Jump to content

Sweetspot Jönköping 2015


vovven

Recommended Posts

SEMINARIER / WORKSHOPS

Under mässan kommer vi erbjuda våra gäster att ta del av akustikern Thomas Lagö´s kunskaper. Han är en vanligt efterfrågad

fördragshållare och forskare inom akustik av bl a Ford, Harley Davidsson samt NASA.

Titel: Varför bör man ha mer bandbredd än 20-20k Hz?

Denna korta workshop berättar varför det är vanligt att man tror att 20-20k Hz räcker. Vill du veta mer ?

kom till denna workshop som avslutas med tester.

Titel: Från analogt till digitalt! Vad hände och inte?

Denna korta workshop berättar om utvecklingen från analoga till digitala system. Vad säger “teorin” och

hur förhåller det sig egentligen? Vill du veta mer, kom till denna workshop som avslutas med tester.

Titel: Varför kan man inte “kalibrera ett rum” med en mikrofon, eller?

Denna korta workshop berättar vad som är möjligt och inte när det gäller att “kalibrera ett rum”

med hjälp av en mikrofon. Vill du veta mer, kom till denna workshop som avslutas med tester.

Titel: Kan psykoakustiska effekter påverka våra bedömingar, eller?

Denna korta workshop berättar vad psykoakustik innebär och hur detta kan göra skillnad mellan vad man ”mäter”

och vad man faktiskt ”hör”. Vill du veta mer, kom till denna workshop som avslutas med en del exempel.

Titel: Q&A – har du frågor och funderingar? Fråga en expert

Denna korta workshop ger möjlighet att få svar eller kommentarer till vanliga frågor och funderingar inom ljud,

audio och relaterade ämnen (Questions and Answers). Vill du få svar på just dina frågor, kom till denna workshop.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

SQ best of sound

Det är nu klart att vi i samarbete med Svenska bilstereoförbundet kommer att inkludera bilhifi på mässan. Det handlar INTE om att spela högt, så kallad dB-Dragrace

utan om SQ. SQ står för Sound Quality och syftar till att leverera så bra ljud som det överhuvud taget är möjligt med närvaro, soundstage o s v. Vi hoppas på

10-15 olika bilar som dessutom kommer att tävla i denna gren.

Jag vet exempelvis att i alla fall en bil använder ett rörförsteg så det handlar om seriösa bilar där ljudkvalitet ligger i fokus.

Vi kommer således att attrahera nya målgrupper som normalt inte besöker s k highendmässor.

Vårens mässa handlar alltså kortfattat om välljud i både bil och bostad. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Äntligen är vår uppdaterade hemsida uppe.

Här listas alla utställare samt annan nyttig information.

Till vårens event har vi inbjudit den amerikanske auktoriteten: Dr Ravi Margasahayam från NASA

KSC (Kennedy Space Center) som tillsammans med Dr Thomas Lagö kommer att hålla ett antal ytterst intressanta föreläsningar

om bl a psykoakustik. Dr, Ravi kommer dessutom beskriva ett antal applikationer där de använder ljudanläggningar i diverse extrema simuleringar.

Dessa applikationer har naturligtvis överhuvudtaget inte med musik att göra men i allra högsta grad handlar det om high Fidelity avseende

naturtroget ljud och ljudtryck.

NASA%20houmlgtalare_zpsv7fjamkc.jpg

NASA%20Houmlgtalare%20II_zpsm5ubinic.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Äntligen är vår uppdaterade hemsida uppe.

Här listas alla utställare samt annan nyttig information.

Till vårens event har vi inbjudit den amerikanske auktoriteten: Dr Ravi Margasahayam från NASA

KSC (Kennedy Space Center) som tillsammans med Dr Thomas Lagö kommer att hålla ett antal ytterst intressanta föreläsningar

om bl a psykoakustik. Dr, Ravi kommer dessutom beskriva ett antal applikationer där de använder ljudanläggningar i diverse extrema simuleringar.

Dessa applikationer har naturligtvis överhuvudtaget inte med musik att göra men i allra högsta grad handlar det om high Fidelity avseende

naturtroget ljud och ljudtryck.

NASA%20houmlgtalare_zpsv7fjamkc.jpg

NASA%20Houmlgtalare%20II_zpsm5ubinic.jpg

Bra initiativ med föreläsningar tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

NASA-Space-Shuttle-sts135-s-091-1024x675.jpg

Upplev en Shuttle Launch genom en ytterst ambitiös ljud, bild OCH rökanläggning.

