Jump to content

Nytt försteg -> växer till en större uppgradering


LasseJ

Recommended Posts

Problemen blir på tonalitet, ljudbild, detta som en följd av spridning. Stora högtalare kräver ofta en del lyssningsavstånd för att får en homogen ljudbild medan små ofta kräver litet avstånd. Du kan sitta betydligt närmare ett par SF Guaneri jämfört med ett par Wilson Alexandria och fortfarande ha rätt ljudbil och tonalitet.

Exempel:

Mina egna högtalare:

Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)

Jämfört med:

Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).

Link to comment
Share on other sites

Här har det skrivits mycket sen jag kikade in sist.Har mest haft kök i huvudet sista tiden och fick en "aha" upplevelse igår när jag fick diska i köket :) och inte på toaletten men det är en annan historia.Hoppas på andra "aha" upplevelser snart i form av musik genom Classe/B&W!

Tror som sagt att B&W 802 Diamond kommer fungera utmärkt hos dig trots att även dom är relativt stora högtalare men min erfarenhet är att dom fungerar och är relativt lätta att få till även i ett mindre rum. Du har ju start förstärkeri och 802:orna är ju inte direkt "trötta/blöta" i basen så om du är orolig för basproblem så tror iaf jag att det inte kommer bli något större problem med dom.

Jag har ingen större erfarenhet av strömbiten i min hemmiljö men är övertygad om att det finns mycket att hämta om man nu har dåligt ström.Att ta hem och testa håller jag med om är extra viktigt vad gäller strömmen. Själv har jag faktiskt gjort tvärtom :o när jag i förra veckan beställde hem en Isotek Syncro kabel lite på chans (har inte fått den ännu) men jag kom över den till ett bra pris av en trevlig handlare i Göteborg vilken är anledningen till "chansningen". Känner dock folk som har den och dom verkar helnöjda med den så jag känner mig skapligt trygg med att det är ett bra köp.Ska ha den som matning till min nuvarande strömlist och se vad det ger.Faller det väl ut ska jag framöver ta hem och testa någon bättre list än den jag har och även någon strömrenare. Isotek och Gigawatt är dom jag känner starkast för i dagsläget med lite övertag för Gigawatt.Vi får se vad som händer där men först ska allt riggas och Syncron ska testas.

Annars tilltalas jag av typ PS Audio`s regenererings princip men jag vill ha en produkt där jag kan plugga in allt (inkl mitt slutsteg) på ett ställe utan att det finns risk för strömbegränsning och hålla kostnaden på en rimlig nivå så där faller det bort lite för min del i dagsläget.

Jag har en känsla att du snart kommer till skott med hela din uppgradering och det ska bli extra kul att se vad det blir eftersom vi verkar satsa ungefär lika.

/hrk

Link to comment
Share on other sites

Här har det skrivits mycket sen jag kikade in sist.Har mest haft kök i huvudet sista tiden och fick en "aha" upplevelse igår när jag fick diska i köket :) och inte på toaletten men det är en annan historia.Hoppas på andra "aha" upplevelser snart i form av musik genom Classe/B&W!

Tror som sagt att B&W 802 Diamond kommer fungera utmärkt hos dig trots att även dom är relativt stora högtalare men min erfarenhet är att dom fungerar och är relativt lätta att få till även i ett mindre rum. Du har ju start förstärkeri och 802:orna är ju inte direkt "trötta/blöta" i basen så om du är orolig för basproblem så tror iaf jag att det inte kommer bli något större problem med dom.

Jag har ingen större erfarenhet av strömbiten i min hemmiljö men är övertygad om att det finns mycket att hämta om man nu har dåligt ström.Att ta hem och testa håller jag med om är extra viktigt vad gäller strömmen. Själv har jag faktiskt gjort tvärtom :o när jag i förra veckan beställde hem en Isotek Syncro kabel lite på chans (har inte fått den ännu) men jag kom över den till ett bra pris av en trevlig handlare i Göteborg vilken är anledningen till "chansningen". Känner dock folk som har den och dom verkar helnöjda med den så jag känner mig skapligt trygg med att det är ett bra köp.Ska ha den som matning till min nuvarande strömlist och se vad det ger.Faller det väl ut ska jag framöver ta hem och testa någon bättre list än den jag har och även någon strömrenare. Isotek och Gigawatt är dom jag känner starkast för i dagsläget med lite övertag för Gigawatt.Vi får se vad som händer där men först ska allt riggas och Syncron ska testas.

