Apexorca Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 Efter att kört ett stenkast från Volvo PV's stora anläggning i Torslanda, Göteborg, piper GPS'n och en målgångsflagga visas på skärmen. Jorma Koski har jag träffat några gånger. Alltid positiv, social och glad. Men vad lyssnar han på. Jag vet att han efter "moget övervägande" valt sina egna kablar som han tycker låter bäst, men vad mer? Det skal bli spännande att se vad ett proffs väljer för utrustning. Om man nu fått komma hem till denna eminenta kabelutvecklare med stora meriter och utan tvekan en av världens mest respekterade i detta gebit, så kan man ju inte nöja sig med att lyssna på det privata HiFi systemet. Man måste få se verkstaden! Först ett välkomnande handslag och sedan raskt ut i verkstaden. Ingen tid att förlora. Det har inte alltid varit en egen dedikerad verkstad. Eftersom Jorma började bygga kablar för skoj skull i ett litet rum i huset någon gång runt 2004 med sådant gott resultat att hela huset blev fullt med kablar och dess redskap, fick det allt lov att bli ett eget hus för denna verksamhet. Jorma Design har ett helt eget hus med rigorösa säkerhetssystem. Det är ju inte branschens billigaste kablar som tillverkas här. Väl inne berättar Jorma om hans idéer kring hur man skall bygga kablar. Om hur kopparn utan oxid bör vara gjord, om att isoleringen runt den ihåliga ledaren bör vara gjord utan färg som innehåller järnoxid osv. Att det är genomtänkta konstruktioner utan kompromisser av Jormas idéer blir fort tydligt. Här är det väljud som står i centrum och vägen dit får inte kompromissas med. Öronen fäller det absoluta avgörandet om konstruktionens förträfflighet. På frågan om hur Jorma ställer sig till mätresultat svarar han lite som jag ser på sådant själv. Det finns så många faktorer i en kabel vi inte kan mäta eller förstå i kombination med hur vi upplever ljud, att vi inte fullt ut kan förutse resultatet. Därför är öronen det avgörande för bedömning av hur bra de är. Gott om kablagets alla ingredienser var prydligt uppställda. Hela verkstaden visade på ordningssinne och organisation. Rastaflätor? Quote
Terminator Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Spännande, jag ser framemot fortsättningen. Jag kommer ihåg när jag under studietiden fick en JPC-nätkabel i födelsedagspresent av min dåvarande sambo, det måste varit före 2004 då relationen tog slut 2002. /Hans Quote
Apexorca Posted January 30, 2015 Author Posted January 30, 2015 Spännande, jag ser framemot fortsättningen. Jag kommer ihåg när jag under studietiden fick en JPC-nätkabel i födelsedagspresent av min dåvarande sambo, det måste varit före 2004 då relationen tog slut 2002. /Hans Jorma hade säkert lite verksamhet på hobbynivå innan det blev firma. Quote
Jorma Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 (edited) Jag startade firman i början på 2002 men sålde lite nätkablar redan hösten 2001. Det var vid sidan av min anställning, men sedan sommaren 2005 har det varit enbart kablar. Från starten hade jag inte tänkt eller trott på att det skulle gå att leva på detta, men Japanerna som kom in 2005 gjorde att jag blev tvungen att tänka om. Edited January 30, 2015 by Jorma Quote
Apexorca Posted January 30, 2015 Author Posted January 30, 2015 Vi fick också en liten lektion i hur man skalar och terminerar kablar. "Skalmaskinen" gick inte av för hackor. Verkade krävas minst 40 högskolepoäng för att kunna hantera. Stadig hand och en bra Optiker krävdes för nästa steg. Lite lödtenn användes, men det hör inte till vanligheterna vad jag förstod. Att Jorma tycker det är roligt att göra kabla syns här. Quote
Apexorca Posted January 30, 2015 Author Posted January 30, 2015 (edited) Men vad nu? Nordost Vidar hos Jorma. Hembrända kablar blir det här. De enklare signalkablarna bränns in 3 dagar och de bättre 1v. Klart Jorma använder Vidar. Det är jättestor skillnad när de är inbrända mot om de inte är det. Således värt besväret. Jorma Statement var detta. Mylar är en typ av mycket tunn och stryktålig polyesterfilm som han har utanpå skärmen som del av kabelstrumpan. Den har visst ingen påverkan alls på kabeln förutom som mekaniskt skydd. WBT kontakter av yppersta klass. Spadar med fyra speciella punkter som minskar anläggningsytan, men får samtidigt en mycket hård anläggning på dessa punkter. Andra sidan spaden är ej ledande. Jorma tänker lite som Entreq, att kontakterna i sig inte skall agera antenner. Materialval med detta i åtanke blir det då. Edited January 30, 2015 by Apexorca Quote
