pelleab Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Hej alla Jo, jag har en gammal kär skivspelare som jag tog fram efter måga år på vinden. Funkar perfekt och låter bra sånär som på en sak. Motorn!!! Trots upprepade isärplockningar, rengöringar, smörjningar mm så vill den inte sluta vibrera. Den kördes i o f ganska mycket på 80-talet men jag upplevde inte att den brummade så här mycket. I o m att det inte är en skivspelare som jag vill lägga ner en massa pengar på så undrar jag. Ny motor (även beg), var hittar jag det??? Har letat på nätet men jag hittar inte något sådär klockrent. Hjälp snälla nån :-) //Per Quote
Engelholm Audio Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Tror att du kan leta upp nått sånthär: http://www.mclennan.co.uk/product/acsynchronousmotors.html Hastighet, pully, AC och så vidare måste ju sättas rätt givet sitt kontext. Quote
calm Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Hej alla Jo, jag har en gammal kär skivspelare som jag tog fram efter måga år på vinden. Funkar perfekt och låter bra sånär som på en sak. Motorn!!! Trots upprepade isärplockningar, rengöringar, smörjningar mm så vill den inte sluta vibrera. Den kördes i o f ganska mycket på 80-talet men jag upplevde inte att den brummade så här mycket. I o m att det inte är en skivspelare som jag vill lägga ner en massa pengar på så undrar jag. Ny motor (även beg), var hittar jag det??? Har letat på nätet men jag hittar inte något sådär klockrent. Hjälp snälla nån :-) //Per Lite knapphändiga uppgifter men här hittade jag likströmsmotorer för 12V och 33v/min. http://www.ebmpapst.com/en/products/motors....php?pID=142458 Calm Quote
plundin™ Posted January 23, 2015 Posted January 23, 2015 Om du berättar vad det är för spelare så blir det ganska mycket enklare att ge råd om ersättningsmotor! /ptr Quote
pelleab Posted January 24, 2015 Author Posted January 24, 2015 Jo, ja, naturligvis...sorry Det är en Pioneer PL-514x. Jag köpte den ny 1979 och har haft den sedan dess. När jag tog fram den i för ett tag sedan så funkade allt perfekt som vanligt utom att det mellan låtarna hördes ett tydligt brum. Tog av den nya remmen jag skaffat och sänkte ner pu:n och det brummade, lyfte upp den och det slutade. Spelade sedan ett tyst stycke där brummet hördes och drog sedan ur kontakten. I o m att skivan saktade ner och stannade så avtog brummet. Tja, då borde det alltså vara motorn. Lyfte av skivtallriken och satte igång spelaren och kännde med fingret mot motorn och japp, ett tydligt vibrerande. Plockade isär motorn rengjorde, oljade alla lager. Satte ihop. Fortfarande brumm. Motorn är ju gummiupphängd. Kan det vara så att det är upphängningen som är kass efter 36 år? Tycker dock att motorn borde vara tystare. Den vibrerar ungefär hälften av min iPhone. Tittade lite på era förslag lite dyra några av de som hade pris. Slakta en gammal spelare??? //Per Quote
boer Posted January 24, 2015 Posted January 24, 2015 (edited) Skicka en förfrågan till Svalander.se Han har hjälpt mig med reservdelar tidigare. Kan vara värt ett försök. Mvh Edited January 24, 2015 by boer Quote
pelleab Posted January 25, 2015 Author Posted January 25, 2015 Hittade felet efter mycket om och men. På trissan som sitter högst upp på motorn, där remmen löper. Där fanns det faktiskt lite smuts. Tillsammans med med uttjänta gummibussningar så gjorde det att dels så lutade hela motorn inåt pga spänningen från den nya remmen och då låg motorvaggan emot skruvarna och vibrationerna som smutsen framkallade. Jag satte en gummisnodd i motorvaggan och drog den drivremmens motsvarande kraft bort från centrum och vips så upphörde det mesta brummet. Vibrationerna var dock kvar och av en slump när jag skulle plocka isär motorn IGEN upptäckte jag något nästan genomskinligt som satt på trissan. Väl borta så upphörde vibrationerna nästan helt. Så nu kör jag med gummisnodd tills jag hittar passande nya bussningar. Tack för all input!!! //Per Quote
Recommended Posts