Annars tilltalas jag av typ PS Audio`s regenererings princip men jag vill ha en produkt där jag kan plugga in allt (inkl mitt slutsteg) på ett ställe utan att det finns risk för strömbegränsning och hålla kostnaden på en rimlig nivå så där faller det bort lite för min del i dagsläget.

Jag har en känsla att du snart kommer till skott med hela din uppgradering och det ska bli extra kul att se vad det blir eftersom vi verkar satsa ungefär lika.

/hrk

Hej,

Ja, det har hänt en del i tråden. Hoppas din renovering har gått bra och att du nu kan lyssna på musik istället .

Det verkar som 802 är en bra matchning. Har lyssnat på dem och lite annat och gillade 802. Att B&W och Classé har samma ägare talar för en god synergi och det jag har hört så här långt passar mitt ljudideal så sedan igår kväll står nu ett par 802 i mitt musikrum för lyssning och utvärderning . Har inte hunnit lyssna så mycket än men än så länge är jag helnöjd. Ska jobba lite med placeringar i helgen så jag återkommer med mer lyssningsintryck. Jag har ju som jag tidigare har nämnt tagit lite "genvägar" pga att jag inte orkar/vill lägga så mycket tid på att åka runt och lyssna och ordna med hemlån så det blir lite chansningar pga det men det är min väg fram till uppgradering och antingen blir det läropengar eller så träffar jag rätt?

Men det känns som att 802 är rätt för mig. Att det är ett lyft är det inget snack om och Classé/802 verkar ge det jag strävar efter. Finns säkert massor av andra kombinationer som också gör det, eller är t.o.m. kanske är bättre ,men hälsosituationen medger inte en massa provlyssningar just nu. Så nu ger jag detta val en ärlig chans men den känns rätt.

Ang ström så kan man ju tycka att det är självklart att bra ström är viktigt. Sedan om man har bra eller dålig ström hemma är ju inte lätt att veta. Som de flesta tipsar om så är att testa det som gäller. Jag har ju tagit ett steg genom att fixa ett jordat uttag som ligger på en egen grupp för hifianläggningen och tycker mig höra att musiken flödade lite klarare med svartare bakgrund men i ärlighetens namn kan det vara inbillning? Men att säkerställa en bra strömmatning kan aldrig vara fel. Sedan om alla dessa "mirakelprodukter" som finns på marknaden är bra eller inte måste man testa. Din tanke att prova med Isotekkabeln är intressant. Du får återkomma efter att du har testat. Jag skulle kunna gå samma väg. Har idag en enklare strömlist "Supra" som matas via en Chord strömkabel av enklare kvalitet. Om jag skiftar den till en Supra hör jag ingen skillnad alls. Van den Hul har ju också en strömkabel med en inbyggd reningsmodul men den vet jag ingen om.

Jag har av någon anledning "snöat in" på Isotek. De får lysande betyg i tester. Det får i.o.f.s. andra också.

Gigawatt har jag inte koll på. Ska kolla in deras produkter också.

Hur som helst så är det kul att testa och försöka att få ännu bättre musikupplevelse men tester med både XLR, högtalarkablar får vänta tills jag har lyssnat in mig på min nya anläggning med Classé och 802 ☺️.

Hur jag ska gå vidare med strömprodukter får ligga lite på is det också just nu. Nu är jag mest sugen på att bara lira musik.

Finns det fler tankar om strömrening så får ni gärna fortsätta att "vädra" era tankar och erfarenheter och tips i tråden.

Nu skall det spisas musik!

93900de6af2d517943db0e735b396d7b_zpsf6854fb9.jpg

/Lasse

Edit: bild tillagd. Inget injusterat utan bilden togs igår när vi väl hade fått in 802:orna i rummet.

