siltech, MIT, Purist Audio, Monster, Transparent och senast Kubala Sosna).

Jag är mer inne på det Harryup tar upp ;) och det är kontakterna liksom andra delar av konstruktionen som håller borta störfält från signalen. Jag har satt Furutechs rodium/kolfiber-på en del av mina nätsladdar och de släpper ut betydligt mindre störfält än originalen på mina Transparentkablar. När jag använder Supras faspenna så är det helt tyst. Innan var det bara kabeln som var tyst men inte kontakterna.

Conan har tidigare varit inne på att korsa nätkablarna 90 grader kan ge större effekt än kablarna i sig. Det är inte alltid så enkelt, men calle_jr har löst det på ett fiffigt sätt med kabellyftare i olika höjd för att separera kablarna. Han har väl inte lyckats till 100 % men rätt bra ändå.

En sak kring kablar kan jag tycka vara märkligt. Det finns ingen debatt om kablar till instrument, i mixerbord, i studio och liknande. Vilka kablar använder man t ex till nya konserhuset i Malmö? Hur går resonemangen där?

Link to comment
Share on other sites

I studiovärlden har man traditionellt varit mer skeptisk och pragmatiskt, vilket gjort att kabelmarginalerna aldrig varit i närheten av de i audiofilsvängen. Ingen som ska dra flera hundra meter studiokabel gör inköpet hos Siltech…

Märken som Vovox är stora och de har ju numera tagit sitt proffsrenommé till konsumentvärlden. Jag gissar att man får svårslaget värde för pengarna från dem, men har inte testat själv ännu. Några ethernetkablar verkar de inte ha, vilket jag ser som friskhetstecken.

Edited by ukiro
Link to comment
Share on other sites

I studiovärlden har man traditionellt varit mer skeptisk och pragmatiskt

I resten av världen är man mer skeptisk och pragmatisk. Jag jobbar med telekom, där ethernetkablar används för att med Gbit-hastighet överföra telefonsamtal, sms, strömmande film och musik, och allt annat vi vill skicka digitalt. Det absolut viktigaste i konkurrensen är uppkopplingens kvalitet, att alla bitar kommer fram när de ska och kan avkodas korrekt. Om det då fanns förbättringar att göra på kablaget skulle man naturligtvis ha gjort det - det skulle ju finnas miljarder att tjäna på jämförelsevis små investeringar.

Edited by Almen
Link to comment
Share on other sites

Som erfaren inom elektronik har jag många gånger sett lösningar för störningsdämpning som inte håller måttet. Tyvärr spelar kabelvalet in mycket mer då, eller ibland gör det sämre för apparaterna än avsikten hos kabeltillverkaren. Med god apparatdesign skulle små skillnader som ändå finns försvinna helt. En utopi.

Balanserade lösningar har stor potential men kräver noggrann design.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte hör skillnader inom några timmar så kan man ju undra hur stora skillnaderna är. Jag menar att i den mån det är skillnader så handlar det om väldigt små sådana (jag pratar naturligtvis då om de kablar jag har lyssnat av, framför allt Siltech, MIT, Purist Audio, Monster, Transparent och senast Kubala Sosna).

Jag är mer inne på det Harryup tar upp ;) och det är kontakterna liksom andra delar av konstruktionen som håller borta störfält från signalen. Jag har satt Furutechs rodium/kolfiber-på en del av mina nätsladdar och de släpper ut betydligt mindre störfält än originalen på mina Transparentkablar. När jag använder Supras faspenna så är det helt tyst. Innan var det bara kabeln som var tyst men inte kontakterna.

Jag tror att det är just de subtila skillnaderna som blir tydliga i ett längre perspektiv. I början kan det vara en omedelbar effekt som i det långa loppet kan komma att förändras. Min erfarenhet kring olika kablar är att det ofta handlar om graden av olika material som spelar in än kabelns konstruktion i sig. Den bästa kabeln jag har fn. är Bibacords interconnect som jag också testade i en annan uppgraderad variant genom konstruktören. Vi var ganska överens om att resultatet inte passade i mitt system, det tippade över i diskanten och blev för hårt.

