Jump to content

Munchen 2015 - nu kör vi


bigblue

Recommended Posts

Då var det bokat och klart inför 2015 års stora Hifi händelse - High End 2015 i München.

Jag och Apexorca gjorde ju denna resa för första gången i våras, och det gav definitivt mersmak.

Så nu gör vi om det hela med den justeringen att vi förlänger vistelsen med en dag och att vi börjar redan på press/branschdagen.

Jag har lagt denna tråd i Bildforum, för även om det inte finns några bilder just nu så kommer det. Vi lovar :).

Tanken är att vi ska samla våra intryck under dessa dagar i text och bild.

Är det några andra som har tankar om att åka ner?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 250
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag funderar också på att kanske åka ner.

Misstänker att ni flyger? Flygbolag?

Ingen som funderar på bilfärd dit tro? Kombinera hifi med en lunch på Zugspitze eller Rosi's i Kitzbuhel :) nån dag.

Jag har inte bestämt mig riktigt ännu. Jag var där 2009 så det är kanske dags. I så fall flyger jag. Kostar normalt ca 2000 plus 3000 för hotell (eller 1500 om man är två) från 13-17 maj. Eventuellt spitsar jag på Hifi News, HiFi Plus och tyska Stereos mässa i England som blivit en succe. Om man är prenumerant så bor man tillsammans med tillverkarna och får plats på deras middagar. Den går av stapeln omkring 1 november. Här info från årets mässa.

Enligt uppgift fokuserar den mer på lyssningar snarare än utställning.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar också på att kanske åka ner.

Misstänker att ni flyger? Flygbolag?

Ingen som funderar på bilfärd dit tro? Kombinera hifi med en lunch på Zugspitze eller Rosi's i Kitzbuhel :) nån dag.

Lufthansa från Götet, Landvetter, till Munchen... och tillbaka ca 2800kr. Åker onsdag ca 11, hem lördag ca 16, sen em. Boende ca 6-800kr per natt, per pers om man delar rum. Vi har bokat centralt i Munchen så att man kan ha lite kul på kvällen. Senast var det RIKTIGT KUL. Snudd på att missa mässan dagen efter. Nej, bara att stiga upp tidigt och ta bussen i ottan så att man inte missade viktiga HiFi-demonstrfstioner.

Bil? Jobbigt långt. Går en dag bara till det dit och sedan en hem också....Oklart om det är värt det med allt ståhej, Värdeminskningar på bil, förbrukning, övriga extra utgifter mm, mm. Ta flyget är mitt råd.

Ses i Munchen hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

...

Så nu gör vi om det hela med den justeringen att vi förlänger vistelsen med en dag och att vi börjar redan på press/branschdagen.

...

Är det några andra som har tankar om att åka ner?

Ja, jag har funderat på att åka ner i år. Finns det någon anledning att åka ner redan på "branschdagen" om man inte jobbar i branschen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har funderat på att åka ner i år. Finns det någon anledning att åka ner redan på "branschdagen" om man inte jobbar i branschen?

Inte annat än att det inte är så trångt och att man hinner med mer. Men det mest intressanta hinner man säkert med på ordinarie tid. De största utställningsytorna handlar det mest om att titta snarare än att lyssna.

Jag vet inte hur det är idag, men 2009 behövde man någon form av ackreditering för att komma in på branscdagen.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer. Ackreditering behövs fortfarande. För vår del handlar det om möjligheten att få "tillgång" till såväl utställarna och deras utrustning under lugnare former. Det ger oss bättre förutsättningar att bjuda på intressanta reportage på plats :).

Link to comment
Share on other sites

Hade för avsikt att åka redan förra året men annat kom emellan. Så iår får det bli av!

Har pratat med sonen Sker som är villig att hänga på.

Såg att arrangörena har en del hotell att välja på.

Någon som vet vad som är bra? Rekommendationer emottas tacksamt!

Antar att man bor centralt och åker buss till mässan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Går man in på hemsidan så finns all info om vilka hotell som ingår i "busslänkarna" till och från mässan.

Hotellista

De kör 4 turer till mässan på morgonen och sedan lika många turer hem till hotellen. Gratis och bekvämt.

Dessutom finns en shuttle bus som hämta upp från flygplatsen.

Vi bodde förra året på Novotel som ligger norr om city och "på vägen" till mässan. Det trestjärniga hotellet var helt ok och kostade ca 600 kr per person och natt om man är två som delar.

Området är väldigt händelselöst så för restauranger får man ta spårvagnen till Müchener Freiheit - ett området med rikt utbud av restauranger och barer.

I år ska vi testa att bo i centrum och har bokat in oss på Le Meredien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Wounderbaum!

Kul att vi verkar bli ett gäng som åker ner.

Klart att vi ska hitta på något efter mässdagarna också.

Gå på Destiller Bar och testa gin är alltid kul - även om det dagen efter känns som en helt värdelös idé.

Absolut. Gin är gott ;)

Link to comment
Share on other sites

Bokat! Landar tor 20:30 hem sön kl16:00

Bor på Le Meridien

Väl mött!

Riktigt kul att du smiter iväg.

Mammor är gjorda för att ta hand om spädbarn. Männen skall ut och jaga... HiFi hela dagen så att det kommer mat på bordet... eller hur det nu var på stenåldern ;):dead:;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I går damp det ner en påminnelse om att vi närmar oss inte bara våren utan också ett av hifi-världens största event - High End i München.

invite_zpslb0mto8d.jpg

En av utställarna som vi kommer att besöka är Jeff Rowland som just släppt en stor nyhet - Daemon.

Detta är en integrerad förstärkare som levererar 2500 W vid 4 Ohm som kommer att premiärvisas på mässan.

Daemon_zps4dsmkgoe.jpg

Förutom de analoga ingångarna kommer Daemon ha digitala ingångar i form av SPDIF, BNC, AES/EBU och USB.

Och kör man via det senare så klarar den också DSD. Dessutom kan man välja till HDMI anslutning.

Arbetet med att utveckla de digitala och analoga kretsarna har gjorts av dansken Thomas Holm som jag träffade förra året i Köpenhamn.

Burken som mäter 44x43x23 väger 45 kg. Ska bli spännande att kika närmare på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...