Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag kör också på Mac; installerade Windows på den med WMware Fusion och sen är det bara att mäta på!!! (DSP/Dirac-mjukvaran behöver 2GB RAM).

"MiniDSP Dirac Live" funkar fantastiskt i min anläggning (försökte spela Martin Logan i ett rum på 19 kvadrat vilket gav horribel basgång).

Bästa investering jag nånsin gjort!

Spännande. Berätta gärna lite mer hur du gått tillväga vid din set up. Har du låtit Dirac hantera hela registret? Har du justerat resultatet från Dirac med en egen "hus-kurva" eller kör du rakt av vad du fick ut från mätningen?

Posted
Spännande. Berätta gärna lite mer hur du gått tillväga vid din set up. Har du låtit Dirac hantera hela registret? Har du justerat resultatet från Dirac med en egen "hus-kurva" eller kör du rakt av vad du fick ut från mätningen?

Fick mycket bra resultat redan vid första mätförsöket, körde alltså allting "by default" dvs nio mätpunkter (konfiguration = "chair"), korrigering av hela registret (det skär väl under 20 Hz om jag minns rätt), och använde sedan Diracs rekommenderade målkurva utan egna justeringar.

Har nu köpt nytt mikrofonstativ (medföljande kamerastativ är lite rangligt vid de högsta mätningarna), gjort smärre ommöbleringar i rummet, vill prova med att dra ned ML's baskontroll (vid 35Hz) eftersom jag hade en jättepuckel vid ca 40Hz, så det börjar dra ihop sig till nya mätningar!

Ska fota lite från rummet/uppställningen så småningom...

Posted

För min del blev det en DSPeaker Anti-mode 2.0. Skönt att slippa hålla på med en dator för att ställa in den.

Slutresultatet blev grymt bra. Nu har jag inga ospelbara skivor längre.

För er information så finns det möjlighet till flerpunktsmätning även med DSpeaker.

Enligt uppgifter på nätet skall byte av "vägbula" kunna ge ett rejält kvalitetsmässigt ljudlyft, men hur detta skall vara möjligt föstår jag inte.

Blir dock till att testa senare.

Posted (edited)
Vox, vad är en vägbula?

Ska vara "väggbula". Spänningsomvandlaren (t.ex. 230/12 V) du sätter i väggen.

Edited by Vox
Posted
Ska vara "väggbula". Spänningsomvandlaren (t.ex. 230/12 V) du sätter i väggen.

Tänker också prova att byta ut den switchade nätdelen (modell "mobil-laddare" !!) på MiniDSP'n mot en hemmabyggd och förhoppningsvis mer seriös (="oversized" ?) linjär 5V nätdel.

• 3 weeks later...
Posted
Tänker också prova att byta ut den switchade nätdelen (modell "mobil-laddare" !!) på MiniDSP'n mot en hemmabyggd och förhoppningsvis mer seriös (="oversized" ?) linjär 5V nätdel.

Jag funderar på att köpa minidsp Dirac (analog/analog).

Hur fungerar minidsp Dirac om man har rundstrålande högtalare, MBL116f ?

I ett ganska litet rum ska tilläggas, bara 15 kvadrat.

Eller är det bättre med svanå v-ving (transparenta)?

Posted
Jag funderar på att köpa minidsp Dirac (analog/analog).

Hur fungerar minidsp Dirac om man har rundstrålande högtalare, MBL116f ?

I ett ganska litet rum ska tilläggas, bara 15 kvadrat.

Eller är det bättre med svanå v-ving (transparenta)?

Du kommer säkert få ett insatt och uttömmande svar från Plind som har samma högtalare och rumsstorlek som du.

Där låter det alldeles förträffligt kan jag lova. Men då har Plind också jobbat en hel del med akustikåtgärder så att Dirac får en lättare uppgift.