Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon här som har erfarenhet av vilka kontakter som passar på Devialet 200? Anslutningen är väldigt tight så många kontakter går bort, Furutech verkar ha nån som passa men jag vill inte chansa o köpa nån utan o veta att de passar. Kabeln som jag ska använda är runt 13mm och 4kvmm så det måste kontakten klara.

Posted

Vet inte om det är samma på 200 men jag använder iallafall Furutech FI-15+ till min Devialet 250. Den passar nästan, man får trycka ner luckan med lite våld men då går det. Vanliga Furutech FI-15 ska tydligen passa också men kabeln du ska använda är för tjock för den tyvärr.

Posted
Vet inte om det är samma på 200 men jag använder iallafall Furutech FI-15+ till min Devialet 250. Den passar nästan, man får trycka ner luckan med lite våld men då går det. Vanliga Furutech FI-15 ska tydligen passa också men kabeln du ska använda är för tjock för den tyvärr.

När vi testade så funkade det med Jorma Power.

Posted
När vi testade så funkade det med Jorma Power.

...vilket kanske inte hjälper så mycket. Förmodligen är 13mm för grovt för den typen av kontakt som används.

Posted

Jag har redan kabeln sen tidigare så därför vill jag kunna använda den, känns onödigt att skaffa nått annat men går det inte så får jag kanske kolla på nått klenare eller en färdig gjord med passande kontakt.

Varför vill du ha 4 mm2 kabel? Så mycket ström drar den inte.
Posted

Som Ekman skrev har Furutech FI-15 Plus som tar upp till 5mm2 och kabeldiameter upp till 15mm - har jag använt både på Devialet 200 och Devialet 250 med gott resultat. Jag rekommenderar Rhodium versionen...

Med vänlig hälsning, Björn

Posted

Tar plus modellen 5kvmm kabel direkt i klämmorna eller behövs Furutechs kabelskor för o få en bra anslutning? Jag har ju iofs bara 4kvmm så de bör ju inte vara några problem att ansluta direkt.

Som Ekman skrev har Furutech FI-15 Plus som tar upp till 5mm2 och kabeldiameter upp till 15mm - har jag använt både på Devialet 200 och Devialet 250 med gott resultat. Jag rekommenderar Rhodium versionen...

Med vänlig hälsning, Björn

Posted

Vi har testat med Nordost Valhalla och Transparent PLMM2x nätkabel i Furutech FI-15+ utan kabelskor och det funkar alldeles utmärkt. Vet inte hur många mm2 dom är på exakt men dom är rätt tjocka båda två så 4mm2 ska nog inte vara ett problem.

Posted

...Transparent PLMM2X har en kabelarea på 10AWG ( om jag minns rätt) vilket motsvarar ca 5,5 mm2 men det gick utan några större problem...

Vad har du för högtalare till din 200?

Posted (edited)

Låter bra, kollade runt lite på diverse forum men sen kom jag till att tänka på att här på Euphonia finns ju några med Devialeter och nån måste ju provat annat än originalkabel. Det är väl iofs skillnad mellan den gamla D250 och de nya chassina men kanske inte större än att samma kontakt funkar.

Vi har testat med Nordost Valhalla och Transparent PLMM2x nätkabel i Furutech FI-15+ utan kabelskor och det funkar alldeles utmärkt. Vet inte hur många mm2 dom är på exakt men dom är rätt tjocka båda två så 4mm2 ska nog inte vara ett problem.

Jag har Focal Electra 1038Be (i min signatur står övrig utrustning)

Gick ifrån 5.1 anläggning till enbart 2 kanals i höstas, sålde av allt det gamla och satsade på en Devialet 200 och Focal högtalare, blev även en Clearaudio Concept MC skivspelare. Köpte en Isotek Aquarius EVO3 och tänkte fixa till strömmen så allt får så bra förutsättningar som möjligt. Drog 25mm slang ifrån centralen till mitt rack när jag byggde huset men har hittintills bara kört med en annan matning med FK2,5, tänkte nu dra en grövre skärmad kabel direkt till Isoteken, sätta in en Klangmodul i centralen och fixa till en kabel till Devialeten, därav frågan om en vettig nätkontakt som funkar i den.

...Transparent PLMM2X har en kabelarea på 10AWG ( om jag minns rätt) vilket motsvarar ca 5,5 mm2 men det gick utan några större problem...

