Jump to content

Nytt försteg -> växer till en större uppgradering

Recommended Posts

Runt kl 15 idag så kom nya NUC:en via Postnord. Kl 15.30 så var konfigurering klar och nu lirar den så fint. Gick hur bra som helst att byta core från mac:en till ROCK samt peka ut ny lagringsplats. Tog en lite jobbpaus för jag var nyfiken att koppla in den så jag får lyssna mer ikväll men så här långt kan jag konstatera att den är snabb!

Återigen tack @AlfaGTV!

• Replies 823
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nej då, inte knäpp. Nörd! I mitt tycke är nördar en fin företeelse. Människor som passionerat ägnar sig åt ett intresse istället för att vara mainstream och lägga sitt liv åt att tillfredsställa a

Nästan två år sedan jag skrev här. Har inte hänt så mycket på hårdvarusidan utan jag har mest ägnat mig åt att lyssna på musik även om jag fortfarande hänger med i utvecklingen. Men efter uppdatering

Att inte byta innerpåse efter skivtvätt är som att inte byta kalsonger efter en dusch.

Posted Images

21 hours ago, LasseJ said:

Både router och extender jobbar med 3st band och fungerar perfekt. Detta innebär också att NUC/NAS blir galvaniskt avskilda från endpoint.

Det är lite intressant med Wifi, Ethernet över kabel eller Ethernet över fiber.

Hos oss har vi kablade uttag i de flesta rum i huset men det blir givetvis ändå en hel del wifi till mobiler och plattor, jag är dock lite allergisk mot det mesta som är trådlöst och kopplar gärna in en kabel så fort det är möjligt. Tycker jag rätt ofta hör mina kollegor som kör wifi klaga på sin uppkoppling nu när vi suttit hemma och jobbat i över ett år, något man aldrig hör från dem som kör trådat:smile:. Sedan beror det givetvis på vad man har för accesspunkter.

För streaming borde det egentligen inte spela någon roll hur transporten av data ser ut, eller?

Jag tycker att det definitivt har en positiv effekt att koppla in en extra switch innan endpoint och då kan man fråga sig på vilket sätt det egentligen skulle kunna ha någon betydelse, speciellt om man redan har isolerat sin endpoint tidigare i kedjan m.h.a. Wifi eller Fiber.

Då jag har testat tycker jag att jag får bättre resultat med fiber än med Ethernetkabel, men jag har egentligen aldrig kört eller jämfört med Wifi, någon annan som jämfört mellan Wifi och Fiber?

Många av mina kollegor som också har klagat på uppkopplingen och det var därför jag satsade på att uppdatera till lite bättre grejer. Jag har som sagt inte haft en enda laggning eller nedkoppling i mitt wifi efter uppdateringen av utrustning trots ibland stor datatrafik. 

Jag har just nu en switch innan endpoint där lite annat är inkopplat (Philips Hue brygga, DAC, SACD, mac mini, apple TV). Ingen hifi-switch utan en HP-switch modell större som har tjänstgjort i mitt lilla konferensrum på mitt kontor. Ska fixa en till switch och ansluta till extendern och som bara endpointen är ansluten till.
Har dock provat det tidigare, någon billig standardswitch, och jag kunde inte då höra någon skillnad men jag lade inte mycket tid på det.  

Fiber har jag inte testat alls men kunde kanske vara intressant.

1 hour ago, LasseJ said:

Har dock provat det tidigare, någon billig standardswitch, och jag kunde inte då höra någon skillnad men jag lade inte mycket tid på det.  

Fiber har jag inte testat alls men kunde kanske vara intressant.

Nä, det är ju inte direkt så att det blev något haksläpp:smile:

Testade en hel del fram och tillbaka då jag skulle dra in kabel i väggen mellan endpoint och router, NAS o.s.v. Kändes bättre att prova innan och jag kom fram till att det funkade bäst med fiber i mitt fall. Jag kör nu fiber direkt från min Ubiquiti router till anläggningen med en TP-link fiberkonverter vidare till en enkel plåtswitch. Kostar inte många kronor, dock finns det förbättingspotential vad gäller bättre PSUer och kanske någon bättre switch, gärna med sfp-ingång, typ etherRegen eller liknande. Enkelt och lite kul att testa utan att det blir för seriöst.

8 hours ago, LasseJ said:

Är rätt billiga grejer så det kan vara värt att testa.

Det tycker jag definitivt, sedan är det inte säkert att allting blir bättre.

Jag har en Nordost Qb8 inkopplad på min hifi-matning och en Supra LoRad MD04 inkopplad i vanliga eluttaget till skivspelaren o.s.v. När jag kopplar in SMPS till fiberkonverter och plåtswitch i Supralisten (vanliga eluttaget) upplever jag att det blir bättre resultat. När jag testat med Linjära PSUer till switch och konverter funkar det bra att koppla in dem i Qb8 med resten av anläggningen och det är så det borde vara för att undvika potentialskillnader. Jag känner mig ganska övertygad om att mycket av det som upplevs som förbättringar när man jobbar med pakettransporten innan realtidsöverföring och D/A omvandling handlar mycket om störningar i olika former som påverkar signaler och jordplan.

13 hours ago, LPL said:

Jag känner mig ganska övertygad om att mycket av det som upplevs som förbättringar när man jobbar med pakettransporten innan realtidsöverföring och D/A omvandling handlar mycket om störningar i olika former som påverkar signaler och jordplan.

