Jump to content

Stockholm High End 2015


P-pan

Recommended Posts

Hegel fick det att låta tillsammans med Kef's små stativare LS50 som faktiskt är lite av min

favorithögtalare då det gäller små monitorer. Uni-Q elementen gör ett riktigt bra jobb.

Delningsfiltret och "löddan" får väl också vara med på ett hörn antar jag :)

HegelDSC_8662_3830_001361_zpsmacbavvd.jpg

HegelDSC_8663_3831_001362_zpsw18vms8t.jpg

Här var jag lite för snabb för att hinna uppfatta vad Hegel hade att bjuda på så har någon annan lite att berätta så fyll

gärna på med information angående produkterna eller varför inte ett litet lyssningsintryck... även om det nu "bara" är

mässljud det handlar om ;)

Mina egna intryck kommer som vanligt inte längre än vad bilderna visar är jag rädd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ibland skulle man ju vilja ha förmågan att stanna tiden...

VinylbutikenDSC_8527_3723_001363_zps9vjmhsjp.jpg

En som verkar ha kläm på det tricket är Bengt på Vinylbutiken :Thinking:

Inte lätt att få tiden att räcka till för ett enmansföretag och ska man sälja vinylskivor samtidigt som man visar upp

tillhörande avkodare så kan det lätt bli snärjigt med tiden.

VinylbutikenDSC_8678_3843_001364_zpsz9eqahg9.jpg

VinylbutikenDSC_8683_3846_001366_zpslpovvmjy.jpg

Skivspelaren på bilden tillverkas av engelska Palmer och jag hoppas få anledning att återkomma till den inom snar framtid.

I det övre högra hörnet skymtar dessutom något nytt på förstärkarfronten :mm: ...

VinylbutikenDSC_8679_3844_001365_zpsxxwv7xu6.jpg

Man får inte sitta fast i gamla kostymer bara för att det handlar om rör-förstärkare.

The Block heter den här nya förstärkningen och minns jag rätt så är tillverkningen och designen hemmahörandes i Polen.

Det något överdimensionerade "fotpartiet" torde innehålla strömavdelningen och annat som kan störa det mer signalkänsliga

delarna i förstärkaren, Vinylbutiken har säkert mer information att ge den nyfikne.

Link to comment
Share on other sites

Det blev några snabba inlägg utan text här men jag försöker bara få iväg bilderna så att de inte blir liggandes :blush

Jag byter utställarlokal och återvänder till Lundqvist & Lindqvist där jag besöker mässans minsta rum.

Här var det lätt att få den "perfekta känslan" ;) ...

PerfectSenseDSC_8454_3666_001386_zpstzfzvswm.jpg

Minst rum men mest grejor... :Thinking: ... inte långt ifrån i alla fall.

PerfectSenseDSC_8446_3659_001381_zpsytmj1nzx.jpg

PerfectSenseDSC_8448_3660_001382_zpszpqbmui6.jpg

PerfectSenseDSC_8444_3657_001379_zps919diqdt.jpg

Marcus på Perfect Sense debuterade sett till HEM-mässan och det såg ut att gå riktigt bra. Intresset för hans lilla vrå

verkade stort trots det lilla formatet han huserade i och med. Eget rum men samtliga objekt stod tysta och fina och tillät

istället både besökare och utställaren att i lugn och ro föra ingående samtal om minimalistiska lösningar för en ljudligare

och modern tillvaro.

Jag kan verkligen uppskatta en snygg design och är väl också beredd att betala en slant x-tra för det om ögat kan finna lite

emotionell frid. Ett sådant exempel fann jag redan utanför dörren :mm: ...

Boenicke W5

PerfectSenseDSC_8456_3667_001387_zps6t5vi0sa.jpg

Skulle basen bli alltför anonym så finns det basunderstöd att hämta i form av Boenicke's egen subwoofer sub, jag gillar när

det är lätt att komma ihåg modellbeteckningar :icon_smile_cool:

Om man tittar vidare på det här med design så kan ju en silvrigt fint vågblänkande låda från Jeff Roland vara något...

