Govinda Posted June 12 Share Posted June 12 gene CLARK No Other Deluxe Edition Äntligen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 21 Share Posted June 21 Finns det något svagt album av Bonnie Raitt? Tveksamt. Jag tycker hon är en pärla med sin mixade blues/rock/soul-influerade stil som hon delar med bl a Keb’ Mo och i viss mån Robert Cray. Bra låtar, fantastiska musiker, häftiga arr och utmärkt inspelade/mixade. Det här är det senaste albumet som släpptes för ett par år sedan men som spelades in 2015 samtidigt som Dig In Deep som släpptes 2016. Jag upptäckte det först nu och det blev ett omedelbart inköp. Jag blev inte besviken. Listan på köpvärda album med Bonnie Raitt är lång. De två föregående albumen från 2012 och 2016 är ett par av dessa. byZan, new order and Shamrock 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted June 21 Share Posted June 21 14 minutes ago, Bebop said: Finns det något svagt album av Bonnie Raitt? Tveksamt. Jag tycker hon är en pärla med sin mixade blues/rock/soul-influerade stil som hon delar med bl a Keb’ Mo och i viss mån Robert Cray. Bra låtar, fantastiska musiker, häftiga arr och utmärkt inspelade/mixade. Det här är det senaste albumet som släpptes för ett par år sedan men som spelades in 2015 samtidigt som Dig In Deep som släpptes 2016. Jag upptäckte det först nu och det blev ett omedelbart inköp. Jag blev inte besviken. Listan på köpvärda album med Bonnie Raitt är lång. De två föregående albumen från 2012 och 2016 är ett par av dessa. Tack för tips! Jag har 0 album med henne i mitt bibliotek vilket jag inte riktigt kan förklara. Men jag skall provsmaka snarast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted June 24 Share Posted June 24 Lite ECM örongodis på väg igen, ett tag sen det va spelad särskilt derifrån, jazz närven er intakt Tomasz Stanko Quartet "September night" Recorded at Munich’s Muffathalle twenty years ago, in September 2004, this previously-unreleased concert recording of the Tomasz Stanko Quartet is a fascinating document, capturing a developmental chapter in the music between the song forms of the Suspended Night repertoire and the improvised areas that the Polish musicians would explore on Lontano. Kenny Wheeler "Angel Song" 2 lp “Destined to go down in history as a jazz classic” was the verdict with which The Guardian greeted this album on its release in 1997, saying, “Wheeler’s compositions and four of the world’s greatest improvisers make for a tranquil set that rewards with every listening. This is beautiful, golden music.” Angel Song is among the apexes of the label’s catalogue, uniting four master-improvisers – each with a unique artistic identity – in an intimate, drummer-less quartet session. Kenny Wheeler is the composer of the nine hauntingly lyrical chamber-elaborations and endows them with his singular timbre on flugelhorn and trumpet in expressive melodic exchanges with alto saxophonist Lee Konitz. Dave Holland’s bass-foundation is as compelling as ever, giving Bill Frisell all the freedom for harmony-encompassing improvisation. The verdict of The Times was equally jubilant: “This is a stirringly beautiful album: Holland’s lithe dependability providing the anchor for the dignified sonorousness of Konitz, the flickering grace of Frisell and the plangent tenderness of Wheeler himself.” Arve Henriksen "Touch of time" A striking musical rapport between Norwegian trumpeter Arve Henriksen and Dutch pianist Harmen Fraanje is palpable in the duo’s quietly lyrical investigations on Touch of Time. These are delicate melodies and textures, flowing between two musicians, who are deeply in tune with nuances of tone-shadings and the detailed development of a musical idea. In both freely improvised forms and carefully wrought themes, their instruments connect gracefully, picking up and finishing each other’s phrases. Touch of Time, recorded in January 2023 at the Auditorio Stelio Molo in Lugano, was produced by Manfred Eicher. Joe Lovano Trio Tapestry" Our daily bread" The third album from Joe Lovano’s Trio Tapestry finds the group continuing to extend its spacious and lyrical approach, with deep listening and intense focus. “Our Daily Bread is fueled by the rhythm spirit of expression that projects the mysterious