Mikke Posted January 31, 2015 Posted January 31, 2015 Cavet emptor ("Køber pas på!") har sjældent været mere relevant.' Jeg faldt lige over denne tråd på en dansk hifi-side: http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=7&t=8393 Quote
AlfaGTV Posted February 1, 2015 Posted February 1, 2015 Om nu modifieringen är det som gör att kablen motiverar en mångfaldig prisökning, är inte det Ok då? Och om den vid en jämförelse låter bättre än likvärdigt prissatta USB kablar, har man inte gjort en bra affär då? Om man är så naiv att man tror att man får vad man betalar för inom HiFi tillbehörsbranschen så är det nog bara att beklaga. Om det sen är värt investeringen måste väl var och en avgöra med hjälp av sina egna öron. /Mikael, som precis nyss investerat i en "kattlåda" med jord i från Entreq som konstigt nog väl motsvarade kostnaden sett till prestandaökningen! Quote
Rydberg Posted February 1, 2015 Posted February 1, 2015 (edited) Fast om man nu läser den länkade tråden så var det precis det som inte var fallet, kabel fungerade inte tillfredställande, den fungerade i själva verket så dåligt att killen trodde att en lödning hade släppt därför öppnaden han den. Till resten: Kommentar överflödig Edited February 1, 2015 by Rydberg Quote
bigblue Posted February 1, 2015 Posted February 1, 2015 Har inte orkat igenom hela den danska tråden, men frågan som man ställer sig är Varför inte skicka tillbaka den om man inte är nöjd. Som köpare har man ju 6 veckor på sig.... Quote
Bebop Posted February 1, 2015 Posted February 1, 2015 Har inte orkat igenom hela den danska tråden, men frågan som man ställer sig är Varför inte skicka tillbaka den om man inte är nöjd. Som köpare har man ju 6 veckor på sig.... Det ger nog inte så stor tröst när man efter den tiden upptäcker att det är en förtäckt std-kabel i en vackrare kostym. Samtidigt är det ett exempel på hur förväntningar kan påverkar vår upplevelse av vad vi hör. När väl täckelsen faller så känner man sig lite lurad. Till Entreqs försvar får väl anföras att deras stora grej är deras speciella sammanlänkning av jord vilket inte std-kabeln har i grundutförandet. Jag är ganska övertygad om att det bland kabeltillverkarna finns många som använder sig av std-material och overiferade och hemgjorda stories om deras verkan. Hur många kabeltillverkare tvinnar t ex sina egna kablar? Det finns naturligtvis seriösa tillverkare också men det är ju inte så lätt för en lekman att avgöra. Lyssning är ett trubbigt instrument i sammanhanget eftersom vi påverkas av så många andra saker när det gäller t ex kablar. Om man har sysslat med marknadskommunikation är det rätt så tydligt vilja tangenter man spelar på. Quote
calle_jr Posted February 2, 2015 Posted February 2, 2015 När jag läser länken tycker jag att kennethjensen överreagerar. Jag har inte satt mig in i marknadsföringen för denna usb-kabel. Om det är fel på den eller om den inte uppfyller de prestanda som utlovas så ska man förstås reklamera den. Men att man använder delkomponenter från industrin är ju knappast ovanligt. Egentligen är det ju bara bra, och man är närmast korkad om man själv ger sig på egentillverkning av delkomponenter som redan finns. Såvida man inte är övertygad att man gör dem bättre själv. Jag kan tycka att väsentliga delkomponenter ska framgå av innehållsförteckningen, men det gör ju fan ingen i hifi-branschen. Det är nog vanligare att delkomponenterna beställs omärkta, så att inte det som kennethjensen upptäckte hade synts. Quote
pärr Posted February 2, 2015 Posted February 2, 2015 (edited) Läste länken och flera kommentarer här. Personligen blir jag extremt besviken. Killen säger att han köpt en Challenger men bilden visar förvisso en billigare Discover. Han kanske blivit blåst 2 ggr. Entreq uttrycker följande på sin hemsida gällande deras 'design'..: ****************** Unique cable design Our unique cables are the result of several years’ hard work with development. We have investigated and penetrated the operation and meaning of every square millimetre of a cable. Through this we have acquired knowledge that few, if any other manufacturer, have regarding signal transference. Several revelations have resulted in us having to come up with our own solutions since we haven’t been able to find any product that could live up to