PerfectSenseDSC_8449_3661_001383_zpsftxn0ja4.jpg

PerfectSenseDSC_8450_3662_001384_zpsw0glfbvc.jpg

Högtalare från Danska Raidho kanske ? ... eller varför inte gå den lite egoistiska vägen och kosta på sig ett par hörlurar från

Audeze :app: ...

PerfectSenseDSC_8445_3658_001380_zps2hagbocj.jpg

Den lugna atmosfären till trots så hade jag nog gärna velat lyssna till en del av dessa prylar men det får väl anstå till nästa

mässtillfälle då Perfect Sense förhoppningsvis har lyckats lägga vantarna på ett större rum... för jag kan mycket väl tänka

mig att detta rum var en bit ifrån att vara optimalt sett till väggarnas proportioner och var skulle man som åhörare ha suttit :unsure:

Sinne för design och hantverk verkar han i alla fall satsa på den gode Marcus och ni får som avslutning från rummet stå ut

med ytterligare en bild på ...

PerfectSenseDSC_8441_3654_001378_zpskraanflw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt första rum jag besökte på mässan blir oxå det första att rapportera om efter Fremers föreläsning.

I mitten mellan högtalarna stod en förhållandevis liten apparat i hifisammanhang. (Ber om ursäkt att det inte blir så mkt översiktsbilder, då jag glömde vidvinkeln hemma)

DSCF1577_w800.jpg

Vi är hos Klutz Design och apparaten i mitten är Bakoon AMP-51.

Om jag förstod det rätt så var det världspremiär på denna nya integrerade cost no object integrerade från Bakoon.

Det spelades tydligen på en prototyp på Arken i höstas, vilket jag tyvärr missade.

Den lämnar ca 50W och drev de här högtalarna bättre än jag någonsin hört dem på mässa innan.

DSCF1709_w800.jpg

Nämligen Trenner & Friedl Pharoah. Antagligen en av mässans högtalare med vackrast träarbete, men så var oxå detta en specialversion som kostade ca 30k extra mot standardmodellen, och det vara bara att kabinettet var mer påkostat när det gäller trä och lackarbete. Man kan bli lurad att tro att det är en stor bredbandare under fronttyget, men där gömmer sig en 8-tummare i papper och en 1 tums hornladdad diskant.

Källa var en prototyp DAC från Bakoon, som för tillfället hade en 1792 DAC fån TI/Burr Brown, men den skulle även testas med DAC från ESS innan det blir färdig produkt, DAC-51. Det fanns även en Auralic Vega DAC att växla med. Auralic aries stod för stremingen av Wimp Hifi, och det var fritt fram att önska låtar som fanns i deras repertoar.

Akustikregleringen kom från en polsk firma, Acoustic Manifacture

De stora 120x120cm diffusorerna var i sammanhanget prisvärda, de kostade runt 6k

Jag satt o lyssnade på många låtar i detta rummet, medan jag åt kanske mässans bästa o mesta hifigodis ;)

Ljudet var väldigt stort och öppet, sångare/sångerska tog ett kliv ut i rummet, och det bjöds på bra 3D. Inget som stack ut, det var väldigt njutbart, spelades inte på tok för högt heller som ibland kan vara fallet på mässor.. Kanske inte högtalarna för dem som kräver den djupaste och fetaste basen, men där var helt klart tillräckligt djup och tyngd för de flesta musikstyckena som spelades

Lite fler bilder kanske…

DSCF1574_w800.jpg

DSCF1623_w800.jpg

Närbilder på Bakoon AMP-51

DSCF1578_w800.jpg

DSCF1712_w800.jpg

På torrdemo fanns även lillebror Bakoon AMP-12R som är på ca 15W, men även är en otroligt bra hörlursförstärkare, och är väldigt omtyckt i Head-fi-världen.

DSCF1624_w800.jpg

Det speciella med Bakkon's produkter är att de använder sig av current drive istället för voltage drive när det gäller att mata högtalare/hörlurar…

Hade flera trevliga pratstunder med Soo-In Chae, Managing Director på Bakoon. Det ska tydligen även komma en 200W AMP-91 så småningom...

På torrdemo fanns även de små Art från Trenner & Friedl

Här är Michael från Klutz design i full fart med att prata om produkterna samtidigt som det väljs spår på paddan.