Vad har du för högtalare till din 200?

Edited by octavia rs
Posted

Hej,

Missade din signature...

Jag har, som jag skrev tidigare, provat Furutech-kontakten på Devialet 200 och den får plats. Det är tight att få på locket, men det går.

Var lite nyfiken på vilka högtalare du har och om dessa var SAM:ade. Nu verkar inte 1038Be vara det tyvärr, men när man har möjligheten att använda SAM så blir allt ännu bättre! Så in och rösta på Devialets hemsida, bedriv en kampanj bland dina vänner - för det är det verkligen värt?

Posted

Ok jag får la prova med den Furutechn, vill helst att locket sitter ordentligt och inte blir upptryckt i den sidan då jag ska ha Devialeten väggmonterad så då syns ju ovansidan rätt bra om den är lite skev

Nä tyvärr är inte 1038 SAM:ade, får kanske försöka få lite folk o gå in o rösta på dem. Har bara hört positiva saker om SAM så de ska bli kul o prova.

Hej,

Missade din signature...

Jag har, som jag skrev tidigare, provat Furutech-kontakten på Devialet 200 och den får plats. Det är tight att få på locket, men det går.

Var lite nyfiken på vilka högtalare du har och om dessa var SAM:ade. Nu verkar inte 1038Be vara det tyvärr, men när man har möjligheten att använda SAM så blir allt ännu bättre! Så in och rösta på Devialets hemsida, bedriv en kampanj bland dina vänner - för det är det verkligen värt?

Posted

Om man istället skulle kolla på en färdig kabel och inte göra en själv till Devialeten vad funkar bra där? Någon som har testat lite olika?

Jag kollade lite på Audioquest för deras gjutna kontakter passar och de finns ett par begagnade som är ok i pris, Furutech har en färdig med gjutna kontakter som också passar och är väldigt överkommlig i pris, jag vill inte lägga alldeles för mycket på enbart denna kabel.

Posted

...Shunyata har en kabel som är gjord just för Devialet med passande kontakter och en kabeldiameter som får plats under luckan. Den heter PC-10 och är en "strippad" version av Cobra.

Jag har testat den i mitt system och den bidrar till en stor ljudbild med fantastiskt släpp utan att tappa precision eller dynamik...

Mvh

Björn

Posted (edited)

Jo den har jag sett, är kanske lite över den prisklass jag tänkt. Sett på nått forum där det fanns en tråd om just nätkablar till Devialeten att den IEC kontakten som de använder inte satt speciellt bra, där tyckte man det fanns "billiga" kontakter som var bättre, var nog mest själva kontaktstiften man mena inte själva kabeln i övrigt.

Just nu är jag rätt inne på att köpa en begagnad Audioquest NRG-5 eller en NRG-10, om de blir bra eller anus de återstår att se.......en annan aspekt som jag är lite orolig över när jag ska vägmontera Devialeten är att nätkabeln är för styv och inte går att bock ut igenom hålet i väggen, Audioquest med solida ledare är ju inte direkt flexibla. Var lite inne på att ha en 90 graders Audioquest adapter så strömkabel går rakt ut igenom väggen, då funkar ju i princip vilken kontakt som helst på kabeln och då blir man ju inte så begränsad till vissa märken eller kontakter. Kanske lite kaka på kaka med en adapter men de löser en del andra problem.

Audioquest-IEC-90-2-Adapter-image.jpg

...Shunyata har en kabel som är gjord just för Devialet med passande kontakter och en kabeldiameter som får plats under luckan. Den heter PC-10 och är en "strippad" version av Cobra.

Jag har testat den i mitt system och den bidrar till en stor ljudbild med fantastiskt släpp utan att tappa precision eller dynamik...

Mvh

Björn

Edited by octavia rs
Posted

Kan efter att ha köpt en Furutech FI-15 Plus säga att den inte alls passar på höjden på en Devialet, locket går att föra på med lite våld men lyfter ett par mm i den sidan där kontakten är. Måste nog till en Furutech FI-15E om de ska passa.

Posted (edited)

Nu när det tipsas friskt här så kan jag nämna att även Crystal Cable erbjuder Devialet-vänliga kontakter till samtliga av sina nätkablar.

/ Marcus

Edited by Perfect sense