Jump to content

Recommended Posts

Posted
4 hours ago, New Order said:

Ingen Angine vinyl?

Nope, för "knäppt" för min smak! 😅 Kul med smakproven och se andras förvirring när man spelar det för dem!

Dessa dök dock upp idag!

IMG_3271.jpeg

Från Vinylpladen, verkar som en vettig butik för övrigt. Skickar med riktiga inner sleeves till alla skivor, beggat är snyggt tvättat och de övergraderar inte plattorna!

Posted
3 minutes ago, AlfaGTV said:

Nope, för "knäppt" för min smak! 😅

🤕😮😮

Hehe. Ok. Vi tycker ju alla olika!🙂

Generellt så (om jag ska vara krass) så är jag ingen fan av rap/hiphop. Har aldrig varit det. Visst, någon NWA kan jag höra på. Men det de rappar om, drive by shootings och gangster kulturen är något som jag inte kan associera till ens i min vildaste fantasi. Det känns lite så här typ 30 år senare som någon slags cynism. Och även om de kan rappa och skriva texter, så känns det mer fake an AI genererad musik för mig på nåt sätt. Lite som en avancerad form av Karaoke, kanske Mer utomjordligt än Angine. Ok. Jag ska gå och ducka undan alla hiphoppare som kommer att rasa här nu...😎

Posted
38 minutes ago, New Order said:

Men det de rappar om, drive by shootings och gangster kulturen är något som jag inte kan associera till ens i min vildaste fantasi.

Du behöver bredda din erfarenhet av rap! 😊 De skäl du uppger är desamma som utesluter en del av rap/hip-hop-genrerna för mig. Okej, alla är provokativa eller till och med konfrontativa, men det tyckte man även om Buddy Holly o Elvis för 70 år sedan! 

Posted
1 minute ago, AlfaGTV said:

Du behöver bredda din erfarenhet av rap! 😊 De skäl du uppger är desamma som utesluter en del av rap/hip-hop-genrerna för mig. Okej, alla är provokativa eller till och med konfrontativa, men det tyckte man även om Buddy Holly o Elvis för 70 år sedan! 

Jo. Kanske det. Men det är lika intressant för mig som att se färg torka. Jag köper inte grundförutsättningarna.

De är inte artister. Inte musiker. De lyssnar på musik. Hittat något de gillar. Loopar det och pratar till sin loop.

Nä. De står på axlarna av riktiga artister och sår skörden av stöldgodset.

Ok. Det räcker med gubbtjurighet för idag. Jag har ju fått lyssna på mina favoriter!👍🙂

• 2 weeks later...
Posted

Det bidde några elektroniska alster härom sisten.

20260603_175818.jpg

Bara det nu inte är AI-genererat också... :Thinking: 

• 2 weeks later...
Posted

Första gången från JPC. Tyvärr inte igen med anledning av PostNord.
JPC och DHL gjorde sitt galant från Tyskland, men efter det körde det ihop sig rejält.

Plattor.jpg.7c86c306aeea695ba39fa379719c8089.jpg

Nästa sändning blir från Bengans. Första gången även här.

Skrmbild2026-06-12212926.png.baeeed9f5f5a8589076ed1a690986ebb.png

Posted
1 hour ago, YYZ said:

Första gången från JPC. Tyvärr inte igen med anledning av PostNord.
JPC och DHL gjorde sitt galant från Tyskland, men efter det körde det ihop sig rejält.

den där Tysklandsförbindelsen fungerar dåligt för mig, efter 2 försvunna paket så har jag slutat handla från JPC, och nu har jag väntat lite väl länge på ett paket från HHV också så det är väl tredje gången gilt nu, tyvärr. iMusic från Danmark fungerar alltid klockrent.

1 hour ago, YYZ said:

Nästa sändning blir från Bengans.

från Bengans brukar jag i regel välja upphämtning i butiken, det är ganska smidigt, och fraktfritt.

Posted
10 hours ago, VoicesInMyHead said:

ett paket från HHV också

Jag har handlat flera gånger av HHV (de har ett utmärkt utbud, både nytt och begagnat) men min allra senaste order annullerade jag häromdagen.

Jag beställde The Wailers - Catch A Fire på UHQR den 6:e maj, då stod den som inkommande 8:e maj. Jag förskottsbetalade strax över 2.500:-, men i följande vecka fick jag att leveransdatum skjutits upp till typ 6:e juni. Jag tänkte att det var väl inte hela världen, men när jag runt 6:e juni får ett mejl med att leveransen skjutits till juli tyckte jag det fick vara nokk... Inga bekymmer att annullera ordern, men jag blir härsken över att jag var tvungen att begära återbetalning efter några dagar? (vilket verkställdes snabbt iofs)

Men, det här är ett problem med skivhandlarbranschen, eller för mig snarare.. De annonserar gladeligen att de har alla möjliga utgåvor tillgängliga i leverantörslager, men när det kommer till kritan är det oftast ett falsarium... Hur jäkla svårt ska det vara att skapa API'er för att säkerställa aktuella saldon? Andra branscher verkar lyckas betydligt bättre..

