Jump to content

Vilka kablar använder du?


mangew

Recommended Posts

Vilka kablar använder du i ditt system? Och vad tycker du om dem?

Själv har jag använt olika DIY kablar under många år, det är inget fel på dem men nu är jag smått intresserad ta in köpeskabel i systemet. Ni som vill, skriv vad ni själva använder och vad ni tycker så kommer jag sondera terrängen bland dessa.

Edit: Hoppas vi kan undvika disskussion om kablar :)

Edited by mangew
Link to comment
Share on other sites

Van den Hul - grymt prisvärda kablar.

Dock verkar intresset för märket ha avtagit sedan Hifi-Klubben tog över agenturen och sänkte priserna. Priserna i Sverige är lägre än i övriga Europa, i alla fall vad jag har kunnat se.

Link to comment
Share on other sites

Kör själv med DIY sedan ganska många år nu för tycker att de ger tillräckligt god prestanda (CT100 + EKK). Hur som haver, när jag experimenterade med dyrkablar testade jag ganska mycket och hamnade tillslut på Nordost Quattro Fil, mycket trevlig kabel. Skulle jag testade någon köpekabel idag hade jag själv nog testat Nordost TYR/TYR2, har fått för mig att den är bra.

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Till högtalarna: Chord Epic Twin, klart nöjd med dom tills man vinner på en triss! ;)

Signalkabel: Van Damme Microphone Lead - Neutrik Silver XLR to XLR mycket prisvärd kabel tycker jag! Ja kör på den tills jag får råd å köpa mig en Chord Anthem Reference :)

Edited by jw_celtic
Link to comment
Share on other sites

Nedan bidrar med bred soundstage, djup, och lagom mått av värme. Jämförde med Nordost som inte passade mig alls.

Harmonix X-DC2 Power Cord

Harmonix HS-101 "Harmonic strings" RCA

Nedan ger bra kropp åt mellanregistret. Känns rätt neutral. Har inte jämfört med annan xlr.

Silk 050 Plus XLR Furutech FP-601/602 (rodium)

Jämfört med mina tidigare Silspeak 425, så leverera nedan med mer luftighet, dynamik med mer skjuts i ljudet.

Silspeak 425 är mer försynt i sin framtoning. Har även testat med Nordost, som även här inte passade mig.

Chord Epic Reference speaker cable

Link to comment
Share on other sites

Högtalarkablage: EKK, med två ledare, alltså inte den vanlga med jord.

Signalkablage: RG 62 med Neutrik kontakter

Ström: originalkablage som är avkortat till anpassade längder för att slopa ormbon. Nya kontaktdon från Classe dock.

Link to comment
Share on other sites

De kablar jag använder själv är förnärvarande:

Ström:

-Monoblockena Signalcable Magic Powercord

-DAC Signalcable Magic Power Digital Reference

Har en uppsättning DIY kablar där råtamerialet är från tillverkare Helukabel, kommer ej ihåg exakt beteckning: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...1517&st=260

Signal:

- En DIY XLR med tvinnade silverledare enligt ett recept från nätet som jag ej kommer ihåg. Letade fram den då jag behövde XLR igen.

Högtalarkabel

- DIY tre-flätad Belden Mediatwist 1874A (http://www.belden.com/techdatas/english/1874A.pdf)

Ibland kopplar jag in en kopparfoliekabel, två folieledare liggandes på varandra med matttejp och bomullsisolering.

Just nu är det en salig blandning kabel, jag ska göra kabeluppsättningen mer enhetlig och kommer satsa på köpta produkter - prisklass ospecificerad men begagnat är alternativ.

Edited by mangew
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I veckan fick jag 10 meter RG 142 B/U teflonkoaxialkabel och ett gäng Neutrik Profi RCA-kontakter. Ikväll har jag lött kablar och är mycket nöjd över resultatet! :app: Ett riktigt fint budgettips! :mm:

Selbstl-t-Teflonkabel-r960x908-C-1c655a09-19349388.jpg

Bild: Audio.de

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

I veckan fick jag 10 meter RG 142 B/U teflonkoaxialkabel och ett gäng Neutrik Profi RCA-kontakter. Ikväll har jag lött kablar och är mycket nöjd över resultatet! :app: Ett riktigt fint budgettips! :mm:

http://img2.audio.de/Selbstl-t-Teflonkabel...09-19349388.jpg

Bild: Audio.de

Klart intressant!

