Jump to content

Progressiv (Hård)rock


oLjud

Recommended Posts

Guest om.s
om.s: PROTO-KAW har jag hört lite av, är en av de bättre jag har lyssnat på.

Har kollat upp några andra grupper oxå, måste säga att det är helt klart intressanta grupper/skivor.

Hur är ljudkvaliten på dessa skivor? (har bara lyssnat på mp3... än så länge)

Generell tror jeg dessverre at mye av den mer moderne prog innspillingene har kun middels til middels+ i lyd kvalitet, det finnes selvsagt unntak. Har selv handlet mye av litt eldre på vinyl og det hjelper som regel litt på lydkvaliteten.

Likte du PROTO-KAW bør du prøve Kansas, det er jo mer el mindre det samme, kjenner ikke kvaliteten på cd innspillingene da jeg har det på vinyl

Ett annet band som kan sterkt anbefales er PORCUPINE THREE de har helt ok lyd på innspillingene sine og, de har mye men start med deres siste tex "Dead wing" god musikk...

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest om.s

Trivelig om det kunne bli liv i denne tråden igjen

Noen må det vel være som liker denne typen musikk :)

Den siste skiva til Dream Theater "octavarium" kom hjem idag og snurrer på cd spilleren, en mer "klassisk" DT plate enn den forrige som kanskje var tyngre og "svartere", men denne kan trygt anbefales de som liker denne typen musikk.

Denne kommer å snurre mye fremover :app:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyssnat mig igenom alla "Flower Kings" plattor.

Roine Stolt är utan tvekan ett låtskrivar-geni.

Han har en väldigt bred palett i sitt låtskrivande, och det är kanske därför några tycker att Flower Kings är ojämna. Det tycker inte jag. Jag gillar variationen på låtarna. Det finns alltid en bra melodi i grunden. Det är viktigt.

Vissa låtskrivare verkar skriva varianter av samma melodi, men det gäller sannerligen inte Roine. Dessutom har han den goda smaken att plocka in melodier i musiken från andra bandmedlemmar, framför allt Tomas Bodin, när det passar.

Den plattan jag tycker sämst om är faktiskt "Retropolis" som jag tycker känns tunn jämfört med dom andra plattorna. "Rainmaker" är också en ojämn historia som Roine släppte mitt i Transatlantic-perioden. Det märks att tiden inte räckte till riktigt där. Men den innehåller också några av mina absoluta favoritlåtar.

Om jag skall plocka ut någon platta som man kan börja med, så får det nog bli "Space Revolver". På många sätt känns den som den perfekta prog-plattan och innehåller ett bra tvärsnitt av allt dom står för, lätt-trallade pop-låtar, lite metal, lite instrumentalt, den långa episka låten med tvära musikaliska kast och en massa annat. Wow!

Enda gången jag sett Roine live var när jag i tonåren på slutet av 70-talet såg honom i Kaipa. Det var ett av mina favoritband och ett av få svenska band som jag tyckte höll måttet, mätt med den musiksmak jag hade då (mycket Genesis och Gentle Giant och sånt). Tyvärr slutade han strax efter och jag undrade alltid var han tog vägen. Han hade för mycket talang för att bara gå upp i rök. Nu vet jag. "Inget nytt under solen" är kanske deras bästa platta från den perioden.

Den tredje plattan, "Solo" , var väl Roines genombrott som låtskrivare, men jag minns att jag var besviken på att dom lät så tamt på plattan jämfört med hur det lät live.

Kaipa har ju återuppstått delvis, egentligen är det den andra låtskrivaren i gruppen, Hans Lundins projekt. Gruppen existerar numera bara i studion och Roine och Hans är dom enda kvarvarande medlemmarna. "Notes from the Past" är rätt bra.

Transatlantics två plattor tycker jag är rätt ojämna, men absolut köpvärda.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyssnat mig igenom alla "Flower Kings" plattor.

Roine Stolt är utan tvekan ett låtskrivar-geni.

Han har en väldigt bred palett i sitt låtskrivande, och det är kanske därför några tycker att Flower Kings är ojämna. Det tycker inte jag. Jag gillar variationen på låtarna. Det finns alltid en bra melodi i grunden. Det är viktigt.