our expectations. For us, this has resulted in a number of patents and that today we can offer cables that can be compared only with the best cables from the best manufacturers in the world. For you this means that you can experience real happiness of music at an acceptable price through high ******************* Att paketera en 39:- kronors kabel med vit bomullsstrumpa och påstå ovanstående är ju inget annat än att lura köparen. Killen har gjort ett godtrosförvärv som bygger på något annat. Läser man texten så gör ju inte Entreq förvisso något fel men man balanserar på ytterligheten till att vara ärlig. Till skillnad från andra här så förstår jag att han är irriterad. Varje seriös tillverkare kan både presentera filosofi, sprängskisser, materialval vad gäller, ledare, skärm, dialektrik etc etc.. Jag förutsätter att Entreq förklarar detta publikt eftersom Per Erik dels känner till avslöjandet och dels att nyheten har lagts ut i flera länder... Det är skillnad att höra det man tror än att tro det man hör /Pärr Edit: Stavfel Edited February 2, 2015 by pärr Quote
Adagio Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 Det är väl ganska få företag som har egna maskiner för att tillverka Wire och kablar. De flesta låter andra "göra jobbet" i olika hög utsträckning. Vissa företag får sina kablar levererade helt klara på rulle, bara kapa o löda sas. Det är bra mycket billigare om det nu råkar finnas en kabel i produktion som motsvarar de specar man är ute efter. Det har jag redan i början erfarit då jag ville prova olika dimensioner och olika dielektrikum mm. Då var jag i kontakt med bla jenving och franska axon. Nu slog jag turligt nog in på en annan väg. Att få sin egen kabel,Wire med sin egen logga tryckt på, tillverkad är inga problem. Bara ganska dyrt, minimum ligger runt ca 5km och då +ca500-1000m skräpkabel innan maskinen är intrimmad. Det får man betala för. Enkel Wire kostar ca 3-10kr m sen blir det dyrare ju mer avancerad kabelns geometri och material är. Har man egen maskin så är det bara att köra, som tex nordost, jenving, Axon mfl. Dessa maskiner är grymt dyra och ska ju betalas på något sätt. Inte konstigt att så mycket kabel kommer från en några få tillverkningsplatser med olika namn tryckta på manteln. Egentligen inget att förfasas över mer än att biltillverkare bygger olika märken i samma fabriker på samma chassie, från samma lina. Ibland med endast märket som skiljer bilarna åt, ibland är det tex bara samma drivlina. Finns det några tillverkare som gör allt själva... nej tror inte det. Det finns alltid underleverantörer av olika komponenter. Frågan är bara i hur stor utsträckning man kan låta andra göra jobbet. Det finns det inget riktigt svar på. Alla tillverkare gör väl något de kan stå för och ibland bära hundhuvudet för. Quote
sprudel Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 Hur mycket mer kostar den med den vackra strumpan? Quote
calle_jr Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 Här är svar från Entreq (som inte är medlem ännu): Vi har aldrig stuckit under stol med att för det mesta använder vi oss av kablar som redan är i produktion, men de är nästan alltid tillverkade för ett helt annat ändamål än ljudåtergivning. Det finns ju en oändlig massa olika kablar och vet man vad man söker kan man nästan alltid hitta den typ av kabel man är ute efter att börja jobba med. Sen förbättrar (eller kanske ska säga förändrar) vi deras prestanda med att plocka bort/lägga till ledare, ändra på dielektrikum, lägga till vår “jordning eller drainwire” anpassa kontaktdon så att de matchar kabeln osv.osv. Varför vi gör så? Jo då kan vi köpa 20-30 m och börja testa. Funkar det inte som vi förväntat har vi inte förlorat så mycket, utan kan testa vidare tills vi har fått ihop det som vi vill. Sedan vet vi att vi alltid kan få tag i just den sortens kabel igen och behöver inte köpa in mer än 250-500 m åt gången. Hade vi däremot beställt kabel enligt spec, är nästan alltid mini kvant 5000 m och kostnaden minst 150:- metern. Och då står man lätt där med något som inte låter som man förväntat sig. Det har hänt mig mer än en gång när jag började med kablar, att jag köpt kontakter för en jäkla massa pengar, som har låtit så dåligt att det bara inte gick att använda dem. Men på detta sättet kan vi testa oss fram