DSCF1621_w800.jpg

Beauty. Fully. Listening

DSCF1710_w800.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hifi Agenten

HifiagentenDSC_8374_3594_001391_zpsyyapkdx2.jpg

Lite väl mörktlagt på den bilden va ?

Tror vi tänder upp lite så vi ser vad vi har att göra med ...

HifiagentenDSC_8373_3593_001390_zpssdxe1d1z.jpg

Med valda delar från Rel, Martin Logan och Thorens så kan det förmodligen aldrig låta annat än bra :)

Martin Logans lite nyare modell, Motion 60XT, var en riktigt positiv upplevelse (den mer traditionellt utformade högtalaren

till vänster).

Motion 60XT är dessutom lättdrivna (94 dB) vilket gör att det musikaliska taket blir lite högre sett till förstärkarinsatserna :thumbsup:

Thorens Skivspelare i olika utformningar och prisklasser...

HifiagentenDSC_8372_3592_001389_zpsiqfsfiop.jpg

HifiagentenDSC_8371_3591_001388_zpsjcfh6fwg.jpg

Edit: fakta korrigering ang. Martin Logan Motion

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Bilderna kan jag stå för men jag är rädd för att andra får dra det ljudligare lasset.

PL Audio och Pass Labs... :mm:

HEM2015plaudioDSC_8762_3916_001310_zps1929d802.jpg

hej

För de som missade Pass Labs XS och bor i Stockholm finns fortfarande chansen att lyssna på dem. Det är ju gratis.

De står uppställda på Audio Concept, med Nagra drive och HD DAC . Högtalarna är visserligen den mindre Focal Scala, men jag tyckte det lät bra ändå. Jag var inte på mässan.

Ett organiskt ljud med kraft, mycket tilltalande tycker jag. Kablarna var genomgående Wireworld förutom högtalarkabeln , som var en polsk sak som jag inte vet vad dom heter

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

Hi-Fi Klubben

Minnen från året då Hi-Fi klubben spelade på Cerwin-Vegas lite större modeller ligger inte allt för långt bort

om jag blickar bakåt på mässor som passerat... då var det livat i holken vill jag lova :icon_smile_cool:

Till årets mässa hade man med sig en något smidigare och kompaktare uppställning i form av Steinway Lyngdorf.

HifiKlubbenDSC_8419_3635_001401_zps2stfwrzv.jpg

HifiKlubbenDSC_8429_3645_001398_zpslakkr15d.jpg

Elektroniken har naturligtvis Room perfect systemet implementerat och får man bara plats med ett par subwoofers så

lär nog resten av högtalarplaceringarna inte bli några problem :) ...

HifiKlubbenDSC_8422_3638_001397_zps71bmj3gp.jpg

HifiKlubbenDSC_8421_3637_001396_zpszkrmbu4b.jpg

Lite ny elektronik från Classe fanns, tillsammans med Bowers & Wilkins racingvariant av stativhögtalare, för beskådan.

Dessa demades dock inte i den mer musikaliska andan.

Classe Sigma SSP förförstärkare och slutsteget AMP2

HifiKlubbenDSC_8420_3636_001400_zpsvvunidzw.jpg

Bowers & Wilkins 805 Maserati Edition

HifiKlubbenDSC_8418_3634_001394_zpsrh2ryklu.jpg

HifiKlubbenDSC_8387_3603_001399_zps9jnefyp6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ibland har man tur :Praying: ...

SennheiserDSC_8477_3685_001406_zpshdjztpfa.jpg

... och hittar en ledig sittanordning.

Just denna sköna fåtölj stod till förfogande hos Sennheiser.

SennheiserDSC_8468_3676_001402_zpslpkd95sx.jpg

Hörlurar har väl aldrig funnits i så många olika färger, former och ljudkaraktärer som nu för tiden ?

Att det har blivit ett street-mode har väl knappast undgått någon.

Sennheiser har ju hängt med länge då det kommer till byglade små högtalare så det var bara att slå sig ner och

smaka på vad som bjöds...

SennheiserDSC_8469_3677_001403_zpszfmrsrne.jpg

SennheiserDSC_8474_3682_001405_zps70kh5ps5.jpg

Här var det full kommers hela dagarna så för att få sitta skönt och tillbakalutat fick man vara snabb.