Vissa låtskrivare verkar skriva varianter av samma melodi, men det gäller sannerligen inte Roine. Dessutom har han den goda smaken att plocka in melodier i musiken från andra bandmedlemmar, framför allt Tomas Bodin, när det passar.

Den plattan jag tycker sämst om är faktiskt "Retropolis" som jag tycker känns tunn jämfört med dom andra plattorna. "Rainmaker" är också en ojämn historia som Roine släppte mitt i Transatlantic-perioden. Det märks att tiden inte räckte till riktigt där. Men den innehåller också några av mina absoluta favoritlåtar.

Om jag skall plocka ut någon platta som man kan börja med, så får det nog bli Space-Revolver. På många sätt känns den som den perfekta prog-plattan och innehåller ett bra tvärsnitt av allt dom står för, lätt-trallade pop-låtar, lite metal, lite instrumentalt, den långa episka låten med tvära musikaliska kast och en massa annat. Wow!

Enda gången jag sett Roine live var när jag i tonåren på slutet av 70-talet såg honom i Kaipa. Det var ett av mina favoritband och ett av få svenska band som jag tyckte höll måttet, mätt med den musiksmak jag hade då (mycket Genesis och Gentle Giant och sånt). Tyvärr slutade han strax efter och jag undrade alltid var han tog vägen. Han hade för mycket talang för att bara gå upp i rök. Nu vet jag. "Inget nytt under solen" är kanske deras bästa platta från den perioden.

Den tredje plattan, "Solo" , var väl Roines genombrott som låtskrivare, men jag minns att jag var besviken på att dom lät så tamt på plattan jämfört med hur det lät live.

Kaipa har ju återuppstått delvis, egentligen är det den andra låtskrivaren i gruppen, Hans Lundins projekt. Gruppen existerar numera bara i studion och Roine och Hans är dom enda kvarvarande medlemmarna. "Notes from the Past" är rätt bra.

Transatlantics två plattor tycker jag är rätt ojämna, men absolut köpvärda.

Godt å se at andre også kan verdsette "space revolver" vanligvis ikke den jeg ville anbefalt som en introduksjon til FK, men alikevel var det den som gjorde at

jeg fikk opp öynene for FK, samt en liten live session i slottsskogen i Göteborg for noen år siden.

Flere med sansen for prog burde få opp öynene, el örene, for denne gruppen.

Ett lite råd er kanskje å ikke starte med deres siste, den synes jeg er blandt de mindre bra utgivelsene.......

Link to comment
Share on other sites

Ska beställa hem nya DT men har inte hunnit än, tycker att det är bra att de verkar gått tillbaka till "klassiska" soundet, gillade inte riktigt det mörka soundet de hade på "Train of Thoughts", (tror den hette d), skivan.

Jag har Kaipas "Keyholder", tycker den är bra, efter ett xx antal genomlyssningar. Men det är ju oftast "svårlyssnade" skivor som är de bästa oxå. tycker jag i a f.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite råd er kanskje å ikke starte med deres siste, den synes jeg er blandt de mindre bra utgivelsene.......

Jag tycker nog att Adam&Eve är helt okej, jag hittar absolut inget dåligt på den plattan. Det handlar kanske om att förväntningarna hela tiden skruvas upp.

Själv blev jag väldigt besviken på "Retropolis" efter att ha börjat med dom fantastiska dubbel-plattorna "Stardust we are" och "Flower Power".

Faktiskt så besviken att jag tappade intresset för gruppen och det var när "Adam&Eve" damp ner som intresset restaurerades och jag gick vidare och lyssnade på resten av deras skivor.

Bredden på musiken i "Adam&Eve" gör kanske att den inte passar alla prog-diggare, med lite country?, Cardigans inspirerad 60-talsjingle-poplåt, Led Zeppelinhårdrock, jazz-blues-låt o.s.v.

Men jag tycker det är det som gör Flower Kings så stora.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att Adam&Eve är helt okej, jag hittar absolut inget dåligt på den plattan. Det handlar kanske om att förväntningarna hela tiden skruvas upp.