world of music that lies ahead,” says master saxophonist Lovano in his liner note and these elegantly fluid pieces and free-floating ballads indeed feel like songs of the soul. “The intensity comes not from ferocity but from depth of feeling,” wrote the BBC Music Magazine of the group’s debut. “ Lovano’s themes and harmonies provide rich potential which the trio realises beautifully, exploring texture and mood as fruitfully as it develops melody and harmony.” Marilyn Crispell is the optimal pianist for this music, orchestrating it as it unfolds with a sensibility attuned to both contemporary chamber music and post-Coltrane improvising. Drummer Carmen Castaldi, a Lovano associate since teenage years, embellishes the music with his own poetic touch on cymbals and, like Joe himself, draws blossoming resonances from gongs. Midway through the programme, Lovano delivers the bluesy “One for Charlie” as a solo tenor tribute to Charlie Haden, investing every note with meaning, as the tune’s dedicatee once did. mvh calm, AlfaGTV and Bebop 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danke Posted June 25 Share Posted June 25 Köpte två nyare skivor på lokala musik butiken Ramjes. Steven Wilson-The Harmony Complex Lady Gaga/B.Cooper-A Star is Born musicus and Lasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted June 27 Share Posted June 27 Stockholmsvisit med jobbet innebar en runda till Recordmania Det blev reissues med Cortex och en original USA LP med Talking Heads - rätt nöjd faktiskt Danke 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linkan Posted June 27 Share Posted June 27 Tre bra inköp tack vare Figge. Väldigt nöjd med att få tag i E.S.T. Live in Hamburg samt Ray of Light. lindvall, Danke, Richard and 2 others 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shamrock Posted July 17 Share Posted July 17 Lite begagnat för 200kr. Ok 👍🏻 Bebop and lindvall 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted July 17 Share Posted July 17 Noterar att Q2 2024 indikerar ett rejält positivt resultat, undrar om min pensionsfond faktiskt ökar i värde eller om det bara är utgifter? 🫣 Shamrock 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted July 17 Share Posted July 17 On 2024-03-16 at 14:31, PKS said: Säkert sist på tåget på denna, men Cannonballs Somethin' Else på 180g finns för 169 kr hos Bengan. Väldigt bra skiva som rekommenderas. Noterade att en tidig BlueNote-utgåva hänger på väggen på Nostalgipalatset, och om jag inte är ute o cyklar, betraktades som VG/VG+. Men smakar det, så.... (runt 4.000:-, tror jag) Shamrock and PKS 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 18 Share Posted July 18 11 hours ago, Shamrock said: Lite begagnat Låten "Strike up the band" i uppskruvad volym på albumet med samma titel är ett av de mest illustrativa exemplen på Zoot Sims sväng. Han var en av de största i det avseendet lite i skuggan av de mest namnkunniga. Även kornettisten Bobby Hacket var en av de största i perioden mellan tradjazzen och swingen. Louis Armstrongs favorit och stand in. Det albumet åker upp på menyn idag och jag tar även med mig lite Bobby... jag gillar inte all musik han gjort men Bobby är för det mesta alltid i topp. Shamrock 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 22 Share Posted July 22 En liten hög från Japan dök upp… Det här är album som jag har sedan tidigare men i sämre/slitna pressningar alternativt 45-varvsutgåvor som jag avskyr. Men jag köpte dem också för att kolla nya Kevin Gray-mastrar som ges ut som 85-årsjubilerande Blue Note i Japan. Dessutom nu i UHQ-CD, alltså Ultimate High Quality CD. Innan var det enbart HQM-CD (High Quality Material). Här finns mer för den intresserade. UHQCD Jag köpte också Toshiko Akiyoshi/Lew Tabackin Big Band. Ett av mina favoritalbum (finns inte att streama). Jag har LP’n sedan tidigare men jag blev nyfiken på nymastringen plus att den är gjord på ett annat ”superformat” av Sony som de kallar ”Blu-spec CD2”. Så här skrivs det på Wikileaks: With the mastering of the Blu-spec CD being the same as a Blu-ray, the more precise authoring relates to a better sound quality than normal CDs.