När det gäller kontakter till nätkablar så har jag bytt på mina Nordost-kablar som jag tyckte var på tok för simpla och ersatte dessa med Wattgate av någon Audio Grade variant sannolikt Gold. Blev bättre tyckte jag, men inte avgörande skillnad. Men det var så länge sedan så jag har glömt vilka kontakter.

ASR har ju som adelsmärke just nätdelarna som är separerade kanalvis och batteri till försteget. Det påverkar sannolikt mer i positiv riktning än kablar och kontakter. Av den anledningen kan man mer uppfatta små skillnader när man tillför nya kablar i systemet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som erfaren inom elektronik har jag många gånger sett lösningar för störningsdämpning som inte håller måttet. Tyvärr spelar kabelvalet in mycket mer då, eller ibland gör det sämre för apparaterna än avsikten hos kabeltillverkaren. Med god apparatdesign skulle små skillnader som ändå finns försvinna helt.

Ja, om det blir stora skillnader vid kabelbyte så kan man ju misstänka att apparaterna inte är riktigt robusta.

Link to comment
Share on other sites

Märken som Vovox är stora och de har ju numera tagit sitt proffsrenommé till konsumentvärlden. Jag gissar att man får svårslaget värde för pengarna från dem, men har inte testat själv ännu. Några ethernetkablar verkar de inte ha, vilket jag ser som friskhetstecken.

Jag ställer mej tveksam till att Vovox är en "stor" tillverkare, skulle jag nämna dom för någon av mina ljudteknikerkompisar skulle dom avfärda det som varande esotersikt! Belden, Canare, Klotz, Sommer och Cordial är stora tillverkare! (Det finns någon stor Kines som OEMar en massa, som jag inte minns namnet på) Ett bevis på att dom inte är stora är att dom just inte har "nätverkskabel" i sortimentet eftersom det används av flera tillverkare av digitala medlyssningssystem för studios/konsert (fx Aviom)!

Har femmeters Vovox mickkablar i mitt "studio" lyssningssystem (mixer/pre till högtalare), mest för att dom är snyggare än mina vanliga kablar från Sommer och Klotz (och det känns onödigt att ha 10 meterskablar till högtalarna! ;) )

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag ställer mej tveksam till att Vovox är en "stor" tillverkare, skulle jag nämna dom för någon av mina ljudteknikerkompisar skulle dom avfärda det som varande esotersikt! Belden, Canare, Klotz, Sommer och Cordial är stora tillverkare! (Det finns någon stor Kines som OEMar en massa, som jag inte minns namnet på) Ett bevis på att dom inte är stora är att dom just inte har "nätverkskabel" i sortimentet eftersom det används av flera tillverkare av digitala medlyssningssystem för studios/konsert (fx Aviom)!

Jag nämner Vovox eftersom de trots att de är ett ungt företag anses hålla hög kvalitet och nu har produkter som riktar sig till konsument. De du nämner har inte riktigt samma approach.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

Har ej kikat in i tråden på ett tag men ser att frågan uppenbarligen berör. Det är kul.

Jag ville egentligen inte att detta skulle leda till en allmän kabeldiskussion, särskilt då just kabeldiskussioner har en tendens till att explodera i olika riktningar av tyckande och tänkande, egenupplevda sanningar och osanningar, och det har vi kanske sett till leda i alltför många sammanhang genom åren. Men jag har principiellt inga problem med att det blir så ändå trots allt, tvärtom, eftersom det nästan alltid kan fångas upp ett och annat intressant inlägg i i stort sett alla kabeldebatter. Oavsett vilket forum vi läser i världen dessutom. Tycker mig redan ha fångat upp intressanta aspekter från flera medlemmar bara i denna lilla korta tråd, och med ett från början smalt budskap. Mitt principiella syfte var snarare bara att lyfta prissättningsfilosofin utifrån de "marknadsföringsargument" som gavs av den aktuella tillverkaren i relation till just den "kabeltyp" (Ethernet) som angavs.