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Tror du blir extremt nöjd med 802, en högtalare som nästan känns "billig" när man ser vad man får, snygg o väldigt arbetad låda. . väldigt fina element o filter

Det håller jag med honom. Med tanke på hur mycket utveckling och forskning som ligger bakom plus byggkvaliteten så är de synnerligen prisvärda även om det är mycket pengar.

Var väldigt nöjd med mina Vienna som också känns väldigt prisvärda och spelar musik helt underbart så är detta helt klart ett kliv uppåt.

/Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Kul, då hoppas jag att du får till det sista i ditt rum med högtalarplaceringen, sedan är det bara akustikfix, ström och lite andra tweaks kvar ;) ;)

Nu måste jag komma för en lyssning och kanske få återuppliva gamla ljudminnen :)

/byZan

Edit: glömt ord och bokstav

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Problemen blir på tonalitet, ljudbild, detta som en följd av spridning. Stora högtalare kräver ofta en del lyssningsavstånd för att får en homogen ljudbild medan små ofta kräver litet avstånd. Du kan sitta betydligt närmare ett par SF Guaneri jämfört med ett par Wilson Alexandria och fortfarande ha rätt ljudbil och tonalitet.

Exempel:

Mina egna högtalare:

Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)

Jämfört med:

Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).

Hmm. Har jag fel i att stora högtalare är lika med flera mellanregister? Iaf i dina exempel.

Isf undrar jag om det är en smart generalisering.

Link to comment
Share on other sites

Kul, då hoppas jag att du får till det sista i ditt rum med högtalarplaceringen, sedan är det bara akustikfix, ström och lite andra teaks kvar ;) ;)

Nu måste jag komma för en lyssning och kanske få återuppliva gamla ljudminnen :)

/byZan

Edit: glömt ord

Tack byZan. Självklart ska vi ordna så att du får komma och lyssna!

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Efter att ha lyssnat och njutigt av musik nästan hela dagen och kommer så att göra hela kvällen så kan jag så här långt säga att jag är helnöjd. Har inte lagt så mycket tid på att mixtra med placering av högtalarna. Har hittat en grundplacering som jag kör på nu. Ljudet är så nytt och annorlunda nu så jag behöver mer tid att lyssna in mig samt att jag just nu bara vill njuta av att lyssna på musiken än att hålla på och hitta finliret i placeringen. Det får vänta lite. Jag gillar framförallt mellanregistret, det öppna och klara ljudet, detaljrikedomen, rösthanteringen och stereoseparationen.

Jag gillar många olika typer av musik men typ Tony Joe White och Dire Straits/Mark Knopfler (husgud) men även mycket akustiskt/halvakustisk musik, singer/song writer går hem. Har två favoriter som nyligen gav mig gåshud genom att faktisk besöka mig och spela live hemma hos mig. Ja, så kan jag "sjunka in" i lyssnadet i ett meditativt, avslappnande och njutande tillstånd som dessutom är smärtlindrande.

Heather Nova var just här och och lirade bl.a:

"Ride"

"Every soldier is a mothers son"

"Looking for the light"

Alla tre låtar från albumet The Jasmine Flower. Heather är en spännande tjej som man aldrig vet hur nästa album kommer att låta. Ovanstående låtar är lugna akustiska.

ad2d0945-396f-42c3-be63-16e9a92a66ac_zps27d15786.jpg

Sedan lirade hon bl.a:

"Blood of me" från albumet Siren. Tung rock.

En annan favorit är min husguds brorsa David. Han var också precis här och lirade för mig. Bl.a:

"King of ashes"

"Jericho"

Båda från albumet Wishbones.

Ja, där fick ni även lite musiktips på vägen ;)

Nu tror jag faktiskt att husguden själv knackar på dörren. Måste släppa in honom omg.

Hej så länge!

/Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Mellanregister har I mina öron historiskt varit en paradgren för B&W. Kanske en självklarher om man påstår sig producera högtalare som lämpar sig för mastring av klassisk musik, men de senaste evolutionerna av nautilusserien tycker jag gått om och excellerar I framförallt diskant och att även basen lyft sig ytterligare ett snäpp.