Själv blev jag väldigt besviken på "Retropolis" efter att ha börjat med dom fantastiska dubbel-plattorna "Stardust we are" och "Flower Power".

Faktiskt så besviken att jag tappade intresset för gruppen och det var när "Adam&Eve" damp ner som intresset restaurerades och jag gick vidare och lyssnade på resten av deras skivor.

Bredden på musiken i "Adam&Eve" gör kanske att den inte passar alla prog-diggare, med lite country?, Cardigans inspirerad 60-talsjingle-poplåt, Led Zeppelinhårdrock, jazz-blues-låt o.s.v.

Men jag tycker det är det som gör Flower Kings så stora.

Godt å se at man kan like den samme musikken men alikevel verdsetter forskjellige aspekter ved deres produksjon :)

Kanskje man burde ta frem igjen Adam &Eve og prøve engang til, men er helt på din linje når det gjelder deres mangfold og inspirasjon.

Om du har muligheten til å overvære en konsert i slottsskogen GBG, 13 august i år, der kommer det ett Norsk band som heter MAGIC PIE, som ligger mye i FK`s (de fleste er FK fans...) gate.

Men iallefall en mangfoldig og spennende gruppe....

The Tangent, er også ett av Roine Stolt`s prosjekt som er lyttbart........... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ska beställa hem nya DT men har inte hunnit än, tycker att det är bra att de verkar gått tillbaka till "klassiska" soundet, gillade inte riktigt det mörka soundet de hade på "Train of Thoughts", (tror den hette d), skivan.

Jag har Kaipas "Keyholder", tycker den är bra, efter ett xx antal genomlyssningar. Men det är ju oftast "svårlyssnade" skivor som är de bästa oxå. tycker jag i a f.

Hej

Har lyttet gjennom siste DT noen ganger nå og holder meg til det jeg sa om klassiske, men føler at jeg vil legge til at det hele låter litt mer "pop", om jeg kan si det slik, personlig finner jeg denne som en vel verdt å ha cd, med gode prog innslag, om ikke akuratt deres mest "spennende" cd......

mvh

Link to comment
Share on other sites

"Lite mer pop", kanske blir lätt så när man spelar in en skiva i samma studio som Michael Jackson (King of Pop) mm. :mm: ... men jag litar på DT att jag får bra valuta för pengarna ändå.

James LaBrie's solo album, var det ganska mycket "techno/hiphop" inslag. tycker inte att det passade in riktigt, men skivan är bra ändå. Älskar tyngden i låtarna :D

Nån som har hört Kaipas nya skiva (kommer inte ihåg namnet)?

Link to comment
Share on other sites

"Lite mer pop", kanske blir lätt så när man spelar in en skiva i samma studio som Michael Jackson (King of Pop) mm.  :mm: ... men jag litar på DT att jag får bra valuta för pengarna ändå.

James LaBrie's solo album, var det ganska mycket "techno/hiphop" inslag. tycker inte att det passade in riktigt, men skivan är bra ändå. Älskar tyngden i låtarna  :D

Nån som har hört Kaipas nya skiva (kommer inte ihåg namnet)?

Tror du vil like den siste til DT selv om den er litt mer "popete" el "mykere" spes ifht "train of thoughts"....

Verdt investeringen synes jeg den er :)

Ang Kaipa er det "keyholder" du tenker på? el den nye (Mind revolution).....som slippes rundt i disse dager?

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Meshuggah för guds skull!! Tungt och vansinigt tekniskt, (om du gillar DreamTheater) :D

P.O.D är ett mycket bra band som man bör kolla in, deras senaste är att rekommendera :)

Navnet er registrert :)

Skal sjekke de ut ved anledning, takker for tipset......

Link to comment
Share on other sites

Hej, Meshuggah har jag hört en del av... de är ju från Umeå. Men jag kan inte säga att jag har lyssnat på dem ändå. kanske får lov att göra d. Det är ingen av mina hårdrocks kompisar som orkar lyssna på deras mattematikmetal :D

Har i a f hört "Future Breed Machine", den är kung! :mm: Finns det nån skiva man ska kolla in lite mer lr?

