Jump to content

Vilka kablar använder du?


mangew

Recommended Posts

En kabel som har en serieimpedans på X ohm per meter kommer att för två meter ha, håll i dig nu, 2X ohm ;) dvs ju längre kabel desto högre serieimpedans. Tonkurvan kommer att ändras om inte lasten är helt snörrät impedansmässigt (ohms lag).

Har man långa kablar och krokig impedans (gärna låg) kommer tonekurveavvikelserna bli stora. Samma sak händer med rörförstärkare med hög utgångsimpedans (se svarta kurvan i Stereophils graf nedan)

777ATM1fig01.jpg

Tillägg: Att de som tillverkar kablar har aning betyder ju inte att de som skriver om dem har det, eller hur?!

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Tillägg: Att de som tillverkar kablar har aning betyder ju inte att de som skriver om dem har det, eller hur?!

Märkligt att inte det förhållande du beskriver inte ger sig till känna i studiosvängen där Dynaudio tillämpar olika längder rejält. De hänvisar detta till den låga vågresistansen. Enligt 6Moons behandlades detta i Stereophile 1990 och vad jag förstår togs det med någon form av acceptans eftersom de facto används i olika längder och tycks fungera. Men jag skall försöka få någon på Dynaudio eller H+S att kommentera.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så är Ocos konstruerad så att längdskillnader ska ge försumbara skillnader i hur förstärkaren ser högtalaren. Alltså inte hur kabeln i sig mäter.

Men jag vet inte varför det är så väldigt viktigt om man inte tvunget behöver olika längder.

Jag skulle vara mer intresserad av hur resistansen varierar med frekvens, eller allmänt vilken klang kabeln ger ihop med högt och förstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att inte det förhållande du beskriver inte ger sig till känna i studiosvängen där Dynaudio tillämpar olika längder rejält.

Det klart det gör, det är helt vanlig spänningsdelning.

De hänvisar detta till den låga vågresistansen. Enligt 6Moons behandlades detta i Stereophile 1990 och vad jag förstår togs det med någon form av acceptans eftersom de facto används i olika längder och tycks fungera. Men jag skall försöka få någon på Dynaudio eller H+S att kommentera.

Vågimpedansen ja, på vilket sätt har den relevans i en högtalarkabel menar du? Att den är viktigt när man har impedansanpassade system där man vill undvika reflektioner är ju något helt annat.

Link to comment
Share on other sites

Hittade teorin kring Ocos som publicerades 2000. Möjligen blir du något klokare av den (dock inte jag).

Ocos theory

Inget nytt under solen för min del, tror jag gjorde laborationer på precis det där året 1999-2000 på universitetet, exemplet de anför till är helt irrelevant för en högtalare som har en starkt varierande lastimpedans.

Link to comment
Share on other sites

I vintagesystemet i sommarstugan har jag snygga Monsterkablar från 80-talet, minns inte vad dom har för modell-namn, men nått billigt! I det aktiva systemet har oftast fem meter Vovox link protect S XLR mellan högtalare och försteg, mest för den är så snygg (det är ju det som betyder nått, på det hela taget så tycker jag att folk som säger att utseendet på HiFi och kablar inte har nån betydelse bör få permanent dumstrut! ;) )

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Som signalkablar använder jag lite blandat av Supra och hemmagjort no-name, men är på gång att byta till lite bättre skärmat i form av Ino Audio il75s. Det blir ju lite signalkablar när man kör surround med analog överföring från källan...

Sedan kör jag EKK 2x1,5 till fronthögtalarna och blandat HiFi-klubbens billigaste + EKUA 2x0,7 till bas- och surroundhögtalare. Allt fint gömt i diskreta kabelkanaler. :)

Link to comment
Share on other sites

Väldigt givande att se hur andra tänker och vilka kablar man har. Följer med spänning som sagt.

Kanske då på sin plats att jag bidrar med mina varianter också såsom det ser ut idag.

Högtalarkablar: Nordost Odin

Digitalkablar: Transparent Reference AES/EBU (för DSD och PCM/ DXD samt upsampling till dac)

Digitala klockkablar: Furutech FX Alpha

USB: Wireworld Platinum Starlight

Analoga signal: Acoustic Zen Absolute AES/EBU (dac - pre och pre - amps)

Nätkablar pre och amps: Furutech FP-3TS762

Nätkablar övrig elektronik: DIY

Nätkabel strömrening: DIY

Nätkontakter: Furutech FI-50 serien i Carbon till samtliga nätkablar, och CEE IP44 för monoblocken.

/Pärr

Edit: Tillägg kontakter

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha haft uppställningar som styrts av prislappen (och därav begränsat längden) på de interconnectkablar jag trodde mig behöva för att få ut det mesta av min anläggning, blev jag tvungen att tänka om när jag började skissa på en ny uppställning som ljud- och användarmässigt skulle fungera bättre för mig. Att köpa +20 meter interconnectkabel i den prisnivå som jag tidigare haft var uteslutet.

Högtalarkabeln Chord Signature (black/black) var det som blev kvar av färdigkontakterade kablar i den nya uppställningen. Chords 4 mm bananer av ”knivtyp” är för övrigt finfina.

Som interconnectkabel (CD/DAC > pre > monoslutsteg) använder jag idag Belden 3079A med Neutrik XLR kontakter (serie XX/HE). Kabeln har bra (tät) skärm, solida signalledare och låg kapacitans. Kostar ca 65 kr/meter hos elfa.se.

För externt ljudkort och annat flyttbart använder jag diverse "Pro Audio Cables" köpta hos närmaste musikaffär. På vissa av dessa kablar har kabeldon bytts ut till varianter från Neutrik. USB-kablar som används är antingen de som skickats med apparaterna eller, vid behov av större längder, nå't från Belkin. Har även, apropå en aktuell tråd här på forumet, en tidig variant av USB-kabel från Entreq.

Strömkablar är, utöver ett par Audionet P10 som kom med i ett köp, av typen "LMC kabeln" (RS art nr 517-624). Jag har försett anpassade längder av denna med apparatkontakter/stickproppar från Kalshoff, Furutech och Bals. Förgreningsdosor är bl a Furutech e-TP60-E

Kvar att ordna är tonarmskabel från pickup till RIAA-steg. Cardas' litzkabel (33 awg Tone Arm) och cartridge clips ser ut att vara förnuftiga alternativ. Neutrik Profi RCA (NF2C-B/2) är redan införskaffade för ändamålet.

Kan avslutningsvis nämna att av alla de hifi-kablar jag haft mina händer på har kablar från Vitus Audio varit de trevligaste att hantera. Snygga och ”lediga” med fin böjradie.

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

Blandar friskt olika kabelmärken efter noggrann utprovning när jag kommer över något som jag tycker är intressant och som passar i systemet.

Nätkabel: Nordost, Wireworld och ASR orginal

Interconnect:Bibacord, Jorma, Wireworld

Datakabel: MSB

Högtalarkablar: Yter och Audice

Calm

Link to comment
Share on other sites

Strömkablar: Transparent Powerlink MM2

Högtalarkabel: Transparent Reference SC MM2

Analog signalkabel: Transparent Reference XLR MM2

RCA/digital signalkabel: Transparent Premium

Optisk signalkabel: Transparent High Performance TosLink

Phonokabel: Hovland Music Groove 2

//shamrock

edit: tillägg optisk kabel

Edited by Shamrock
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...