Jump to content

Stockholm High End 2015


P-pan

Recommended Posts

...men Leif släpp inte ifrån dig fjärrkontrollerna ;)

/byZan

Om det nu var någon annan som spelade för högt så kan jag förstå hut det gick till på sätt och vis. Ett så extremt högupplöst och välspelande system bidrager inte med så mycket distorsion och då låter det rent och härligt att lyssna på även när man drar på. Det är lätt att bli fartblind och att det inte upplevs så starkt som det egentligen är.

Kan man inte bygga in smarta begränsningar i systemet som stoppar själv i tid?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man behöver inte lura bröderna till att spela något, de har alltid varit välvilliga att spela medhavda skivor och de spelar också gärna högt om man så önskar. Men det gäller att ha koll på volymratten och på vad som spelas, det hade tydligen inte demonstratören i detta fall, eller var det något annat som var fel?

Till Marten vill jag bara säga att det var snyggt jobbat med att få upp nya element till idag och jag ser fram emot dagens lyssning, men Leif släpp inte ifrån dig fjärrkontrollerna ;)

/byZan

Jag var där när de gick sönder. Ingen lurade MR MSB att spela skivan vad jag såg. Han hade spelat 1812 på konsert nyligen och sade att han ville kräma på just detta musikstycke. Själv kände jag igen inspelningen och tänkte "hur skall detta gå" för just de digitalt inspelade kanonerna ligger mycket högt i nivå jämfört med musiken. Så gick det som det gick ;-( Baselementen fladdrade maximalt och vi såg att det vänstra lilla ljusa mellanregistret fick ett stort svart hål i sig....

Skönt att de kunde fixa det!

Link to comment
Share on other sites

Jag var där när de gick sönder. Ingen lurade MR MSB att spela skivan vad jag såg. Han hade spelat 1812 på konsert nyligen och sade att han ville kräma på just detta musikstycke. Själv kände jag igen inspelningen och tänkte "hur skall detta gå" för just de digitalt inspelade kanonerna ligger mycket högt i nivå jämfört med musiken. Så gick det som det gick ;-( Baselementen fladdrade maximalt och vi såg att det vänstra lilla ljusa mellanregistret fick ett stort svart hål i sig....

Vilken chock! :dead:

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte bygga in smarta begränsningar i systemet som stoppar själv i tid?

Förr var det inte ovanligt med överbelastningsskydd i högtalare. Typiska förstärkare på t ex 70-talet var på mellan 20-40 watt i 8 ohm och gav inte mycket mer i 4 ohm. En bekant hade AR LST högtalare och han såg till att alltid ha en låda säkringar hemma för att spara elementen under kraftiga crescendon.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Förr var det inte ovanligt med överbelastningsskydd i högtalare. Typiska förstärkare på t ex 70-talet var på mellan 20-40 watt i 8 ohm och gav inte mycket mer i 4 ohm. En bekant hade AR LST högtalare och han såg till att alltid ha en låda säkringar hemma för att spara elementen under kraftiga crescendon.

Magnepan har fortfarande säkringar, till både banddiskanten och mellanregistret.

Link to comment
Share on other sites

Tragiskt - förstår precis. Jag antar att samma regler om tillgänglighet gäller för tillfälliga uppställningar som permanenta som ju har skärpts vid årsskiftet. När det gäller information om vad det spelas på så är din kommentar klockren även för icke handikappade och jag kan även utöka det till att gälla vilken musik som spelas. I bästa fall hör man vad demonstratören säger, men allt som oftast pratar man ner i CD-släden plus att det dränks av ett allmänt mummel i lokalen. Det kanske vore idé att jobba lite med presentationsteknik, storbildsskärm/projje där information om vad det spelas på/vilken musik som spelas presenteras. I de större rummen fanns det ju även ljudanläggning så en mygga på presentatören kan inte vara så svårt. :)

Tack Taxmannen!

Ang att presentera vad man spelar på och vad det är för musik som spelas så är din vidareutveckling av min synpunkt jättebra. Jag har svårt att förstå att så många utställare inte fattar hur man ska och kan utföra en utställning/demo.

Att inte ha utförlig indormation om vad man visar och spelar på är någonstans en miss av formulär 1A.

Hifi Consult hade tydliga skyltar på det som spelades samt även på de produkter som de ställde ut. Hur svårt kan de vara.

Dessutom korta pratatunder som dessutom, utöver skyltarna, berättade vad vi lyssnade på.