tills vi har en kabel som låter som jag vill och som jag kan stå för. Och i och med att det redan är kablar som är i produktion är många gånger pris/prestandan bättre på materialet än om man lagt en spec order. Vi gör även kablar helt från scratch, men det är oftast när det är rena silverkablar, för där är utbudet på kablar väldigt litet. Det är inget snack. Kabeln vi använder i Discover USB är en standardkabel från början även om det absolut inte är det billigaste skitet som det vill påstås. Sedan har vi ändrat på jordning och lite andra detaljer. Resultatet är en kabel som har blivit omtyckt och som de flesta tyckt varit ett lyft ljudmässigt. (Kabeln på bilden är runt 4-5 år ) Det är alltid tråkigt när grejerna inte fungerar som de ska, men killen har köpt den i andra hand och vad som hänt med den under årens lopp är inte lätt att veta. Quote
Adagio Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 25kr/m. Men betänk att tex en kabel med liknande uppbyggnad som tex Red dawn kostar ca 4kr/m om Axon skulle göra den till dig eller mig. Axon är ledande teflonkabelexperten i Europa, de levererar massor av specialkabel till ESA och div försvar/flyg/rymd industri. Så har du bara en ide och pengar är det inga problem. Är det då du som tillverkar eller är det Axon? Om de skulle ha en färdig produkt "på hyllan" så inga nya verktyg skulle behövas blir det ju ännu billigare. Är det OK? Det hade dock varit bättre för entreqs anseende om de beställt sin kabel och fått sitt namn tryckt på den. Men hade det varit en bättre prodult? Hade det varit deras mer eller mindre? Antar att det är deras egna kontakter och att de letat bland befintliga kablar länge och väl innan de gjort sitt val. Jag läste ett svar från entreq att de tidigare beställt kabel eller wire som sedan inte alls motsvarat deras intentioner och förväntad ljudkvalitet. Kabel som visat sig vara oduglig i deras syfte. Dyr felinvestering mao. Ja jag vet inte. Vad ska man säga? Inget är ju lika viktigt som förtroende, det är ju kunderna som dömmer. Quote
Adagio Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 (edited) En så avancerad maskin som den Nordost har är det få tillverkare i världen som har. Det lär finnas en kines som har en och gör kopior av såväl Odin som valhalla. Om de metallurgiskt håller samma nivå låter jag vara osagt. Kallextruderad teflon är kallextruderad teflon, det är dupont som tillverkar teflonet. Teflon är relativt dyrt och klarar högre värme samt syror mm än tex polyoefin, men de har väldigt lika dielektriska värden mm. Även om polyoefin är mjukare smidigare och segare är teflon som är hårdare och på ett sätt sprödare. Visst kan man göra en väldigt kostsam kabel med väldigt exklusiva material. Men det är bara en sida av myntet. Det är fler saker som har betydelse för det ljudmässiga resultatet. Jag vet inte varför jag ger mig in i dessa kabelfrågor som Iofs någon annan borde svara för, känner det lite som att det finns folk som vill måla fan på väggen när så många andra inte är ett dugg bättre. Minns en transparent audio-slakt för några år sedan. Kul för de som ville prova att göra en DIY -transparent men det var ändå inte en äkta. Entreq har sina egna idéer om jordning mm. Vem som sedan tillverkar wire åt dom är väl deras ensak? Edited February 3, 2015 by Adagio Quote
Adagio Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 Att sätta labeln made in Sweden eller handcrafted in Sweden eller dyl borde dock finnas någon gräns för vad som är handcrafted och made in. Jag hörde om ett mycket erkänt märke som numera tillverkade allt i Kina men att kablarna internt till nätbrunnen inte var anslutna. Något en inhemsk tekniker satt och ägnade sig åt hela dagarna. Sedan sattes stämpeln "made in (ett västeuropeiskt land) stolt dit, eller det kanske var gjort redan i Kina. Likaså finns det gott om högtalartillverkare som gör likadant fast de ansluter polskruvar. Drivers är ju en annan typisk sak där tillverkare anlitar underleverantörer. Till att börja med, finns ett färdigt element så finns ingen ekonomisk vinst med att uppfinna hjulet på nytt. Ibland har jag sett standard element med fadtklistrad extra magnet på drivern, som då lanserats som tillverkat enl högtalartillverkarens spec eller specialtillverkat. Hur många högtalartillverkare tycker det är ekonomiskt att ha egen kabinettverkstad? Var går gränserna? Quote
