- Marten - Posted January 28, 2015 Posted January 28, 2015 (edited) Högtalare: Marten Coltrane Supreme 2, oöverträffad med extrem upplösning, mjukhet, dynamik, timing och naturlighet! Monoförstärkare: Analog Domain Athene, 2000W med kontroll, dynamik, upplösning och mjukhet! Digital: MSB Technology Select DAC, den nya referensen som ingen kommer i närheten av! Skivspelare: Rui Borges Turntables Ultimo, referensklass! Tonarm: Swedish Analog Technology, den bästa tonarmen vi hört! Phono först: Whest Audio REF V MKII, bäst! Kablar: Jorma Design Statement/Prime, också bäst! Strömrening: GigaWatt PC-4 EVO, gör underverk! Möbler: Solid Tech Hybrid, perfekt! Akustik: SMT, oumbärligt! Vi kommer också att spela på ett mindre system som inte är mycket sämre det: Marten Duke 2 högtalare, Analog Domain M75D integrerad förstärkare på 2x250W samt MSB Analog DAC! Välkomna! Mer info hittar ni här: Coltrane Supreme 2, AD Athene, MSB Select DAC, Rui Borges Ultimo, Swedish Analog Technology, Whest Audio, Jorma Design, GigaWatt, SMT, Duke 2, AD M75D, MSB Analog DAC, Solid Tech Hybrid Edited January 28, 2015 by Mårten Design Quote
pärr Posted January 28, 2015 Posted January 28, 2015 Högtalare: Marten Coltrane Supreme 2, oöverträffad med extrem upplösning, mjukhet, dynamik, timing och naturlighet! Monoförstärkare: Analog Domain Athene, 2000W med kontroll, dynamik, upplösning och mjukhet! Digital: MSB Technology Select DAC, den nya referensen som ingen kommer i närheten av! Skivspelare: Rui Borges Turntables Ultimo, referensklass! Tonarm: Swedish Analog Technology, den bästa tonarmen vi hört! Phono först: Whest Audio REF V MKII, bäst! Kablar: Jorma Design Statement/Prime, också bäst! Strömrening: GigaWatt PC-4 EVO, gör underverk! Möbler: Solid Tech Hybrid, perfekt! Akustik: SMT, oumbärligt! Vi kommer också att spela på ett mindre system som inte är mycket sämre det: Marten Duke 2 högtalare, Analog Domain M75D integrerad förstärkare på 2x250W samt MSB Analog DAC! Välkomna! Mer info hittar ni här: Coltrane Supreme 2, AD Athene, MSB Select DAC, Rui Borges Ultimo, Swedish Analog Technology, Whest Audio, Jorma Design, GigaWatt, SMT, Duke 2, AD M75D, MSB Analog DAC, Solid Tech Hybrid Hej "Bröderna", Först och främst, återigen ett stort tack för en mycket intressant demo hos er i samband med Arkenmässan förra året. Supreme 2 är onekligen i en klass för sig. Minst sagt. Det var en minnesvärd kväll hos er på Fredagen. Mycket proffsigt!! Observerade också denna annons i senaste HiFi & Musik som kom för några dagar sedan, och betvivlar inte att ni redan nu kan utropa "Mässans bästa ljud". Det ligger nära till hands att det absolut kan bli så. Vad jag däremot är lite frågande inför är hur den nya Select dacen är i en nivå som ingen annan kommer i närheten av. Jag har ärligt försökt att få tag i specifikationerna till denna "extrem dac" men utan att lyckats. Framgår inte ens på MSB:s hemsida. Jag har heller inte lyckats spåra någon jämförande mätning /test där denna framstår som den i särklass mest extrema som ingen annan kommer i närheten av. Precis som de flesta här inne har jag många år i hobbyn och många dac:ar har passerat revy. Dac:ar och högtalare (förutsatt digital avspelning) är enligt mig de två enskilt viktigaste komponenter som har störst påverkan på ljudbilden. För att förstå en ljudbild är det aldrig fel att även veta vad som döljer sig bakom eller under ett skal, oavsett om det är en dac eller högtalare. Det kan ge både vägledning och förståelse. Ska man investera i storleksordningen 800-900.000:- för en dac så vill man naturligtvis veta BETYTDLIGT mer än hur produkten i fråga ser ut... Vem köper en sportbil för 2 mkr utan att veta vad som döljer sig under motorhuven.. Nja, för att kunna påstå att det inte finns någon förekommande dac på marknaden som ens är i närheten så skulle åtminstone jag vilja veta mer om teknisk data och vem eller vilka som har fällt uttalandet att ingen annan dac är i närheten.. Ökar man, som MSB, priset med flera 100.000 för varje ny dac man lanserar så måste det finnas goda skäl för det Publicera gärna en spec här i tråden, till att börja med. Ser annars fram emot att lyssna på systemet igen /Pärr Quote