Mellanregistret har såklart förbättrat sig I diamondserien, men det viktiga är att framförallt diskanten som jag upplevde låg lite efter mellanregistret tidigare nu är absolut toppklass.

Jag riktar mig till trådskaparen och undrar om paret är helt nya, eller rejält inspelade? Det finns ganska mycket att hämta när elementen mjukats upp helt.

Link to comment
Share on other sites

Mellanregister har I mina öron historiskt varit en paradgren för B&W. Kanske en självklarher om man påstår sig producera högtalare som lämpar sig för mastring av klassisk musik, men de senaste evolutionerna av nautilusserien tycker jag gått om och excellerar I framförallt diskant och att även basen lyft sig ytterligare ett snäpp.

Mellanregistret har såklart förbättrat sig I diamondserien, men det viktiga är att framförallt diskanten som jag upplevde låg lite efter mellanregistret tidigare nu är absolut toppklass.

Jag riktar mig till trådskaparen och undrar om paret är helt nya, eller rejält inspelade? Det finns ganska mycket att hämta när elementen mjukats upp helt.

Hej,

Håller även med om att både diskant och bas har blivit bättre. Jag har lyssnat på äldre modeller tidigare. Basen spelar dessutom mycket bättre hemma hos mig än demon i butiken.

Mitt par är alldeles nya så det finns mer att hämta ;)

Det får stå på och spela mer eller mindre konstant ett tag nu eftersom jag kommer att lyssna mycket och även i veckan eftersom jag jobbar mycket hemifrån.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Håller även med om att både diskant och bas har blivit bättre. Jag har lyssnat på äldre modeller tidigare. Basen spelar dessutom mycket bättre hemma hos mig än demon i butiken.

Mitt par är alldeles nya så det finns mer att hämta ;)

Det får stå på och spela mer eller mindre konstant ett tag nu eftersom jag kommer att lyssna mycket och även i veckan eftersom jag jobbar mycket hemifrån.

/Lasse

ojoj. Låter det redan bra så kommer du bli mindbogled om några veckor. Räkna med att du kanske får fintrimma din placering när basen blommat ut, men det är ju ett lyxproblem!

Link to comment
Share on other sites

Oj, nu har jag lyssnat på nya anläggningen nästan hela dagen, kvällen och även natten med avbrott för intag av föda, gullande och matning av barnbarn samt en liten promenad så nu får det räcka men oj vad kul det är med nya grejer och bra musik ;)

Har även läst på massor om strömrening och olika produkter. Finns en del att välja på men ett intressant ämne att läsa om.

Verkar som nästan varje produkt, oavsett prisklass, får typ fem stjärnor och "Best Buy" i tester men som konstaterats tidigare så är att testa hemma det som gäller men det får vänta lite. Tror jag. Eller?

God natt!

/Lazzzze...

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte denna fokus på högtalarnas storlek och hurvida dom passar i ett rum eller inte.

Jag håller med, men större högtalare kan ju vara omöjliga att placera av geometriska skäl. De får inte tillräckligt utrymme i ett litet rum helt enkelt.

Jag spelade med ett par Infinity RS 4.5 men kunde inte få isär dem för att låta dem spela det soundstage de kan åstadkomma. Det kan man ju kalla "overkill".

Om man sedan akustikreglerar sidoväggar blir rummet geometriskt ännu smalare.

En annan uppfattning är att mer baskapabla högtalare ger större rumsproblem i små rum, och varför ska man dras med basproblem om man inte är så intresserad av fullregister eller subsoniskt muller?

En högtalare som rullar av vid 80Hz kan man ju ganska enkelt få att låta korrekt i ett litet rum (om man bortser från viss musik).

Jag är säker på att du redan känner till detta, så vad är det du menar? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, men större högtalare kan ju vara omöjliga att placera av geometriska skäl. De får inte tillräckligt utrymme i ett litet rum helt enkelt.

Jag spelade med ett par Infinity RS 4.5 men kunde inte få isär dem för att låta dem spela det soundstage de kan åstadkomma. Det kan man ju kalla "overkill".

Om man sedan akustikreglerar sidoväggar blir rummet geometriskt ännu smalare.