Rydberg Posted February 3, 2015 Posted February 3, 2015 Jag fick idag en leverans av 10 meter koaxial teflonkabel av MIL-stanard nivå för ca 500 kr, real stuf inte någon ompaketerad USB-kabel från klas i sjön Quote
pärr Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 (edited) @ Sprudel Nu kan jag tyvärr bara USA priser. En Entreq Discover USB kostar ca 240 USD, dvs med vit strumpa som i det aktuella fallet. En Challenger USB (svart strumpa) ca 800 USD + om jag ej missminner mig. @ Adagio Som den kabeltillverkare du själv är kan jag inte undgå att se att frågan berör dig VÄLDIGT mycket. Anledningen till det vill jag ej spekulera i. Vet ej om du försvarar eller ser en konkurrensfördel. Vad jag i tidigare inlägg vände mig emot är Entreqs beskrivning av sin kabelfilosofi, och när man i detta fall tvärtom har använt en befintligt KOMPLETT kabel med färdigterminerade kontakter och satt en vit bomullsstrumpa på den + krympslang, och därefter adderat ett snyggt inbränt läderemblem med texten "Made in Sweden". Möjligen hade "Modified in Sweden" varit mera korrekt men ändå inte helt sant det heller då Entreq inte har påverkat grundsignalen ett skvatt, vilket ju bör vara kabelns främsta uppgift. En usb har ju dessutom i uppgift att även transportera en liten spänning på några volt men det görs ej via den "beryktade" Entreq-jorden (reservation för att inte ha studerat marknadens samtliga USB kablar). Vi får se när USB för DSD 512 kommer, det blir kanske dubbel USB (?). Att du vidare i ett scenario beskriver och undrar om det vore mera ok (?) om Entreq istället hade skrapat bort befintliga kännetecken (!!) och tryckt dit Entreq loggan istället gör att jag hoppas att du som kabeltillverkare skojar. Givetvis är det inte ok, det är kriminellt. Vilseledande eller otillbörlig marknadsföring faller under Marknadsföringslagen i Sverige och ger dryga böter eller viten, och så vitt jag vet är Entreq ett Svenskt bolag. Detta förutsatt att någon anmäler. Att Entreq må göra andra kablar med delkomponenter från flera olika leverantörer runt om i världen, för att därefter sätta sin egen "Label" på dem är ju en annan sak, men att använda en komplett produkt från annan tillverkare, som i Discover fallet (sannolikt från Kina i detta fall) gör att man sätter sig rejält i skiten.. (ursäkta ordval) PS: Jag har absolut inget emot eller otalt med Entreq, men i Discoverfallet är det inte tal om något annat än en "Scam" Punkt!! Som musik och HiFi entusiast kan jag inte bli annat än besviken, vilket jag redan har skrivit i tidigare inlägg.. /Pärr Edited February 4, 2015 by pärr Quote
mangew Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Varför är folk upprörda över denna kabel? Det är väl fullständigt självklart att det inte finns någon kabel från dedikerad Hifikabel producent som råvaran motiverar priset till kund. Jag inbillar mig inte i den vildaste fantasi att en kabel för 10kkr eller 100kkr till kund ens ligger i närheten av det i materialkostnad. Snarare ligger förmodligen råvarans pris på några % av slutpriset, resten betalar vi till löner, marknadsföring, vinster och kanske en del "utveckling". Sedan ligger såklart inte råvarupriset på en kabel för 5000:- och 100 000:- så långt ifrån varandra, där betalar man också för helt andra värden. Vill man försöka sno åt sig en del av kakan så är det fritt för var och en att försöka, finns ju bra exempel på sådana som lyckats. Ingen som begår brott här. Jag har DIY:at en hel del kabel i mina år. Men ska faktiskt betala en del pengar för en köpeskabel för att det känns motiverat just nu... Quote
Adagio Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 (edited) Jag pratade verkligen inte om att skrapa bort något! Jag menade att man faktiskt själv får bestämma vad som ska tryckas på en kabel när den beställs på rulle enl egna eller färdiga spec. Anledningen till att jag engagerade mig i denna fråga vara att jag i en tråd på faktiskt stått up för entreq under den nedsabling av entreq som gjordes där. Då dök denna "artikel" upp även där så jag hade ångan uppe sas. Om jag talar i egen sak? Både ja och nej. Jag har inte nämnt något om min tillverkning eller mitt trademark, men konstaterar att det faktiskt är väldigt få som verkligen tillverkar kablar. Och andra produkter fullt ut. Rydberg> säker på att det är en jättefin kabel men att det har fina specar och material säger inget om hur den låter i en ljudanläggning. Du betalar 50kr/m jag är säker på att om du skulle gilla den och söka dig till tillverkaren och beställa en rulle dvs 5000m med RYDBERGS OMAGISKA SUPERKABEL tryckt på manteln skulle den kosta ca 4-6kr/m. Jag tänker nog inte skriva mer i frågan, men det är inte precis någon sensation. I rest my case! Edited February 4, 2015 by Adagio Quote