Det är alltså en 0.94mm försilvrad och kopparpläterad stålledare, med skärm av 224st försilvrade och flätade stålledare innanför teflonisolering.

Ps. Jag använder Cardas Golden Ref för allt signalkablage, även hgt.

Link to comment
Share on other sites

calle_jr: Vad tycker du om Cardas?

Jag emoticon-0115-inlove.png dem.

De är outstanding i mitt system, klangmässigt anpassade och handhavandemässigt utmärkta med gedigna kontaktdon och följsamhet.

Jag har t.o.m funderat på att kabla om signalvägar i elektroniken med deras koppar.

Just nu söker jag efter ett par Golden Ref jumpers som passar till Sarastro.

Link to comment
Share on other sites

Klart intressant!

Det är alltså en 0.94mm försilvrad och kopparpläterad stålledare, med skärm av 224st försilvrade och flätade stålledare innanför teflonisolering.

Ps. Jag använder Cardas Golden Ref för allt signalkablage, även hgt.

Inte riktigt, innerledaren är mycket riktigt gjord av försilvrad och kopparpläterad stålledare men den dubbla vävda skärmen är av silverpläterad koppar. Kan intyga att den är riktigt tät och ger därmed en låg DC-resistans vilket betyder att kabeln kan användas i hyggligt långa längder utan att generera brum. Uppbyggnaden av innerledare gör att lägre frekvenser ser lite större motstånd än normalt medan högre frekvenser som normalt ser ett större relativt motstånd på grund av skineffekten nu ser en relativt liknande motstånd. Kabel ska alltså vara väldigt jämt dämpad i audioområdet och det får nog ses som lite av en tillfällighet då kabeln är gjord för HF-applikationer.

Cardas Golden Reference har jag provat i min anläggning, både signalkabel och högtalarkabeln. Då, i den dåvarande anläggningen, var det verkligen två sömnpiller. Har läst senare att de där kablarna måste sitta anslutna lääääänge för att visa sin prestanda så ta mitt intryck med en nypa salt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, heheheee :D , det är faktiskt riktigt kul. Man ser hur olika man kan tycka.

Du slängde ju ut JA-80 också, vilket är den andra pryl som jag knappast kommer lämna utan strid.

Jag hade Cardas Golden Reference, Acoustic Zen Silver Reference mk 2 samt Wireworld Gold Eclipse 3+ samtidigt för utvärdering och Cardas lät verkligen laidback och seg i den trion, AZ-kabeln var verkligen inte heller någon höjdare, WW-kabeln däremot lät riktigt bra. Men som sagt, det var i den anläggningen med de förutsättningarna som rådde då.

Jadis JA-80 tog jag i inbyte vid en affär, det var aldrig tänkt att de skulle stanna :)

Link to comment
Share on other sites

System 1:

Nätkablar:

2 x Nodost Brahma

2 x Nordost Valhalla

1 x Isotek Syncro (På väg att bytas)

Signalkabel:

Nordost Valhalla

Nordost Cast MMF

Högtalarkablar:

Nordost Odin.

System 2:

Nätkablar:

Synergistic Research

Signalkablar:

Nordost Valhalla

Högtalarkablar:

Nordost Heimdall

System 3:

Nätkablar:

Lakrits snören (På väg att bytas)

Transparent

Sigalkanblar:

Harmonic Technology

Högtalarkablar:

Synergistic Research

Link to comment
Share on other sites

Jag hade Cardas Golden Reference, Acoustic Zen Silver Reference mk 2 samt Wireworld Gold Eclipse 3+ samtidigt för utvärdering och Cardas lät verkligen laidback och seg i den trion, AZ-kabeln var verkligen inte heller någon höjdare, WW-kabeln däremot lät riktigt bra. Men som sagt, det var i den anläggningen med de förutsättningarna som rådde då.