[3] When a standard CD is mastered, an Infared beam is used to make the digital notches on the master disc (mother matrix). With the Blu-spec master, a blue laser is used which is a finer etching process. With this technology, the notches are therefore more precise which reduce playback errors. The notches on a Blu-spec CD have a width of 125 nm compared to the 500 nm width on a standard CD. Låter det bättre? Om detta tvistas det. Sony lär inte påstå att det låter bättre men att det ger en mer precis avläsning. Fortfarande är det cd och pcm 16/44,1. Men mastringen kan ju vara bättre eller annorlunda gjord. According to the Museum of Obsolete Media, with the limitations of digital audio from compact discs and no extra information being stored, it was debatable whether Blu-spec discs provided a better sound. Tydligen har Bernie Grundman remastrat album hos TBM som getts ut som SACD hybrid. Jag blev nyfiken och köpte ett. Det får bli lite provlyssning i morgon då jag har årlig Euphoniaträff här för 15’e sommaren i rad utan uppehåll. Shamrock, Vox, lindvall and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted July 23 Share Posted July 23 17 hours ago, Bebop said: Det får bli lite provlyssning i morgon då jag har årlig Euphoniaträff här för 15’e sommaren i rad utan uppehåll. Oj , det her har man ju missat genom 20 år, finns det nån forums påmelding till träffet (Eftersom det reklameras som ett forum träff) eller er det mer enn lokal "rygg dunkning" med gamla kompisar? det vore ju en super grej för nya , oerfarna och intresserade medlemmar men der er vi kanske inte? ..sen undrar man ju varför detta upplevs som ett gubbigt, snobbigt, kaxigt forum? Vakna gubbarna!! mvh figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 24 Share Posted July 24 21 hours ago, musicus said: eller er det mer enn lokal "rygg dunkning" med gamla kompisar? det vore ju en super grej för nya , oerfarna och intresserade medlemmar men der er vi kanske inte? Ja, ungefär så. Euphonia är ingen organisation på det sättet du antyder. Det är jag, Bebop, som bjuder in forumvänner och ibland även potentiella nya medlemmar även om det minskat med åren. Här en länk från @Apexorca när jag bjöd in honom och @bigblue 2017. Det handlar inte bara om musik och hifi. Det är en social tillställning med både mat och dryck samt samtal från hög intellektuell nivå till rent skitsnack. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12503-hemma-hos-bebop/ Jag har även bjudit in andra genom åren men det brukar ta emot för mer långväga besök, vilket jag kan förstå (familj, semester, kostnader…). På fredag har jag fått inbjudan till en liknande träff i Malmö. Under åren har vi ju sett flera motsvarande möten från både öst, mitt och väst, inte minst i våra storstadsområden. Jag har själv postat flera reportage från liknande möten i Kristianstad under åren Det är inte Euphonia som arrangerar dessa träffar utan enskilda och engagerade musik- och hifivänner. Jag håller med om att det hade varit trevligt med flera sådana träffar och se reportage från dessa. Med dagens mobiler har det ju dessutom blivit busenkelt att rapportera. Öppna upp era hem och bjud in likasinnade… det är så jag träffat de flesta jag känner här på Euphonia. lindvall, AlfaGTV, P-pan and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted July 24 Share Posted July 24 2 hours ago, Bebop said: Ja, ungefär så. Euphonia är ingen organisation på det sättet du antyder. Det är jag, Bebop, som bjuder in forumvänner och ibland även potentiella nya medlemmar även om det minskat med åren. Här en länk från @Apexorca när jag bjöd in honom och @bigblue 2017. Det handlar inte bara om musik och hifi. Det är en social tillställning med både mat och dryck samt samtal från hög intellektuell nivå till rent skitsnack. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12503-hemma-hos-bebop/ Jag har även bjudit in andra genom åren men det brukar ta emot för mer långväga besök, vilket jag kan förstå (familj, semester, kostnader…). På fredag har jag fått inbjudan till en liknande träff i Malmö. Under åren har vi ju sett flera motsvarande möten från både öst, mitt och väst, inte minst i våra storstadsområden. Jag har själv postat flera reportage från liknande möten i Kristianstad under åren Det är inte Euphonia som arrangerar dessa träffar utan enskilda och engagerade musik- och hifivänner. Jag håller med om att det hade varit trevligt med flera sådana träffar och se reportage från dessa. Med dagens mobiler har det ju dessutom blivit busenkelt att rapportera. Öppna upp era hem och bjud in likasinnade… det är så jag träffat de flesta jag känner här på Euphonia. För förtydligande, jag antyder inget, men det visade sig ju va som tänkt, för om inte ville jag ha missat om det va ett "Officiellt Euphonia" träff menar jag. Inget er vel trävligare enn att möta och umgås likasinnade runt en gemensam hobby som t.ex ditt ditt träff, kör på!, det er bra gjort med 15 på raken Man håller ju själv på å bli lite gubbe av sig så det her med att vidga och bjuda in nye er ju nått vi alla borde tänka lite på, det er jo både for ens egen och hobbyn´s del...själv tycker jag det va enklare när man bodde i Gbg enn som nu ute i "hifi provinsen" men det händer det kommer några Norska hifi interessenter innom. ..så ha nu en fortsatt go sommar och lyckad träff...... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted July 31 Share Posted July 31 Finns det intresse av sånt här tror ni? Jag är inte mycket till singel-kille själv, eller hur man säger... 🤭 Det är alltså en bunt jazz-singlar, förmodligen dansk-pressade. Även två 10" ur Jazz Olympus Series på Philips. Har inte tvättat/provspelat men de ser helt okej ut bortsett från några "tummar" och så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted July 31 Share Posted July 31 3 minutes ago, AlfaGTV said: Finns det intresse av sånt här tror ni? Jag är inte mycket till singel-kille själv, eller hur man säger... 🤭 Klart det finns 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted July 31 Share Posted July 31 Just now, P-pan said: Klart det finns 🙂 Trodde du var i processen att minska samlingen? 😅 Men såklart, singlar är ju mindre än LP! Klokt Pan! byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted July 31 Share Posted July 31 5 minutes ago, AlfaGTV said: Trodde du var i processen att minska samlingen? 😅 Jepp, dansband ut. Jazz in. Väntar t.o.m lite nypressat till i början av nästa vecka AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 1 Share Posted August 1 12 hours ago, AlfaGTV said: Finns det intresse av sånt här tror ni? Jag är inte mycket till singel-kille själv Jag är inte uppdaterad om hur intresset är för jazzsinglar och dito EP är. Jag tror att det är rätt så litet även om det kan finnas några dedikerade samlare någonstans. Om så är fallet brukar de vara väldigt inriktade på rara perfekta ex av specifika artister och bolag. Jag känner inga, vad det nu säger. De ”stora” samlarna på singlar och EP som brukar vara med på mässor har en helt annan inriktning än på jazz. För jazz handlar det oftast om rara LP. Här finns en del att botanisera bland. https://eu.rarevinyl.com/. För den som inte är så insatt så bör understrykas att det är många parametrar som skall uppfyllas för att en platta har värde. Det som oftast betyder minst är om musiken är bra eller dålig, alltså om det varit en storsäljare eller inte. Ju fler sålda ex desto lägre värde (i regel). Det som brukar betyda mest är: Förstapress Skick både skiva och omslag (som skall vara original) Finns autograf på omslaget och är den äkta? Stamp-stämplar Vilket land den är pressad i Felaktigt omslag typ felstavat, annan bild som inneburit få ex innan den rätta trycktes upp Antal på marknaden till salu Proviniens typ att den ingått i någon kändis arkiv och att detta kan vederläggas. Det kan säkert finnas fler. För att ta ett exempel. Det finns 432 ex av Beatles Long Tall Sally till salu på Discogs. De billigaste och flest ex ligger kring 20-30 kronor exkl frakt. De rara exen kostar mellan 1-5,000 kronor. Många har en tendens att överskatta värdet på sina plattor. Shamrock and AlfaGTV 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 23 Share Posted August 23 Det har kommit en box med svenske 97-årige maestron Herbert Blomstedt. Det är en samling med hans inspelningar av Anton Bruckners 9 symfonier inspelade med Gewandthausorchester Leipzig 2005, 2006, 2008, 2010, 2011 och 2012. Jag kände ett måste att skaffa dessa. Gewandhausorchester, som startades en gång av Felix Mendelssohn, är en världens mest respekterade orkestrar och även en av de största, drygt 300 musiker som