calm Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Att marginalerna är höga i kabelsammanhang har nog de flesta förstått när producenter låter många recencenter behålla testexemplar utan att kräva tillbaka dessa. Gäller dock inte alla. Att en kabelkonstruktör låter ett annat företag tillverka kabel enligt specifikation är nog snarast legio om man inte äger den dyra produktionsutrustning som många gånger krävs. Men därifrån förklä en standardkabel med ny kostym hoppas jag är undantag. Är det som beskrivs så är det ren humbug. När jag själv testade en RJ45-kabel till min MSB-rigg var det inte självklart att den dyraste kabeln var bättre än den billigast möjliga standardkabeln från vanliga dataleverantörer. Verkar ändå som att datakablar har mindre ljudmässig påverkan än motsvarande analoga. Calm Quote
Rydberg Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Rydberg> säker på att det är en jättefin kabel men att det har fina specar och material säger inget om hur den låter i en ljudanläggning. Du betalar 50kr/m jag är säker på att om du skulle gilla den och söka dig till tillverkaren och beställa en rulle dvs 5000m med RYDBERGS OMAGISKA SUPERKABEL tryckt på manteln skulle den kosta ca 4-6kr/m. Jag tänker nog inte skriva mer i frågan, men det är inte precis någon sensation. I rest my case! Jag ver faktiskt inte om den skulle vara så billig, mil-specade kablar kan vara rätt dyra. For the record så vet jag att du har ärligt uppsåt med dina kablar. Jag får återkomma med intryck av mina kablar när de är byggda Quote
Adagio Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Jag vet Rydberg. Jag ska inte utrycka mig så kategoriskt de kanske kostar något mer. Jag tror de kommer bli bra! Det är ingen jätteskillnad på koaxialer om de mäter lika. Bättre material ger ofta bättre förutsättningar såklart. Har mittenledaren teflonisolering? Är det sedan för material kring kärnan? Quote
Bebop Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 //... när man i detta fall tvärtom har använt en befintligt KOMPLETT kabel med färdigterminerade kontakter och satt en vit bomullsstrumpa på den + krympslang, och därefter adderat ett snyggt inbränt läderemblem med texten "Made in Sweden". Möjligen hade "Modified in Sweden" varit mera korrekt men ändå inte helt sant det heller då Entreq inte har påverkat grundsignalen ett skvatt, vilket ju bör vara kabelns främsta uppgift. Nu får vi vara lite försiktiga med att blanda privata rättsuppfattningar och den rätt som faktiskt finns samt tolkningar av dessa. Just begreppet ”Made in…” är ett begrepp som fått en annan innebörd idag mot förr på grund av ökad internationell handel. Importberoendet av insatsvaror till produkter tillverkade i Sverige skiljer sig stort från bransch till bransch. Kommerskollegium säger följande: Det är stor skillnad mellan olika branschers importberoende, från 8 procent inom finans-branschen till 90 procent inom petroleumbranschen. Till detta skall sedan läggas det importberoende som dessa underleverantörer har från i sin tur andra länder. Jag arbetar själv inom en bransch med stort importberoende. Ek från t ex Kroatien, lim från Norge, lack från Sverige – men sammansatt i Sverige, alltså Made in Sweden. I Entreqs fall använder han t ex kabelstrumpa, egenproducerade träkontakter, jordkabel med kontakter som han sätter samman till en enhet. Att utifrån detta utmåla Entreq (och andra) som mer eller mindre tvivelaktiga figurer och t o m antyda bedrägligt beteende är inte rätt och Euphonia vill inte vara en anslagstavla för den typ av beskyllningar som sedan används och kopieras på andra forum. Entreq har nu svarat på hur han ser på saken, vilket hedrar honom. Om nu någon anser att företag som köper in halvfabrikat och sätter samman dessa i Sverige beter sig bedrägligt genom att ange ”Made in Sweden”, så får den eller de driva detta mot rättsliga instanser. Jag kan dock meddela att en sådan process är utsiktslös och har inte stöd i lagstiftning i Sverige, EU – vare sig i lagstiftning eller praxis. Jag har träffat Entreq ett antal gånger och för mig framstår han som både uppriktig och genuint intresserad, övertygad och passionerad med det han håller på med. Om han sedan lyckas är ju upp till var och en när vi gör våra val och när vi bedömmer vad som är prisvärt och inte. Tvivelaktig kommunikation med överord och tvivelaktiga löften som inte behöver bevisas är ett allmänt problem inom hifi-branschen. Just nu tycks den florera mest för DAC'ar där "alla" är inne och försöker ta sin del av denna relativt nya marknad. Den problematiken delar de med i stort sett samtliga branscher utom några undantag typ läkemedelsindustrin som måste leda sina resultat till bevis. Quote
Mikke Posted February 4, 2015 Author Posted February 4, 2015 (edited) De eneste grunde til at acceptere eller anerkende en fremgangsmåde som Entreq her har haft kan da kun være: 1) Enten har man selv gang i noget lignende - dvs. man snyder selv andre godtroende mennesker eller 2) Man har måske selv dummet sig ved at købe et kabel fra en kabelsvindler og vil gerne holde fast i at man ikke er blevet snydt. Ærlig talt: At proppe et banalt standard-kabel i en strikket kabelstrømpe og hæve prisen fra 30 SEK til SEK 2000 eller mere kan da kun karakteriseres som svindel. Jordledning og læderlap med smukt logo eller ej. Føj hvor vi kunder bliver snydt! Det kan da ikke undskyldes. Edited February 4, 2015 by Mikke Quote
Suomela Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 En så avancerad maskin som den Nordost har är det få tillverkare i världen som har. Det lär finnas en kines som har en och gör kopior av såväl Odin som valhalla. Jag tror att Nordost, som de flesta andra aktörer i denna del av hifi-branschen, inte själva tillverkar råmaterialet till de kabelprodukter de marknadsför. Mycket talar istället för att Nordosts 'premium-kablar' tillverkas av företaget Temp-Flex Cable Inc (a Molex company) vars fabrik ("a fully equipped on-site manufacturing facility") ligger en dryg halvtimmes bilfärd från Nordosts huvudkontor i Holliston, MA 01746, USA. Mer om Temp-Flex här. /Suomela Quote
pärr Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Nu får vi vara lite försiktiga med att blanda privata rättsuppfattningar och den rätt som faktiskt finns samt tolkningar av dessa. Just begreppet ”Made in…” är ett begrepp som fått en annan innebörd idag mot förr på grund av ökad internationell handel. Importberoendet av insatsvaror till produkter tillverkade i Sverige skiljer sig stort från bransch till bransch. Kommerskollegium säger följande: Det är stor skillnad mellan olika branschers importberoende, från 8 procent inom finans-branschen till 90 procent inom petroleumbranschen. Till detta skall sedan läggas det importberoende som dessa underleverantörer har från i sin tur andra länder. Jag arbetar själv inom en bransch med stort importberoende. Ek från t ex Kroatien, lim från Norge, lack från Sverige – men sammansatt i Sverige, alltså Made in Sweden. I Entreqs fall använder han t ex kabelstrumpa, egenproducerade träkontakter, jordkabel med kontakter som han sätter samman till en enhet. Att utifrån detta utmåla Entreq (och andra) som mer eller mindre tvivelaktiga figurer och t o m antyda bedrägligt beteende är inte rätt och Euphonia vill inte vara en anslagstavla för den typ av beskyllningar som sedan används och kopieras på andra forum. Entreq har nu svarat på hur han ser på saken, vilket hedrar honom. Om nu någon anser att företag som köper in halvfabrikat och sätter samman dessa i Sverige beter sig bedrägligt genom att ange ”Made in Sweden”, så får den eller de driva detta mot rättsliga instanser. Jag kan dock meddela att en sådan process är utsiktslös och har inte stöd i lagstiftning i Sverige, EU – vare sig i lagstiftning eller praxis. Jag har träffat Entreq ett antal gånger och för mig framstår han som både uppriktig och genuint intresserad, övertygad och passionerad med det han håller på med. Om han sedan lyckas är ju upp till var och en när vi gör våra val och när vi bedömmer vad som är prisvärt och inte. Tvivelaktig kommunikation med överord och