Apexorca Posted January 30, 2015 Author Posted January 30, 2015 (edited) Jorma håller precis på med att optimera akustiken i sitt lyssningsrum. Basfällor finns redan, men han vill diffusera mera. Detta är på gång. Dock funkar akustiken riktigt bra redan som det är nu. Edited January 31, 2015 by Apexorca Quote
Apexorca Posted January 31, 2015 Author Posted January 31, 2015 (edited) Kablarna är så klart Jorma Statement som fått en vansinnig överdos av Nordost Vidar. Strömmen kommer till varje enhet direkt från proppskåpet utan grendosor mm. Dock får inte nätkablarna träffa Vidar. Ingen ide. De bränns in lika fort när de används. Jorma säger att nätkablar behöver spela ca 500 timmar för att bli klara. Puh! En härlig sak med Jorma är att han inte är kategorisk på det vis jag hört flera andra tillverkare vara. Han lämnar utrymme för tycke och smak i upplevelsen om prestanda hos sina kablar. Självklart är det tydliga prestandamässiga skillnader mellan hans olika nivåer på kablar generellt, men här och var beskriver han hur en billigare kabel kan funka bättre få någon under vissa förutsättningar. Han visar också i mina ögon en stor portion ödmjukhet inför komplexiteten att reproducera ljud och musik. Han beskriver målande hur otroligt lite vi verkligen vet om vad som händer i signalkedjan. - Vi kan mäta och påverka en handfull egenskaper men det är minst "två hundra" vi inte kan gör det med. Resultatet och den musikaliska prestandan kan ju utvärderas, men inte säkert förutspås. Erfarenhet och test med öronen regerar. Min sluttas blir att vi inte kan, eller ens kommer att kunna, mäta eller räkna ut hela sanningen om välljud, bara en mycket liten del av den. Till viss del, eller stor del, är jag därför motståndare till att slå grafer och specar i huvudet på varandra i vår strävan att beskriva väljud. Men så klart skall vi använda det vi kan mäta, men utan att okritiskt använda det som välljudsargument. Jag vet tex att Nordost Valhalla ligger närmare ljusets hastighet än Odin i signalhastiget. Snabb signalhastighet borde väl vara bättre? Men Odin tycker nog de flest låter klart bättre. Så vad säger då denna faktor egentligen??? Viss påverkan, ja, kanske, ihop med andra faktorer, ibland, vem vet? Sååå mycket annat styr detta som vi inte vet så mycket om. Efter denna lilla personliga utstickare och analys, åter till bilderna... Jorma har nyligen kastat ut vinylspelaren eftersom han nu tycker CD sprungit förbi. Han spelar på MSB Select som han anser vara den bästa signalkällan för närvarande. Trots att han gillar kablar är an stor fan av iden att ha enhetern i dacen ihopbyggda nära varandra. För att balanser det lite, nämner han också andra signalkällor tex dCs Vivaldi som en signalkälla i samma klass. Han väntar på den nya MSB driven och kör tills vidare med UMT transporten. Men den nya driven skall visst vara klart bättre. Högtalarna har Jorma inte haft så länge och det har blivit Marten Tenor efter en rad andra Marten modeller han använt. Han tycker de gör hans kablar rättvisa och är en bra match. Under dac och tillhörande strömenhet finns något som ser ut som en Analog dac, men det var visst någon trådlös pryl för att från sin padda. Det provade vi inte En riktigt stort tungt Vitus SS-101 stod för musklerna med blyga 50watt i klass A. Det räcker gott och blir över i detta system. Jorma konstaterar att han och Vitus hållit på lika länge i branschen. Man kan inte annat bli än imponerad av deras resa. Jorma menade att den målade upp en större ljudbild än annat han testat nyligen. Vi spelade på tvären i rummet och det har jag goda erfarenheter av. Bakom sweet spot som var bred fanns ett burspråk som gjorde avståndet till bakväggen både oregelbundet och någon dryg meter. Som jag skrivit funkade rummet riktigt bra. Ljudet känner jag igen. Högtalarna har sin tydliga Marten karaktär med, som det verkar, obegränsad upplösning och kontur i hela registret. Naturligtvis går inte detta om signalen inte