Jump to content

Ditt senaste skivinköp...., del 2.

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har varit på semester med min flickvän i Portugal de senaste tio dagarna eller så och börjar närma oss slutetappen. Kom till Lissabon i går och letade upp ett ölställe som serverade något annat än Sup

Det tycker inte jag. Klassisk musik är inte annorlunda än pop/rock. Många avgudar Pink Floyd. Det tycker jag är slätstruket, bara en massa klanger utan riktning. Jag har heller aldrig förstått storhet

Lite fyndat, lite nytt.   The Alan Parsons Project - I Robot LP, Album Arista - 7C 062-99168 1977 Anna von Hausswolff - The Miraculous CD, Album Pomperipossa Records - PRCD001 2015

Posted Images

Lite blandad kompott av nya och gamla plattor i olika genrer!

The Brooks - Any day now. Funk.

Budos Band - Long in the tooth. Soul/Funk.

Shock - Electrophonic Funk. Funk.

Joe Henderson - Live at the Village Vanguard 1. Jazz.

Prince - Sign of the times 2020. Funk

Nat Turner Rebellion - Laugh to keep from crying. RSD. Soul.

Yello - Point. Elektroniskt.

Mestizo Beat - Canoga madness. Funk

Brian Bennett - Voyage (a journey into discoid funk). Elektroniskt.

LP okt.jpg

Vinyl okt.jpg

On 2020-10-13 at 15:50, Bebop said:

Slutligen ett helt nytt album med en av de bästa orkestrarna i världen, Gewandthausorchester (Leipzig) plus vår egen maestro Herbert Blomstedt som gett sig på en ny cykel av Johannes Brahms symfonier. Blomstedt var chefdirigent för orkestern 2000-2008 och är sedan dess deras hedersdirigent och en av Leipzig mest älskade musikprofiler (han bor dock i Schweiz). Det här är första volymen som släpptes för någon vecka sedan. Brahms 1:a symfoni upplevs ibland som lite tråkig och seg utan spänst. Det är lite som jag beskrev Mozart ovan. Men musiken innehåller väldigt många bottnar, melodier och teman som vävs i varandra och återkommer i nya skepnader i en väv av klanger och melodier. Endast de bästa klarar att lyfta fram denna klangvärd så att det blir tydligt och så att man kan följa den röda tråden i väven. Blomstedt är en mästare på det. Det här den bästa tolkning jag har hört av Brahms 1:a. Fru Bebop har begärt upp den två gånger redan och det är inte så vanligt. Som bonus bjuds vi även på Brahms Tragic Overture. Albumet hade klarat sig lika bra utan den bonusen som jag inte tycker är så spännande. Albumet ges ut av Pentaton som är ”resterna” av gamla Philips. Inspelningen har ett fantastisk ljud. Jag köpte den som 24/96-fil.

47D3AEE9-5571-428D-A888-E7C271F510D5.jpeg

Fantastiskt album!

Jag tycker att de senaste åren har det framavlats en gäng bolag som ryckt upp sig och producerar helt enastående musik. Harmonia Mundi och Chandos har alltid varit stabila, men även Naxos, Pentatone, Alpha, Ondine, Onyx, Simax mfl gör solida högkvalitetssläpp numera. Även DGG rycker upp sig och satsar.

Nu gäller det bara att vi konsumenter köper dem så att det kan fortsätta.

3 hours ago, calle_jr said:

Alpha

Årets bästa klassiska skivbolag i engelska Grammophone.

label-of-the-year-2020.jpg

Pentatone har också uppmärksammats. I fjol tog de topplatsen hos Grammophone och året innan fick Harmonia Mundi utmärkelsen för andra gången. Inna  dess tror jag det var Channel, Hyperion och Naïv (Onyx idag). Man får gå längre tillbaka för att hitta Decca och Deutsche Grammophone. Priset är inte bara kopplat till ljud utan även utgivningen.

https://www.icma-info.com/pentatone-honoured-in-vienna-as-icma-label-of-the-year/