tvivelaktiga löften som inte behöver bevisas är ett allmänt problem inom hifi-branschen. Just nu tycks den florera mest för DAC'ar där "alla" är inne och försöker ta sin del av denna relativt nya marknad. Den problematiken delar de med i stort sett samtliga branscher utom några undantag typ läkemedelsindustrin som måste leda sina resultat till bevis. Hej Bebop, Jag uttrycker inte någon "privat rättsuppfattning". Men eftersom du blandar in Kommerskollegium, och om vi då enbart fokuserar på just "Made in Sweden", så kan jag väl säga att den s.k Huvudregeln säger att en varas s,k ursprungsland anses vara det land där varan görs funktionell. Detta stämmer ju mycket bra i ditt exempel på Tarkett där era produkter tillverkas och görs funktionella utifrån olika delkomponenter som ni importerar och som du beskrev. = Made in Sweden i slutändan. Jag kan hålla med om att det är tvetydigt då det gäller just kablar men man får nog anse att det exporterande landet av USB kabeln där den tillverkades får anses vara ursprungsland i detta fall. Dvs kabeln var ju redan funktionell från början. Den behöver per definition ingen "jord" eller kabelstrumpa för att fylla sitt syfte. Den fungerar ändå. = Mycket tveksamt med "Made in Sweden" mao, eftersom även USB-kontakterna var original från tillverkaren. Så jag är inte lika tvärsäker som du att en sådan process är "utsiktslös". Nu pratade du förvisso om att köpa in "delkomponenter" och där håller jag med dig. Men i detta fall handlar det om en färdig kabel och inga "delkomponenter". Nåväl vi ska inte grotta juridik på detta fora, det kan man göra på annat håll. Jag påminner vidare om att jag inte avsåg svartmåla Entreq som företag på något sätt utan uttalade mig ENBART om just Discoverkabeln och förhållandena kring den. Därför var jag särskilt noga att skriva det. Challenger kabeln kan däremot vara sammansatt i Sverige utifrån flera olika delkomponenter för att bli just funktionell i slutändan och då är det en annan sak. Vidare har jag absolut inga planer på att anmäla Entreq om du nu trodde det, utan jag uttryckte bara en besvikelse. Den var högst personlig. Av andras inlägg förstod jag däremot att det finns de som möjligen tycker detta är delvis ok. Jag tillhör inte den skaran och jag hade uttryckt exakt samma sak även om annan kabeltillverkare hade avslöjats på liknande sätt. Avslutningsvis håller jag helt med dig om att "marknadsföringsargumenten" från många av dagens dac tillverkare helt har gått över styr. Där kan man om något tala om att bryta mot marknadsföringslagen eftersom det i vissa delar verkar svårt att bevisa sina påståenden, vilket är nödvändigt. Därmed har jag sagt och förtydligat vad jag tyckte om just Discoverkabeln och har ingen mer att anföra i frågan /Pärr Quote
bigblue Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 De eneste grunde til at acceptere eller anerkende en fremgangsmåde som Entreq her har haft kan da kun være: 1) Enten har man selv gang i noget lignende - dvs. man snyder selv andre godtroende mennesker eller 2) Man har måske selv dummet sig ved at købe et kabel fra en kabelsvindler og vil gerne holde fast i at man ikke er blevet snydt. Ærlig talt: At proppe et banalt standard-kabel i en strikket kabelstrømpe og hæve prisen fra 30 SEK til SEK 2000 eller mere kan da kun karakteriseres som svindel. Jordledning og læderlap med smukt logo eller ej. Føj hvor vi kunder bliver snydt! Det kan da ikke undskyldes. Det är naturligtvis oerhört tråkigt att köpa en sak bara för att därefter känna sig lurad. Det kan alla skriva under på. Självklart ska man som köpare bli informerad av vad det är man förväntas lägga sina pengar på. Men att bara dra på en bomullsstrumpa och sedan sälja den för ett högre pris kan kanske ses som oetiskt - men knappast olagligt. Eller? Lika lite som att bomullen i ett par Armani kalsonger kommer från samma fabrik som Dressmanns. Men det skiljer kanske 2-300 kronor i pris. Innebär det att man är dum i huvudet om man köper det fina märket? Är man lurad? Nje. En hifi-test hemma i lugn och ro med andra kablar borde gallra ut en sådan produkt. Man har ju trots allt 6 veckor på sig. Jag har själv skickat tillbaka "dyrt" och behållt "billigt" och ser ingen prestigeförlust i det. Antingen kunde jag inte uppfatta någon skillnad (pga öron eller anläggning). Eller så fanns det ingen skillnad. Bortsett från detta specifika fall tycker jag frågan är intressant då de flesta måste inse att pris inte står i paritet till materialkostnaden i hifivärlden. Om det sedan upplevs av den tänkta köparen som prisvärt för det den levererar är ju upp till var och en. Quote