Jag har en variant på den erfarenheten. Mitt försteg är väldigt känslig för 12au7 och brusnivåer hos dessa och ibland "fågelkvitter". Under fjolåret var det extra problematiskt, även med rör som jag tidigare inte upplevt problem med. Den enda skillnaden var att jag köpt en en Lumin U1 Mini. Den hade jag kopplat på en annan fas än övriga anläggningen. Efter diskussionen här om att ha all elektronik på samma fas möblerade jag om lite.

Efter att lägga även Lumin på samma fas försvann bruset och fågelkvittren från mitt försteg (förutom naturligt rörsus som alltid finns med rör mer eller mindre). Med mina tystaste rör är det lika brusfritt som de flesta transistorförstärkare. Olika jordpotentialer är otvetydligt en viktig parameter.

Edited by Bebop
Plockat bort felaktig mening...
53 minutes ago, Bebop said:

Min tanke var att Lumin har ojordat uttag (SMPS) och därmed var utan verkan på jordplanen. Men det äe förmodligen inte 

Kontakten in i U1 mini är väl en jordad IEC eller mena du att du hade den kopplad i ett ojordat vägguttag?

Chassit på Lumin är ju troligtvis skyddsjordat iom. den interna SMPS och då säkerligen i kontakt med usb höljet. 

Kopplar man sin stereo i olika uttag så är det troligtvis inte så mycket att de kan vara olika faser som spelar roll mer att du får två olika jordpotentialer till systemet och där kan då börja flyta en ström när det induceras fält ifrån elektroniken eller övrig installation i huset.

Jag är övertygad om att kunskap om hur saker och ting kan påverka varandra och hur man kopplar ihop saker kan lösa många störningar ibland är det enkla lösningar som kan fixa sådana här problem.

1 hour ago, Bebop said:

Efter att lägga även Lumin på samma fas försvann bruset och fågelkvittren från mitt försteg (förutom naturligt rörsus som alltid finns med rör mer eller mindre). Med mina tystaste rör är det lika brusfritt som de flesta transistorförstärkare. Olika jordpotentialer är otvetydligt en viktig parameter.

Vill minnas att du @Bebopäven fick ner bruset ytterligare när du kopplade in dina subwoofers till samma uttag. Stabil jord är väldigt viktig och det skulle vara enklare om alla enheter var anslutna i samma chassi. När hela signalkedjan är uppdelad i många apparater är det viktigt att försöka komma så nära ett gemensamt jordplan som möjligt när man kopplar ihop apparaterna och ansluter dem till elnätet.

3 hours ago, octavia rs said:

Kontakten in i U1 mini är väl en jordad IEC eller mena du att du hade den kopplad i ett ojordat vägguttag?

Ja, jag blandar ärtorna med moröttena. Lumin är jordad men switchen ojordad. Men det var Lumin jag avsåg. Jag tog elen till den från ett jordat uttag men på en annan fas.

Tack för din vakenhet. Jag korrigerar i mitt tidigare inlägg.

Igår kväll och bra bit in på natten så spelade jag massor av musik via nya NUC:en. Är helnöjd ljudet men det var jag innan också. Möjligtvis att ljudet är lite mer klart, dvs olika ljud framträder tydligare. Kanske det heter lite mer upplösning men utan att på något vis blir vasst. Tvärtom. Det är i mellanregistret jag upplever klarheten. Men om jag hör rätt så pratar vi mycket små skillnader. Så små så jag är inte säker alls. Det som imponerar mest är hur snabb NUC:en är. Byte av album eller spår går mycket snabbare.

Den är så här långt helt stabil och tystare än förväntat. Ställde den i musikrummet igår istället för i tvättstugan på undervåningen där router står och den är så tyst så den stör inte alls. Var lite inne på från början att välja ett fläktlöst chassie typ Streacom men jag upplever inte att det hade behövts.

Jag upplevde ingen skillnad i ljud eller funktion att köra den trådat i musikrummet jämfört med wifi från undervåningen.

Gott att det funkar som tänkt! Jo, det brukar bli rätt bra respons med databas och program på en m.2 fastminnesdisk men jag tror det bidrar att ha intern disk för mediat också. (Det är egentligen inte så kritiskt om det är en SSD eller traditionell HD, märks skillnad vid större förändringar i biblioteket bara)

Jag hade väl inte heller förväntat mig några tydliga skillnader i ljudkvalitet, eftersom du har en separat endpoint. Och jo, NUCarna är nästan ljudlösa vid normalt bruk, så det är inte alls säkert att man upplever dem som störande i ett lyssningsrum.

1 hour ago, AlfaGTV said:

Gott att det funkar som tänkt! Jo, det brukar bli rätt bra respons med databas och program på en m.2 fastminnesdisk men jag tror det bidrar att ha intern disk för mediat också. (Det är egentligen inte så kritiskt om det är en SSD eller traditionell HD, märks skillnad vid större förändringar i biblioteket bara)

Jag hade väl inte heller förväntat mig några tydliga skillnader i ljudkvalitet, eftersom du har en separat endpoint. Och jo, NUCarna är nästan ljudlösa vid normalt bruk, så det är inte alls säkert att man upplever dem som störande i ett lyssningsrum.

Ja, precis. Det är ju endast lagringsmedia och transport som har ändrats så det borde låta väldigt lika.