Jump to content

Nytt försteg -> växer till en större uppgradering


LasseJ

Recommended Posts

1 minute ago, bigblue said:

Efter att ha läst på andra forum så får jag uppfattningen om att det är det senare, men jag har inte testat och har därför ingen klinisk erfarenhet. 

Stämmer väl med min uppfattning av vad jag har läst.

Link to comment
Share on other sites

Lite redovisning av gårdagens test. 

Vi är faktiskt lite förvånande men det är hörbar skillnad med ifi ipower! I ärlighetens namn så trodde jag inte riktigt på detta. Vi upplever ljudet som tystare när det ska vara tyst, mer svärta, samtidigt som det blev lite klarare. Vi snackar inte om kioskvältare här utan skillnaden är rätt liten men ändå hörbar. Så den får sitta kvar. Ska skaffa en till min NAS också.

Under denna kväll har vi påbörjat nästa test vilket blir en rond mellan två kombattanter, vilka är..
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, bigblue said:

Följer ämnet med stort intresse. @vita skulle du gissa att hallonpajen ger bättre välljud än en SmS200 Ultra uppsättning? Eller är det snarare "mycket välljud för pengarna". Efter att ha läst på andra forum så får jag uppfattningen om att det är det senare, men jag har inte testat och har därför ingen klinisk erfarenhet. 

Jag experimenterade med diverse hallonpajapplikationer under några år. Och finner  pajen väldigt bra för sitt pris. Framförallt om man använder en vettig strömkälla (switchad, linjär) och ger den några försök. Till slut beslutade jag mig dock för att gå över till en SoTM-sms200 med Sbooster (linjär strömkälla) som är bättre än pajen men kostar också ca 8 gånger så mycket. MEN, jag lärde mig otroligt mkt från alla experiment med pajen som jag inte vill vara utan. Detta på samma sätt som jag följt en (förväntad) stege vid uppgradering av högtalare, förstärkare, Dac:ar, kablar osv...jag skulle inte vilja vara utan de kunskaper och erfarenheter från de billigare/lägre nivånerna. Tvärtom, de är väldigt viktiga för förståelsen för vad jag söker och hur mycket som är rimligt att betala för nästa nivå.

SoTM-SMS200 ultra har jag ingen erfarenhet av men det finns flera recensioner som lovordat den (även över SMS200). 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, vita said:

...hur mycket som är rimligt att betala för nästa nivå.

 

När du kommer fram till svaret på frågan får du gärna höra av dig :redface2:. Själv har jag gått bet fullständigt.

Håller med om fördelarna med att ta saker stegvis för ökad förståelse och uppskattning för varje förbättring. "Resan" är ju det stora nöjet.

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, bigblue said:

När du kommer fram till svaret på frågan får du gärna höra av dig :redface2:. Själv har jag gått bet fullständigt.

Håller med om fördelarna med att ta saker stegvis för ökad förståelse och uppskattning för varje förbättring. "Resan" är ju det stora nöjet.

 

Den frågan går jag också bet på men svaret är ju självklart upp till var och en var gränsen går.  Jag tycker dock att resan inte alltid är så kul då den kan vara tidskrävande. För mycket testande tar för mycket av den lilla värdefulla fritid jag har så jag tar ibland lite genvägar under resans gång. Lyssnar på folk jag har förtroende för, läser tester och på forum och skaffar mig på sätt en bättre bild av vad jag är intresserad av och vad jag inte är intresserad av och begränsar därmed urvalet testobjekt. Det ligger till grund för de grejer jag håller på att testa. Däremot är det kul och ett nöje när de tester man gör upplevs som positiva och har ett värde för mig. 

Största nöjet för mig är att få tid att koppla av, slå mig till ro och lyssna till musik.     

Kan meddela att kvällens tester har varit positiva.
 

mvh
Lasse
 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, LasseJ said:

Lite kuriosa och off topic men min avatarbild är tagen högst upp i Grönskärs fyr, längst ut i Stockholms skärgård. Där sitter en väderstation som förövrigt lade av härom dagen så min bekant var ute och bytte något i hallonpajen.

Han kanske har programmerat in att de ska krångla lite på soliga sommardagar :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bigblue said:

När du kommer fram till svaret på frågan får du gärna höra av dig :redface2:. Själv har jag gått bet fullständigt.

Håller med om fördelarna med att ta saker stegvis för ökad förståelse och uppskattning för varje förbättring. "Resan" är ju det stora nöjet.

 

Priset finns på prislappen och rimligheten i denna prislapp ligger i din förståelse för vad du söker (och förmåga att betala) :icon_smile_cool: 

Visst är det enklare (och kanske roligare) att ta genvägen att köpa förstklassig utrustning i nivå med villapriser. Har man den möjligheten så behövs inte pajen och man går väl inte miste om så mycket i relation till förstklassig utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Var och en har sin egen väg att gå och vi är olika, har olika ljudreferenser, intressen och möjligheter vilket är bra att vi alla inte tycker lika om allting. 