En annan uppfattning är att mer baskapabla högtalare ger större rumsproblem i små rum, och varför ska man dras med basproblem om man inte är så intresserad av fullregister eller subsoniskt muller?

En högtalare som rullar av vid 80Hz kan man ju ganska enkelt få att låta korrekt i ett litet rum (om man bortser från viss musik).

Jag är säker på att du redan känner till detta, så vad är det du menar? :D

Denna lite "sidodiskussion" i min uppgraderingstråd är intressant men mina akustiska kunskaper är för dåliga för att delta i den men jag kan konstatera att mina 802:or spelar med en helt annan pondus och djup i basen i mitt lilla musikrum på ca 18-20 kvm (delvis akustikbehandlat) än i det betydligt större rummet där jag lyssnade på dem hos butiken.

Är även lite osäker på vart Engelholm vill komma? Att högtalarnas konstruktion och rummet i sig är viktigare än storleken på dem?

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Har jag fel i att stora högtalare är lika med flera mellanregister? Iaf i dina exempel.

Isf undrar jag om det är en smart generalisering.

Flera mellanregister?! Vad menar du? :?:

Att generalisera ska man väl egentligen aldrig göra men min erfarenhet är att stora konventionella högtalare ofta behöver lite avstånd till sig för att låta homogena medan små tvåvägssystem ofta låter särdeles homogent på bara ett par meter. Stora högtalare har ju ofta element som man kan höra riktning till fysikaliskt väl utspridda så det är kanske inte så konstigt.

Andra konstruktioner likt dipoler har avståndsberoende tonkurvor pga sitt speciella utstrålningsmönster, ju närmare man sitter desto mer bas hör man. För att få en neutral tonkurva måste man sitta på ett visst avstånd.

Vad är din egen uppfattning? du är ju trots allt "högtalarkonstruktören" av oss

Link to comment
Share on other sites

Flera mellanregister?! Vad menar du? :?:

Att generalisera ska man väl egentligen aldrig göra men min erfarenhet är att stora konventionella högtalare ofta behöver lite avstånd till sig för att låta homogena medan små tvåvägssystem ofta låter särdeles homogent på bara ett par meter. Stora högtalare har ju ofta element som man kan höra riktning till fysikaliskt väl utspridda så det är kanske inte så konstigt.

Andra konstruktioner likt dipoler har avståndsberoende tonkurvor pga sitt speciella utstrålningsmönster, ju närmare man sitter desto mer bas hör man. För att få en neutral tonkurva måste man sitta på ett visst avstånd.

Vad är din egen uppfattning? du är ju trots allt "högtalarkonstruktören" av oss

iPhone-svar. Ursäkta kortheten från "konstruktören". :blush

Men jag har för mig att nära nog alla dina exempel på stora högtalare har flera element som spelar samma register och dessutom ganska högfrekventa register. Korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vad vi lägger i begreppet "stor högtalare". :)

Antal element? Storleken på elementen? "Mång-vägare" (alltså inte bara 2-vägare utan 3- eller 4-vägare)? Stor låda?

Lite mindre påtagligt är ju tonaliteten - synns inte. Eller spridningen - svår att se. Hur djupt går högtalaren? Jag har t.ex byggt en fysiskt stor högtalare, med 12 tums bas/mellan, som inte går speciellt djupt och funkar bra i små rum.

Om vi förenklare det hela till vanliga, dynamiska högtalare och tar bort bi/di-poler, paneler och andra varianter så blir det lite mer hanterbart, såhär via tex.

Egenskaper som jag påstår kräver större rum är:

* spridningsmönster som exempevis resultat av att flera element spelar samma register. Jag gissar att detta är fallet i Rydbergs INO-högtalare. I mitt fall med Solo M och Solo så behövs längre lyssningsavstånd för att ljudet ska "falla på plats".

solo_small.pngi56s1.jpg

* Tonalitet och då främst med avseende på topp- och bottenregister. Staff och Trill sprider väldigt likt varandra och funkar egentligen lika bra men det som är skillnaden är basen, där Staff är tune'ad för att ge mer (och mycket djupare) bas än Trill. Ett litet rum kommer med lätthet att kunna bli mättat i basen av Staff. Akkelis gjorde mätningar på Staff och jämförde med JM Lab som fysiskt är större:

