musicus Posted September 24 Share Posted September 24 Ett par på vägen hem blev det 😎 mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted September 28 Share Posted September 28 Får nog erkänna att jag gillar originalene bättre enn duets mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted September 28 Share Posted September 28 Ennu en nyare David Sylvian m.fl man gått miste om, men inte nu längre mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted September 28 Share Posted September 28 Nightwish senaste platta. De har skiftat tema i sin melodiska symfoniska metal numera och gett ut flera album med naturen, evolutionen och historik som röd tråd. Det hände ungefär i brytningstid mellan att sångerskorna avlöste varandra från operatränade Tarja Turunen via svenska Anette Olzon till nuvarande Floor Jansen. På sedvanligt maner i hårdrocksbranschen utges omfattande boxar för dyra pengar där flera versioner av musiken kan avnjutas. Just denna box av nya Yesterwynde finner vi en kalender för 2025, en albumversion samt en version med symfoniorkester. Föregående album Human Nature kunde man också handla med orkestervarianten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted September 28 Share Posted September 28 Blev biten av den Norska ambient/electronica/jazz artisten Erik Honore imorse och det åstadkom en cd beställning eller två mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted October 1 Share Posted October 1 Inhandlat från Qobuz. Notera det högst rimliga priset där 4 av albumen är Hires. Alla albumen har utmärkt ljudkvalitet utöver att det är bra musik. Jag förvånas varje gång som jag jämför lokalt lagrade filer köpta från Qobuz med streamade dito hur mycket bättre de lokala låter. För mig är det definitivt värt att köpa album som jag spelar regelbundet. Ett par LP har det blivit också men de har inte anlänt än. Det är dyrare men jag tycker att det är roligt att ha LP-versionerna när det är möjligt. Jag har lyssnat på Qobuz och det här är också fin musik som framförs på ett utsökt sätt och inspelningskvaliteten är så bra att Inger Marie Gundersens skivor ofta listas som audiofila. En del finns som SACD men de jag hittat hittills är i USA och i dyraste laget men hittar jag någon som jag tycker att jag har råd med hugger jag den direkt. AlfaGTV, Bebop and P-pan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 2 Share Posted October 2 21 hours ago, MatsT said: För mig är det definitivt värt att köpa album som jag spelar regelbundet. Jag håller helt med. Med ”sublime”-abonnemanget blir det heller inte så dyrt. Här ett exempel på ett remastrat kanonalbum (om man gillar Albert King). De överstrukna priserna är vad det kostar utan Sublime-abonnemang. Jag kan inte höra några skillnader mellan 24/96 och 24/192 (alternativt 24/88 och 24/176). Jag köper aldrig högre än 24/96. För nya album kostar dit lite mer som framgår av andra exemplet nedan. Det behövs inte många inköp förrän extrakostnaden av Sublime-abonnemanget är finansierat. Varför hi-res är dyrare förklaras delvis av att originalfilen från skivbolaget/studion är hi-res och att göra den i CD-kvalitet (16/44) kräver extraarbete/-kostnad för en konvertering. En annan orsak är att man inte vill störa cd-marknaden allt för mycket (min gissning). Det är ju också ett sätt att binda kunder till sig lite tätare. Det har funkat med mig. Till skillnad från @MatsT så hör jag inga ”bombsäkra” skillnader mellan nerladdade och streamade filer. Men ibland så verkar det finnas skillnader. Men jag är osäker på det. Framför allt inte om jag säkerställer att det är samma volym. Det är heller inte så ofta jag verkligen jämför. Jag vill helt enkelt ha full kontroll och äga de album jag vill tycker om. Fysikt eller på hårddisk är egalt för min del. Samma sak med pengar. Shamrock 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 2 Share Posted October 2 Prisvärdhet och val av fonogram är inte alltid på samma planhalva. Tror dock att den kommer att spelas ofta. Kvällen får utvisa hur den låter men sett till tidigare erfarenheter av UHQR så brukar ljudkvalitén vara på toppnivå. calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted October 2 Share Posted October 2 53 minutes ago, P-pan said: Prisvärdhet och val av fonogram är inte alltid på samma planhalva Finns på tape ganska nära dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 2 Share Posted October 2 2 hours ago, lindome said: Finns på tape ganska nära dig Ha, ha... den där såg jag faktiskt skulle komma. Jo, jag får väl börja skärpa mig lite sett till samlingen med band, den är i klenaste laget jämfört med övriga fysiska format i biblioteket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivery Posted October 2 Share Posted October 2 En från Ullared, två från Sweetspotmässan i Göteborg och en som jag fick av en vän. Gissa vilka skivor som kommer vartifrån! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 3 Share Posted October 3 Är man ute och reser så blir det ofta besök i någon skivbutik som Fnac i Nice i förrgår. Mycket svenskt på ACT Nisse Landgren 30 års funkjubileum lite Brad Mehldau men också salige Charlie Watts som har en annan musikalisk karriär förutom den i Stenarna. musicus and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted Friday at 20:04 Share Posted Friday at 20:04 Det var ett tag sedan jag redovisade nyinköp här på forumet. Här kommer en del. Några album hör inte hemma här eftersom det enbart handlar om uppgraderade omslagsbilder. De hamnar då som ”nyinköp” men det är bara 4-5 stycken, t ex en gammal samlings-cd från Telarc. En del har kanske också varit med tidigare (?) lindome and Josaa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted Saturday at 06:25 Share Posted Saturday at 06:25 @Bebop Ser att mycket av den ”moderna” jazzen stämmer med mina favoriter som t.ex. Stanko, Tolstoy, Öström, Lloyd mfl Ser dock ett rekommenderat förvärv av ett av Charles Lloyds bästa album The Call. Den spelas ofta hos mig i vart fall. Stark rekommendation! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted Saturday at 07:10 Share Posted Saturday at 07:10 31 minutes ago, calm said: ett av Charles Lloyds bästa album The Call. Den spelas ofta hos mig i vart fall. Stark rekommendation! Jag är helt enig med dig. Den saknades i min samling ända till du spelade Song vid ett besök hos dig. Mycket bra. Några andra favoriter med honom är dessa. Jag har köpt och laddat ner flera ECM-album i veckan i hi-res (24/88-96) som jag saknat sedan och som inte varit i den riktigt heta högen tidigare. Ett par exempel är Joe Lovanos två trio-album som jag inte föll pladask för. Men för 36-72:- kunde jag inte avhålla mig. Igår kom Tord Gustavsen Trio med ett nytt album. Även det för under 80:- i 24/88 som är det studioformat som använts. Varför köpa konverterade filer till CD eller LP, tycker jag. Känns mest riktigt att ha originalformatet och som dessutom är drygt halva priset mot en CD eller en fjärde- till en sjättedel av en LP. Det reas också MPS där jag hittade några favoriter jag inte haft innan. Inte minst med Albert Mangelsdorff. Men han har gjort rätt mycket knepig musik, så där får man göra lite cherry-picking. Låtarna kan kan skilja sig åt en hel del från helt avangard till lugna och lyriska låtar. Det gör hans musik extra spännande, tycker jag. Här är några som jag rekommendera lyssningsförsök på: calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted Saturday at 08:27 Share Posted Saturday at 08:27 1 hour ago, Bebop said: Jag är helt enig med dig. Den saknades i min samling ända till du spelade Song vid ett besök hos dig. Mycket bra. Några andra favoriter med honom är dessa. Jag har köpt och laddat ner flera ECM-album i veckan i hi-res (24/88-96) som jag saknat sedan och som inte varit i den riktigt heta högen tidigare. Ett par exempel är Joe Lovanos två trio-album som jag inte föll pladask för. Men för 36-72:- kunde jag inte avhålla mig. Igår kom Tord Gustavsen Trio med ett nytt album. Även det för under 80:- i 24/88 som är det studioformat som använts. Varför köpa konverterade filer till CD eller LP, tycker jag. Känns mest riktigt att ha originalformatet och som dessutom är drygt halva priset mot en CD eller en fjärde- till en sjättedel av en LP. Det reas också MPS där jag hittade några favoriter jag inte haft innan. Inte minst med Albert Mangelsdorff. Men han har gjort rätt mycket knepig musik, så där får man göra lite cherry-picking. Låtarna kan kan skilja sig åt en hel del från helt avangard till lugna och lyriska låtar. Det gör hans musik extra spännande, tycker jag. Här är några som jag rekommendera lyssningsförsök på: Misstänkte att du redan hade den. Den är så pass bra!😊 Har sedan länge samlat på Lloyd och du har med flera av mina övriga favoriter av honom. Tack för övriga tips! Måste kollas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted Tuesday at 11:39 Share Posted Tuesday at 11:39 Ett av mina köp på FNAC i Nice i förra veckan. Four Wheel Drive II med Wollny, Landgren, Danielsson och Haffner Tänker att det vore roligt att se om man kunde lyfta ett snäpp i detaljerna med t.ex. ett annat riaa? Hörseln känns ok men man vet aldrig om vad som kan hända vid ett test. Vill dock behålla vinylen på en nivå som inte slår över i den digitala exaktheten. Vinyl är vinyl och digitalt är digitalt och aldrig mötas de båda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts