Rydberg Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 (edited) En kabel som har en serieimpedans på X ohm per meter kommer att för två meter ha, håll i dig nu, 2X ohm dvs ju längre kabel desto högre serieimpedans. Tonkurvan kommer att ändras om inte lasten är helt snörrät impedansmässigt (ohms lag). Har man långa kablar och krokig impedans (gärna låg) kommer tonekurveavvikelserna bli stora. Samma sak händer med rörförstärkare med hög utgångsimpedans (se svarta kurvan i Stereophils graf nedan) Tillägg: Att de som tillverkar kablar har aning betyder ju inte att de som skriver om dem har det, eller hur?! Edited February 8, 2015 by Rydberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Tillägg: Att de som tillverkar kablar har aning betyder ju inte att de som skriver om dem har det, eller hur?! Märkligt att inte det förhållande du beskriver inte ger sig till känna i studiosvängen där Dynaudio tillämpar olika längder rejält. De hänvisar detta till den låga vågresistansen. Enligt 6Moons behandlades detta i Stereophile 1990 och vad jag förstår togs det med någon form av acceptans eftersom de facto används i olika längder och tycks fungera. Men jag skall försöka få någon på Dynaudio eller H+S att kommentera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Hittade teorin kring Ocos som publicerades 2000. Möjligen blir du något klokare av den (dock inte jag). Ocos theory Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Vad jag förstått så är Ocos konstruerad så att längdskillnader ska ge försumbara skillnader i hur förstärkaren ser högtalaren. Alltså inte hur kabeln i sig mäter. Men jag vet inte varför det är så väldigt viktigt om man inte tvunget behöver olika längder. Jag skulle vara mer intresserad av hur resistansen varierar med frekvens, eller allmänt vilken klang kabeln ger ihop med högt och förstärkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Märkligt att inte det förhållande du beskriver inte ger sig till känna i studiosvängen där Dynaudio tillämpar olika längder rejält. Det klart det gör, det är helt vanlig spänningsdelning. De hänvisar detta till den låga vågresistansen. Enligt 6Moons behandlades detta i Stereophile 1990 och vad jag förstår togs det med någon form av acceptans eftersom de facto används i olika längder och tycks fungera. Men jag skall försöka få någon på Dynaudio eller H+S att kommentera. Vågimpedansen ja, på vilket sätt har den relevans i en högtalarkabel menar du? Att den är viktigt när man har impedansanpassade system där man vill undvika reflektioner är ju något helt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Hittade teorin kring Ocos som publicerades 2000. Möjligen blir du något klokare av den (dock inte jag). Ocos theory Inget nytt under solen för min del, tror jag gjorde laborationer på precis det där året 1999-2000 på universitetet, exemplet de anför till är helt irrelevant för en högtalare som har en starkt varierande lastimpedans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted February 8, 2015 Author Share Posted February 8, 2015 Nåja grabbar! Glöm inte frågeställningen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pärr Posted February 9, 2015 Share Posted February 9, 2015 Denna tråd följer jag med stor spänning. Lite osäker dock vem som lägger nästa inlägg...??!! /Pärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 I vintagesystemet i sommarstugan har jag snygga Monsterkablar från 80-talet, minns inte vad dom har för modell-namn, men nått billigt! I det aktiva systemet har oftast fem meter Vovox link protect S XLR mellan högtalare och försteg, mest för den är så snygg (det är ju det som betyder nått, på det hela taget så tycker jag att folk som säger att utseendet på HiFi och kablar inte har nån betydelse bör få permanent dumstrut! ) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 I vintagesystemet i sommarstugan har jag snygga Monsterkablar från 80-talet Samma här. Ett par Monster från 80-tal plus avlagda SQ-28 och London från Siltech samt Supra Ply till högtalarna. Här samlas det som blivit över... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Som signalkablar använder jag lite blandat av Supra och hemmagjort no-name, men är på gång att byta till lite bättre skärmat i form av Ino Audio il75s. Det blir ju lite signalkablar när man kör surround med analog överföring från källan... Sedan kör jag EKK 2x1,5 till fronthögtalarna och blandat HiFi-klubbens billigaste + EKUA 2x0,7 till bas- och surroundhögtalare. Allt fint gömt i diskreta kabelkanaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pärr Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 (edited) Väldigt givande att se hur andra tänker och vilka kablar man har. Följer med spänning som sagt. Kanske då på sin plats att jag bidrar med mina varianter också såsom det ser ut idag. Högtalarkablar: Nordost Odin Digitalkablar: Transparent Reference AES/EBU (för DSD och PCM/ DXD samt upsampling till dac) Digitala klockkablar: Furutech FX Alpha USB: Wireworld Platinum Starlight Analoga signal: Acoustic Zen Absolute AES/EBU (dac - pre och pre - amps) Nätkablar pre och amps: Furutech FP-3TS762 Nätkablar övrig elektronik: DIY Nätkabel strömrening: DIY Nätkontakter: Furutech FI-50 serien i Carbon till samtliga nätkablar, och CEE IP44 för monoblocken. /Pärr Edit: Tillägg kontakter Edited February 11, 2015 by pärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 IC: Synergistic Research Accelerator XLR SC: AudioTruth (AQ) Argent+ PC: Synergistic A/C Master Coupler och T2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suomela Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Efter att ha haft uppställningar som styrts av prislappen (och därav begränsat längden) på de interconnectkablar jag trodde mig behöva för att få ut det mesta av min anläggning, blev jag tvungen att tänka om när jag började skissa på en ny uppställning som ljud- och användarmässigt skulle fungera bättre för mig. Att köpa +20 meter interconnectkabel i den prisnivå som jag tidigare haft var uteslutet. Högtalarkabeln Chord Signature (black/black) var det som blev kvar av färdigkontakterade kablar i den nya uppställningen. Chords 4 mm bananer av ”knivtyp” är för övrigt finfina. Som interconnectkabel (CD/DAC > pre > monoslutsteg) använder jag idag Belden 3079A med Neutrik XLR kontakter (serie XX/HE). Kabeln har bra (tät) skärm, solida signalledare och låg kapacitans. Kostar ca 65 kr/meter hos elfa.se. För externt ljudkort och annat flyttbart använder jag diverse "Pro Audio Cables" köpta hos närmaste musikaffär. På vissa av dessa kablar har kabeldon bytts ut till varianter från Neutrik. USB-kablar som används är antingen de som skickats med apparaterna eller, vid behov av större längder, nå't från Belkin. Har även, apropå en aktuell tråd här på forumet, en tidig variant av USB-kabel från Entreq. Strömkablar är, utöver ett par Audionet P10 som kom med i ett köp, av typen "LMC kabeln" (RS art nr 517-624). Jag har försett anpassade längder av denna med apparatkontakter/stickproppar från Kalshoff, Furutech och Bals. Förgreningsdosor är bl a Furutech e-TP60-E Kvar att ordna är tonarmskabel från pickup till RIAA-steg. Cardas' litzkabel (33 awg Tone Arm) och cartridge clips ser ut att vara förnuftiga alternativ. Neutrik Profi RCA (NF2C-B/2) är redan införskaffade för ändamålet. Kan avslutningsvis nämna att av alla de hifi-kablar jag haft mina händer på har kablar från Vitus Audio varit de trevligaste att hantera. Snygga och ”lediga” med fin böjradie. /Suomela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 10, 2015 Share Posted February 10, 2015 Blandar friskt olika kabelmärken efter noggrann utprovning när jag kommer över något som jag tycker är intressant och som passar i systemet. Nätkabel: Nordost, Wireworld och ASR orginal Interconnect:Bibacord, Jorma, Wireworld Datakabel: MSB Högtalarkablar: Yter och Audice Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shamrock Posted February 11, 2015 Share Posted February 11, 2015 (edited) Strömkablar: Transparent Powerlink MM2 Högtalarkabel: Transparent Reference SC MM2 Analog signalkabel: Transparent Reference XLR MM2 RCA/digital signalkabel: Transparent Premium Optisk signalkabel: Transparent High Performance TosLink Phonokabel: Hovland Music Groove 2 //shamrock edit: tillägg optisk kabel Edited February 11, 2015 by Shamrock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajen1 Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Nätkablar = original Högtalarkablar = Eichmann 6 mk2 Signalkablar = Van den Hul 102 hybrid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.