Posted
2 hours ago, YYZ said:

Tack för tips 👍

jag tycker iMusic har den i särklass bästa "upplevelsen" av nätbutikerna och dessutom fraktfritt vid 1000 kr, men det kan ändå vara värt att jämföra priser, ibland kan det skilja 100-150 kr på exakt samma utgåva mellan t.ex Bengans och iMusic, till fördel åt båda hållen, så det är inte så att en alltid är billigare än den andra.

• 2 weeks later...
Posted

Det börjar bli varmt på riktigt och inte många timmar framför hifi anläggningen tyvärr. Ibland kan jag längta efter hösten och det lugn som gömmer sig där.

Ändå lite musikinköp.

Göran Samuelsson, "Dahlia".

Passenger, "Runaway".

Jackson Browne, "For everyman" (En gammal favorit).

Stefan Bollani, "Joy in spite of everything".

Benedikt Jahnel Trio, "The invariant".

Anouar Brahem, "Blue Maqams".

• 3 weeks later...
Posted
On 2026-06-13 at 09:11, AlfaGTV said:

The Wailers - Catch A Fire

Jag tröttnade och hoppas att den nedan kan vara ett alternativ!

IMG_3357.jpeg

Lite allt möjligt där, inser jag, och de allra flesta från gårdagens och dagens vinylsafari på Stockholmen! Jösses! 😳

Posted

Letade efter Genesis SACD We can’t Dance på Tradera. Det blev några skivor och DVD:er till av bara farten.

Foto-2026-07-24-13-46-48.jpg?rlkey=6f3zg

Även denna intetsägande box (Googles AI trodde det var en klinkerplatta):

Foto-2026-07-24-12-09-17.jpg?rlkey=9npar

Stor och tung för att innehålla CD-skivor.

Foto-2026-07-24-13-21-27.jpg?rlkey=0suc2

Fyra CD och en Blu-ray Audioskiva för att vara korrekt.

Foto-2026-07-24-12-10-30.jpg?rlkey=zmwi3

Plus en bok och en folder med blandat krimskrams. Dock ingen liten t-shirt eller maskeradmask som i Therapie Taxi-boxen. Synd :-)

Posted
19 hours ago, AlfaGTV said:

Jag tröttnade och hoppas att den nedan kan vara ett alternativ!

IMG_3357.jpeg

Lite allt möjligt där, inser jag, och de allra flesta från gårdagens och dagens vinylsafari på Stockholmen! Jösses! 😳

Hur låter Offspring på vinyl? Smash rullade många meter i kassettbandspelaren jag släpade med mig i fickan när jag gick på högstadiet. (Fick snurra lite i minidiscen på gymnasiet också).

Posted
20 minutes ago, Ivery said:

Hur låter Offspring på vinyl? Smash rullade många meter i kassettbandspelaren jag släpade med mig i fickan när jag gick på högstadiet. (Fick snurra lite i minidiscen på gymnasiet också).

Vad kul att du frågar! Jag har CD'n från när det begav sig, den är givetvis rippad och ligger på disken. Så, det var naturligt att jämföra litet när den snurrade här på eftermiddan, och där råkade både tonalitet och utnivå sammanfalla! Jag hade klart svårt att identifiera ngn tydlig skillnad 😁 Jag tyckte indirekt att den var helt okej med skaplig vinylkvalitet och bra klarhet. Det är inte den "fetaste" skivan i min samling dock, inte ngn större värme på vinylen med andra ord. Det

vore väl iofs lite fel, med tanke på musiken. Bra driv och bett i gitarrerna ändock!

Jag spelade idag med optisk puppa (DS 003) och det skiljer sig ibland ordentligt. Den fina Japanpressade vinylen The Wailers - Catch a Fire, som exempel, storskrotade min MFSL CD-rip av samma platta!

Posted
5 hours ago, figge said:

Ett högst oväntat inköp efter inslag på radion ingår.

IMG_1791.jpeg

Lovande när även 60-plusartister får ”parental advisory - explicit content”-märkning 😁

Posted

Beställda dessa två igår. Men det dröööjer innan de kommer att snurra på Hackspetten.
Lägenheten ska ytskiktsrenoveras, flyttgubbarna kom och magasinerade allt i torsdags. Fast anläggningen hjälpte sonen till med att flytta veckan innan till ett annat förråd som jag hyrt och tecknat en separat försäkring för.
Nåväl, dessa plattor blev det:
a2812998650_10.thumb.jpg.f7bbcc62332f9359c511b09a81da4afc.jpg

a0713837413_10.thumb.jpg.9b74dc9526719747c065bfdb707b27d1.jpg