P.O.D är väll den gruppen som har spelats på radion... gillar dem inte så mycke.

Ang. Kaipa är det nya (Mind Revolution) jag tänkte på. Keyholder har jag redan i samligen ;)

Link to comment
Share on other sites

Frågan i denna tråd var väll vilken progressiv hårdrock som var bra och vad folk kunde tänkas rekomendera.

Då nämmner man band som zeppelin mm, mej veterligen är väll dessa band inte progressiv hårdrock, och som någon sa att DT inte spelar progressiv hårdrock :?: då undrar jag vad kallas deras musikstil då för något,jag menar bara att det är ju det dom är kända för :app:

Nåväl här är lite av vad jag kan rekomendera!

James Labrie's 3 soloplattor är snor bra

KANSAS nästan allt dom gjort

KINGS' X dom fyra första (nu ryser jag)

BOZZIO LEVIN, STEVENS (deras 2 studio album oojj vad bra det är)

EXPLORERS CLUB (deras 2 första album, är inte detta progressiv hårdrock av bästa sort då heter jag kalle anka)

MULLMUZZLER (2 album med james Labrie på sång)

Osv. osv.

/ribbon

Link to comment
Share on other sites

Verkar intressant det här...

Sabaton påminner mycket om Tad Morose, samma tyngd och tempo. Gillar TM mer än i a f.

Har inte kollat upp de andra än, men ska göra det när tid finns :blush

KANSAS är det många som tycker om visst. ska kolla upp dem extra mycket ;)

Ska beställa några skivor när löningen kommer, får se vad som hamnar i min kundvagn :):?:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått hem ett par skivor nu:

1. Dream Theater - Octavarium

2. Pain of Salvation - Entropia

3. Pain of Salvation - One hour by the concrete lake

4. Flower Kings - Rainmaker

5. Eva Cassidy - American Tune

6. Sofia Karlsson - Svarta ballader

Har dock bara hunnit lyssna på DTs nya skiva. :black::blush:(

Ribbon: Vart kan man få tag i James LaBrie andra skivor?

Link to comment
Share on other sites

Ifall ni är intresserade av finlandsvensk progressiv rock, så kan jag berätta att Prime Mover nyss har grundat ett skivboag, Skivkraft, och släppt sin andra själfinanserade skiva, Prime Mover alias Drivkraft, i Finland. Musiken är progressiv rock med inslag av folkmusik och låtarna sjungs nuförtiden på finlandssvenska, till motsats till förra skivan som var på engelska. Vi vill gärna ha feedback och kommentarer på musiken, men vi vill inte störa denhär diskussionen, så kolla under Euphonia Musikforum på "Ny finlandssvensk progressiv rock!"

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Rainmaker var ganska bra, en del låtar är riktigt bra. Jag köpte den för jag visste inte riktigt vilken som var bäst :blush Kommer nog att köpa fler av FK :app::mm:

Kebu: tycker att det låter relativt bra, jag vill har lite mer tyngd i sången, sen tror jag att engelska skulle funka bättre än svenska :);) Jag har lyssnat ganska mycket på folk-metal t ex Otyg, Korpiklaani och m fl.

Tycker DTs skiva är ganska spretig, tycker inte att det finns en helhet i skivan som det brukar göra :blush

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

håller med ribbon om bozzio levin stevens! riktigt grymma grejer!

liquid tension experiment då? det är iofs utan sång, men ändå.. gillas inte det?

det är dreamtheater minus den asiatiske basisten & sångaren plus tony levin som basist istället! rätt fräckt!

:D

Link to comment
Share on other sites

Guest johan

Jag borde ha skrivit i den här tråden för länge sedan :blush

Det har spelats mycket ELP , tidiga Floyd , o ett par andra som redan har nämts när man var ung.

Rush var jag inne på mycket förr men så mycket prog var det inte , 1-2 låtar per platta. Förutom Hemispheres då kanske o nån av dom första. 2112 var åxå lite halv progressiv.