Jag var dessutom där när det var mycket folk på mässan villet gör mina synpunkter ännu mer aktuella.

Att det dessutom var katastrof sett ur min handikappsynvinkel gör besvikelsen ännu större. Pratade idag med den som är ansvarig för byggnation av de montrar/utställningar företaget jag arbetar för och han skakade bara på huvudet.

Inför våra egna utställningar får alla som jobbat i vår monter en kortare utbildning i hur man jobbar i en monter.

Jag står för mina åsikter att mässan var riktigt dålig sett ur funktion och upplysning. Att det sedan är trevligt med hifi är en annan sak men värt pengarna och besväret att åka dit och kämpa mot smärta och handikapp var det inte. Den j-kla trappan man möttes av det första man gjorde höll på att knäcka mig. Ingen info på hemsidan, i alla fall inte vad jag har hittat, att mässan inte är avsedd och lämplig för handikappade finns. Katastrof. En hel viktig helgdag bortkastad.

Tillägg/Edit: kan även tillägga att jag dessutom är potentiell kund som inspirerad av andras uppgraderingar står inför köp av både nya högtalare och förstärkare. Handlar om rätt stora pengar och en mässa ska vara för oss kunder, intresserade och betalande besökare. Från min synvinkel en dålig mässa. Får väl kanske fiender nu bland utställare och arrangörer men blir det så får det bli så. Då är de inte värdiga mig som kund.

/Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Ingen info på hemsidan, i alla fall inte vad jag har hittat, att mässan inte är avsedd och lämplig för handikappade finns. Katastrof. En hel viktig helgdag bortkastad.

/Lasse

Gud så tråkigt utfall av din mässdag. Verkligen något för ansvariga att fundera över till nästa gång. Följdfråga är hur många Hifi-butiker som är 100% handikappvänliga att inte behöva ta trappa upp in till butiken eller ned till lyssningsrum. Kanske de ansvariga har trappa upp och/ eller trappa ned, och det knallar ju alltid personer i trappan, och så tänks det inte mer på det... :Shame On You: Och så har vi ju också detta med trånga passager.

Link to comment
Share on other sites

Tragiskt - förstår precis. Jag antar att samma regler om tillgänglighet gäller för tillfälliga uppställningar som permanenta som ju har skärpts vid årsskiftet. När det gäller information om vad det spelas på så är din kommentar klockren även för icke handikappade och jag kan även utöka det till att gälla vilken musik som spelas. I bästa fall hör man vad demonstratören säger, men allt som oftast pratar man ner i CD-släden plus att det dränks av ett allmänt mummel i lokalen. Det kanske vore idé att jobba lite med presentationsteknik, storbildsskärm/projje där information om vad det spelas på/vilken musik som spelas presenteras. I de större rummen fanns det ju även ljudanläggning så en mygga på presentatören kan inte vara så svårt. :)

Ett tips är att använda den fantastisk bra appen Shazam. När låten spelas så trycker du bara på knappen och sen tar det inte mer än ett par sekunder för appen att identifiera musiken med all info du kan tänka dig. Fördelen är också att alla sökningar sparas så du kan i lugn och ro sitta hemma och gå igenom materialet.

Edited by MasterChief
Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att använda den fantastisk bra appen Shazam. När låten spelas så trycker du bara på knappen och sen tar det inte mer än ett par sekunder för appen att identifiera musiken med all info du kan tänka dig. Fördelen är också att alla sökningar sparas så du kan i lugn och ro sitta hemma och gå igenom materialet.

Oj, verkligen? Hur har jag kunnat missa det? Stort tack för tipset :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var där när de gick sönder. Ingen lurade MR MSB att spela skivan vad jag såg. Han hade spelat 1812 på konsert nyligen och sade att han ville kräma på just detta musikstycke. Själv kände jag igen inspelningen och tänkte "hur skall detta gå" för just de digitalt inspelade kanonerna ligger mycket högt i nivå jämfört med musiken. Så gick det som det gick ;-( Baselementen fladdrade maximalt och vi såg att det vänstra lilla ljusa mellanregistret fick ett stort svart hål i sig....

Skönt att de kunde fixa det!

Lite klargörande, nu skrev jag inte att någon lurade MR MSB att spela skivan.

Jag pratade med Leif och han sa att MSB var en prototyp och saknade de lysande siffrorna för bl a volym, kanske en orsak till att det blev som det blev?

/byZan

Edit: ett jag för mycket togs bort

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Lite klargörande, jag skrev jag inte att någon lurade MR MSB att spela skivan.