Jadis JA-80 tog jag i inbyte vid en affär, det var aldrig tänkt att de skulle stanna :)

Dina intryck går i linje med vad många tycker om Cardas generellt, frånsett Clear, då jag läst många beskriva dem ungefär likadant. Å andra sidan finns det såklart många som tycker som calle_jr. Jag snappade upp nånstans att de kunde passa bra med en högtalare som har liknande utformning som mina egna så jag blev lite sugen prova dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker i system och vill ha samma kablar/tillverkare så långt möjligt. Jag inbillar mig att det är bättre än att blanda kontakter, kabelmaterial mm då effekter kan slå ut varandra eller adderas som ingen av tillverkarna har kontroll över. Jag kan inte leda detta i bevis men det är en känsla. Jag är dock inte fullt konsekvent.

Högtalarkablar är Dynaudios Ocos som är en koaxialkabel som lär vara okänslig för olika impedanslaster. Den används inuti högtalaren och jag har valt att använda dem utanför också. Jag hade tidigare ett par 4 gånger dyrare Transparent. Ocos låter bättre.

Signalkablar till försteg från Dac/CD och RIAA samt till slutsteg är Transparent Ultra MM2 XLR

Digitalkabel (USB) är Transparent High Performance

Samtliga elkablar kommer från Transparent också (Power Link och Power Link Plus)

Undantagen är skivspelaren som har Cardas Golden Cross från arm till transformator och därifrån en Kimber silverkabel på rekommendation av en sk guru. Jag har inte gaft anledning att tvivla på detta råd.

Edited by Bebop
Lagt till USB-kabel
Link to comment
Share on other sites

Högtalarkablar är Dynaudios Ocos som är en koaxialkabel som lär vara okänslig för olika impedanslaster.
Okänslig för olika impedanslaster, vad betyder det :?: Menar du att kabeln har en serieimpedans som högtalaren är avstämd för? Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Okänslig för olika impedanslaster, vad betyder det :?: Menar du att kabeln har en serieimpedans som högtalaren är avstämd för?

Jag menar inte så mycket men jag erinrar mig att det var något med dem som gjorde att de påverkades mindre av det hörbara frekvensområdets olika impedanser, eller något ditåt. Hittade följande text som du säkert begriper bättre än jag (väl medveten om det är ett marknadsanpassat budskap). Ocos cables

Link to comment
Share on other sites

De skriver i första länken att pga att den karakteristiska är konstant över kabeln (vågmotståndet) så kan man använda olika långa kablar, det är ju så dumt att man häpnar! :shocked: Det är serieimpedansen tillsammans med högtalarens impedans som bidrar till tonekurveförändringar, ska dessa bli lika för båda högtalarna måste serieimpedansen vara samma för höger o vänster => Kablarna lika långa (om samma typ av kabel används).

Visst kan den låta bra även om marknadsfolk snackar rappakalja! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

De skriver i första länken att pga att den karakteristiska är konstant över kabeln (vågmotståndet) så kan man använda olika långa kablar, det är ju så dumt att man häpnar! :shocked: Det är serieimpedansen tillsammans med högtalarens impedans som bidrar till tonekurveförändringar, ska dessa bli lika för båda högtalarna måste serieimpedansen vara samma för höger o vänster => Kablarna lika långa (om samma typ av kabel används).

Visst kan den låta bra även om marknadsfolk snackar rappakalja! :thumbsup:

Kablarna är utvecklade och tillverkade av schweiziska Huber+Suhner som har 1500 anställda i sin fabrik och verkat sedan slutet 1800-talet och omsätter en sådär 5-6 miljarder kronor varav ca en tredjedel hamnar inom kommunikation dit även ljud räknas. Jag inbillar mig att de också har kunskaper och att de vuxit sig starka på grund av dessa och inte enbart på rapakalja. Du har inte funderat på om det kan vara något som du har missat? Jag skall faktiskt fråga dom vad de anser om texten.

Just möjligheten att ha olika längder på kablarna är en av de argument och verklighet som Dynaudio använder i studiosammanhang och som många ser som en styrka.

Hur som helst, jag kan inte leda något i bevis. Jag är enbart en nöjd brukare.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

En kabel som har en serieimpedans på X ohm per meter kommer att för två meter ha, håll i dig nu, 2X ohm ;) dvs ju längre kabel desto högre serieimpedans. Tonkurvan kommer att ändras om inte lasten är helt snörrät impedansmässigt (ohms lag).

Har man långa kablar och krokig impedans (gärna låg) kommer tonekurveavvikelserna bli stora. Samma sak händer med rörförstärkare med hög utgångsimpedans (se svarta kurvan i Stereophils graf nedan)

777ATM1fig01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...