JM Lab

8110802-origpic-78840d.jpg

EA Staff

8110802-origpic-6a8282.jpg

Tonalitet i en 3-vägare har varit uppe till diskussion förut nån gång. Tror jag lyckades träffa en öm tå då, utan mening. :blush

I en 3-vägare kan du sätta nivån "helt utan ljudkvalitets-förluster" väldigt fritt. Kostanden är i princip noll, rent konstruktionsmässigt. Sett till basen, så kommer tonaliteten funka eller inte funka i ett litet rum med egen stor basförstärkning.

Detta är alltså inte kopplat till storleken på högtalaren eller högtalarelementen. Det är kopplat till tonalitet som till 99% sätts i delningsfiltret (påstår jag, är väl bäst att trycka in).

Jag håller med, men större högtalare kan ju vara omöjliga att placera av geometriska skäl. De får inte tillräckligt utrymme i ett litet rum helt enkelt.

Jag spelade med ett par Infinity RS 4.5 men kunde inte få isär dem för att låta dem spela det soundstage de kan åstadkomma. Det kan man ju kalla "overkill".

Om man sedan akustikreglerar sidoväggar blir rummet geometriskt ännu smalare.

Frågan är vad i högtalarkonstruktionen som gör att dom inte kan prestera? Är det tonaliteten? Spridnings-karaktäristik?

En annan uppfattning är att mer baskapabla högtalare ger större rumsproblem i små rum, och varför ska man dras med basproblem om man inte är så intresserad av fullregister eller subsoniskt muller?

En högtalare som rullar av vid 80Hz kan man ju ganska enkelt få att låta korrekt i ett litet rum (om man bortser från viss musik).

Jag är säker på att du redan känner till detta, så vad är det du menar? :D

Precis - baskapabel är en nyckel, men det är ju inte helt kopplat till bara storlek! Se exemplet med JM Lab/Staff. :) Man kan t.ex bygga en 2-vägare med 15 tums bas/mellan som inte spelar djupare än 60Hz.

Denna lite "sidodiskussion" i min uppgraderingstråd är intressant men mina akustiska kunskaper är för dåliga för att delta i den men jag kan konstatera att mina 802:or spelar med en helt annan pondus och djup i basen i mitt lilla musikrum på ca 18-20 kvm (delvis akustikbehandlat) än i det betydligt större rummet där jag lyssnade på dem hos butiken.

Är även lite osäker på vart Engelholm vill komma? Att högtalarnas konstruktion och rummet i sig är viktigare än storleken på dem?

/Lasse

Irriterande att du lyckas sammanfatta allt i en one-liner, istället för mina massa rader dravel! ;) Tack för hjälpen! :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, nybörjartur ;)

/Lasse

Om detta med storlek på högtalare och storlek på rum så kommer lite av mina egna erfarenheter både hemifrån och från andras system.

Om vi pratar stora riktiga fullregister högtalare som kan fylla stora rum så har jag flera gånger förvånats över hur bra de kan funka i rätt små rum. Det kanske inte spelar ut så mycket som de kan i större rum men det blir inga problem med ett kryddmått finess på akustik, högtalarplacetring mm.

Det handlar mycket om vilken kontroll högtalaren har på sina membran och kabinett tror jag. Naturligtvis behöver den en bra signal också. Uppgraderar något som ger en bättre signal till högtalaren försvinner ofta en del av de akustiska problem man haft tidigare . Detta har jag hört i ett flertal system i många olika rum. Detta sagt utan att men att akustiken inte behöver vara bra eller att bättre högtalare inte blir bättre av bra akustik, de är bara lite mindre känsliga. Alla högtalare mår bra av bra akustik.

Däremot så blir således stora högtalare som spelar fullregister med sämre kontroll svårare i mindre rum av ovan nämnda orsak.

Små högtalare (tex enklare stativare) kan spela mycket bra i mindre rum men betydligt mer sällan bra i stora rum pga av att botten saknas och att de flyttar för lite luft för en realistisk återgivning. De kan inte trycksätta rummet rätt.

Pratar vi ovan nämnda B&W så finns kontrollen där de gånger jag hört dem.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Om detta med storlek på högtalare och storlek på rum så kommer lite av mina egna erfarenheter både hemifrån och från andras system.

Om vi pratar stora riktiga fullregister högtalare som kan fylla stora rum så har jag flera gånger förvånats över hur bra de kan funka i rätt små rum. Det kanske inte spelar ut så mycket som de kan i större rum men det blir inga problem med ett kryddmått finess på akustik, högtalarplacetring mm.

Det handlar mycket om vilken kontroll högtalaren har på sina membran och kabinett tror jag. Naturligtvis behöver den en bra signal också. Uppgraderar något som ger en bättre signal till högtalaren försvinner ofta en del av de akustiska problem man haft tidigare . Detta har jag hört i ett flertal system i många olika rum. Detta sagt utan att men att akustiken inte behöver vara bra eller att bättre högtalare inte blir bättre av bra akustik, de är bara lite mindre känsliga. Alla högtalare mår bra av bra akustik.

Däremot så blir således stora högtalare som spelar fullregister med sämre kontroll svårare i mindre rum av ovan nämnda orsak.

Små högtalare (tex enklare stativare) kan spela mycket bra i mindre rum men betydligt mer sällan bra i stora rum pga av att botten saknas och att de flyttar för lite luft för en realistisk återgivning. De kan inte trycksätta rummet rätt.

Pratar vi ovan nämnda B&W så finns kontrollen där de gånger jag hört dem.

Nybörjarturen avsåg Engelholms kommentar att jag fick till one linern.

Men det är nog så som du resonerar också. Som sagt det är mycket som spelar in när det gäller detta.

Hur som helst så funkar 802:orna bra i mitt mindre rum. Helt klart.

Nu skall det kopplas av efter en slitsam dag med jobb, rehab, träning och värk. Vad kan då vara bättre än lite avkoppling till musik.

Undrar vem som kommer och spelar ikväll? Tror att det kan vara den gode Heather igen ;) .

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Otroligt vilken njutning och avkoppling detta med musik ändå är. Har avnjutit både de ena och dent andra ikväll. Heather Nova, Cyndi Lauper och Annie Lennox bl.a. Värt varenda öre detta ;) !

Samtidigt funderas det och kollas ang olika strömreningsmestoder och produkter. Resan med mer uppgradering går vidare.

Har ju även införskaffat en SACD, Marantz, och håller på beställer skivor för fullt. Har fått mersmak på detta medium.

Men oj, vad dyrt det blir men är det något som det är värt att lägga pengar på så är det skivor. Köper hellre billigare kablar eller något annat än försakar skivinköp.

Sedan skulle jag behöva uppgradera mig på vinylsidan också...är nog sugen på att fortsätta att lira på min gamla fina Thoréns men en ny puppa skulle behövas. Och lite injustering. Ortofon Black ska tydligen spela bra i min svarv. Eller Bronze.

Vi får se var hela resan landar. Ska fortsätta att njuta av musik och lyssna in mig på allt nytt ett tag till först.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

:

Det handlar mycket om vilken kontroll högtalaren har på sina membran och kabinett tror jag. Naturligtvis behöver den en bra signal också.

:

Hmm...Kabinett säger jag NEJ till, medan "kontroll högtalaren har på sina membran" är för flummigt för mig att förstå exakt vad som menas med.

Link to comment
Share on other sites

Ibland är inte livet lika kul...

Idag kom Mark Knopflers nya de luxe box Tracker. Lycka att få komma hem efter jobbet och njuta av den men istället tillbringas kvällen och natten på sjukhuset igen fullpumpad med morfin pga av våldsam smärta. Inget annat de kan göra eftersom de inte vågar operera.