Tanken med att jag publicerade artikeln med just denna Ethernetkabel var bara för att ge en "tankeställare" kring hur det kan se ut ibland, och kanske få något svar. Inget annat. Jag reagerade själv på den med glimten i ögat. Möjligen också för att jag har haft synpunkter på annan tillverkares "marknadsföringsargument" av särskild kabelmodell.

Ska erkännas att jag aldrig själv har byggt vare sig en Ethernet, USB eller optisk kabel även om vissa av dem inte är så komplicerade att göra. Har annars byggt i stort sett alla andra typer av kablar och testat, HT, nät, 110 och 75 ohm digitala, balanserade och obalanserade analoga, och givetvis gör man inte en kabel som presterar sämre än den märkeskabel man jämför med. Är i det sammanhanget helt prestigelös. Gör jag en bättre kabel själv så behåller jag hellre den än den med ett fint "brand name". Oftast kan det bli till en tiondel av priset. Ibland leder det såklart även till att man behåller "brand name" kabeln om man inte lyckas bättre själv. Jag menar att man inte bör vara alltför kategorisk.

Att många hellre ENBART vill använda "dyrkablar" har jag inte heller, som några redan har påpekat, alls några synpunkter på.. Det är var och ens val..

Om jag själv därmed är mera kritisk snarare än fåfäng vill jag låta vara osagt

Huvudsaken alla drivs av sin egen övertygelse och är nöjda med det man upplever, oavsett investering.. Det kan absolut ingen annan utomstående klandra. Överhuvudtaget.

Utvärdera väl ;)

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att man köper en sådan kabel mer för känslan att äga något exklusivt snarare än att bara köpa en kabel för dataöverföring?

En Rolexklocka är exklusiv och kanske inte så bra på att visa tid men den skänker innehavaren något utöver den vanliga klockan.

Sedan kommer ju frågan om andrahandsvärdet? En Rolex är en Rolex men en "ethernetkabel" är vad? Men som jag brukar säga, det drabbar ingen fattig. Ifall du inte har råd, köp den inte.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att man köper en sådan kabel mer för känslan att äga något exklusivt snarare än att bara köpa en kabel för dataöverföring?

En Rolexklocka är exklusiv och kanske inte så bra på att visa tid men den skänker innehavaren något utöver den vanliga klockan.

Sedan kommer ju frågan om andrahandsvärdet? En Rolex är en Rolex men en "ethernetkabel" är vad? Men som jag brukar säga, det drabbar ingen fattig. Ifall du inte har råd, köp den inte.

Att jämföra med ett armbandsur är ett bra exempel. Håller med.

Skillnaden är väl egentligen att i klockfallet så finns det ju en exakt tid att förhålla sig till som alltid är den "korrekta" oavsett var i världen man befinner sig. Även om man har en exklusiv klocka och den drar sig lite så lär man sig sin klocka med tiden, och kan själv "kompensera" för det. Men finns det ett korrekt ljud /återgivning att relatera till? Där blir det genast svårare.. Jag vill nog påstå att det inte finns ett liknande "facit" här. På en viss nivå, om vi får säga så, så kanske det är fel ordval att säga att något låter sämre eller bättre. Snarare är det nog så att två kablar kan låta annorlunda men båda låter fortfarande bra på sina respektive sätt.

Kablar har olika karaktärer (särskilt signalkablar).. Söker man en viss karaktär så kanske en billigare kabel har just den karaktären i vissa fall och i andra inte, och då får man gå på den dyrare. Därav har jag själv hamnat i en salig mix av både billigare, svindyra och även DIY varianter just för att dessa passar och skapar den "karaktär" jag trivs med. Möjligen skulle jag kunna köpa denna Ethernetkabel, det är inte det, men är övertygad om att jag kan hitta en med liknande "karaktär" för betydligt billigare peng, och i valet av dessa båda så tar jag utan att tveka den billigare.. I andra fall har man fått ta den dyraste (av de man testat för särskilt ändamål)..

Jag förstår dock vad du menar med ditt klockexempel. Jag har två klockor, och den dyrare av dem drar sig mer per månad än vad den billigare gör, som knappt drar sig alls, men det visste jag inte när jag köpte den dyrare.. Hade tyvärr ingen möjlighet att utvärdera den tillräckligt länge innan. Det säljande företaget var inte så pigga på "hemlån" :)

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Klockexemplet tror jag stämmer även för mig.