Jag pratade med Leif och han sa att MSB var en prototyp och saknade de lysande siffrorna för bl a volym, kanske en orsak till att det blev som det blev?

/byZan

Förvirringen kommer nog från mitt inlägg där jag frågade om någon lurade Marten att spela det stycket. Det är känt för att ha okomprimerat inspelade kanoner, inte många anläggningar som klarar det utan att något går sönder. :)

Link to comment
Share on other sites

Förvirringen kommer nog från mitt inlägg där jag frågade om någon lurade Marten att spela det stycket. Det är känt för att ha okomprimerat inspelade kanoner, inte många anläggningar som klarar det utan att något går sönder. :)

Kanske? Jag ville bara att det skulle tolkas vara rätt ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att använda den fantastisk bra appen Shazam. När låten spelas så trycker du bara på knappen och sen tar det inte mer än ett par sekunder för appen att identifiera musiken med all info du kan tänka dig. Fördelen är också att alla sökningar sparas så du kan i lugn och ro sitta hemma och gå igenom materialet.

Jättebra tips. Min son hjälpte mig med det under dagen. Men, en bra presentetatör berättar vilken musik de spelar samt varför. Sladd och Hifiklubben var utmärkta på det. Fanns säkert fler duktiga men förmodiligen i rum jag inte ens kom i.

Samtidigt saknade jag ändå tydliga skyltningar om vad de spelades på.

Link to comment
Share on other sites

...................Vi började besöket på Sheraton och de trevliga flickorna i kassan säger att det inte finns tillgång till hiss till planet ovan så besöket börjar med en lång svår trappa! Ehh, ok. Är det 2015? Är väl inte ens lagligt. Hade jag kommit i rullstolen så hade bara varit att åka hem. Extremt dåligt.

/Lasse

Tråkigt att du upplevde mässan så som du gjorde, själv tyckte jag att den var som den brukar, m a o helt okej.

På kartan över mässan så finns det hissar markerade och jag såg dom själv! Kanske hade de stängt av det planet för att inga snyltare skulle kunna ta sig in utan att betala? Oavsett det så skulle de (flickorna) hjälpt dig att få tillgång till hissen tycker jag. Idag såg jag en herre i rullstol och han måste ha kommit via hissarna??

Hoppas att du nästa år har kommit över detta och kommer tillbaka, för det är i det stora hela en trevlig mötesplats och så får man lite musiklyssnade (gratis) ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att du upplevde mässan så som du gjorde, själv tyckte jag att den var som den brukar, m a o helt okej.

På kartan över mässan så finns det hissar markerade och jag såg dom själv! Kanske hade de stängt av det planet för att inga snyltare skulle kunna ta sig in utan att betala? Oavsett det så skulle de (flickorna) hjälpt dig att få tillgång till hissen tycker jag. Idag såg jag en herre i rullstol och han måste ha kommit via hissarna??

Hoppas att du nästa år har kommit över detta och kommer tillbaka, för det är i det stora hela en trevlig mötesplats och så får man lite musiklyssnade (gratis) ;)

/byZan

Fick till svar att hissarna var till hotellgästerna. Men mässan är dåligt anpassad ändå med dessa trånga rum. Dålig information om produkterna m.m. så från min synvinkel en dålig mässa med utställare som inte gör ett bra jobb. Eftersom jag knappt kom in i de trånga rummen så blev det inte mycket gratislyssning heller tyvärr. Det här var mitt första besök på High End mässan då tidigare mässor har krockat med mitt arbete. Jag vet inte hur många mässor jag har varit med och planerat och besökt under mitt yrkesverksamma liv och detta var tyvärr en av de sämsta jag varit på och det står jag för.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Fick till svar att hissarna var till hotellgästerna. Men mässan är dåligt anpassad ändå med dessa trånga rum. Dålig information om produkterna m.m. så från min synvinkel en dålig mässa med utställare som inte gör ett bra jobb. Eftersom jag knappt kom in i de trånga rummen så blev det inte mycket gratislyssning heller tyvärr. Det här var mitt första besök på High End mässan då tidigare mässor har krockat med mitt arbete. Jag vet inte hur många mässor jag har varit med och planerat och besökt under mitt yrkesverksamma liv och detta var tyvärr en av de sämsta jag varit på och det står jag för.

/Lasse

Okej!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Berätta gärna om ert intryck, ni som lyssnade mer ingående på QRS Mist hos Hifi Consult. Den korta stund jag lyssnade var helt ok.