Livet är verkligen en kamp ibland. Tyvärr lite för ofta för mig numera. Får åka hem nu men har lika ont. Så ont att man inte ens orkar att lyssna och njuta av musik. Ja, detta hör väl egentligen inte hemma i min uppgraderingstråd i hififorum men jag behövde skriva av mig att ibland är livet rejält tufft mot en... :diss:

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Det blev verkligen inte den kväll som du såg fram emot. Lider med dig när man läser dina jobbiga delar i livet....och gläds med dig när man läser de goa musikstunderna och lycka över utvecklingen....livet är en berg och dalbana....helt klart. Det gäller att ta vara på de goda stunderna! Och för att citera Matrixen så: Livet är för kort för dålig hifi.... :)

Grattis till uppgradering och högtalarbyte ger ju verkligen en kick när de faller rätt, då det (i mina öron) är den komponent i anläggningen som påverkar/förändrar allra mest.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Och för att citera Matrixen så: Livet är för kort för dålig hifi.... :)

\\K-man

Härligt att denna typ av spontana självklarheter som yppats fastnar. Lustigt att jag återanvände det på en kollega I veckan. Kanske det är en tidlös sanning för de som sett både det jobbiga och det välljudande.

Till LasseJ:

Jag har haft lite hälsoproblem och det som står ut som en självklarhet när man inser att man inte plötsligt är osårbar är att hälsan är det viktigaste.

Tyvärr är det bara när man saknar den som man inte tar hälsan för given. Frisk eller inte, så blir såklart livet mer uthärdligt om man kan uppleva musik som det var tänkt! Jag har I besvärliga stunder gått vidare genom att påminna mig om att det har varit värre och att det skulle kunnat vara ännu värre.

Det gör inte att det plötsligtg gör mindre ont, eller blir mindre jobbigt, men det kan ge tillräckligt perspektiv att orka igenom en extra jobbig transient.

Link to comment
Share on other sites

Det blev verkligen inte den kväll som du såg fram emot. Lider med dig när man läser dina jobbiga delar i livet....och gläds med dig när man läser de goa musikstunderna och lycka över utvecklingen....livet är en berg och dalbana....helt klart. Det gäller att ta vara på de goda stunderna! Och för att citera Matrixen så: Livet är för kort för dålig hifi.... :)

Grattis till uppgradering och högtalarbyte ger ju verkligen en kick när de faller rätt, då det (i mina öron) är den komponent i anläggningen som påverkar/förändrar allra mest.

\\K-man

Hej,

Nej, det blir inte alltid som man vill. Det har jag bittert fått erfara. Man kastas hit och dit. Natten innan olyckan så blev jag morfar och stor lycka och dagen efter är man halvt invalid men jag kämpar på med rehab och träning. Får hoppas att det inte blir fler så kraftiga bakslag.

Tack för grattiset. Det är verkligen kul med nya grejer och Matrixen har så rätt så!

Må väl!

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Härligt att denna typ av spontana självklarheter som yppats fastnar. Lustigt att jag återanvände det på en kollega I veckan. Kanske det är en tidlös sanning för de som sett både det jobbiga och det välljudande.

Till LasseJ:

Jag har haft lite hälsoproblem och det som står ut som en självklarhet när man inser att man inte plötsligt är osårbar är att hälsan är det viktigaste.

Tyvärr är det bara när man saknar den som man inte tar hälsan för given. Frisk eller inte, så blir såklart livet mer uthärdligt om man kan uppleva musik som det var tänkt! Jag har I besvärliga stunder gått vidare genom att påminna mig om att det har varit värre och att det skulle kunnat vara ännu värre.

Det gör inte att det plötsligtg gör mindre ont, eller blir mindre jobbigt, men det kan ge tillräckligt perspektiv att orka igenom en extra jobbig transient.

Hej,

Ja, man får sig både en och annan tankeställare om vad som är viktigt här i livet och att faktiskt glädja sig åt vardagen och livets små goda saker som man ofta bara tar som självklart ibland. Nu är jag en fighter, råkade även ut för en större olycka för 30 år sedan som jag fick kämpa med rehab länge för, och jag ska inte ge upp nu heller även om det ibland är extra tungt.

Men som jag har skrivit tidigare så är musiklyssning en utmärkt avslappnande och njutande sysselsättning. Även om min käre sambo inte kan förstå det ;) men hon är glad om jag är nöjd. Fin sambo!

Ikväll ska jag orka njuta av musik igen men först ska jag öppna ett paket som kom med bud idag...

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...