Jag har en dyr klocka (1995kr) och en billig som frugan fick eller köpte för några tior via någon bokklubb, den sistnämnda går som en klocka den dyrare drar sig någon minut i månaden ;)

Så kontentan är att dyrast inte alltid är bäst, men i detta fall mycket snyggare och den är ett måste för mig för att kunna visa andra att jag har råd med det dyraste och det är nog fåfängan i mig som säger det. Men ska jag vara i tid så är den billigare mycket bättre och de jag ska träffa vid en viss tidpunkt uppskattar säkert den billigaste ;) ;)

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Tycker dyrkabel/dyrklockejämförelsen haltar betänkligt. En dyrkabel är förpackad lite snyggare men uppbyggnaden är inte mer imponerande än t.ex. mil-teflonkabeln jag själv beställde för nån vecka sedan. En klockan med ett manufakturverk är däremot ett härligt hantverk och en sådan klocka är ju ett smycke.

Min Jaeger-Lecoultre var inte billig men är ett smycket och går dessutom extremt korrekt för en mekanisk klocka. En fröjd att ha på sig! :app:

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Vad är då den billigare klockan i för level? Den är ju bäst av de två på att hålla tiden ;);)

Avdelningen kaffepengar... Om vi använder exemplet som en metafor för kablar skulle man kunna säga att korrelationen mellan pris och prestanda är svag. ;)

Link to comment
Share on other sites

Avdelningen kaffepengar... Om vi använder exemplet som en metafor för kablar skulle man kunna säga att korrelationen mellan pris och prestanda är svag. ;)

Kan du säga som verkar ha råd, men jag och kanske fler med mig som inte har det är nöjda med att den håller tiden för en billig peng eller så prioriterar vi annorlunda ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tycker dyrkabel/dyrklockejämförelsen haltar betänkligt. En dyrkabel är förpackad lite snyggare men uppbyggnaden är inte mer imponerande än t.ex. mil-teflonkabeln jag själv beställde för nån vecka sedan. En klockan med ett manufakturverk är däremot ett härligt hantverk och en sådan klocka är ju ett smycke.

Min Jaeger-Lecoultre var inte billig men är ett smycket och går dessutom extremt korrekt för en mekanisk klocka. En fröjd att ha på sig! :app:

Jag gillar mekaniska kockar och håller med. Jämförelsen funkar inte för mig eftersom de som köper fina klockor inte gör det för att klockan visar tiden som ett atomur. En klocka köper man inte bara pga prestanda. Det gör man med en kabel. Även om några tror prestandan är inbillad i många fall.

Visst är de finare mekaniska urverken makalösa. Jag tycker det är riktigt fräckt att en självuppdragande klocka bara går och går. Jaeger-Lecoultre, som är ett av mina favoritmärken har tex ett makaniskt urverk som heter Atmos. Det får sin energi genom luftrycks- och temeraturförändringar och ståt tex på en bänk och behöver aldrig dras upp. De kan ha mekanismer med smått otroliga komplikationer. Tex tourbillon, som mekaniskt minskar gravitationens påverkan på gångprecisionen!!! Detta med är ett arv av mekanisk ingenjörskonst vidareutvecklad sedan flera hundra år i "samma" produkt. Förfinad in i minsta detalj. Kvalitén som smycke spelar också in där de finare klockorna är helt överlägsna enklare. Därför ha klockor ofta två namn. Ett för urmakaren och ett för juveleraren. Man köper inte en klocka, Man köper ett urverk och ett smycke. Är det en klocka man skall ha räcker mobiltelefonen.

I modern tid har man även begåvade designers som tar fram nya utseenden som i vissa fall blir legendariska i sitt formspråk. I stort sätt står de ensamma för de varaktiga klocktrender som sedan hamnar på enklare produkter. Tex Cartier, AP, Rolex, Jaeger-Lecoultre mfl.