SennheiserDSC_8471_3679_001404_zpsuqs7clxt.jpg

Till min lycka upptäckte jag mina, sedan länge sålda, gamla trotjänare till lurar - HD650 :icon_smile_cool:

En kamrat "lurade" in mig på hörlursspåret en gång i tiden och det var naturligtvis nödvändigt att också skaffa en för ändamålet

kvalitativ hörlursförstärkare. Det lyssnades ofta och länge i dessa lurar men så plötsligt en dag kom det av sig :unsure:

Dammet samlades så "paketet" såldes vidare till förmån för annat hifi-godis.

Nåja, en liten provlyssning kan ju inte skada tänkte jag och slog mig ner...

SennheiserDSC_8479_3687_001409_zpshra1fslk.jpg

Det uppstod en stunds lugn och ro och att mitt i sorlet från en mässa få badda själen med musikalisk balsam var riktigt

skönt... kanske man skulle ta och skaffa en ny uppsättning :Thinking:

Lyssnandet fick nästan katastrofala följder efter att jag flyttade till nästa "lyssningsstation"...

SennheiserDSC_8481_3689_001407_zpsfwzp3sxv.jpg

Det här lät vansinnigt bra, mycket bättre än mina gamla HD650 :o

Nu är ju hörlurslyssning lite av en grej där ljudet liksom träffar en mitt i mjukvaran (huvudet) om man jämför med en mer

konventionell högtalaruppställning men jag gillade verkligen vad jag hörde via dessa HD800 och Sennheisers egen hörlursförstärkare

HDVD 800. Ljudkvaliten per krona känns väldigt svår att slå om ni frågar mig... "en gång lurad alltid lurad" ? ;)

SennheiserDSC_8482_3690_001408_zpsmp5q37mf.jpg

Hörlurar... småbarnsförälderns bäste vän :unsure::closedeyes::?:

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för fina ord och vackra bilder!

Vi valde ett litet, tyst rum högst medvetet. Möjligheten att kunna föra samtal i lugn och ro på en i övrigt intensiv mässa visade sig vara mycket uppskattat. Med det sagt så var många givetvis nyfikna på hur produkterna (varav flera nyheter på den svenska marknaden) presterar, vilket lyssning i lugn och ro i ett annat sammanhang kan ge svar på.

Nästa år är vi tillbaka i betydligt större skala där långt gångna planer finns på att visa upp ett komplett system i den allra högsta divisionen. Det blir spännande.

/ Marcus

Det blev några snabba inlägg utan text här men jag försöker bara få iväg bilderna så att de inte blir liggandes :blush

Jag byter utställarlokal och återvänder till Lundqvist & Lindqvist där jag besöker mässans minsta rum.

Här var det lätt att få den "perfekta känslan" ;) ...

PerfectSenseDSC_8454_3666_001386_zpstzfzvswm.jpg

Minst rum men mest grejor... :Thinking: ... inte långt ifrån i alla fall.

PerfectSenseDSC_8446_3659_001381_zpsytmj1nzx.jpg

PerfectSenseDSC_8448_3660_001382_zpszpqbmui6.jpg

PerfectSenseDSC_8444_3657_001379_zps919diqdt.jpg

Marcus på Perfect Sense debuterade sett till HEM-mässan och det såg ut att gå riktigt bra. Intresset för hans lilla vrå

verkade stort trots det lilla formatet han huserade i och med. Eget rum men samtliga objekt stod tysta och fina och tillät

istället både besökare och utställaren att i lugn och ro föra ingående samtal om minimalistiska lösningar för en ljudligare

och modern tillvaro.

Jag kan verkligen uppskatta en snygg design och är väl också beredd att betala en slant x-tra för det om ögat kan finna lite

emotionell frid. Ett sådant exempel fann jag redan utanför dörren :mm: ...

Boenicke W5

PerfectSenseDSC_8456_3667_001387_zps6t5vi0sa.jpg

Skulle basen bli alltför anonym så finns det basunderstöd att hämta i form av Boenicke's egen subwoofer sub, jag gillar när

det är lätt att komma ihåg modellbeteckningar :icon_smile_cool:

Om man tittar vidare på det här med design så kan ju en silvrigt fint vågblänkande låda från Jeff Roland vara något...

