- Marten - Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 (edited) MSB har släppt info om den nya Select DAC'en. Helt ny design med större låda för att få plats med fler DAC-moduler mm. Den har enligt uppgift prestanda som ingen annan kommer i närheten av. Den börjar levereras i Februari och vi hoppas få hem vår till Stockholms mässan HEM 2015. Info kan ni hitta här. Det kommer att komma mer info med det snaraste. Mvh Edited January 7, 2015 by Mårten Design Quote
thli72 Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 Säkert bra men va den så snygg? "badrumsvåg" för 900k Sen kunde dom väl gjort den ännu större för framtida bruk, stor är den knappast då dsc är BRA mycket större ...per låda Men kul att dom utvecklar vidare även om det går väl kort tid mellan modellerna, många "gamla" select på inbytesmarknaden då hehe Quote
Taxmannen Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 (edited) Base Unit Price $89950 - Ouch... Räcker en mille med dagens skenande dollarkurs? Edit: felstavning Edited January 7, 2015 by Taxmannen Quote
- Marten - Posted January 7, 2015 Author Posted January 7, 2015 (edited) MSB bygger mycket kompakt men lådan är faktiskt ca 70% större än den gamla. De anser också att det är inte speciellt bra att separera klocka, uppsampler mm då det bara ställer till det prestanda mässigt och andra konkurrenter behöver en uppsjö kablar mellan alla enheter. MSB erbjuder Select kunden hela tiden nya löpande uppgraderingar och tillverkaren håller inte på dessa till nästa modellskifte. Den gamla Select'en byter man in till den nya enligt en generös 10 års uppgraderings garanti som är helt fri det första året. mvh Edited January 7, 2015 by Mårten Design Quote
calm Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 Konkurrensen i toppskiktet hårdnar uppenbarligen. Designen liknar mycket den Analoga Dacen. Hoppas den hinner komma till mässan. Förväntningarna ökar! Calm Quote
Apexorca Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 Det verkar var en badrumsvågstrend. Gillar tanken med begränsat antal lådor. Kommer en drive också? Quote
thli72 Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 Man får vara snabb o köpa den gamla modellen så får man ju denna nya utan extra kostnad . . skämt o sido men tror dom som nyligen köpt den gamla är glada nu. Skall inte diskutera priset men blir snarare nyfiken på hur stor marknaden för dessa extremprodukter kan vara Quote
- Marten - Posted January 7, 2015 Author Posted January 7, 2015 Det verkar var en badrumsvågstrend. Gillar tanken med begränsat antal lådor. Kommer en drive också? Hej Apex, Det kommer en matchande transport ganska snart och även monoblock i Select utförande. Förhoppningsvis är de klara till Munchen mässan. Quote
Apexorca Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 Hej Apex, Det kommer en matchande transport ganska snart och även monoblock i Select utförande. Förhoppningsvis är de klara till Munchen mässan. De måste man kika på. Hoppas de demas också. Quote
- Marten - Posted January 7, 2015 Author Posted January 7, 2015 De måste man kika på. Hoppas de demas också. Tanken är att de ska demas på Munchen. Quote
calm Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Tanken är att de ska demas på Munchen. Då blir det en given titt och lyssning! Ser verkligen fram emot mitt München-besök! Calm Quote
Bebop Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Rent utseendemässigt tycker jag att MSB tagit ett steg framåt och man får väl anta att den låter rätt bra också. Men handen på hjärtat och på börsen... Har det inte gått lite noja när priserna drar iväg på det här sättet? Jag inser att det är upp till var och en och jag inser också att det finns en målgrupp som är beredd att lägga den här typen av pengar för en DAC och säkert betydligt mer än så. Det finns gott om t ex nyrika kineser och ryssar som gärna vill glänsa sig i ljuset där kungarna drar fram, ibland dessvärre utan kläder... Samtidigt har jag personligen svårt att vare sig imponeras eller bli nyfiken på den här typen av produkter. Jag blir betydligt mer imponerad av någon som kan presentera välljud för en vettig peng, eller som Kamprad en gång sa (60-tal); "Det krävs endast en medelmåtta att konstruera ett skrivbord för 5,000:- men för att göra ett skrivbord för en hundring som fungerar krävs det ett snille". Nu är det väl bara att vänta på dCS drag som får lägga på några hundra tusen på sina burkar så att hifi-pressen har något nytt att flockas kring där Camille Saint-Saëns Danse Macabre bör vara en självklar testskiva. Det finns genvägar till ett bättre ljud... Quote
BTS Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Man får vara snabb o köpa den gamla modellen så får man ju denna nya utan extra kostnad Tror inte riktigt att den "generösa 10 års uppgraderings garantin som är helt fri det första året" fungerar så. :santagrin: Quote
BTS Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Har det inte gått lite noja när priserna drar iväg på det här sättet? Lite Quote
thli72 Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Jag tolkar det så att har man köpt en "Select" inom ett år o det kommer en ny Select får man den nya utan extra kostnad....men kanske naivt att tolka det så. Från MSB hemsida. "The select model comes with a 10 year warranty and upgrade guarantee so as we make improvements, you can return your DAC and get the latest performance without having to worry about selling the old model and buying the new one. These upgrades are free for the first year and simply the difference in cost between your DAC and the current select DAC for the remaining years. Guaranteed, no questions asked. Upgrade as often as you like. " Quote
byZan Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Det finns genvägar till ett bättre ljud... Visst gör det! Skulle aldrig själv lägga så mycket pengar på vare sig Dac eller hifi. Jag kör på mottot som Kamprad hade på sextiotalet (med lite annan text bara) "Det krävs endast en medelmåtta att få till hifi-ljud för miljoner men för att få till välljud som berör för mycket mindre pengar krävs det ett snille" /byZan Quote
thli72 Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Hmm " skulle aldrig lägga så mycket pengar på hifi" ....har inte du en pickup för över 100k , ett par högtalare för 780k o en dcs Vivaldi? . . hur jag än räknar kostar ditt system flera ggr mer än MSB Select DACen . . . . . så nog lägger du så mycket pengar på Hifi hehe. Skulle vara extremt glad om man kunde ha ett system som ens närmade sig ditt sommarstuge system Quote
Recommended Posts