Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Mitt musikrum är beläget i källarplanet. Nästan kvadratiskt och takhöjden är något över 2 meter. Inga optimala förhållanden för hifi, men jag får försöka göra det bästa av situationen.

Har klämt in ett par Svanå V6 för att komma till rätta med en elak puckel vid 40 Hz, men jag vill få till det ännu bättre. Innan V6:orna kom in hade jag under en period en DSPeaker Anti-mode 2.0 som tog bort en del av frekvenstopparna, men den såldes när V6:orna tog plats.

Efter högtalar- och slutstegsbyte finns det behov av att styra upp frekvenskurvan ytterligare. Någon plats att göra det med analoga medel finns inte i mitt lilla rum där väggarna är fulla av skivor.

Har därför börjat fundera om att återigen skaffa en Anti-mode 2.0, men av en händelse hittade jag igår kväll information om att Minidsp Dirac finns med analog in- och utgång vilket jag inte visste om. Trodde den bara fanns för "datorfolk".

Så för dryga 1000-lappen till kan jag investera i en burk som kan styra upp hela frekvensomfånget och inte bara de lägre frekvenserna som Anit-mode 2.0.

Nu undrar jag om det är någon av er som testat båda produkterna och kan ge lite återkoppling om deras respektive för- och nackdelar.

Planen är att koppla in den analogt mellan försteg och slutsteg.

Edit: felstavning

Edited by Vox
Posted

Detta rum är 420 * 360, * 210 cm är hemma hos mig.

10914771_882212791811567_7180049315010523902_o.jpg

Har en puckel ungefär på samma ställe som du vilket gör en del skivor ospelbara. Har kört 2 st Svanå TQ45 vilket hjälpt en del, men inte varit i närheten av att lösa problemet. Skulle behöva ett batteri sådana och då blir ett litet rum än mindre.

Körde DSPeaker Anti-mode 2.0, digitalt mellan drive och DAC i ett drygt års tid med gott resultat. Det löste mycket av alla problemen, utan att jag upplevde några direkta minus. Däremot togs lite av närvaron i skivspelaren bort då jag körde analog in, även om fördelarna övervägde nackdelarna.

Med Minidsp Dirac har det hela lyftsytterligare ett par snäpp. Bättre närvaro, tightare bas (den mäter 9 punkter, DSPeaker 1 punkt) bättre släpp. Jag kör digitaln in och ut, men har även kört mycket på varianten med analogt in och ut, främst i butiken och på mässa, och den fungerar väldigt bra utan direkta minus, trots att den omvandlar signalen fler gånger i processen. (analogt till digitalt till analogt)

mvh

Stefan

Posted

Mycket intressant Stefan. Dina erfarenheter verkar stämma med vad jag läst andra ställen. Ringde till butiken idag, men det var bara upptaget.

Har du kvar någon form av analog rumskorrigering i form av t.ex. Svanå eller blir det överflödigt?

Posted

Spännande. Jag har kikat på Diracs produkter tidigare men då jag inte kör via dator har det fallit bort naturligt. Men detta öppnar ju möjligheten för många fler. Nu har jag tack och lov ett rum som ger hyfsade mätvärden i grunden, men sjävklart finns där områden som skulle behöva en uppsträckning.

Jag inbillar mig att skulle inkräkta minst på signalkedjan om man körde en digital version. Just för att minimera antalet konverteringar. Men du Stefan verkar ha testat båda med gott resultat.

Idag kör jag med transport så där hade valet varit enkelt, så även om man kör med en digital enhet som Aurender som lämnar en USB. Men om man skulle köra från en NAS till en dac/streamer så tycks det bli svårare att hålla det digital, då den inte har en Nätverkskontakt. Skulle vara intressant att lyssna på vid tillfälle, om inte annat för att bilda sig en uppfattning om hur lång man kan komma med dagens algoritmer.

Vox, du skriver "dryga 1000-lappen". Nu har jag bara skummat som hastigast men visst är väl priset för denna uppsättning betydligt högre?

Posted
Vox, du skriver "dryga 1000-lappen". Nu har jag bara skummat som hastigast men visst är väl priset för denna uppsättning betydligt högre?

Priset för Minidsp Dirac-lösningen är 9.750 SEK vilket är dryga 1000-lappen dyrare än DSPeaker Anti-Mode 2.0 (8.500 SEK).

Posted

Jag har roat mig med att göra jämförande mätningar i butiken på detta system:

8110802-origpic-2ecf68.jpg

Rummet är rätt stort, kanske 75 kvm, men med lite vinklar så detta är en lyssningsposition där man sitter ca 3 meter bort.

Jag har gjort mätningen i sweetspot, med XTZ Roomanalyser Pro II.

Såhär ser det ut utan MiniDSP - Dirac, dvs okorrigerat.

8110802-origpic-95c8aa.jpg

8110802-origpic-78840d.jpg

Och här kommer mätningarna med MiniDSP DDRC-22A, det är versionen med analog in- och utgång. Jag kopplar här in den mellan cd och förstärkare, eller riaa och förstärkare.

8110802-origpic-645d55.jpg

8110802-origpic-b9adc9.jpg

Och slutligen en bild för att lätt kunna jämföra, sida vid sida.

8110802-origpic-52f081.jpg

Posted

Mycket intressant.

Hur upplever du ljudet utan resp. med Minidsp inkopplad?