PerfectSenseDSC_8449_3661_001383_zpsftxn0ja4.jpg

PerfectSenseDSC_8450_3662_001384_zpsw0glfbvc.jpg

Högtalare från Danska Raidho kanske ? ... eller varför inte gå den lite egoistiska vägen och kosta på sig ett par hörlurar från

Audeze :app: ...

PerfectSenseDSC_8445_3658_001380_zps2hagbocj.jpg

Den lugna atmosfären till trots så hade jag nog gärna velat lyssna till en del av dessa prylar men det får väl anstå till nästa

mässtillfälle då Perfect Sense förhoppningsvis har lyckats lägga vantarna på ett större rum... för jag kan mycket väl tänka

mig att detta rum var en bit ifrån att vara optimalt sett till väggarnas proportioner och var skulle man som åhörare ha suttit :unsure:

Sinne för design och hantverk verkar han i alla fall satsa på den gode Marcus och ni får som avslutning från rummet stå ut

med ytterligare en bild på ...

PerfectSenseDSC_8441_3654_001378_zpskraanflw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi fortsätter väl på temat hörlurar när vi ändå är i farten :)

Bergsala Handic AB representerar ju Audio Technica's sortiment och de hade med sig en hel vägg med hörlursprodukter.

AudioTechnicaDSC_8385_3602_001410_zpsnhccdqcw.jpg

AudioTechnicaDSC_8430_3646_001411_zpsvdc1fvsu.jpg

AudioTechnicaDSC_8433_3649_001412_zpsefv6kvsb.jpg

Ett litet "nålstick" kunde man också bjuda på för den mer analog-entusiastiska besökaren...

AudioTechnicaDSC_8434_3650_001413_zpsutk8sgwb.jpg

Lite svårt motljus på en del av bilderna men ni ser förhoppningsvis vad det är ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det riktigt äkta high-end ljudet lär man nog få stå för själv :unsure: ...

GitarrerDSC_8389_3605_001414_zpshzdnphjf.jpg

Jag som inte kan spela något instrument i över huvudet taget skulle säkert bli

tvungen att sälja hela anläggningen och investera pengarna i både instrument

och lektioner :Thinking: ... fast i slutändan kanske det skulle vara värt det.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet ;)

Dessa stränghållare fann jag utanför Agentur Tur-Pex rum.

Link to comment
Share on other sites

Jag tömmer av det sista bilderna jag har (tror jag) kopplade till hörlurar och dess förstärkning...

Dessa såg vi i början av tråden då jag var på besök i Transient Design's rum.

Kingsound

TransientDesignDSC_8392_3608_001415_zps3kslp0re.jpg

Förstärkning al'a elektrostat... Kingsound M20

TransientDesignDSC_8395_3611_001418_zpsajbeawl7.jpg

TransientDesignDSC_8394_3610_001417_zpsouakt0r2.jpg

TransientDesignDSC_8393_3609_001416_zpscnszgfrf.jpg

ifI har minst sagt ynglat av sig sett till att producera små förstärkarenheter och annat i signal-avkodarväg.

TransientDesignDSC_8414_3630_001419_zpsptyaxryo.jpg

En "pocketbok" mer eller mindre i bagaget lär knappast göra vare sig läsupplevelsen, eller soundtracket därtill,

särskilt mycket obehagligare :)

Smidiga små produkter helt i linje med tidens krav på bärbara ljudenheter.

TransientDesignDSC_8415_3631_001420_zpshbpq4icr.jpg

Edit:stavfel

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Det slogs av på tempot här och ibland får man ju anledning att ta...

MedicinDSC_8625_3803_001430_zpsxqxfer2j.jpg

Högen med servetter har helt klart också varit användbar.

Men den starke brukar ju segra :app: ...

Att vara en kraftkarl kan också ha sina fördelar i sammanhang med dessa...

AudioConceptDSC_8347_3577_001422_zpsbonv6ew2.jpg

Audioconcept hade tagit med sig både högtalare och elektronik från tillverkaren

Daniel Hertz. Bakom varumärket står Mark Levinson i egen hög person och namnet

kommer sig av att Mark har använt ett familjenamn (sin fars)... hans eget är väl, sett till sammanhanget, lite av upptaget s.a.s :dry:

Högtalaren M1 här ovan väger 150 kg styck så det vill till att ha både armstyrka och teknik för att få det hela på plats.