- Marten - Posted January 29, 2015 Author Posted January 29, 2015 (edited) Hej Pärr, Tack själv, det var trevligt att ha dig här och det ska bli trevligt att se dig nästa helg i Stockholm. Det är riktigt att det är lite knapphändiga uppgifter om den nya Select, men det kommer inom kort. Man kan däremot titta på den nya Diamond DAC V som redan på denna nivå är helt ohotad när det gäller tex upplösning, äkta 26 bitar, samt jitter som är mindre än 140 femto sekunder och mindre än 77 femto sekunder om man väljer till Galaxy klockan. Den nya Select ska ha enligt uppgift ännu bättre värden. Vi har känt MSB killarna i ca 4 år nu och det de har sagt har alltid stämt tidigare så vi har ingen anledning att betvivla det de säger. De har alltid på fötterna när det gäller mätningar, teknik och även subjektiva bedömningar. Mvh Edited January 29, 2015 by Mårten Design Quote
pärr Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Hej Pärr, Tack själv, det var trevligt att ha dig här och det ska bli trevligt att se dig nästa helg i Stockholm. Det är riktigt att det är lite knapphändiga uppgifter om den nya Select, men det kommer inom kort. Man kan däremot titta på den nya Diamond DAC V som redan på denna nivå är helt ohotad när det gäller tex upplösning, äkta 26 bitar, samt jitter som är mindre än 140 femto sekunder och mindre än 77 femto sekunder om man väljer till Galaxy klockan. Den nya Select ska ha enligt uppgift ännu bättre värden. Vi har känt MSB killarna i ca 4 år nu och det de har sagt har alltid stämt tidigare så vi har ingen anledning att betvivla det de säger. De har alltid på fötterna när det gäller mätningar, teknik och även subjektiva bedömningar. Mvh Tack Leif , Då har jag inte missat någon spec någonstans mao. Jag letade som fanken faktiskt. Jag frågar bara för att jag är ärligt intresserad, särskilt av dac:ar, och ville försöka förstå vari den extrema prisökningen ligger i MSBs nyare dac :ar. Nu är inte detta marknadens dyraste dac förvisso, även om priset kan mana till viss eftertanke, minst sagt, men jag har har full förståelse för om det helt enkelt är Larry & Co själva som är av uppfattning att dom gjort något som ingen annan är i närheten av vill man leda marknaden eller vill man följa den jag trodde någon objektiv utvärdering låg till grund. Återstår väl då att få lite objektiva utvärderingar framöver och jämförande tester av mindre subjektiva. Det kommer säkert, och traditionell dac specifikation vore fortsatt intressant... På denna nivå pratar vi decimalskillnad i mätdata som nästan inte är hörbar, men det återstår att se när den kommer Ska absolut bli kul att lyssna igen nästa helg. Tack f.ö Välkomna upp till 'byn' dessutom:) /Pärr Quote
- Marten - Posted February 4, 2015 Author Posted February 4, 2015 (edited) En liten teaser! Skivspelare: Rui Borges Ultimo MKII, SAT tonarm och pickup Ortofon MC Anna Digital: MSB Select DAC Vi har nu spelat med dessa underverk ett par dagar och båda spelar så bra som källor kan spela i dagsläget. Vi är mycket glada att spela på dessa på mässan i helgen. Mvh Edited February 4, 2015 by Mårten Design Quote
- Marten - Posted February 8, 2015 Author Posted February 8, 2015 Vill bara informera om att nu är högtalarna fixade efter en fadäs som hände under tidig lördag. En st mellanregister samt 2 st diskanter blev sönderspelade av en klippande förstärkare (hur man nu kan få en 2KW förstärkare att klippa!!!!). Det var en heroisk insats av Frank Vermeylen's fru (MSB). Som offrade sig för att hämta upp 1 par diamant diskanter i Pulheim utanför Köln. Stort tack till henne. Nu blir det demo som planerat på Söndag enl ovan. Mvh Marten Quote
Apexorca Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Vill bara informera om att nu är högtalarna fixade efter en fadäs som hände under tidig lördag. En st mellanregister samt 2 st diskanter blev sönderspelade av en klippande förstärkare (hur man nu kan få en 2KW förstärkare att klippa!!!!). Låter nästan orimligt. Extremt tråkigt och dyrt antar jag. Beklagar. Spelade ni extremt högt? Blev det någon förvrängd signal? Har hört om det när man spelar från internet. Quote
Recommended Posts