Tycker att det är kul att få tips från andra då många besitter enorm kunskap inom olika områden och det är forumets stora behållning att så många också delar med sig av den kunskapen. 

Utvecklingen inom den digitala tekniken går med rasande fart just nu och att kunna få en välljudande lösning, för i sammanhanget kaffepengar, i form av en hallonpaj är i sig fantastisk. Själv rör jag mig inte på nivåer lika med villapriser utan jag håller mig till rimligare nivåer. Men som jag skrev tidigare så har man begränsat med tid och då får man hitta sin egen väg fram i hifidjungeln men det är bara kul och tacksamt att få tips på vägen, som t.ex. om hallonpajen.   

Just nu blir det som sagt annat som testas men efter att nu på morgonen ha läst på lite om hallonpajer så blir det nog test av det också lite längre fram.

Ang nuvarande test så återkommer jag ikväll med lite rapport om det. Nu ska jag åka och bada med mitt barnbarn?  

Mvh

Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Kan avslöja att det är denna som testas just nu. Mer utförlig rapport får jag återkomma till men den låter ruggigt bra i min set-up! SOtM-sMS200 Ultra med deras nya klocka. Med tanke på vad den klockan kostar att köpa lös så tycker jag priset på sMS-200 Ultra är ok. Och med tanke på ljudkvaliteten så ännu mer ok.
 
Busenkel installation. Tog några minuter bara. Kör den som endpoint till roon. Musikfilerna kommer till den via ethernet och sedan via USB till min DAC. Att den förbättrar ljudkvaliteten jämfört med att köra direkt från datorn till DAC är det inget tvivel om. Fastare bas, klarare ljud, framförallt upplever jag ett lyft i mellanregistret, mer upplöst utan att låta vasst utan faktiskt mer analogt. Så nöjd så att jag även har beställt deras nya nätdel som verkar hyllas överallt, SOtM sps-500. Har även en hel del annat kvar att testas men jag skyndar långsamt i mina utvärderingar. 

Mer info:
http://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sms-200ultra/

http://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sps-500/

https://www.audiostream.com/content/sotm-sms-200ultra-mini-network-player-and-sps-500-power-supply


THQmNC.jpg

xYVDHb.jpg

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Även att använda min mediaspelare som endpoint, vilket lät bättre än att köra dator direkt till DAC, får stryka på foten jämfört med SOtM-sMS200 Ultra. Skillnaden är mindre än att köra direkt dator till DAC men i princip samma förbättring om än något mindre. Så Ultran blir kvar, helt klart och BDP-2 är redan såld. Blir spännande att sedan testa SOtM-sPM500 med Ultran men den får jag vänta på ett tag. 

Sedan har jag precis som @Taxmannen valt att satsa på en NUC/ROCK. Kör på en i7 med 64GB M.2 disk för OS/ROCK men skippar invändig HDD då jag redan har en Synology NAS. NUC/ROCK känns som en rätt ultimat datorlösning för musikuppspelning. Kan ju senare direkt jämföra med min mac mini men det känns bra med en dator som inte är beroende av olika uppdateringar av än det ena än det andra utan som helt supportas av roon som ju är det enda denna NUC ska ta hand om.

mvh
Lasse

  

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Taxmannen said:

Här händer det grejer

Trevligt tycker jag :)

Följer detta med spänning då jag eventuellt kommer gå en liknande väg när väl lite annat kommit på plats.

Vad var det som gjorde att du valde Ultran och tex inte kommande Sonore ultraRendu som ju ligger en hel del under i pris?

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, octavia rs said:

Trevligt tycker jag :)

Följer detta med spänning då jag eventuellt kommer gå en liknande väg när väl lite annat kommit på plats.

Vad var det som gjorde att du valde Ultran och tex inte kommande Sonore ultraRendu som ju ligger en hel del under i pris?

Från början valde jag mellan microRendu och sMS200 och bland de tester jag hittade så verkade de flesta föredra SOtM. Men innan jag kom till skott så släpptes 200Ultra och jag läste positiva recensioner om den medans information om ultraRendu knappt gick att hitta. Sonore släppte inte mycket info i i början och inga tester. Sedan var leveranstiden mycket kortare för 200Ultra så de avgjorde. Hade säkert varit nöjd med ultraRendu också.

Link to comment
Share on other sites

Personligen ser jag det inte som ett lotteri. Det skall vara tull och moms på alla kostnader fram till gränsen så det är alltid det priset jag räknar på om jag köper något. Om man missar att ta ut den kostnaden av nån anledning så överklagar jag inte utan finner mig i det och är lite extra glad istället.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga var du beställde din SOtM @LasseJ

Jag var inne och kollade på Hifiexcellence men deras prislista var samma priser som på SOtM sida i Dollar. 

Edit.

