Old Sven Posted February 19 Posted February 19 En underbar platta har letat sig hit. Norska Midnight Choir, "Amsterdam stranded". Även en 70-tals favorit, Mickey Newbury, "Frisco mabel joy". Skönsång vill jag lova! P-pan, figge and musicus 2 1 Quote
calm Posted February 23 Posted February 23 För en hängiven beundrare av Bobo Stenson, Anders Jormin och hans bror Christian Jormin, så blir varje nyupptäckt skiva en högtidsstund. Är det dessutom specialskriven musik av Ulf Adåker så är lyckan total. En konsert inspelad i Berwaldhallen 1999 och utgiven 2025 på det lilla skivbolaget TengTones. En ganska stor ensemble med blås och stråkar ger extra tyngd och klang åt musiken som är melodiös och med fina harmonier. Odyssey of Karib Finns på Qobus. Old Sven and Richard 2 Quote
P-pan Posted February 27 Posted February 27 Det här är inte riktigt okej kan jag tycka... Okej...priset, men hade jag inte varit observant på att, om priset är för bra är det antagligen inte sant... och allt det där AlfaGTV, Shamrock and calm 1 2 Quote
AlfaGTV Posted February 27 Posted February 27 38 minutes ago, P-pan said: Det här är inte riktigt okej kan jag tycka... Okej...priset, men hade jag inte varit observant på att, om priset är för bra är det antagligen inte sant... och allt det där En s.k. ryss-33:a... Det finns väldigt många skäl att undvika/bojkotta, men det kompenseras av ytterst få skäl att trycka på köp. Tryck inte på Köp-knappen, va? P-pan 1 Quote
P-pan Posted February 27 Posted February 27 15 minutes ago, AlfaGTV said: Tryck inte på Köp-knappen, va? Nope, den åkte genast ut ur köpkorgen. Men resten, 5 album totalt, känns genast osäkra bara därför Oavsett ett riktigt humant snittpris på 265:-/st så får man ju en "hyfsad" wirre för 1325 pengar Det är fan inte lätt att vara konsument nu för tiden lindvall, Richard and AlfaGTV 1 2 Quote
musicus Posted February 28 Posted February 28 On 2026-02-19 at 12:56, Old Sven said: En underbar platta har letat sig hit. Norska Midnight Choir, "Amsterdam stranded". Ohhh, nu er vi inne på topp 3 album till den der öde ön, fantastisk album, grupp och musik! Har många konserter med dom på 90 talet och deras reunion i 2016, en av Norges bästa röster som gör sig bäst i denna trio Kolla upp deras andra album och solo' s till Paal Flaata han gillar bl.a Mickey m.fl... mvh Govinda and Old Sven 2 Quote
Old Sven Posted March 2 Posted March 2 On 2026-02-28 at 20:28, musicus said: Ohhh, nu er vi inne på topp 3 album till den der öde ön, fantastisk album, grupp och musik! Har många konserter med dom på 90 talet och deras reunion i 2016, en av Norges bästa röster som gör sig bäst i denna trio Kolla upp deras andra album och solo' s till Paal Flaata han gillar bl.a Mickey m.fl... mvh Jag älskar Midnight Choir! Har 3 album. Både vacker och komplex musik. Helt i min smak. figge and musicus 1 1 Quote
musicus Posted March 2 Posted March 2 3 hours ago, Old Sven said: Jag älskar Midnight Choir! Har 3 album. Både vacker och komplex musik. Helt i min smak. Då er det bara att få hem dom två sista (5 studio albums), finns några fina compilation album men mvh Old Sven 1 Quote
calm Posted March 3 Posted March 3 Ida Sand, tillhör en av mina favoritsångerskor med sin souliga röst. Men är också en enastående livemusiker som med stor värme och engagemang förmår att rycka med sin publik. Keybord är hennes huvudinstrument så och på denna relativt nysläppta EP kom i februari i år, visar hon var det skåpet skall stå. Har otaliga "sitt ins" senast på Nisse Landgrens jubileumsskiva. Qobus indikerar ett släpp den 13/3 av en singel, annars tycker jag att det är lite långt mellan de egna albumen. Kan varmt rekommenderas för den som uppskattar skönsång som lockar till ståpäls. byZan 1 Quote
Labbe Posted March 3 Posted March 3 Senaste laddningen. Enya x4 Art Garfunkel - Greatest hits Enigma - MCMXC a.D. Bob Marley - Legend (greatest hits) Queen - Greatest hits I - III (Platinum collection) conan and AlfaGTV 2 Quote
Labbe Posted March 5 Posted March 5 Det vart några till... Tyvärr så saknas det ett Koto album då det var restnoterat och kommer senare AlfaGTV and conan 2 Quote
musicus Posted March 6 Posted March 6 Helgens ankomst av vinyler Porcupine Tree "On the Sunday of life" (finns sen lenge på cd, men...mer ambient/eletronica riktade PT) "Up the downstair" "Voyage 34" mvh Shamrock and P-pan 2 Quote
