Jump to content

Munchen 2015 - nu kör vi


bigblue

Recommended Posts

Ser fram emot att höra vad ni tycker om Magicos nya S7! :4:

... och vad Andrew Jones har hittat på hos ELAC? Han har lämnat TAD för några månader sedan och ska tydligen ha premiär på en högtalare på MOC? Spännande och se vad han får för resurser och vad han kan åstadkomma där?

Tack för reportage, jag följer er via forumet och hoppas att ni har det bra :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 250
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det resonansdött? Alla vet väl hur en slagborr sprider sig i en hyresfastighet.

Är det betongen som har en resonans eller borret? Ett material som inte tar upp vibrationer borde väl kunna kallas för "resonansdött", eller?

Link to comment
Share on other sites

Spanska Digibit har två produkter, Aria och Aria Mini som vänder sig till den som vill ha sin musik på hårddisk och spela upp via iPad. Det som gör Arian intressant för min del är att den kombinerar streamingfunktion med hårddisk och rippningsenhet.

Aria%20NB_zpspeypw1y9.jpg]

Du stoppar in cd’n du lagra i enheten. Den läser av innehållet och går samtidigt ut och hämtar album art på nätet. Känns som en smidig lösning. Anslutningsmöjligheterna är många och omfattar de flesta kända kontakter. Aria kan utrustas med 2 eller 4 TB och du kan välja om du vill köra dem som Raid 1 (spegling) eller inte.

aria%20hel_zpsp8mqu9d4.jpg

Maskinen kan fås med aningen HDD eller SDD diskar. Jag frågade grundaren av Digibit, Juan J Pérez om varför man erbjöd två alternativ. Enligt honom finns det inte ljudmässig anledning att välja de dyrare Solid state-diskarna eftersom allt ändå cachas på en SDD innan uppspelning. Juan menade att implementeringen av SDD för lagring var bara ett resultat av kundernas önskemål.

Tyvärr var det bara torrdemo på produkten men jag hoppas kunna testa den hemma inom en snar framtid.

Och då kommer den att ställas mot Aurenders nya produkter som ställdes ut några montrar bort. Här fanns nya N100 samt N10 som ännu inte släppts. Jag hade hoppats att man haft ett exemplar klart för demo men så var alltså inte fallet. Målet är fortfarande att man ska kunna ha de första enheterna klara i juni. Harry Lee från Aurender berättade att N10 kommer då att ersätta S10. Jag passade på att fråga varför Aurender valt att inte inkludera en rippningsenhet på den nya N10.

Aurender%20med%20skylt_zpskqlb69rg.jpg

Svaret var att man känner till kundernas önskemål men att man valt bort det pga att man menade att det försämrade ljudkvaliteten. Skulle vara spännande att höra dessa herrar (Digibit och Aurender) diskutera detta ämne i en paneldebatt ☺.

N10 är byggd på ett full size chassi och erbjuder alla tänkbara anslutningar, men priset kommer tyvärr att springa iväg rejält och beräknas hamna strax söder om 90 000 kr. N100 som är lillebrorsan som ”endast” erbjuder USB-anslutning ligger på drygt 30 000 kr.

Aurender%20N10%20ovan_zpswyjivpjw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du stoppar in cd’n du lagra i enheten. Den läser av innehållet och går samtidigt ut och hämtar album art på nätet. Känns som en smidig lösning.

I det avseendet skiljer sig det sig inte mot en pc/mac med mjukvaror fån t ex foobar2000, JRiver, Monkey med flera. Med koppling till t ex last.fm får man också tillgång av mängder av fakta om artisten direkt i "knäläsaren".

Link to comment
Share on other sites

Clearaudio visade ett Statement...

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm...02/_49U3961.jpg

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm...02/_49U3960.jpg

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm...02/_49U3963.jpg

... att de byggt en hoj...

...och en riktigt påkostad vinylspelare med en pendel på uppskattningsvis 180 Kg.

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm...02/_49U3959.jpg

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm...02/_49U3958.jpg

_49U3956.jpg

Hittade bara torrdemo på denna vinyslsvarv som uppskattningsvis hamnar på några hundra tusen över miljonen. :dead:

Fakta:

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm...02/_49U3957.jpg

Ruskigt snygg.