För er som är intresserad av SOtM så är de avsevärt mycket billigare att handla den här i Sverige än att beställa utomlands då priserna i deras prislista gäller i Sverige även om de är i Dollar efter lite mejlkonversation med Hifiexcellence. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, octavia rs said:

Får man fråga var du beställde din SOtM @LasseJ

Jag var inne och kollade på Hifiexcellence men deras prislista var samma priser som på SOtM sida i Dollar. 

Edit.

För er som är intresserad av SOtM så är de avsevärt mycket billigare att handla den här i Sverige än att beställa utomlands då priserna i deras prislista gäller i Sverige även om de är i Dollar efter lite mejlkonversation med Hifiexcellence. 

Det låter ju bra. Jag köpte från Danmark innan det var klart med svensk återförsäljare. Idag blir man hänvisad dit. 
Känns extra bra att handla i Sverige tycker jag.
Är du på gång med med att köpa SOtM du också?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, LasseJ said:

Är du på gång med med att köpa SOtM du också?

Eftersom de går att köpa dem i Sverige nu till de absolut bästa priset jag sett så blev SMS-200 Ultra väldigt intressant så de är absolut inte helt omöjligt. Dock så spånar jag på en sak som jag vet att SOtM kan special bygga i dem och de är att man kan få ut de extra klockutgångarna som inte används på kretskortet med klockorna (finns 4 utgångar och två används internt i Ultran och de andra två kan man få ut via kontakter) och använda den ena klockan till den FMC som ska sitta innan...... känner helt plötsligt att de blev invecklat....haha :D

När ska du få din sPS-500? Är sugen på att höra vad du tycker om den. Jag behöver två PSU till endpoint och FMC men är mer inne på en Paul Hynes SR5-MR2 så jag får båda PSU i en låda och justerbara mellan 5-12VDC steglöst.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, octavia rs said:

Eftersom de går att köpa dem i Sverige nu till de absolut bästa priset jag sett så blev SMS-200 Ultra väldigt intressant så de är absolut inte helt omöjligt. Dock så spånar jag på en sak som jag vet att SOtM kan special bygga i dem och de är att man kan få ut de extra klockutgångarna som inte används på kretskortet med klockorna (finns 4 utgångar och två används internt i Ultran och de andra två kan man få ut via kontakter) och använda den ena klockan till den FMC som ska sitta innan...... känner helt plötsligt att de blev invecklat....haha :D

Ja, finns ingen anledning att köpa utomlands. Ja, nu börjar det bli invecklat...det tar aldrig slut med möjligheter :thumbsup:. Tror du blir nöjd redan som det är. Intelchefen så för många år sedan, var väl på 286/386-tiden, att ditt bästa datorköp gör du i morgon. Lite samma här nu. Var inte länge sedan den första sMS200, Rendun, Regen m.m. släpptes. Tror nog att en SOtM passar fint till dina kommande TAD-prylar :D.
Synd att du bor långt bort. Annars kunde du få testa min 200 Ultra. 

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, LasseJ said:

Ja, finns ingen anledning att köpa utomlands.

Nä de var på tiden att någon tog upp SOtM i Sverige de gör många roliga produkter.

4 minutes ago, LasseJ said:

Ja, nu börjar det bli invecklat...det tar aldrig slut med möjligheter :thumbsup:. Tror du blir nöjd redan som det är.

Förmodligen så blir jag det men du vet själv när ett litet frö börjar gro där bak i huvudet :)

5 minutes ago, LasseJ said:

Tror nog att en SOtM passar fint till dina kommande TAD-prylar :D.

My lips are sealed :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Liten uppdatering:

Min sPS-500 nätdel fråm SOtM till endpointen sMS200 Ultra är lite försenad och har inte kommit än men Ultran låter bara bättre och bättre. Helt klart är att denna lyfter ljudkvaliteten på de av datorn uppspelade filerna. Är helnöjd!

Har fått hem alla delar till min i7 NUC förutom minnesmodulerna som ligger ca en vecka bort från nu. 

Har även en SOtM ISO-CAT 6 på gång som ska bli spännande att prova också. Kan kort beskrivas som en LAN isolator/filter.

https://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/iso-cat6/

stnEnN.jpg

Slutkläm av test hos AVREV.com:

Highly recommended an audition for those looking to reach the maximum potential of their computer and networked audio systems. 

Ska även testa ethernetkabel från Ghentadio med JSSG skärmning  (bygger på John Swenssons teorier om skärmning).

https://www.ghentaudio.com/part/et02.html

B3lhQE.jpg

Båda kanske visar sig vara bara "ormolja"? Vi får se:thumbsup:.

mvh

Lasse

Edited by LasseJ
Lagt till bilder.
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, octavia rs said:

Ska bli kul att se hur du tycker Ghent kabeln är @LasseJ grunden till den är ju en Belden 1303E kabel och kontakter ifrån Metz så de är ju bra komponenter. Har du beställt? Man kan få den i andra färger än den på bilden men de vet du kanske? 

Yes, har beställt men körde med vanlig grå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...