lindome Posted March 8 Posted March 8 Lite jazz från Japan. Två titlar från det legendariska skivbolaget Three Blind Mice Efter en ordentlig tvätt så låter de mycket bra! Shamrock and torbjorn 2 Quote
bigblue Posted March 8 Posted March 8 Att leta ny musik är så klart en del av tjusningen med vår hobby. Vanligast är väl söka fler utgåvor från personliga favoritmusiker/grupper. Sedan kan man leta efter det jag brukar kalla "musikaliska tvillingar", alltså artister som rör sig i samma genre och/eller har ett liknande tilltal i sin musik. Ett tredje sätt att hitta nya musikskatter har för min del varit att gå vidare inom ett skivbolagsmärke. Först ut för min del var Pablo som i mina öron levererade inspelningar av väldigt hög kvalitet och med artister jag gillar. Dessutom är (eller i alla fall var) priserna på Pablo-skivor löjligt låga initialt. Jag vet att de första skivorna från Pablo som jag köpte, kostade mellan 35-50 kr st. Som flera säkert känner till så har Analogue Productions fått upp ögonen för deras utgåvor, och släpper nypressningar för 450-500 kr. För ett tag sedan gjorde jag en liknande resa, den här gången i skivskatterna från Master Jazz Recordings. Musiken sträcker sig från slutet av 50-talet till mitten av 70-talet. Ofta baserat kring saxofon, trombon, trumpet. Bifogar en bild på några av de skivor jag hittat, också här till "vettiga" priser. Kul trivia: Mitten-albumet längst till vänster är döpt till "Cue for Saxophone" och på bilden ser man ingen mindre än Johnny Hodges. Dock står han inte omnämn alls på framsidan. Orsaken var att Johnny vid den här tidpunkten var knuten till Verve och hans kontrakt förbjöd honom att släppa inspelningar på annan label. Så det löste man genom att han här gick under pseudonymen Cue Porter. Apexorca and Shamrock 2 Quote
Apexorca Posted March 8 Posted March 8 6 hours ago, lindome said: Lite jazz från Japan. Två titlar från det legendariska skivbolaget Three Blind Mice Efter en ordentlig tvätt så låter de mycket bra! Kul. Såg nog dessa på en vinylbutik för några dagar sedan. Andra Långgatan? lindome 1 Quote
lindome Posted March 8 Posted March 8 6 hours ago, Apexorca said: Kul. Såg nog dessa på en vinylbutik för några dagar sedan. Andra Långgatan? stämmer bra, kunde inte låta bli Apexorca 1 Quote
Labbe Posted March 11 Posted March 11 Nu vet jag inte om den är svår att hitta över lag, men den här har lyckats undvika mig, fram tills nu... AlfaGTV and conan 2 Quote
Old Sven Posted March 15 Posted March 15 - Mark Turner Quartet "Lathe on heaven". - Julia Hulsmann Quartet "Not far from here". - Andy Sheppard "Movements in colour". - Scud Mountain Boys "The early year". - Cortney Marie Andrews "Valentine". - Ebba Forsberg "Amen amen amen". - The Delines "The setup". musicus 1 Quote
calm Posted March 17 Posted March 17 När man erbjuds lite klassiska inspelningar till det facila priset av 149 kr så kan jag inte chansa på att jag redan har dessa skivor, vilket jag sannolikt har. Bill Evans, Moon Beams och Portait in Jazz. Spelade på Phasemation och Blackbirden låter det lagom ”old fashion” som passar till inspelningsförutsättninharna. Quote
calm Posted March 18 Posted March 18 On 2026-02-27 at 22:46, P-pan said: Det här är inte riktigt okej kan jag tycka... Okej...priset, men hade jag inte varit observant på att, om priset är för bra är det antagligen inte sant... och allt det där Jo det var sant😄Själv köpte jag denna plus Portrait in Jazz för 298 pix. Orginal? Hardly😉☺️ Quote
calm Posted March 18 Posted March 18 5 hours ago, calm said: Jo det var sant😄Själv köpte jag denna plus Portrait in Jazz för 298 pix. Orginal? Hardly😉☺️ Ryss -33:a? Kan någon förklara för en okunnig! Köpt över disk hos Bengan. Om de säljer boothlegs made i angriparland så skall jag genast sluta köpa hos dem! Eller avses produkten den är pressad på? Quote
Skrote Posted March 18 Posted March 18 Dol utgåvor är inte olagliga men icke officiella. Dol "Founded in the EU, Dol is a renowned label that specializes in public domain reissues" Bootleg? Kanske!? Var på solna mässan för några veckor sedan och där fanns säkert 10m bootlegs. Klart olagliga. DOL liksom många utgåvor av från Universal "Music on Vinyl" har ofta cd som master. DOL har inga band. Music on vinyl väldigt sällan, troligtvis aldrig - många har ju brunnit upp. https://www.roughtrade.com/en-de/label/dol AlfaGTV and calm 1 1 Quote