Förstärkning i form av mono-stegen M5 Telikos.

AudioConDSC_8349_3578_001281_zps3vvec3fo.jpg

Försteget M6 1 Megohms.

AudioConceptDSC_8350_3579_001424_zpszsdcymss.jpg

Och till det väl valda signalförmedlare i form av Nagra och Auralic står för streamandet.

AudioConceptDSC_8352_3581_001425_zpsdjh5nks0.jpg

AudioConceptDSC_8356_3585_001426_zpswkzbdhph.jpg

AudioConceptDSC_8639_3813_001431_zps6govloio.jpg

Det var en våldsam bas detta system kunde leverera och att få höra musik av ett mer elektronisk slag var riktigt underhållande.

Alla gillar väl elektronika ? :unsure::)

Jag gör i alla fall det och att det i detta specifika fall kommer "källarbas" via ett par 18 tummare gör mig ingenting alls :mm:

Minns jag rätt är det runt 80 Hz och neråt som tas via 18-tummaren och den mer "normalstora" 12-tummaren tar där vid och spelar

upp åt en 1.8kHz. Dessa två tillsammans med det "lilla" hornet petar ur sig 100dB med hjälp av en watt så har man inte råd att byta

förstärkare samtidigt som man investerar i dessa "garderober" så duger säkert det gamla förstärkeriet till en början :icon_smile_cool:

Högtalarna och elektroniken står fortfarande kvar i Audio Concepts butik så ni som missade mässan och är basbenägna musikälskare

har fortfarande chansen att kunna få lyssna.

Link to comment
Share on other sites

Ni minns säkert den här bilden från inledningen av tråden...

ClassicDesignDSC_8332_3566_001434_zpsdw1s0njm.jpg

Det blev lite ordning här också så småningom...

Classic Design

ClassicDesignDSC_8522_3719_001441_zpsefozpqx5.jpg

ClassicDesignDSC_8520_3717_001440_zpsmflk3kij.jpg

Classic Design körde lite via konceptet " Du bläddrar och vi spelar" ... :)

ClassicDesignDSC_8516_3713_001438_zpshqv3gmy4.jpg

Det blev helt klart svårare att klaga på demo-musiken och det dök upp ett flertal gamla goda låtar som låg en bit utanför

det s.k high end qualität området men med riktigt hög musikalisk faktor... Bra initiativ där :thumbsup:

Vinylspelare från Gold Note...

Bellagio Reference

ClassicDesignDSC_8514_3711_001437_zpsc782xrxh.jpg

ClassicDesignDSC_8510_3709_001436_zpszjf4g8i3.jpg

Valore

ClassicDesignDSC_8518_3715_001439_zpsrj0dgk3v.jpg

Och det var Bellavista Signature som demades, övriga stod på torrdemo.

ClassicDesignDSC_8509_3708_001435_zpsagcdfwxb.jpg

Högtalare från Spendor...

ClassicDesignDSC_8524_3721_001442_zpsjufw688l.jpg

All elektronik kom naturligtvis också från Gold Note

Link to comment
Share on other sites

AudioConceptDSC_8639_3813_001431_zps6govloio.jpg

Det var en våldsam bas detta system kunde leverera och att få höra musik av ett mer elektronisk slag var riktigt underhållande.

Alla gillar väl elektronika ? :unsure::)

Jag gör i alla fall det och att det i detta specifika fall kommer "källarbas" via ett par 18 tummare gör mig ingenting alls :mm:

Minns jag rätt är det runt 80 Hz och neråt som tas via 18-tummaren och den mer "normalstora" 12-tummaren tar där vid och spelar

upp åt en 1.8kHz. Dessa två tillsammans med det "lilla" hornet petar ur sig 100dB med hjälp av en watt så har man inte råd att byta

förstärkare samtidigt som man investerar i dessa "garderober" så duger säkert det gamla förstärkeriet till en början :icon_smile_cool:

Högtalarna och elektroniken står fortfarande kvar i Audio Concepts butik så ni som missade mässan och är basbenägna musikälskare

har fortfarande chansen att kunna få lyssna.

Massa godis i denna tråd!

Ja bas är nödvändigt och kul i musik, men inte utan finess ihop med det övriga registren. Elektronika kan komma undan lite utan finess, men hur spelade de med annan mer akustisk musik?

PA-utseendet är slående. Var detta "fin-PA" eller "fin-HiFi" vad gäller ljudet, tycker du P-pan?

Link to comment
Share on other sites

Massa godis i denna tråd!

Ja bas är nödvändigt och kul i musik, men inte utan finess ihop med det övriga registren. Elektronika kan komma undan lite utan finess, men hur spelade de med annan mer akustisk musik?

PA-utseendet är slående. Var detta "fin-PA" eller "fin-HiFi" vad gäller ljudet, tycker du P-pan?

Du, jag stod ju som vanligt i "kameraposition" så där lite lagom åt höger eller vänster så jag fick inte riktigt tid till

att lyssna in mig på finliret s.a.s.

Basen är ju lite lättare att snappa upp i.o.m att den är lite mindre känslig för om man sitter/står på rätta platsen.

Dock lär det enligt utsago låta förbaskat bra där de står nu... i butiken hos Audio Concept.

Får jag behålla minnet och att chansen dyker upp så ska jag försöka lyssna nästa gång jag passerar adressen för

"fin-HiFi"... för det är nog mer i den kategorin, enligt mig, som M1:orna lirar :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju samlare av alla de slag här i världen :)

Vad sägs om vackra sigillstämplar...

SigillDSC_8529_3725_001445_zpska4lyhv6.jpg

Lite kärlek...till musiken ?... kanske :app: ...

LoveDSC_8423_3639_001444_zpsmqhry0gl.jpg

Okej, fågelskådning är säkert inte så dumt det heller.

Och så finns det ju alltid någon som har flest saker när han d(ö).. rar iväg på mässa :icon_smile_cool:

Mac Audio's transportfordon lär ha dragit ett och annat tomtebloss i kurvorna längs vägen, för sett till antalet prylar i

rummet så lär fjädringen ha fått jobba hårt.

Valda delar ur sortimentet från Everything But The Box

MacAudioDSC_8530_3726_001446_zpsgbipi5cf.jpg

Elektronik från Advance Acoustic...

MacAudioDSC_8542_3736_001452_zpsi74qzulg.jpg

...och Vincent

MacAudioDSC_8537_3733_001450_zpswfgt0ya3.jpg

Tube Amp Company... T.A.C

MacAudioDSC_8553_3746_001455_zpsvkxull5g.jpg

Plinius... :mm:

MacAudioDSC_8539_3735_001451_zpsnbf2bre6.jpg

Och så lite mer "sjungande" och kompletta riggar...

Wharfedahle's Airdale, som vi såg redan under förra årets HEM, parad med lite godsaker ur b.l.a Vincent's Premium Line.

MacAudioDSC_8546_3740_001453_zps0diujf1x.jpg

Elektronik från Advance Acoustic med högtaleri från "Allt utom lådan" EBTB.

MacAudioDSC_8547_3741_001454_zpsdopw32kr.jpg

Lite nyheter från HECO... högtalarna Concerto Grosso.

MacAudioDSC_8535_3731_001448_zpsudmxc7qc.jpg

Dessa Concerto Grosso ska på egen hand klara av tongångar ända ner till 16 Hz så separat subwoofer lär inte behövas.

Var det någon mer än jag som gillade baaaaas :mm:

Och sist men inte minst hörbar... en kille som lyssnade på MP3:or :unsure: ...

MacAudioDSC_8533_3729_001447_zpstohfdpam.jpg

..eller så lirade han Rolling Stones på full volym samtidigt som han föll med i sången :icon_smile_cool:

Hörlursstället (för det är naturligtvis det som det är) finns faktiskt att köpa, tillverkare Oehlbach.

Det viktigaste, hörlurarna, kommer från German Maestro.

Här kunde man lätt göra av med en halv mässdag bara för att få en smakbit av samtliga uppställningar.