Tur man slipper köpa den eftersom det låter lika bra med dator och dac.... ;)

Kanske... :Thinking:

:D

Link to comment
Share on other sites

Spanska Digibit har två produkter, Aria och Aria Mini som vänder sig till den som vill ha sin musik på hårddisk och spela upp via iPad. Det som gör Arian intressant för min del är att den kombinerar streamingfunktion med hårddisk och rippningsenhet.
Här kommer Aria... _49U3980.jpg ... bakifrån... _49U3984.jpg ... och Aria Mini... _49U3981.jpg ... med tillhörande disc drive. Juan J Pérez är ur focus bakom. _49U3986.jpg Som det verkar är Aria mer lättanvänd och användarvänlig än vad Aurender är. Juan J Pérez på Aria hade som mål att en äldre människa utan kunskap om datorer skall kunna använda och koppla upp en Aria på 10 minuter. Superbra inställning tycker jag. Respekt och omtanke för kunden som Digibit dessutom vinner på själva. Tänk om fler hade den synen på användarvänlighet i den digitala världen. Vid diskussion hos de båda företagen var även kommunikationen enklare och klarare hos Aria. Det var en mer kundorienterad information och bättre svar på frågorna tycker jag. Kan detta vara en egenskap som känns igen även i produkterna? Jag vet inte vilken som är bäst ljudmässigt, vi fick ju inte någon demo, men magkänslan är att Aria ligger bäst till. För mig skulle användarvänlighet och risk för datatrubbel ligga högt upp på listan över viktiga egenskaper. Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag går vidare från onsdagens övningar. Så här långt hade vi avverkat en hel del intressant på bara en dryg timma. Ånga var uppe och näsvingarna fladdrade. Då skådade mitt norra öga en Sverigekänd högtalare jag varit med att montera en gång. Men vad hade hänt? Inte mycket, bara att toppen fått en mer spoilerliknande metalltopp. Den gamla var tunnare och rak. Snyggare nu tycker jag. Och kanske mer välljudande om den får ökad massa?

_49U3955.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om kommunikation troligen är människans framgångsrecept är kanske kontakterna stereons. Varför ha flaskhalsar där när man anstränger sig för att alla andra delar skall vara bra?

Furutech är bland de bästa på detta och de hade en mängd produkter at klämma på. Men de satt fast i bordet så att man inte skulle lockas at av misstag stoppa på sig en och sedan glömma betala för sig. Det kan ju uppenbarligen hända den bästa att döma av nyligen påkommen chef i näringslivet.

_49U3964.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Artos Audio hörde vi inte på men konstaterar att de använder samma membran som Mårten och dessutom i den färg Coltrane 3 skall levereras med framöver.

_49U3967.jpg

Jag pratade med trevlig landsmans hade lyssnat på dessa och tyckte de lät jättebra.

Ser ut som båtfernissa (en ny trend?) även här och ovanligt träslag används uppenbarligen.

_49U3966.jpg

Prisklass vet jag inte men av högtalarmembranen och träarbetet att döma blir det nog några hundra tusen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Lite akustikprodukter. Eventuellt lite roligare och kanske mer anpassningsbara i en hemmiljö, som skall fungera till annat än musik.

_49U3975.jpg

Det fanns mängder av varianter att välja på.

_49U3976.jpg

Det var företrädesvis ljuddämpande produkter av de som visades, även om man kan skymta lite hälsosam diffusion överst i vänstra hörnet.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Fine Sounds överdådiga monter med mängder med demos och produkter som förevisades förra året hade de dragit ner på rejält i år. De hade fortfarande ett av de största rummen men det var inte samma drag varför skillnaden blev stor. Med Lilium på torrdemo och med Futura som "största" demo i ett rum en bit in i lokalen fokuserades istället på nya Camelion. Många modeller med möjlighet till stora individuella estetiska variationer i en enkel högtalare som hamnar i de lägre prisklasserna. Ett nytt grepp som skall följas av fler nya lösningar på hur branschen skall kunna nå nya musikintresserade kunder. Heja de som försöker i denna osäkra värld, för lätt är det inte.