AlfaGTV Posted March 18 Posted March 18 1 hour ago, calm said: Ryss -33:a? Kan någon förklara för en okunnig! Köpt över disk hos Bengan. Om de säljer boothlegs made i angriparland så skall jag genast sluta köpa hos dem! Eller avses produkten den är pressad på? DOL som pressat din platta har helt enkelt pressat upp vinyler där upphovsrätten löpt ut, dvs ingen upphovrättsorganisation att ersätta eller ens tillfråga om rätten att reproducera. De är inte alls unika, men det är rätt få som pressar vinyl, däremot släpps allehanda samlingar från mer eller mindre "suspekta" bolag på streamingtjänsterna. Så, plattan har ingen provenans avseende ursprungsmaterial närmast masteringen (CD?, MP3?) och de brukar (de jag hört) vara ganska mediokra avseende kvalitet. Men, är man bara ute efter musiken och kanske omslaget kanske man inte bryr sig. Skrote and calm 1 1 Quote
AlfaGTV Posted March 18 Posted March 18 16 minutes ago, Skrote said: Dol "Founded in the EU, Dol is a renowned label that specializes in public domain reissues" Annan info på Discogs: https://www.discogs.com/label/735743-Vinylogy-LLC Moderbolaget är ryskt, med flera "sub-labels" Quote
calm Posted March 19 Posted March 19 Det här gör mig rejält upprörd! Försöker att upprätthålla en grundläggande etik vad gäller upphovsrätter så att rätt upphovsman får del av ersättningen. Den här sortens äldre jazz är inte mitt förstahandsval och därav okunnigheten och normalt inlöpes den sortens musik hos Sven på Andra Jazz. Mest svenskt eller nordiskt vanligtvis.Modern jazz ofta direktbeställes hos respektive bolag. Senast hos Teng Tones och Stensonplattan som jag redovisat här. Vissa album köper jag mer som musikalisk ”allmänbildning” som dessa Bill Evans. Såg inget suspekt med detta köp eftersom det satt en ordinarie prislapp på med röd realapp på. Tycker dock att Bengans har ett ansvar i detta om man är en seriös återförsäljare, likväl som TV4 och andra kommersiella aktörer profiterar på reklam för tvivelaktiga kosttillskott utan vetenskapligt fastställda effekter, eller känd chokladtillverkare med tillverkning i angriparstaten. Skall återbörda den ej öppnade skivan om jag hittar kvittot.Vill inte understödja aggresiva imperiebyggare som inte fick kärlek som barn. Den öppnade går i plaståtervinningen och förhoppningsvis ett nytt liv som drönare i försvararstaten. Av samma skäl partyknarkar jag inte för att inte gynna kartellerns eller kriminella. Slutkonsumenten har alltid ett val. Lasse, lindome, LasseJ and 1 other 4 Quote
calm Posted March 19 Posted March 19 10 hours ago, AlfaGTV said: DOL som pressat din platta har helt enkelt pressat upp vinyler där upphovsrätten löpt ut, dvs ingen upphovrättsorganisation att ersätta eller ens tillfråga om rätten att reproducera. De är inte alls unika, men det är rätt få som pressar vinyl, däremot släpps allehanda samlingar från mer eller mindre "suspekta" bolag på streamingtjänsterna. Så, plattan har ingen provenans avseende ursprungsmaterial närmast masteringen (CD?, MP3?) och de brukar (de jag hört) vara ganska mediokra avseende kvalitet. Men, är man bara ute efter musiken och kanske omslaget kanske man inte bryr sig. Kvaliteten var som du säger medioker, därav mitt uttryck ”old fashion” Tänkte detta hade med själva inspelningen att göra. Just piano låter många gånger pling och plong i bomullslåda, då få mikrofoner används och på håll, jämfört med moderna inspelningar som fångar hela instrumentets klangvärld från botten till toppen och djupet . detta misslyckade inköp, får mig att ta en tur till Andra Jazz och Nostalgipalatset på jakt efter mer seriösa återutgivningar. Original kostar nog lite väl mycket. Detta är musikhistoria och tillförs diskoteket av allmänbildande skäl. Inte mina förstahandsval, då det finns så mycket modern musik som tilltalar mig mer. Tack för att ni @P-pan, @Skrote och @AlfaGTVför att ni upplyser en synbart okunnig. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted March 19 Posted March 19 32 minutes ago, calm said: Original kostar nog lite väl mycket. Detta är musikhistoria och tillförs diskoteket av allmänbildande skäl. Javisst, och det går säkert att hitta rimligt prissatta och välljudande utgåvor av dessa och liknande. Det måste ju inte vara första-pressar för att låta fint, många om-pressar och liknande har ju gjorts av "klassikerna". Även om jag personligen undviker de bolag som ägnar sig åt denna typ av återutgivning, är ju inte affärsidéerna eller metoden olaglig. Du reagerar starkt av flera skäl och det respekteras, det är hög svansföring! 👍🏻 calm 1 Quote
Recommended Posts