Dream Theater är jag lite kluven till , en humörs grej helt enkelt. men Live at Budokan är en höjdare , ger mig gåshud överallt. Liquid tension har jag inte lyssnat på men Tony Levin e ju ganska ok ( ;) ) LaBries solo gillar jag sådär.

Men det bästa som Dream theater har varit inblandat i är tributen till Rush (working man) Petrucci spelar bara på låtar o Labrie sjunger på nån. Men Portnoy spelar på dom flesta har jag för mig. Nivån o tekniken som krävs för att spela Rush har hoppat upp ungefär 10 snäpp :) Fler som är med är bla Steve Morse , Deen Castronovo , Devin Townsend , Billy Sheenan mfl

Man kan beställa den via DT:s hemsida.

http://www.dreamtheater.net/disco_guests.php?s=working_man

222462.jpg

Man hittar en massa skivor där som medlemmarna har varit med o gjort. Rudess o Petrucci har gjort en ihop som jag ska beställa.

Sen spelar Portnoy ihop med namn som har nämts ett par ggr , gruppen heter Transatlantic innehållandes Mike Portnoy, Neal Morse (Spock's Beard), Pete Trewavas (Marillion) and Roine Stolt (The Flower Kings).

Link to comment
Share on other sites

Hur duktiga Dream Theater än är, så tänder jag inte riktigt på deras musik.

Musiken är inte lika bra som musikerna, andra klass helt enkelt.

Man tycker sig hela tiden ha hört allting förut.

Jag kan ju ha fel eftersom jag inte har hört alla deras plattor, men jag tycker det saknas en riktigt bra melodiskapare i gruppen som tar fram dom där stora och geniala melodierna, en Peter Hammill helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

g84469cjij9.jpg

Appropå Peter Hammill.

Upptäckte att ett av dom stora prog-banden från 70-talet återuppstått .

Van der Graf Generator!

Peter har efter nästan 30 år återförenats med dom andra och gjort konserter och släppt en ny skiva.

Jag får återkomma när jag fått tag på skivan.

Link to comment
Share on other sites

g84469cjij9.jpg

Appropå Peter Hammill.

Upptäckte att ett av dom stora prog-banden från 70-talet återuppstått .

Van der Graf Generator!

Peter har efter nästan 30 år återförenats med dom andra och gjort konserter och släppt en ny skiva.

Jag får återkomma när jag fått tag på skivan.

Har du noe mer info el en link til hvor man kan henvende seg for info om dette?

Veldig interessant...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som lyssnar på Symphony X? Jag har än så länge bara "The divine wings of tragedy" och "V", vilka rankas som deras två bästa album. Personligen tycker jag att "The divine..." är klart bättre, men jag vet att det finns folk som tycker tvärtom.

Den över 20min långa låten "The divine wings of tragedy" är ett måste och i mina öron är den bättre än något som Dream Theater har gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Van Der Graaf Generator" var en av dom intressantaste prog-grupperna på 70-talet och Peter Hammill var på den tiden ett låtskrivargeni.

Deras sound var betydligt råare än många andra prog-grupper, och Peter Hammill hör inte till dom sångare som alltid sjunger vackert. Men hans melodier var av absolut högsta klass.

Daniel Gildenlöw är en nyare variant av Peter Hammill, det finns många likheter.

Tyvärr tycker jag inte att återkomstplattan "Present" är någon höjdare.

Det är synd att när man efter 30 år återförenas inte lägger ned lite mer engagemang på plattan. Det mesta verkar ihopjammat under en vecka i studion.

Det börjar bra med låten "Every Bloody Emperor" som kan glida in i vilken VDG-platta som helst, klassisk VDG-musik alltså. Ytterligare ett par låtar fungerar, men sedan går luften ur projektet.

Satsa istället på någon av plattorna från mitten av 70-talet, då gruppen för en kort period återförenades, "Still Life", " Godbluff" eller "A World Record". Eller varför inte alla tre? Dom hänger ihop.

Gillar man inte Tom Waits sång, så kan man säkert också få problem med Peter Hammills sång, det låter ibland som Tom Waits i kubik, men klarar man det, så hör man snabbt vilka geniala melodier den mannen kunde skriva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...