calm Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Jag tycker inte frågan om Made in Sweden eller inte är intressant. Legotillverkning och branding förekommer i stor utsträckning idag och man kan ifrågasätta ursprungsmärkning. En konstruktör av en kabel kan faktiskt låta någon annan tillverka en produkt och ändå kalla den sin egen. Det viktiga är om den som säger sig konstruerat produkten i fråga har tillfört någon egenskap som inte funnits tidigare och gör att produkten inte är identisk med orginalet. Om jordning i detta fall är en tillförd funktion så är faktiskt produkten inte identisk. Men är det bara en ny strumpa så lär den knappast ha sådana egenskaper att den tillför något nytt än mer en makeover. Jag har aldrig testat Entreq:s produkter i mitt system och kan därför inte uttala mig annat än att jag hört dem på mässor och jag förstår att deras jordningsprodukter slagit väl ut att döma av uttalande här och annorledes. Så egentligen skulle man behöva jämföra "orginalet" med Entreqs för att kunna uttala sig. Om man nu kan urskilja någon skillnad. Calm Quote
pärr Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 En konstruktör av en kabel kan faktiskt låta någon annan tillverka en produkt och ändå kalla den sin egen. Calm Calm Du börjar närma dig sanningen för vad vi försöker säga. Att konstruera en produkt enligt en filosofi och teknologisk övertygelse man tror på är givetvis ok. Då är det såklart lika ok att lägga ut den i andra länder för serietillverkning. Sannolikt av kostnadsskäl. På uppfinnarens instruktioner. Den gjordes funktionell av uppfinnaren i Sverige. Men och återigen men, vilket inte verkar accepteras här, så är denna produkt redan tillverkad av någon annan, utan särskilda specifikationer från någon internationell tillverkare /köpare. Jag har själv Hong Kong katalogen på 756 sidor och det går utmärkt att beställa en mängd USB kablar därifrån.. Jag når uppenbarligen inte fram här.. Trevlig kväll.. /Pärr Quote
calm Posted February 4, 2015 Posted February 4, 2015 Calm Du börjar närma dig sanningen för vad vi försöker säga. Att konstruera en produkt enligt en filosofi och teknologisk övertygelse man tror på är givetvis ok. Då är det såklart lika ok att lägga ut den i andra länder för serietillverkning. Sannolikt av kostnadsskäl. På uppfinnarens instruktioner. Den gjordes funktionell av uppfinnaren i Sverige. Men och återigen men, vilket inte verkar accepteras här, så är denna produkt redan tillverkad av någon annan, utan särskilda specifikationer från någon internationell tillverkare /köpare. Jag har själv Hong Kong katalogen på 756 sidor och det går utmärkt att beställa en mängd USB kablar därifrån.. Jag når uppenbarligen inte fram här.. Trevlig kväll.. /Pärr Jo det köper jag visst, men vad jag menar är om man modifierar en produkt, vilket jag inte kan avgöra i detta specifika fall, så är den inte identisk med ursprungsprodukten. En modifiering med ny strumpa är givetvis ingen modifiering som ger den nya produkten "verkshöjd" som är t.ex. förutsättningen för nytt patent. Men det framgår inte om ursprungsprodukten tillförts en ny jordning och då är den inte identisk med ursprunget. Det är givetvis inte heller då något revolutionerande, men kanske kan motivera en prisskillnad. Ljudmässigt skulle det säkert inte vara någon större skillnad, men rent produktmässigt en modifiering. Men ingen på detta forum eller annorstädes har gjort en direkt jämförelse. Inte heller mätmässigt. Så ingen kan uttala sig med säkerhet. Det finns otal exempel på i princip identiska produkter som modifierats och snäppts upp. ISOTEC hade en strömdistributör som försågs med nytt internkablage från Nordost och blev deras Thor och fick en helt annan ljudbild än originalet. Inget konstigt eftersom det skedde med ISOTECS goda minne. Jag har testat båda i mitt system och skillnaden i dynamik var påtaglig. Men vi kan nog lägga denna diskussion åt sidan eftersom ingen kan anses besitta sanningen i just detta fall. Calm Quote
Recommended Posts