regamannen Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Det började med ett nytt RIAA steg, ClearAudio Basic+ Ett rejält kliv framåt och uppåt. Första intrycket var att det blev lite för vasst, jag blev lite trött av att lyssna. Men så snart allt satt sig så blev allt bättre. Mer detaljer i musiken, rundare och djupare bas. Bättre kontroll. Nästa steg kom som ett brev på posten. En ny sub-platter och en ny skivtallrik från Groovetracer. Sub-plattern på min gamla Rega P5 är gjord av nåt slags platsmaterial och känns rätt billig. Den har en helt annan kvalitetskänsla, fräst av aluminium och en sån härlig känsla av kvalitet. När allt är rätt, alla toleranser är perfekta. Skivtallriken är deras modell av "Delrin" - det finns en hel del marknadssnack, men det är en tyngre tallrik än originalet och tillverkad med högre toleranser. Det första intrycket är att allt sitter bättre, man ser verkligen inte om tallriken snurrar eller inte. Musikåtergivningen ger en liknande känsla av bättre kontroll. Som om pickupen har bättre kontakt med skivspåret. Det finns en virveltrumma på Händels "Fireworks" som är en bra indikation på att pickupen hänger med mycket bättre. Jag tror också att den högre tillverkningskvaliteten ger mindre svaj i återgivningen. Det är inte så uppenbart, bara en känsla. Den bättre kontrollen och den tightare återgivningen ger ett känsla av lugn i musiken. Det är som om man skalat bort en del saker som inte skulle med. Så nu lyssnar jag igenom alla plattor igen - hittar mycket nytt och mycket kul :-) Quote
Adagio Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Visst är det en härlig känsla med prylar i rejäla material. Jag förstår att du är nöjd! Jag har inte rega men har kollat på dessa uppgraderingskit och måste säga att jag inte förstår om man inte väljer att uppgradera sin rega med dessa produkter. Härligt att du är nöjd! Quote
Recommended Posts