Ett extra tack till Mac Audio för den här mångfalden :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Lyssnandet fick nästan katastrofala följder efter att jag flyttade till nästa "lyssningsstation"...

http://i1272.photobucket.com/albums/y384/T...zpsfwzp3sxv.jpg

Det här lät vansinnigt bra, mycket bättre än mina gamla HD650 :o

Nu är ju hörlurslyssning lite av en grej där ljudet liksom träffar en mitt i mjukvaran (huvudet) om man jämför med en mer

konventionell högtalaruppställning men jag gillade verkligen vad jag hörde via dessa HD800 och Sennheisers egen hörlursförstärkare

HDVD 800.

Jag är dåligt insatt :blush

Är inte HD800 en vidareutveckling av HD650, eller är det olika konstruktioner?

Link to comment
Share on other sites

Jag är dåligt insatt :blush

Är inte HD800 en vidareutveckling av HD650, eller är det olika konstruktioner?

Med tanke på ljudskillnaderna jag upplevde så skulle jag gärna vilja svara att HD800:an är en helt ny konstruktion... utan att veta :blush

Basen i HD650 kändes nästan lite väl svulstig och markant men det kan ju falla envar olika i smak naturligtvis, saknad bas i 800:an ?

800:an's glimmer och spänst i toppen ger dock en otroligt energirik och behaglig diskantåtergivning. Här finns säkert anledning att se till

att förstärkning och dac är av god kvalité för att inte bli snuvad på en musikalisk juvel. Jag har fått berättat för mig att användare av gamla 600/650 kan nå en liten bit på vägen mot 800:an men då vill det till att byta hörlurskabel och inte snåla på silvret.

Får jag välja någon av dessa så blir det HD800 alla dagarna i veckan... helt klart en otroligt prisvärd lur det där... trots att den kostar

en hel del och lite till om hörlursförstärkare ska skaffas på samma gång.

Det finns säkert medlemmar här på forumet som äger både en eller två av dessa som kan ge bättre input i frågan...

Link to comment
Share on other sites

Jag "sladdade" naturligtvis förbi Hi-Fi Consult...

Hi%20Fi%20ConsultDSC_8654_3823_001457_zpslbjydlyv.jpg

Burmester's blanka lådor brukar man inte ta miste på... :mm:

Hi%20Fi%20ConsultDSC_8656_3824_001458_zpsmftqx1po.jpg

Att elektroniken kommer från Tyskland är ju naturligtvis ett måste för att det ska bli välljud av det hela... jag vet för jag

har ju lite prylar från en annan tillverkare från samma land :app: ... :D

Nej, jag ska inte skoja om sådant för det kanske finns någon som tar illa upp. Här fanns ju lite andra märken också...

Hi%20Fi%20ConsultDSC_8657_3825_001459_zpspjacm0hn.jpg

Jag måste erkänna att jag gissade lite fel på den snygga högtalaren i "trä-uniformen" ... att det var lite nytt från QRS

tog ett tag att få in i skallen... jo den kan vara lite trög ibland. Snygg faner och att den spelar som den ser ut gör väl

ingen spekulant särskilt ledsen heller. Mist heter den och ett par av specifikationerna säger 25 - 20000 Hz, 89 dB, väger

57 kg och basporten sitter undertill. Den strama blankpolerade "herren till höger är ju en skapelse från Vienna Acoustics,

dessvärre går jag bet på vilken modell det är.

Hi%20Fi%20ConsultDSC_8658_3826_001460_zpsg7rnp2bt.jpg

Kablar från Transparent och Burmesters 111 Musikccenter gav tillsammans med övrig utrustning en mycket trevlig upplevelse :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Modellen fra Vienna acoustics hedder Liszt og kommer fra imperial serien.

MVH WRONG :icon_smile_cool:

Tack så mycket för hjälpen Wrong :)

Mitt aktiva rapporterande från mässan har tyvärr kommit av sig rejält. Sjukdomar sätter ner aktiviteten är jag rädd.

Men jag återkommer så snart jag är på benen igen.

L%20amp%20L%20Hi-fi%202015DSC_8567_3760_001339_zpsg6ulyrjr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt aktiva rapporterande från mässan har tyvärr kommit av sig rejält. Sjukdomar sätter ner aktiviteten är jag rädd.

Men jag återkommer så snart jag är på benen igen.

Du ska inte vara på dagis har jag ju sagt;)

Fina bilder som vanligt, tack! :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...