_49U3992.jpg

Devialet, som vi återkommer till senare, har verkligen bra driv och nytänkande kring hur man också skall nå nya grupper som traditionellt inte köper väljud på denna nivå. At tänka tex inredning, livstilsproduketr mm kanske inte imponerar på de redan inbitna, men kan säkert öppna ögonen på en övervägande stor grupp som normalt inte skulle vända sig om efter en högtalare bara för att den spelar bra. Camelion är som så mycket annat man ser på bild, mycket snyggare och ärtigare i verkligheten. Frågan hänger i luften. Produceras de i Italien? Svaret skall vara ja, men till vilken grad allt görs i Italien eller utvecklas och monteras där vet jag inte. Det kan ju finnas en ganska flytande gräns. Om det svenksa stålet sitter i hela stekpannan från Frankrike, är den fransk då? Hmmm. Här rastas hela klassen... _49U3993.jpg Med stor respekt för olika tycke och smak, så överraskad det på mig i finish och jag stod och tittade på dem en lång stund och blev glad av dem. Lyssnade gjorde jag inte på dessa dock.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sonus Faber Amati kommer att få färre varianter. Rött trä eller pianolack med svart topp och botten tror jag blir kvar. Ser också elementskruvar som blivit blanka. _49U3998.jpg

_49U3996.jpg

Här lyssnade vi till Futurorna i en HiFi möbel som skall förbättrar den akustiska upplevelsen. _49U4002.jpg_49U4001.jpg

Det spelades på "nya" Krell integrerad vad jag förstod. Klanderfritt även om jag i grunden är mentalt lite orolig för hur de nya produkterna presterar. De förmedlar inte samma sak som de tidigare produkterna, men det har ju faktiskt inte direkt med ljudet att göra. På denna demo lät det faktiskt bra. Jag och Bigblue gillar Sonus Faberljudet och blev inte besvikna denna gång heller. Helt klart ett härligt bra ljud. men eftersom vi kan Sonus Faber Amati Futura utan och innan så blev det bara en kortis här för att utan stress hinna med de andra rummen vi planerat lyssna i.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Juan J Pérez på Aria hade som mål att en äldre människa utan kunskap om datorer skall kunna använda och koppla upp en Aria på 10 minuter. Superbra inställning tycker jag. Respekt och omtanke för kunden som man dessutom vinner på själv. Tänk om fler hade den synen på användarvänlighet i den digitala världen.

Detta är akilleshälen för det mesta inom den digitala återgivning vare sig vi pratar över pc/mac med eller utan hifi-utseende. Jag hoppas verkligen att Juan lyckas så att fler kan ta till sig den höga ljudkvaliteten man faktiskt får ut via en pc/mac och en bra DAC. Ett annat bekymmer i sammanhanget är alla dessa format och tilläggstjänster som för de flesta enbart är förkortningar utan egentligt värde men kan göra att musiken inte är avspelbar när man byter enhet utan avsevärda insatser som kräver kunskap.

Det hade varit önskvärt (ur ett konsumentperspektiv) med en mer långtgående standard än enbart formatet typ 24/192. Det lyckades Philips med både för kasetter och CD och senare DVD Forum (som startades av 10 branschföreträdare och senare växte till 208) för att ta fram en standard för DVD Video som inkluderade hela kedjan - filmmakare -> tillverkare hård/mjukvara -> kundaspekten. Då finns förutsättningar för stora volymer och vettiga priser. Idag låter man konkurrensen utmejsla den vinnande standarden. Det tar tid och det skapar fler förlorare. Det var så VHS vann över Philips Video2000 och Sonys Beta. Kul för VHS men mindre kul för de som investerat i de andra formaten. Det är därför jag är lite ambivalent att satsa på den här typen av digitalspelare än så länge.

Men all heder åt Juan J Pérez ambition. Kan han dessutom få med sina konkuttenter på ett bra gränssnitt så kan den här typen av spelare bli vinnare. Om inte lär kampen fortsätta med nya nödargument.

Passar även på att tacka för era rapporter. Mycket intressant... Väntar med spänning på er rapport från dCS-rummet och deras nya spelare...

Link to comment
Share on other sites

Härligt att få följa med er på mässan!

Riktigt kul med lite personliga reflektioner också, och inte bara en massa fantastiska bilder:)

Tack för det fina reportaget!

Ljud kan man inte se på. Det behövs lite beskrivning av hur det upplevs, även om det bara är genom våra öron och blir färgat av det. Jag hoppas det ger mer än att bara se en bild med massa produktnamn.

Kul att du uppskattar det. :)

Link to comment
Share on other sites

Ett annat bekymmer i sammanhanget är alla dessa format och tilläggstjänster som för de flesta enbart är förkortningar utan egentligt värde men kan göra att musiken inte är avspelbar när man byter enhet utan avsevärda insatser som kräver kunskap.