Presenteras på plats av Dr Ravi Margasahayam på NASA.

För två år sedan hade vi demo i ett traktorgarage med No Frillsgrabbarna, i år har vi NASA på besök.

Sweetspot i ett nötskal.

Link to comment
Share on other sites

Inte illa, hela tre månaders garanti på något som omgående borde gå till återvinning...

Tack för en ytterst insiktsfull kommentar! Det märks tydligt att du är en varm förespråkare för återvinning, nått vi alla vinner på! ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Tack för en ytterst insiktsfull kommentar! Det märks tydligt att du är en varm förespråkare för återvinning, nått vi alla vinner på! ;)

/ptr

Jag tyckte det var något förvirrande formulerat i Transient Designs text. Är det alltså fråga om fullt fungerande apparater där kretskortet av en eller annan anledning bytts mot ett nytt?

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var något förvirrande formulerat i Transient Designs text. Är det alltså fråga om fullt fungerande apparater där kretskortet av en eller annan anledning bytts mot ett nytt?

Kanske lite ambivalent! Men då kan man ju fråga vad som avses; Som nya, på iFi enheterna är hela kretskortet utbytt mot ett nytt. (Det är egentligen bara aluminiumhöljet som återanvänds, eftersom alla komponenter är ytmonterade på kretskortet). Gillar man inte återvinning så har vi med fabriksnya enheter åxo, men då är det listpris som gäller! ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Finns inga "måsten" här i världen. Allt är frågan om val/prioriteringar, eller hur? ;)

Ja, det är klart men jag prioriterar det som är viktigast för mig (och Bernt), alltså ett måste för mig ;)

Men det går väl fler mässor i Jönköping framöver, det hade varit kul att var med där istället för att lida med

representationsmiddagar på michelinrestauranger och annat jobbigt I Shanghai :)

Link to comment
Share on other sites

7142220-725x460.jpg

Manegen är krattad och fontänen är fylld.

I helgen bjuds det på följande:

26 rum med hemmahifi, från litet till RIKTIGT tungt

15 st SQ-bilar (det bästa som finns för bilhifi, många skulle säga kompromisslöst)

Mycket omfattande seminarieprogram med bl a en akustiker från NASA

ca 50 m bord fyllda med tiotusentals CD och vinylskivor

Ett antal mycket intressanta Sverigepremiärer.

En häftig filmupplevelse av en Shuttle Launch. Presenteras av vår NASA-gäst

genom en mycket duglig bild och ljudanläggning inklusive rökeffekter.

Välkomna

Link to comment
Share on other sites

Tackar för en trevlig mässa - en hel del intressant att titta och lyssna på! :)

Jag tog en del bilder, egentligen endast för eget bruk, men efter Akkelis fråga "Vad gör ni med alla bilder?" när vi var flera som lyssnade och fotade i deras rum så känner jag pressen att lägga ut några. Kommer förhoppningsvis ikväll!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för en trevlig mässa - en hel del intressant att titta och lyssna på! :)

Jag tog en del bilder, egentligen endast för eget bruk, men efter Akkelis fråga "Vad gör ni med alla bilder?" när vi var flera som lyssnade och fotade i deras rum så känner jag pressen att lägga ut några. Kommer förhoppningsvis ikväll!

Kul. Jag tittar gärna. :mm:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack till alla Er som ställde ut och till Er som kom.

Jönköpingsmässan berikades i år med såväl bilhifi som seminarier vilket uppskattades stort.

Våra utställande bilhifi-ägare trivdes som fisken i vattnet med den sköna stämningen och det faktum att alla besökare

gillar välljud. Normalt brukar billjud förknippas med spräckta rutor i 160 dB men inte här. Temat för året var ju

Välljud i bil och bostad och med alla fina och välljudande bilar blev det verkligen så. Alla som jag pratade med

vill att detta tema utvecklas till nästa vår.

P1000642_zpsvxmec8dh.jpg

Nu tar vi sikte på nästa event som blir något helt annat. Om vi på allvar vill vitalisera vår bransch

gäller det att finna nya former som attraherar nya besöksgrupper. Höstens event kommer därför

INTE att marknadsföras som vare sig en Hifi eller highendmässa!

Återigen tack till alla Er som kom och väl mött nästa gång

Edited by vovven
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...