Alltså! Det är bla det ovan nämnda som gör att klockintresserade/urverksintresserade köper fina timepieces, vilket är ett bra namn, och det är för mig en helt annan anledning än kabelköp.

Men ok då. Det är möjligt att vi jämför äpplen och päron. De som bara vill se tiden och de som vill ha mekaniska urverk och ett smycke som visar tiden. Det är helt uppenbart två olika syn på saken.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kan du säga som verkar ha råd, men jag och kanske fler med mig som inte har det är nöjda med att den håller tiden för en billig peng eller så prioriterar vi annorlunda ;)

Jag kör också med billigare klockor och allt oftare ingen klocka alls. Sådan finns ju i mobilen... :)

Link to comment
Share on other sites

Men ok då. Det är möjligt att vi jämför äpplen och päron. De som bara vill se tiden och de som vill ha mekaniska urverk och ett smycke som visar tiden. Det är helt uppenbart två olika syn på saken.

Så även med kablar tydligen ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

En [kostsam] klocka köper man inte bara pga prestanda. Det gör man med en kabel.

Jag håller inte med om det sistnämnda - eller rättare sagt, jag tror att om man tror att man gör det så är man bedragen. Om man nu menar något med ordet "prestanda".

Edited by Almen
Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med om det sistnämnda - eller rättare sagt, om man tror att man gör det så är man bedragen. Om man nu menar något med ordet "prestanda".

Det var verkligen kategoriskt uttryckt!

Det kan vara lättare att förklara världen svart och vit men vanligen inte korrekt. Den är mer komplicerad än så. Så upplever jag även musikåtergivningsintresset. Ibland är dyrare kablar inte bättre, men ibland är dom det.

Min Audioquest Diamond CAT kable är tex inte bättre än MSB original- Medans mina dyrare Odin är bra mycket bättre än mina Heimdall och SR kablar. Där var inte världen svart och vit! ;)

Med ordet prestanda inom musikåtergivning menar jag den egenskap och effekt som en produkt har på ljudåtergivningen.

Menar du att alla som hör skillnad på kablar bara tror att de gör det och är bedragna?

Link to comment
Share on other sites

Det var verkligen kategoriskt uttryckt!

Det kan vara lättare att förklara världen svart och vit men vanligen inte korrekt. Den är mer komplicerad än så!

Nja, det är ju inte jag som kommer med kontroversiella påståenden som strider mot vedertagen fysik och elektronik, eller hur? Och jag kan tycka att fysik, elektronik och psykoakustik kan vara väldigt komplicerat, mer komplicerat än "jag vet vad jag hör, punkt slut".

Med ordet prestanda inom musikåtergivning menar jag den egenskap och effekt som en produkt har på ljudåtergivningen.

OK, och kabelns påverkan på ljudåtergivningen är den påverkan kabeln gör på den elektriska signalen som går igenom den. Så om den elktriska signalen inte ändras så ändras inte ljudåtergivningen? Om man nu tycker att blindtest är krångligt (vilket många uppenbarligen tycker) då borde det vara den enklaste sak i världen att mäta upp eventuella skillnader? Dagens mätistrument är som alla väl vet mycket känsligare än örat.

Menar du att alla som hör skillnad på kablar bara tror att de gör det och är bedragna?

Självklart kan man höra skillnad på kablar, eftersom det är en smal sak att konstruera en kabel som förändrar ljudet hörbart. Men det är också ganska enkelt att konstruera en kabel som inte gör det, vilket väl är vad vi diskuterar här?

Vad jag menar är att ingen någonsin har visat att det går att höra skillnad på två kablar som mäter såpass lika att det enligt teorin inte skall gå att höra skillnad på dem. Det har gjorts ganska många försök (och faktiskt många blindtest), men hittills har ingen lyckats.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu tycker att blindtest är krångligt (vilket många uppenbarligen tycker) då borde det vara den enklaste sak i världen att mäta upp eventuella skillnader? Dagens mätistrument är som alla väl vet mycket känsligare än örat.

Var hittar jag det mätinstrument som mäter hur min hjärna tolkar signalen från "AD-omvandlaren" i mitt öra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...