Jump to content

Ditt senaste skivinköp...., del 2.

eliot
 Share

Recommended Posts

Lp-boxar har jag väl köpt någon enstaka gång de senaste åren men...

Ornette Colman - Round trip

Ornette Colman_437.JPG

... när de väger in på 3090 gr börjar det nästan bli tal om brevpress i kolossalformat.

Ornette Colman_439.JPG

Ornette Colman_438.JPG

Hela 6 st album i samma box borgar för en lååååång musikalisk afton.

Och snart är det fredag... :64:

Éliane Radigue - L'Île Re-sonante (FLAC, Bandcamp)

Éliane Radigue - Opus 17 (FLAC, Bandcamp)

Seefeel x KMRU - Rapture to Rupt (FLAC, Bandcamp)

Djrum - Portrait with Firewood (FLAC, Bandcamp)

A Story of Rats - Motel (FLAC, Bandcamp)

clipping. with Christopher Fleeger - Double Live (FLAC, Bandcamp)

Mats Erlandsson - Selective Miracles (FLAC, Bandcamp)

Steve Roach + Kelly David - The Long Night (FLAC, Bandcamp)

COH - COH Broadcast 202201 (FLAC, Bandcamp)

Kate Carr - It was a Time of Laboured Metaphors (FLAC, Bandcamp)

SO21SONG - Soisong Broadcast #8 (FLAC, Bandcamp)

Abul Mogard - In a Few Places Along the River (FLAC, Bandcamp)

Dots - 10th Anniversary Box II (Dots Plus Unreleased Material) (2CD, Discogs)

V/A - The Harmonic Series Volume 2 (FLAC, Boomkat)

• 1 month later...

Senaste inköpen    

MjEtMTUxMy5qcGVn.jpeg

Pharoah Sanders - Moon Child   (LP)

MTItNjc4Mi5qcGVn.jpeg

Lady Blackbird - Black Acid Soul (LP)

OTMtNDU0Ni5qcGVn.jpeg

Sturgill Simpson - The Ballad of Dood & Juanita (LP)

NjMtMTA2NC5qcGVn.jpeg

Ron Carter, Jack DeJohnette, Gonzalo Rubacalba  Skyline (Fil)

• 4 weeks later...

Till helgen ska det firas 80-års jubileum, svärmor fyller jämnt.

Jag har antagligen fått förhinder så jag måste tacka nej till kalaset.

Lokala paketombudet hörde av sig på förmiddagen... 

Joep Beving_564.JPG

Joep Beving_565.JPG

Joep Beving_566.JPG

Boxen med Joep Beving består av hela 7 st skivor.

Svärmor har säkert full förståelse till varför jag inte kan gå på kalaset ... :closedeyes:

• 5 weeks later...

80BCAAB1-D529-4CC9-95FF-4B825B95A814.jpeg.0c03c38ac8969f148f40c872502e428f.jpeg

Ibrahim Maalouf - 40 Melodies. Ett urval av hans album från det när han firar 40 år. Mycket enkel duo med trumpet och gitarr i jazziga toner!

Dock allt ris åt PostMORD som lämnar paketet på en annan gata, inte ens numret på huset fick de rätt.. 500 meter bort blev det levererat, tur grannen (går det ens att kalla honom det?) var ärlig och kom förbi med paketet..

• 2 weeks later...

Pre ordered! Inte den mest spelade artisten her hemma, men det her albumet har jag alltid gillat från det släpptes! Nu mig vetandes första gången på vinyl! :app:

George Michel ”Older"

4153126.jpg?m=1649242764

mvh

• 2 weeks later...

Solen gassar på igen. Ingen höjdare för att spela musik med aktiv lyssning men jag bara måste… Brevbäraren hade med sig ett litet paket. :satisfied:

E61112D9-6194-47C4-A0F6-F18A72447B1A.jpeg

Thelonious Monk var en udda personlighet inom jazzen. Missförstådd av många men högt värderad av andra, inte minst bland jazzmusiker. Han spelade ”kantigt”, skrev finurliga melodier, var socialt avvikande och spelade som ingen annan vare sig förr eller senare. Samtidigt har han influerat många med sin harmonik. Thelonious Monk var pianist i en Charlie Parkers mest kända uppsättningar tillsammans med Charlie Mingus(b) - Max Roach,(tr) - Dizzy Gillespie(tp).

Thelonious gav ut en del album på Riverside innan han skrev på för Columbia. Där gjorde han ett antal prisade album med sin kvartett. Bl a Straight No Chaser som kom 1967. Naturligt har jag det albumet sedan tidigare. Det har väl alla jazzvänner…:think:

Men i veckan såg jag en nyutgåva från Impex med välsignelse av Sony Music och med Columbias etikett. Det är ett dubbelalbum som varit ute ett tag men det är först nu jag läste om vad det är som är så speciellt med det förutom att det är en nymastring. Tydligen är det så att på originalalbumet klippte de ner låtarna för att passa en enkel-LP. Här är låtarna oklippta plus en extra låt från inspelningen som aldrig getts ut. Det kändes som att den här måste jag ha. Makalös fin utgåva helt i min smak.

C37D7304-015F-43DC-AD06-9C5FE1BD922F.jpeg

E393259E-6DED-43F9-86A3-9DBC2242B00A.jpeg

Tyska skivbolaget MPS gav ut en hel del bra jazz på 80-talet om än lite ojämna. En del av dessa har nu släppts. Jag köpte en nyutgåva med en av mina favoritsaxofonister, Joe Henderson. Jag har inte spelat den nu men jag vet att den är bra och det är säkert en välljudande utgåva också.

14C751C1-817F-4614-BFB8-AA49A8F34AD9.jpeg

Minns inte vad jag postat här senast, men det här kanske är hyfsat rätt:

D26A3034-9070-41A4-8B72-5B1F9A9675EA.jpeg

För er som gillar Steven Wilson/Porcupine Tree så kan jag rekommendera Give It Back, alla spår är från Pineapple Thief discografin men omarbetade av Gavin Harrison, trummis i PT*2 (Pineapple Thief och Porcupine Tree) och Bruce Soord. Suveränt bra, underbart jobb med stockarna av Gavin såklart men även intressant för den som gillat dessa spår tidigare.

I övrigt är det inte så mycket extraordinärt, möjligen med undantag av Yello - Zebra. Det är en av de Yello jag saknat i samlingen men hittade till sist en som inte var helt stratosfäriskt prissatt i Stockholm (via Discogs).

Red Hot Chili Peppers nya låter klart över förväntan, även den på svart dubbel-vinyl.

Jädrans vilket stort inköp - men jag känner inte igen en enda artist:winking:

Ska kolla på Qobuz om jag kan hitta några av de jag inte tror mig ha lyssnat till tidigare, lite helgmys:sunglasses:

/byZan

6 hours ago, AlfaGTV said:

Minns inte vad jag postat här senast, men det här kanske är hyfsat rätt:

D26A3034-9070-41A4-8B72-5B1F9A9675EA.jpeg

För er som gillar Steven Wilson/Porcupine Tree så kan jag rekommendera Give It Back, alla spår är från Pineapple Thief discografin men omarbetade av Gavin Harrison, trummis i PT*2 (Pineapple Thief och Porcupine Tree) och Bruce Soord. Suveränt bra, underbart jobb med stockarna av Gavin såklart men även intressant för den som gillat dessa spår tidigare.

I övrigt är det inte så mycket extraordinärt, möjligen med undantag av Yello - Zebra. Det är en av de Yello jag saknat i samlingen men hittade till sist en som inte var helt stratosfäriskt prissatt i Stockholm (via Discogs).

Red Hot Chili Peppers nya låter klart över förväntan, även den på svart dubbel-vinyl.

Dangerous är en, i mina öron, underskattad MJ-skiva och Black or White var den första skiva/singel jag köpte. 🙂

@Apexorca inspirerade mig att spela John Coltranes My Favorite Things. Problemet var bara att den inte fanns i min samling, vilket var en överraskning. Jag har den bara i en Atlanticbox, visade det sig. För övrigt en mycket välljudande sådan.

41E63DDE-3C8C-4F46-A6C4-F0EE515F6917.jpeg

Men den här typen av klassiska album från analogtiden vill jag ha på vinyl vilket nu är fixat. Musiken är den samma och det låter lika bra som cd’n i boxen. Men känslan är annorlunda.

1B3C3827-26FC-4706-A9DE-F459E2CBE2AE.jpeg

17 hours ago, Bebop said:

Solen gassar på igen. Ingen höjdare för att spela musik med aktiv lyssning men jag bara måste… Brevbäraren hade med sig ett litet paket. :satisfied:

Haha. Musikens kraft är lika stor (eller större:winking:) som naturkrafter. :grin:

@Bebop Jag tror jag har läst att spåret My Favorite Things var en av Coltranes egna favoriter bland hans inspelningar. På detta album spelar han på en sopransaxofon på en del spår. Man ser den på fodralet. Den fick han av Miles Davis efter att Miles köpt den till honom när han spelat i Europa. Så Miles hade inflytande även över denna platta... Rätt coolt. 

@AlfaGTV. Kul samling plattor. FYC var ett tag sedan jag lyssnade på. Det har en skön stil och jag gillar sångarens röst. Han är duktig. Lite samma röstläge som Nisse Landgren kan ha. Jag har den nu på min musikserver. Så det får bli en lyssning. :thumbsup:

10 hours ago, Terminator said:

Dangerous är en, i mina öron, underskattad MJ-skiva

Absolut. Har den på Rullband. Det är galet bra. Ett jäkla drag helt enkelt. 

15 minutes ago, Apexorca said:

Kul. Var din platta platt? Min var mer som ett kuperat landskap. Nu utbytt. 

Jag har ett platt exemplar som jag köpte förra sommaren, dock är den blå till färgen.

Spelar den just nu. Låter utmärkt :satisfied:

58 minutes ago, Apexorca said:

Har den på Rullband

Det kan kan jag tänka mig är ett sjuhelvetes drag i! :) Redan vinylen "smäller på" fint och har orsakat ett par tappade hakor hemmavid! 

FYC för övrigt är en favorit från det förgångna, det låter bra, musiken svänger friskt och även jag gillar hans sångstil. Utöver det väcker det minnen från mina år i Karibien när jag jobbade som skipper där. En o annan fest har FYC-kassetten varit med på! 😀

42 minutes ago, triomio said:

Kompletterar mitt inlägg med bildbevis på att jag har en jag med :grin:

Undrar om inte jag har den på

vinyl oxå, minnet ni vet😉

kanske t o m dubbletter?

/byZan

12 hours ago, Apexorca said:

Jag tror jag har läst att spåret My Favorite Things var en av Coltranes egna favoriter bland hans inspelningar.

Jo, det sägs så. Han var så nöjd med inspelningen att han inte ville spela in den i studio igen.

Mitt ex är helt OK men jag köpte inte samma som du, tror jag. Du köpte väl den senaste med både stereo och monoalbum? Jag nöjer mig med enbart stereoversionen.

5 hours ago, byZan said:

Undrar om inte jag har den på

vinyl oxå, minnet ni vet😉

kanske t o m dubbletter?

/byZan

Då kan jag erbjuda mig att köpa ett ex.