Jump to content

Hur en båtmotor blev ett par Magneplanar-högtalare


Strmbrg

Recommended Posts

Vi har en liten kabin/hardtopbåt här i Mälaren. Det är en Uttern 495 Kabin från -79. Köpte den för några år sedan och vi har varit väldigt nöjda med den lilla baljan som dagtursbåt att komma ut och bada och fika lite med.

På båten satt en Mariner/Yamaha 40hk tvåtaktare. Också den från -79.

Allteftersom har dock motorn blivit orkeslös och efter lite funderande och konsulterande var det bara att konstatera att motorblocket var sönderkorroderat vilket innebar dålig kompression och att båten inte orkade upp i planing.

Jaha... Båt och motor köptes för 30 papp. Fabriksny motor: 55-70 tusen...

Begagnad kortriggad motor till vettigt pris och med lämplig effekt söktes därför febrilt i somras. Inte något som det vimlade av direkt. Snarare fanns det knappt en enda en som inte var antingen nästan ny eller rent skrot.

Bara att börja spara till en ny rova alltså. Vilket påbörjades omgående. :-)

Senare under hösten dök jag emellertid på en trecylindrig Yamaha -87, i fint skick för fjorton tusen hos en liten firma i södra Stockholm.

Hm? Nu kan jag ju skruva om budgeten! En himla massa flis över! :-)

Jag beslöt därför att skaffa mig ett par Mageplanar MG3.7i.

Bytte in mina MG1.6 och fick ett bra pris för dessa.

Mot den bakgrunden känns det nästan som att jag har fått ett par nya jättefina högtalare "nästan gratis"!

pimg-uttern-495kabin-121571.jpg

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...