Det hade varit önskvärt (ur ett konsumentperspektiv) med en mer långtgående standard än enbart formatet typ 24/192.

Visst är det viktigt att kunna spela alla tänkbara format, men detta förutsätter jag att majoriteten av maskinerna kan idag, eller?

För Arias vidkommande klarar den av WAV, FLAC, Apple Lossless (ALAC), AIFF, AAC, Ogg Vorbis, MP3 and DSD64 och DSD128.

Den klarar hela vägen upp till 32bit/384KHz.

För den som är intresserad av klassisk musik kunde man sortera på t ex tidsperod, instrument, dirigent, orkester, soloists och skivbolag.

Jag frågade Perez om back up, om man väljer att inte konfigurera enheten som Raid. Han svarade då att det enda man behöver göra är att ansluta en usb-enhet till Aria, så kopierar den automatiskt över.

Link to comment
Share on other sites

Artos Audio hörde vi inte på men konstaterar att de använder samma membran som Mårten och dessutom i den färg Coltrane 3 skall levereras med framöver.

_49U3967.jpg

Jag pratade med trevlig landsmans hade lyssnat på dessa och tyckte de lät jättebra.

Ser ut som båtfernissa (en ny trend?) även här och ovanligt träslag används uppenbarligen. Slutsteg finns också på reportoaren.

_49U3966.jpg

Prisklass vet jag inte men av högtalarmembranen och träarbetet att döma blir det nog några hundra tusen.

Jag får nog korrigera mig själv här. Träburkarna mellan högtalarna är delningsfilter och jag korrigerar i texten i första inlägget om detta.

Externa delningsfilter är något som dessa högtalare , RAINBOW CELL, kan specialbeställas med.

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog korrigera mig själv här. Träburkarna mellan högtalarna är delningsfilter och jag korrigerar i texten i första inlägget om detta.

Externa delningsfilter är något som dessa högtalare , RAINBOW CELL, kan specialbeställas med.

Förtroendeingivande - för bra filter blir fysiskt stora. :)

Link to comment
Share on other sites

Vid informationsdisken träffade vi på en av Sonus Fabers viktigaste personer - Paolo Tezzon, konstruktören som varit med sedan Serblins tid på företaget och som nu basar över alla produkters tillkomst. Vi berättade att Apexorca hade the Sonus Faber, men han var förvånansvärt oberörd inför den uppgiften. Lite förvånande eftersom han själv varit med i utvecklingsarbetet.

tezzon_zpsqclmqm7v.jpg

Men när vi pratade vidare om Lilium och han frågade om dessa skulle vara intressanta för Apex, så förstod vi att han uppfattat det som att han har ”Sonus Faber speakers” - inte THE Sonus Faber. När polletten trillade ner och han insåg att han stod och pratade med ägaren till par nr 27 så uppstod en helt ny glöd i ögonen. ”Ahh, it is a big part of my passion and soul in that product”.

Det blev inbjudan till fabriken på stående fot - något som vi naturligtvis glatt tackade ja till.

När vi ändå hade Paolo ”på tråden” passade vi på att fråga om testen i Hifi + av Lilum och den något annorlunda frekvensmätning som publicerades där den allra högsta delen av registret visade upp en peak på + 5 dB. Varför har man valt att göra så, var min fråga? Det har vi inte, var Paolos svar. Enligt honom måste det bero på att man antingen mätt fel eller fått någon form av förstärkning från rummet vid mättillfället. Han skulle inte släppa iväg en högtalare som mätte så.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det viktigt att kunna spela alla tänkbara format, men detta förutsätter jag att majoriteten av maskinerna kan idag, eller?

För Arias vidkommande klarar den av WAV, FLAC, Apple Lossless (ALAC), AIFF, AAC, Ogg Vorbis, MP3 and DSD64 och DSD128.

Jo visst kan de det... jag menade snarare andra parametrar som inte är standardiserade. De formaten du räknar (och fler än så ligger i mjukvaran som kostar några hundralappar).Jag tänkte på andra parametrar, t ex om man byter dac/dator/spelare så är det inte säkert att gränsnittet fungerar mellan enheterna. ASIO gränsnitt fungerar t ex inte i en del dacar där man istället får skaffa WASAPI. Jag fixar detta men jag tror inte det är en allmän kunskap om man jämför med t ex CD-spelare som kopplas upp och spelas av på samma sätt oavsett tillverkare.