kommit ända till högtalarna i detta perfekta skick. Det börjar med nätsrömmen och via MSB stapeln. Ljudet är mjukt och luftigt, men ändå med alla detaljer i behåll. Verklighetstroget helt enkelt. Det är härligt när basen gräver djupt och samtidigt med tydlig karaktär i basinstrumenten. Här utmärker sig Tenor som mejslar ut basljudens karaktär på yppersta sätt. Klangfärgen känns helt riktig. Jag upplever ett start och stopp som kan vara det bästa som finns. Ljudbilden är knivskarp och man hör precis var allt finns och alt som händer i musiken. Jag tror den nya konstruktionen med Accuton basarna och den fasriktiga konstruktionen i elementens akustiska centra i Tenor och Supreme II gör detta. Jag upplever att de har en eget karaktärsspår som är mycket lyckat bland Martens högtalare. Kort sagt finns inget i musiken som verkar slippa undan i sweet spot. Det bör nämnas lite om själva sweet spot i Jormas rum. Det fanns en sittmöbel som bäst beskrivs som en soffa med helt individuella sittenheter och med inbyggd avställningsyta bredvid varje plats. Varje plats hade en egen kontroll för bästa sittställning. På nackstödet fanns fårskinnsfällar för att ta bort den lite hårdare reflexen från skinnet. Man kunde inte sitta i mitten. 2 platser agerade sweet spot och Jorma menade att det funkar lika bra i hans rum. Jag uppskattar iden om att ha en sweet spot som inte är för fokuserad. Att det helt enkelt låter riktigt bra på fler platser så att man slipper tunna in huvudet i ett tänkt skruvstäd för att få ut bra ljud. Tackar Jorma för en riktigt trevlig och lärorik kväll. Kommer särskilt ihåg ett helt makalöst presenterat trumsolo. Jag kommer gärna tillbaka när rummet är klart. Edit: snavfelsnils. Edited February 5, 2015 by Apexorca Quote
Jorma Posted January 31, 2015 Posted January 31, 2015 En liten rättelse: Vitusen som är en SS-101 har jag haft i närmare 8 år så den är inte på test den är tillsvidare kvar i anläggningen. Här är ett bildreportage om när Timbre och jag hämtade den hemma hos Hans-Ole Vitus http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...t=0&start=0 Quote
Apexorca Posted January 31, 2015 Author Posted January 31, 2015 (edited) En liten rättelse: Vitusen som är en SS-101 har jag haft i närmare 8 år så den är inte på test den är tillsvidare kvar i anläggningen. Här är ett bildreportage om när Timbre och jag hämtade den hemma hos Hans-Ole Vitus http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...t=0&start=0 Tack! Jag fick för mig att den var ny och på test. Sorry. Fixar detta i texten. Edited January 31, 2015 by Apexorca Quote
Adagio Posted January 31, 2015 Posted January 31, 2015 En fråga till vår svenska kabelmaestro, saknar du inte din läckra vinylspelare? Jag skulle inte kunna leva utan en, eller klart jag skulle kunna lövereva men det skulle kännas andligt fattigt. Har du den i en gammal garderob så kan jag förbarma mig över den..... Quote
Jorma Posted January 31, 2015 Posted January 31, 2015 (edited) En fråga till vår svenska kabelmaestro, saknar du inte din läckra vinylspelare? Jag skulle inte kunna leva utan en, eller klart jag skulle kunna lövereva men det skulle kännas andligt fattigt. Har du den i en gammal garderob så kan jag förbarma mig över den..... Det var flera orsaker till att jag inte har någon vinylspelare nu. Cd anser jag nog inte når hela vägen fram, men det är inte långt borta med MSB Selecten. SACD däremot hade jag exakt samma mixning både på vinyl och SACD och då var skillnaden minimal, så det blev inte av att starta upp kompressorn och köra igång vinylverket. En annan orsak är mina katter som klättrar omkring och dessutom släpper hår ett par gånger per år, speciellt min Brittiska korthår som har en päls med ytters fina hår som sätter sig även nere i vinylspåren. Det blev till att damma av allting i och runt spelaren varje gång jag skulle spela. Jag har sålt spelaren och även RIIA,n men vinylskivorna har jag kvar ifall att jag skulle ångra mig framöver. Edited January 31, 2015 by Jorma Quote
Kilgore Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Kul med hemmahosreportage hos Jorma, det var ett tag sedan sist. Gråter en skvätt när jag ser att den fantastiska Kuzma Stabi XL har lämnat huset Quote
Recommended Posts