Vilken typ av inställningar/korrigeringar har du gjort i Minidsp?

Posted

Det ser ut som om efterklangstiderna är längre med Dirac. Kan det verkligen stämma? Det faller av i djupbasen men det kan du väl EQ:a upp om du vill.

Posted

Jo detta med efterklangen är märkligt, kanske någon kan förklara?

Jag gjorde DIRAC mätningen med en kabel med aktiv låda på, Neutral Audio och den var inte med i mätningen utan. Så nu har jag gjor tom mätningen, utan Neutral Audio, med samma resultat

8110802-origpic-7f935c.jpg

Visst kan man EQ:a upp basen, men det innebär en sänkning av den allmänna nivån, den lyfter inte botten utan trycker ner resten till samma nivå, drar effekt.

Jag kör med standardkurvan, men vet att många gör egna målkurvor.

Posted
Detta skulle alltså gå att köra mellan för & slutsteg och på så sätt köra dirac på allt som kopplas till försteget ?

Japp, det är det som är min plan.

Posted
Jo detta med efterklangen är märkligt, kanske någon kan förklara?

Kan det bero på att Dirac lyfter en dipp och för att den ska nå upp till önskade nivåer så måste den förmå stärkaren att kräma på ordentligt.

Posted
Kan det bero på att Dirac lyfter en dipp och för att den ska nå upp till önskade nivåer så måste den förmå stärkaren att kräma på ordentligt.

Enligt Stefan så lyfter den inte dipparna utan sänker "omgivningen" istället.

Posted

tror jag har kommit på det, det är nog Dirac som lurar XTZ. Då jag för efterklangsmätning med Dirac inkopplad får jag ett lyssningsavstånd på ca 9 meter, men i verkligheten är det ca 3 meter. Dirac processar och detta tar lite tid, vilket kanske lurar XTZ då den mäter tid.

Posted
Jag har roat mig med att göra jämförande mätningar i butiken på detta system:

http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/art8...gpic-2ecf68.jpg

Informativt!

Jag har hört system med Dirac ett par gånger och den verkar vara riktigt bra.

Min gissning är att man inte ska skruva till korrigeringen för mycket, hellre för lite. Örat är bra på att korrigera själv i viss mån.

Ps. Kan du inte höja output mer när du mäter med XTZ?

Skumt det där med efterklangen, men det kan vara för låg output som spökar...

Posted

Handen på hjärtat Stefan - hör du skillnad på ljudkvaliteten med Dirac analogt inkopplad? Vill förvissa mig om kvaliteten på AD-DA omvandlingen.

Posted

Jag har inte gjort en direkt jämförelse mellan digital/digital och analog/analog. Den jag spelar på i butiken och på mässan i september 2014 är analog/analog och den är riktigt bra. Då man tänker på det så borde digital/digital versionen påverka mindre, eftersom man slipper två omvandlingssteg, men även om analog/analog skulle vara något sämre så är den så mycket bättre än att inte köra den alls i många miljöer och i många fall har man inget alternativ.

Posted

Jag kör Dirac mjukvara i min dator och har en fördröjning av ljudet på ca 0,4 sekunder. (Spelar bara roll när jag ser på film men det finns ju möjligheter att synka i videoprogrammet)

Jag ruttar allt ljud via J.River för att få till den aktiva delningen mot subbarna också, så kanske J.River lägger till lite tid också som då ingår i de 0,4 sekunderna.

Posted

Focal anger själva att de spelar bas till 27 Hz vid minus 3 dB och 24 Hz vid minus 6 dB. Rummet påverkar givetvis mycket, ibland får man bas, ibland förlorar man.

Av nyfikenhet var jag svungen att testa en setup du känner väl Per :D

8110802-origpic-9c57d7.jpg

8110802-origpic-68bcc6.jpg

8110802-origpic-6a8282.jpg

Uppmätt på samma ställe, med samma kringutrustning, utan DSP.

Posted
Uppmätt på samma ställe, med samma kringutrustning, utan DSP.

Hur ser mätresultaten ut med DSP inkopplad?

Posted

Ja Engelholm Audio Staff mäter extremt bra får jag nog säga.

Att ha så pass jämn o rak basoutput vid de frekvenserna är mkt imponerande från en såpass "liten" högtalare.

Har själv inte hört Staff, bara lillebror Trill, men den imponerade oxå med sin basåtergivning, och diskanten ska vi inte bara tala om :)

Har bara hört MiniDSP Dirac på mässor, men det gav mersmak.

Har inte provat det hemma, då den inte verkar vara kompatibel med Mac.

Posted
Har inte provat det hemma, då den inte verkar vara kompatibel med Mac.

Du kan koppla in den mellan för- och slutsteg.

Posted
Du kan koppla in den mellan för- och slutsteg.

Jo men för att konfigurera och mäta o ställa in så behövs det en dator, och sist jag kollade så går de inte med OSX :(

• 1 month later...
Posted
Jo men för att konfigurera och mäta o ställa in så behövs det en dator, och sist jag kollade så går de inte med OSX :(

Jag kör också på Mac; installerade Windows på den med WMware Fusion och sen är det bara att mäta på!!! (DSP/Dirac-mjukvaran behöver 2GB RAM).

"MiniDSP Dirac Live" funkar fantastiskt i min anläggning (försökte spela Martin Logan i ett rum på 19 kvadrat vilket gav horribel basgång).

Bästa investering jag nånsin gjort!