Vad jag menar att om jag köper en Aurender, Aria eller något annat så måste förfarandet vara likartat om inte exakt samma för att få enheten att spela och om jag byter till en annan spelare skall detta kunna göras lika enkelt som man idag byter pickup eller förstärkare. Vi kommer förhoppningsvis dit men jag känner inte att vi är där ännu.

För den som är intresserad av klassisk musik kunde man sortera på t ex tidsperod, instrument, dirigent, orkester, soloists och skivbolag.

Jag frågade Perez om back up, om man väljer att inte konfigurera enheten som Raid. Han svarade då att det enda man behöver göra är att ansluta en usb-enhet till Aria, så kopierar den automatiskt över.

Så fungerar även t ex JRiver MC20 men kräver en del handpåläggning av användare. Man måste själv definiera vad man vill katalogisera men när detta är gjort fungerar det under förutsättning att uppgifter finns med i Metadatan eller de databaser som stöds av mjukvaran. Om inte får man skriva in själv. Även kopieringsfunktionen är samma hos mig. Jag kör inte heller RAID (eller molnlagring som också är en möjlighet i pc'n.

Men jag tror säkert att det är lite enklare med maskiner typ Aria, framför allt om man använder sin laptop till massa andra saker också. Min är enbart till musik. Det enda jag gör med laptopen är att sätta på/av den samt rippa cd-plattor alternativt köpa filer. Resten sköts från plattan i lyssningsposition.

Link to comment
Share on other sites

Artos Audio :app:

de använder samma membran som Mårten och dessutom i den färg Coltrane 3 skall levereras med framöver.

Då sabbar de ju den geniala kopplingen till sin logo :o

Vi berättade att Apexorca hade the Sonus Faber, men han var förvånansvärt oberörd inför den uppgiften. Lite förvånande eftersom han själv varit med i utvecklingsarbetet.

Han har ju inget att byta till :D

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå hade Paolo ”på tråden” passade vi på att fråga om testen i Hifi + av Lilum och den något annorlunda frekvensmätning som publicerades där den allra högsta delen av registret visade upp en peak på + 5 dB. Varför har man valt att göra så, var min fråga? Det har vi inte, var Paolos svar. Enligt honom måste det bero på att man antingen mätt fel eller fått någon form av förstärkning från rummet vid mättillfället. Han skulle inte släppa iväg en högtalare som mätte så.

Rumsförstärkning tror jag inte alls på. Mer troligt nån annan mät- eller högtalardefekt.

Hoppas på en korrigering i kommande nummer.

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

Vad jag menar att om jag köper en Aurender, Aria eller något annat så måste förfarandet vara likartat om inte exakt samma för att få enheten att spela och om jag byter till en annan spelare skall detta kunna göras lika enkelt som man idag byter pickup eller förstärkare. Vi kommer förhoppningsvis dit men jag känner inte att vi är där ännu.

Detta "problem" är på en nivå som jag inte kommit till. Lyckligt ovetandes alltså :). Det enda jag vet är att Aria stöder WASAPI. Men det är ju ett intressant test att göra i framtiden när man lånar hem ett par maskiner för utvärdering. Om jag tar en hårddisk och fyller med material. Sedan är det från denna som vi "laddar" respektive mediaspelare, så får vi se om det uppstår något problem vid konverteringen till den egna miljön.

Link to comment
Share on other sites

Rumsförstärkning tror jag inte alls på. Mer troligt nån annan mät- eller högtalardefekt.

Hoppas på en korrigering i kommande nummer.

När vi lyssnad på Lillium förra året var det inget som stack ut på det viset, så Paulos ståndpunkt att den inte mäter så och att den absolut inte är tunad så tycker jag är trovärdig.

Det var verkligen roligt att få prata med Paulo Tezzon. Det fick vi inte chans till förra året då vi i stället fick en lång diskussion med designern Livio Cucuzza.

Paulos passion för väljud och hans produkter märktes. Han beskrev uttrycksfullt vilken passion och kraft han lagt ner i projektet med The Sonus Faber.

Sedan frågade jag hur han utvecklats sedan dess. Han beskrev det lite som jag själv tycker, att ens ljudideal hela tiden utvecklas i takt med att man når nya nivåer i uppfattningsförmåga med den erfarenhet man får med tiden. Så Paulos ljudideal följer lanseringen av de nya högtalarnas ljud. Det är passionen för musiken som är drivkraften och Paulo har ett enormt stort musikintresse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...