Jump to content

Nytt försteg -> växer till en större uppgradering


LasseJ

Recommended Posts

2 hours ago, byZan said:

Grattis!

Ser fin ut och åker du in i Norrtäljeviken så hör av dig så jag får ta mig en närmare titt.”😉

 

/byZan

@byZan du har väl precis som jag ofta problem med ryggen?  Skrovet går, som jag nämnde ovan, väldigt mjukt även i krabb sjö. Dessutom är stolarna fjädrade (man ställer in sin vikt på dem för att få perfekt fjädring) vilket gör att man kör/åker otroligt bekvämt och riktigt skönt för ryggen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LasseJ said:

@byZan du har väl precis som jag ofta problem med ryggen?  Skrovet går, som jag nämnde ovan, väldigt mjukt även i krabb sjö. Dessutom är stolarna fjädrade (man ställer in sin vikt på dem för att få perfekt fjädring) vilket gör att man kör/åker otroligt bekvämt och riktigt skönt för ryggen.

Min rygg är inte den bästa sedan 1976, ont varje dag mer eller mindre. Nu känner jag inte efter utan har lärt mig leva med den och kan därmed fungera ganska normalt i vardagen. Men vid kanske 2-6 ggr per år är det kört, då är det några djävulska dagar. Men jag har lärt mig leva med det också, så det fungerar.

 

Angående båten så gillar jag modellen och så som jag tänkt skulle den fungera fint då jag tillsammans med sönerna kan åka ut och fiska på havet oavsett väderlek. Frugan vill inte åka fort numera, men när hon är med så går den väl att köra med mindre gaspådrag antar jag?:winking:

Jag var på Gräddö Marina igår och pratade med Fredrik där om båtar och motorer, fick lite synpunkter med dina och @Apexorca’s inputs samt mina egna tankar.

Måste säga att vi tre har en ganska så god samstämmighet i dessa och att det lutar åt ett köp av en Arronet eller liknande båt när/om jag hittar någon på beg. marknaden, ny tar ca ett år om man har tur? 

 

En fika och lite musiklyssning via elektroniken jag har i stugan bjuder jag mer än gärna på.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det var lite av en uppenbarelse för mig när jag fattade hur viktiga dämpade stolar är i båtar som går fort. Hur man använder båten spelar ju roll. Är man bara ute och badar och solar korta sträckor och fina dagar spelar det inte så stor roll, men åker man mycket och inte är så känslig för väder och vind så skulle jag ha stolen högt upp i prioritering.

 

Jag åker ofta ganska långa sträckor med båten och har så gjort i 15 års tid. Sedan ca 10 år kör jag med dämpande stolar. Det som påverkar ryggen är ju så klart hur bra båten tar vågorna och hur den stampar. Trimplan eller interceptorer kan göra stor skillnad för att slippa stampandet.

Har man en bra förskepp med lite vassare vinkel så trimmar man ner fören när man kör mot vågorna så man skär genom vågorna istället för att träffa vågen längre akterut där det är plattare. Tajmar man tilt, trimplan eller interceptorer och styrning, gas och farten kan det verkligen göra en stor skillnad. 

Stolarna är också extremt viktiga för att åka både säkert och komfortabelt. Det har senaste åren blivit vanligare med dämpade stolar, men det är stor skillnad på hur de fungerar och vilken kvalitet de har. En dålig stol med dämpning kan faktisk vara farligare än en fast stol. Det finns till och med forskning på det och

det finns märken som gör detta bättre än andra. Jag har testat en del olika stolar och jag tycker att Ullman utmärker sig som det bästa jag testat med bred marginal. Ullman menar att det är bättre för ryggen att sitta i deras stolar än att stå upp och dämpa med knäna. Jag kan nog hålla med.

 

Här är två varianter som funkar bra till de båtar vi snackat om ovan.

 

 

Daytona 

 

d-fr.jpg.e2beb729eee83828ae1498d66d047afd.jpgd-bl_02.jpg.1fc37bc38c2d0632fbceea4e3ec3b933.jpg

 

Jockey 

 

patrol-all-black_24865725116_o.thumb.jpg.bd64dfe1b86d7b0380f47e825fe85645.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Här är två varianter som funkar bra till de båtar vi snackat om ovan.


Jag har sålt min lilla båt för ett par år sedan, men när jag ser Ullman Daytona blir jag grymt sugen på en vass sak som man bara kan ta ut och ”bränna på med” 😊🤩

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har vid flera tillfällen gjort inlägg om svenska Gabriella som är dj-kla grym på gitarr. Spelade på samma scen med Tommy Emanuel som 15 åring. Nu har Guitarworld listat Världens just nu bästa på akustisk gitarr och vem hittar man på den listan om inte Gabriella. 
 

https://www.guitarworld.com/features/the-best-acoustic-guitarists-in-the-world-right-now

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-26 at 23:31, LasseJ said:

 

Kul att se och höra! Jag har har sett Tommy Emmanuel på Konserthuset i Stockholm och det var en fin upplevelse även om jag efter ett tag kan tycka att det blir lite enformigt (följde med svärfar som ville gå och han var väldigt nöjd 🙂). 
 

Nämnda Gabriella är ju uppenbarligen otroligt skicklig men jag blir inte så lockad av att se henne live då hennes uttryck, utöver det som kommer ut genom fingrarna, är minimalt. Vore kul om hon kunde utveckla sin kommunikativa och samspelet med oss som tittar. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...