Eftersom Hifi Consult var ett av de få ställen jag spenderade tid på så satt jag där rätt länge. Jag tyckte att de lät mycket bra. Sladd växlade med Vienna Lizt och även de lät bra men Mist tyvker jag var bättre på alla punkter. Jag har svårt att beskriva ljud sådär målande och exakt som många kan men jag var ändå imponerad. Och jag är ändå Vienna fan...

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja.

Då tänkte jag rulla iväg några bilder från mässans sista dag. Men var bara lugn jag ska krångla fram några bilder från

lördagen också.

Börjar med en av dagens föreläsningar, eller förevisningar kanske är ett bättre ordval, i stora hörsalen på Lundqvist & Lindqvist.

Tools a la´ Michael Fremer...

FremerDSC_8593_3779_001293_zps4e6d4697.jpg

FremerDSC_8592_3778_001292_zps9fc9681e.jpg

Jag kom i lite väl god tid så det hela hade inte börjat och tyvärr hade jag inte tid att vänta heller. Hade alldeles för många

rum kvar att fota denna dag.

FremerDSC_8590_3776_001291_zps3e439931.jpg

Den gode Fremer sprang lite mellan både L & L och Sheraton denna helg och vad han hade för sig på Sheraton får jag

återkomma till.

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Hörlurar fanns det lite varstans på mässan. Dessa är vad Transient Design Bl.a har att erbjuda...

Kingsound

TransientDDSC_8589_3775_001294_zps4a11514a.jpg

"statiskt elekrofierade" och väl laddade hörolurer" ska det visst vara... elektrostathörlurar heter det ju :D

Link to comment
Share on other sites

Här skulle det varit fint besök från Danmark i form av Ps Audio.

Men de dök aldrig upp, smhi hade nog varnat för svag is över Öresund :unsure:

Hur som helst så tog vår f.d Euphonia-medlem Gurkan över spakarna och det var inte lätt att få fram den här bilden

eftersom det var svårt att orientera sig i rummet p.g.a dunkel belysning...

mörkerrum eller mys-rum... ni som var där kan säkert avgöra vilket ?

PsAudioACDSC_8599_3783_001295_zps9ad6ab8e.jpg

Högtalare från Enigmacoustics och modellen heter Mythology M1. På toppen även den lilla elektrostatdiskanten Sopranino

också den tillverkad av Enigmacoustics. Elektroniken lyser ju egentligen som bara McIntosh kan :)

Link to comment
Share on other sites

Hörlurar fanns det lite varstans på mässan. Dessa är vad Transient Design Bl.a har att erbjuda...

Kingsound

TransientDDSC_8589_3775_001294_zps4a11514a.jpg

"statiskt elekrofierade" och väl laddade hörolurer" ska det visst vara... elektrostathörlurar heter det ju :D

De där elektrostatiska lurarna lät helt klart mycket bra! Helt i klass med STAX lambda etc.

Min son som lyssnade specifikt på lurar hela dagen satt med ett fånigt leende och bedjande blick, men drygt 16.000 (inkl driver) blir för styvt för hans Pappa ;.)

Link to comment
Share on other sites

Lite klargörande, nu skrev jag inte att någon lurade MR MSB att spela skivan.

Jag pratade med Leif och han sa att MSB var en prototyp och saknade de lysande siffrorna för bl a volym, kanske en orsak till att det blev som det blev?

/byZan

Edit: ett jag för mycket togs bort

Ursäkta jag hade kanske inte behövt upprepa det om att luras. Jag ville bara förtydliga att det INTE var någon som lurade tysken att spela just den (farliga) 1812-skivan.

Link to comment
Share on other sites

Mässans snyggaste högtalare alla kategorier... om någon skulle fråga mig :mm:

KlutzDesignDSC_8606_3788_001302_zps5b8710fa.jpg

KlutzDesignDSC_8602_3784_001299_zpse668acea.jpg

KlutzDesignDSC_8603_3785_001300_zps5404d1ad.jpg

Klutz Design satsade ganska rejält i år, större rum och därför också fler prylar :)

Snygga akustikpaneler från Acoustic Manifacture fanns med som lite av en nyhet...

KlutzDesignDSC_8604_3786_001301_zps2c84e87d.jpg

På ett litet bord utanför rummet fanns också några fina hörlursförstärkare från Bakoon för provlyssning...

KlutzDesignDSC_8608_3789_001303_zps38f723e9.jpg

KlutzDesignDSC_8609_3790_001304_zps0d235dac.jpg

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...