alternerar mellan operan, konserthuset och Thomas Kirche där de spelat ända sedan start. Herbert Blomstedt räknas som en av de främsta dirigenterna av Bruckners musik. Den kan upplevas tung och bombastiska och inte alltid så lättuggad. Dessutom är då långa. Herbert brukar säga att Bruckners beskrev skönheten och paradiset medan Gustav Mahler försökte hitta dit. Om nu någon undrar om Blomstedt forfarande dirigerar, så gör han så. Om ni har tur kan ni få tag på biljetter till Berlinphilharmonim 19, 20 och 21 december där det framförs en Mozart pianokonsert med Leif Ove Andsnes och Bruckners pampiga 9:e symfoni. byZan, YYZ and 30Hzbone 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted August 23 Share Posted August 23 33 minutes ago, Bebop said: Det har kommit en box med svenske 97-årige maestron Herbert Blomstedt. Det är en samling med hans inspelningar av Anton Bruckners 9 symfonier inspelade med Gewandthausorchester Leipzig 2005, 2006, 2008, 2010, 2011 och 2012. Jag kände ett måste att skaffa dessa. Gewandhausorchester, som startades en gång av Felix Mendelssohn, är en världens mest respekterade orkestrar och även en av de största, drygt 300 musiker som alternerar mellan operan, konserthuset och Thomas Kirche där de spelat ända sedan start. Herbert Blomstedt räknas som en av de främsta dirigenterna av Bruckners musik. Den kan upplevas tung och bombastiska och inte alltid så lättuggad. Dessutom är då långa. Herbert brukar säga att Bruckners beskrev skönheten och paradiset medan Gustav Mahler försökte hitta dit. Om nu någon undrar om Blomstedt forfarande dirigerar, så gör han så. Om ni har tur kan ni få tag på biljetter till Berlinphilharmonim 19, 20 och 21 december där det framförs en Mozart pianokonsert med Leif Ove Andsnes och Bruckners pampiga 9:e symfoni. Var beställer jag den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 23 Share Posted August 23 1 hour ago, figge said: Var beställer jag den? Jag köpte min på JPC med leverans inom en vecka. https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/bruckner-the-9-symphonies/hnum/11152741 Den finns även på Ginza men de har den inte på lager. Jag har för dåliga erfarenheter med Ginza på icke lagerförda produkter. Det har tagit någon vecka till flera månader. Bengans kanske också har den? Jag håller mig till JPC. Det tillkommer 6€ för frakt oavsett hur mycket eller lite du beställer. figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Hzbone Posted August 24 Share Posted August 24 LjudSamfundet Dövörat (LSD) hade en sammankomst i går kväll och ganska vanligt är att jag dagen efter gör ett besök på Discogs, så också denna gång. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govinda Posted August 24 Share Posted August 24 Två favoriter Mark Lanegan. Kite musicus and P-pan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 26 Share Posted August 26 Då och då duggar det in lite nya album. Senaste laddningen bestod av Yello - Touch Six by Six - S/T Returned to the Earth - Stalagmite Steeple + Fall of the Watcher. Yello-albumet på cd kostar en bråkdel av priset sett till vad vinylen betingar på begagnatmarknaden. Man får väl hoppas på en snart kommande återutgåva i vinylformat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted Tuesday at 15:26 Share Posted Tuesday at 15:26 Läser runt om att den her har fått smått lyriska omdömen, men er nog inte like entusiastisk själv Nick Cave and the bad seeds "Wild god" mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted Tuesday at 17:10 Share Posted Tuesday at 17:10 1 hour ago, musicus said: Läser runt om att den her har fått smått lyriska omdömen, men er nog inte like entusiastisk själv Nick Cave and the bad seeds "Wild god" mvh Har inte lyssnat så intensivt, men är tämligen besviken på en blask-produktion utan dynamisk kontrast. musicus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted yesterday at 14:33 Share Posted yesterday at 14:33 Inte för att jag tror det kommer så mycket nytt fra DG nu, men det er behaglig avkopplings musik David Gilmour "Luck and Strange" Dom her derimot har jag velat ha ett tag, giller den der gamla crooner´n och i den her settingen, Lady Gaga Tony Bennet & Lady Gaga "cheek to cheek" mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts