Jump to content

Ditt senaste skivinköp...., del 2.


Recommended Posts

7 hours ago, calle_jr said:

man mörkade detta mer än brukligt tycker jag.

Det håller jag inte med om. Både Muddy Waters, BB King, Buddy Guy och Jimmy Rogers har i minnesprogram och biografier prisat den engelska vågen för deras framgångar. Jag tror det var Rolling Stones eller Yardbirds (?) som ville ha B.B. King som förband. Buddy Guy influerade Jimmy Hendrix vilket hjälpte Buddy att nå en större publik. Luther Allison har också prisat den engelska vågen. Johnny Winter hjälpte Muddy Waters till bejublad come-back osv.

 

På 70-talet blev Valdo de los Rios populär genom sina tolkningar av Mozart, Dvorak, Haydn med flera genom att lägga till trummor och bas ock sålde skivor i drivor. Men det fick också folk att bli nyfikna på den äkta varan vars försäljning också steg. 

 

Om engelska framgångarna på 60-talet med det som kallades den vita bluesen och släktskapet till framför allt Chicagobluesen (som även det var en inkarnation av sydstatsblues och r&b) finns mycket skrivet. Vem är det som har mörkat?

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1,5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har varit på semester med min flickvän i Portugal de senaste tio dagarna eller så och börjar närma oss slutetappen. Kom till Lissabon i går och letade upp ett ölställe som serverade något annat än Sup

Det tycker inte jag. Klassisk musik är inte annorlunda än pop/rock. Många avgudar Pink Floyd. Det tycker jag är slätstruket, bara en massa klanger utan riktning. Jag har heller aldrig förstått storhet

Lite fyndat, lite nytt.   The Alan Parsons Project - I Robot LP, Album Arista - 7C 062-99168 1977 Anna von Hausswolff - The Miraculous CD, Album Pomperipossa Records - PRCD001 2015

Posted Images

12 hours ago, calm said:

Tillhör de som var med på slutet av -60 talet och som var med på en bejublad konsert med Led Zeppelin på Stockholms konserthus. Oavsett musikstöld eller inte så var det något då alldeles nytt i spelstil och framträdande. Hela tyngden i gitarrspel, sång och trummor, var något helt nytt och som inte kunde jämföras med något annat. Riffen och solona var många gånger egna.  Beatles som spelade pop och Stones som spelade mestadels blues på den tiden var ganska bleka i jämförelse med Led Zeppelin. Det var tyngden i musiken som var det banbrytande. Många grupper inom den brittiska pop och bluesvågen spelade covers på kända melodier och omarbetade versioner på dessa. Det var mer fokus på framställningen spel- och sångsätt som var det nya. Sedan att det mesta var hopkokat av deltablues från Robert Johnson med flera är väl känt. Det var en omskakande upplevelse med ringande öron efter konserten. Gick naturligtvis och köpte denna skiva när den släpptes. Har inte spelat den på länge men dags och ta fram den kanske.

 

Calm

Jag visste att detta inte skulle bli helt lätt :)

Jag lyssnade på Zeppelin varje dag år ut och år in i nära två decennier.

Jag kan dem utan och innan. Jag köpte allt. Sidoprojekt, soloalbum, you name it. Jag köpte John Paul Jones filmmusik, för bövelen.

Så jag är först ut att skriva under på deras nyskapande, och deras musik har haft ett enormt inflytande på mig.

Men det jag skrev står jag för. Det hanterades illa.

 

 

5 hours ago, Bebop said:

Det håller jag inte med om. Både Muddy Waters, BB King, Buddy Guy och Jimmy Rogers har i minnesprogram och biografier prisat den engelska vågen för deras framgångar. Jag tror det var Rolling Stones eller Yardbirds (?) som ville ha B.B. King som förband. Buddy Guy influerade Jimmy Hendrix vilket hjälpte Buddy att nå en större publik. Luther Allison har också prisat den engelska vågen. Johnny Winter hjälpte Muddy Waters till bejublad come-back osv.

Man kan alltid hitta argument för det ena eller andra. Musikindustrin är komplex.

Men där och då fick dessa band 100% kred. De var officiellt upphovsmän, och speciellt var de det publikt.

Det VAR ju rippoffs, och då borde de inte få 100%.

Jag vet att man på olika sätt försökt rätta till detta i efterhand. Men det är ju i efterhand.

Link to post
Share on other sites

Det är ju de "drabbade" som vittnar om hur mycket det betytt för dem. Flera blueskillar jobbade som brevbärare, sophämtare, tidningsutbärare o.l. på slutet av 60-talet. Plötsligt kom de i rampljuset. Det är väl inte så konstigt att de uppskattade detta. Plötsligt fick ju även dem erkänsla. Deras nya fans gav dessutom fan i hudfärg och det gällde även de engelska musikerna. Det är inga efterhandskonstruktioner. Vad har du inhämtat sådan information? 

Link to post
Share on other sites
On 2018-01-16 at 20:37, calle_jr said:

Jag visste att detta inte skulle bli helt lätt :)

Jag lyssnade på Zeppelin varje dag år ut och år in i nära två decennier.

Jag kan dem utan och innan. Jag köpte allt. Sidoprojekt, soloalbum, you name it. Jag köpte John Paul Jones filmmusik, för bövelen.

Så jag är först ut att skriva under på deras nyskapande, och deras musik har haft ett enormt inflytande på mig.

Men det jag skrev står jag för. Det hanterades illa.

 

 

 

Jag utgår bara efter min minnesbild om hur jag upplevde det då och hur det skakade om mig. Vill faktiskt minnas att Led Zeppelins spelning i Konserthuset den där gången var tidigare än 1969 som jag kunde vaska fram på nätet. Om jag minns rätt så var de till och med som förband till någon artist som jag glömt bort vilken för ingen snackade om annat än Led Zeppelin som i vart fall för mig då var helt okända. Jag tappade intresset någon stans efter andra, tredje albumet, då kändes de inte så fräscha längre eller också var det andra intressen som lockade? :D Full respekt för din åsikt. Men var det inte så som allt handlade om på den tiden att sno hej vilt? Och vem brydde sig egentligen om detta bara det var bra? Vanligtvis frågade ingen efter upphovsmannen som ofta var en kryptisk initial till förnamn och ett okänt efternamn på skivetiketten och sällan hade någon hört originalet. Kanske lite som musikaliskt allmängods kändes det som? I vart fall i mitt kompisgäng var vi mer imponerade över gitarrhjältar och  coola sångare än kalenderbitande i musikhistorien. Som tonåring på den tiden var man nog mer intresserad hur utsvängda brallorna var och vem som hade den läckraste frillen än musikhistoria .Det intresset har nog uppkommit långt senare är jag rädd för.:D:)

 

Calm

 

Som tillägg till vad jag tidigare skrev om Led Zeppelins bejublade konsert i Stockholm den 14/3 1969 hittade jag denna artikel i SvD:s fina historiska arkiv. @calle_jr Det band som var huvudnummret under den konserten var Country Joe and the Fish. Min minnesbild kring detta var inte så fel precis som recensenten skrev så var Led Zeppelin som var den bestående behållningen. https://www.svd.se/arkiv/1969-03-15/10

Edited by calm
Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calle_jr said:

Men det ÄR ju transkriptioner vilket aldrig framgick.

Jo, det kan man ju säga, eller tolkningar. :39:  Det är väl bl a så musiken utvecklas. Hur betecknar du Joe Cockers "With A Little Help From My Friends" och Jimmy Hendricks "Hey Joe"? För att inte tala om Paul Simons "American Tune" som nästan not för not är tagen från "Matteuspassionen" och en av Santanas storsäljare (minns inte låtens namn) som är från Brahms 3:e symfoni, 3:e satsen. Det finns få "rena" artister. Alla har påverkats av någon, på ett eller annat sätt.

Link to post
Share on other sites

Kommer och tänka på denna video i er diskussion. Mycket idag (och då) är väl just lånat av någonting, i och för sig kan det handla om rena plagiat ibland men musiker är så pass skyddade mot sånt idag. Vet inte hur många i min generation som tror att Jeff Buckley sjöng Hallelujah först. 

 

 

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Bebop said:

Det finns få "rena" artister. Alla har påverkats av någon, på ett eller annat sätt.

Det måste man få göra. 

Det enda kriteriet jag har är att det känns onödigt att göra en sämre version än föregångaren. Och det kan man knappast beskylla Zeppelin för. Tvärtom.

 

Men jag menar att detta var en fabrik, inte olikt Northern Soul som också kan betraktas som en fabrik. Exemplet med Zeppelin ingår i en oändlig rad utgåvor från samma tid, samma plats, samma sfär i England som var mer eller mindre en fabrik med samma princip - stjäl afroamerikansk blues, elektrifiera, spela in, låt håret växa.

 

Quote

In August 1967, Holmes opened for the Yardbirds at a Greenwich Village gig in New York. According to Holmes, "That was the infamous moment of my life when 'Dazed and Confused' fell into the loving arms and hands of Jimmy Page." When the track appeared on Led Zeppelin's eponymous debut album in 1969, Holmes was aware of it at the time, but didn't follow up on it: "In the early 1980s, I did write them a letter and I said basically: 'I understand it's a collaborative effort, but I think you should give me credit at least and some remuneration.' But they never contacted me." In June 2010, Holmes brought suit against Led Zeppelin guitarist Jimmy Page for copyright infringement, claiming to have written and recorded "Dazed and Confused" two years before it appeared on Led Zeppelin's debut album. In court documents Holmes cited a 1967 copyright registration for "Dazed and Confused" which was renewed in 1995. The case was "dismissed with prejudice" on January 17, 2012 after the parties reached an undisclosed settlement out of court in the fall of 2011.

 

Jake Holmes är inte afroamerikan, men jämför med hans låt:

 

 

Link to post
Share on other sites

Nyheter 24 har en intressant lista med en av våra mest "lättinspirerade" artister.

I listan så har man jämfört originaltexten med hans egna svenska.

"Google translate" är nog det första som jag kommer att tänka på i vissa fall. 

 

Blue Oyster Cult - Dominance And Submission:
Put me in the backseat, and they took me for a ride 
Yeah, the radio was on, can't you dig the locomotion 
Kingdoms of the radio, 45 RPM. Too much revolution then

 

Håkan Hellström - En Midsommarnattsdröm:
Satte mig i baksätet och tog mig på en tur 
Radion var på kan du digga det är locomotion, för mycket revolution

--

Ted Gärdestad - Helt Nära Dej:
Du betydde inte allt, men det blåste aldrig kallt

Håkan Hellström - En Midsommarnattsdröm:
Du betydde inte allt, men det blåste aldrig kallt

--

Cyndi Lauper - All through the night:
The stray cat sings crying, 
The stray cat sings back 
They have forgotten what by day they lack

Håkan Hellström - Mitt Gullbergs Kaj Paradis:
Bortsprungna katter ropar, 
Bortsprungna katter ropar tillbaks 
De har glömt allt de saknar på da’n!

--

Beach Boys - God Only Knows:
I may not always love you, but long as there are stars above you

Håkan Hellström - Gårdakvarnar Och Skit:
Det kommer kanske inte alltid vara vi två, bara så länge det finns stjärnor över oss

--

Gene De Paul, Don Raye & Gus Kahn - You Don’t Know What Love Is:
You don't know how hearts burn 
For love that can not live yet never dies 
Until you've faced each dawn with sleepless eyes

Håkan Hellström - Brännö Serenad:
Och vad vet du om när hjärtat kan bränna 
För kärlek som aldrig kan dö men inte heller leva 
Förrän du mött varje morgon med sömnlösa ögon

 

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, bigblue said:

Nyheter 24 har en intressant lista med en av våra mest "lättinspirerade" artister.

I listan så har man jämfört originaltexten med hans egna svenska.

 

Stöld eller inspiration? Förmodligen väldigt vanligt att sno ett par rader här och där utan att göra intrång på någon annans upphovsrätt. Vad som däremot är märkligt är vem som lägger ner tid på att leta reda på den här typen av "fakta".

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Utan att trampa någon på tårna så blir det än mer märkligt att HH har blivit den kultfigur han trots allt blivit? Jag har aldrig förstått vare sig musiken eller texterna men då är jag iofs från Dalom, inte Gbg...

 

Nä då här finns inga ömma tår. Inte alls märkligt. Gå på en konsert med Håkan så är chansen större att förstå.

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Shamrock said:

Vad som däremot är märkligt är vem som lägger ner tid på att leta reda på den här typen av "fakta".

Det är det förmodligen inte om du är en upphovsman. Likaså kan det vara en poäng att inte helgonförklara den som lever på andras upphov utan att redovisar detta. 

 

Inom universitets- och förlagsvärlden är det legio. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bebop said:

Det är det förmodligen inte om du är en upphovsman. Likaså kan det vara en poäng att inte helgonförklara den som lever på andras upphov utan att redovisar detta. 

 

Inom universitets- och förlagsvärlden är det legio. 

 

 

 

 

Om det är upphovsmannen som tagit fram ovanstående exempel - vad har då nästa steg blivit? Hur vanligt tror du att det är att andra artister "lånar" någon eller några textrader. Jag har ingen aning. När det gäller tonsatt musik har man ju rätt att "låna" några takter utan att det räknas som stöld. Finns det någon motsvarande regel för skriven text?

Om Håkan Hellström redovisat varifrån han hämtat delar av sina texter ifrån kanske någon annan vet. Bob Dylan traskade väl omkring i en gråzon när han skrev sitt Nobeltal. Vad blev det för påföljd? 

Jag vill inte nonchalera att någon stjäl och blir framgångsrik därav. Nu tror jag väl inte att Håkan Hellströms framgång beror på stöld/lån enligt ovanstående exempel. Inte heller att han blivit helgonförklarad. Inte av mig i alla fall - vare sig med eller utan stulna textrader i några av sina låtar.

Link to post
Share on other sites

Mitt senaste skivinköp är faktiskt några SACD! Har ni hört på maken? :)

Dels Norah Jones - Come Away With Me som jag ännu inte sprätta upp/rippat men även denna som angavs som SACD his CDON.com:

 

Tyvärr är det ingen SACD, men den låter ändå helt fantastiskt! På omslaget sägs det att den är mixad med AMSI, AMbient Surround Imaging? Har aldrig hört talas om detta, är den nån DG/Decca special? Utgivare är Eloquence vilket väl är ett samarbete mellan Deutsche Grammofon, Decca och Philips och troligen ingick väl denna i nån återutgivningsperiod. (Inspelad -67 men denna release släpptes -83 enligt Roons källor)

På gång är också Jazz At The Pawnshop Vol.2 med mera.

D3F3961C-C337-4F64-A493-9ED32759D95F.jpeg

Link to post
Share on other sites
46 minutes ago, Fosse said:

Stort sett tape i det siste:

 

Wynton Kelly - Complete Vee Jay Studio Recordings.

Tom Waits - Nighthawks at the Diner

Keith Jarret - Köln konserten 

Ry Cooper - Paradice and Lunch.

Evans Zetterlund  - Waltz for Debby

Keith Jarret - Köln konserten låter ju grymt även på vinyl. (Även om Keith tyckte pianot var undermåligt på denna konsert)  Så hur bra är tapen?

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Shamrock said:

Hur vanligt tror du att det är att andra artister "lånar" någon eller några textrader. Jag har ingen aning.

Jag vet inte men det är säkert inte så ovanligt. Bob Dylans tal blev ju rätt så nersablat. Madonna knyckte några takter från Abba i introt på någon hit, men om jag minns rätt så kom hon överens med Abba. Santana har beskrivit hur han fastnade för Brahms 3:e symfoni under en taxifärd i Mexico och bestämde sig för att göra en egen version med Brahms meloditema. Det tycker jag är mer renhårigt. Musiken är dessutom fri. Inom jazzen använder kända låtars harmonik och en av de vanligaste är låtar som bygger på "All the Things You Are".  Man "lånar" sas ackordföljden (contrafact på engelska). Charlie Parker var en mästare på det. Det märkliga här är att musikerna berättar att det är en "egen komposition som bygger på t ex How High the Moon som t ex Charlie Parkers "Ornithology". Jag antar att öppenheten här bygger på att det är tillåtet och det ger ingen negativ publicitet.

 

Att knycka lite här och var är ju inget ovanligt idag. Världen är full av plagiat, inte bara på detta området. Det väcker dock ingen beundran hos mig.

 

Link to post
Share on other sites

Jag vill också betona att jag på intet sätt vill eller kan understödja stöld eller kopiering av upphovsmannaskyddat material oavsett om det är musik eller annat. Ett inte helt okänt möbelföretag var duktig på att sno andras ideér, det gjorde mig förbannad att de egentligen knäckte unga designers som av ekonomiska skäl inte kunde stå emot med risk att förlora i rättegång. Men i mitt fall vad gäller tidig musik och dess ursprung så kunde jag nog då åberopa okunnighet och ungdomlig oförstånd. Jag tror inte man som tonåring var så beläst i immaterialrät eller för den delen musikhistoria, fanns nog annat som då kändes viktigare misstänker jag. 

 

Calm

Edited by calm
Link to post
Share on other sites
20 hours ago, Apexorca said:

Keith Jarret - Köln konserten låter ju grymt även på vinyl. (Även om Keith tyckte pianot var undermåligt på denna konsert)  Så hur bra är tapen?

Har ikke spilt den mer enn én gang. Godt opptak, men ikke av de aller beste (Open Reel er det lite om noe som matcher). 

 

Zetterlund/Evans låter absolutt strålende!

Edited by Fosse
Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Shamrock said:

Om mitt inlägg tolkas som att jag beundrar stöld, plagiat mm så vill jag vara tydlig och säga - det gör jag inte. 

Nej då. Som sagt, musikbranschen är snårig. Du vet ju vilket strul Zappa har haft.

Bebop förklarade det bra.

Det är inga problem om ett band låter som Beatles, Dylan eller Radiohead eller om man använder textrader rakt av från Police eller Ozzy. 

Om Madonna snor från ABBA så är det helt ok om man direkt hör att hon har gjort det. Det är en slags hedersbetygelse till ABBA.

Det är när man mörkar som man bedrar upphovsmannen, sina fans och lyssnare, samtidigt som man upphöjer sig själv mer än man är värd.

 

Link to post
Share on other sites
On 2018-01-17 at 21:03, calle_jr said:

Du kanske hinner före.

:) Jodå, jag hann! 

Nu blir ju detta en lite märklig jämförelse och jag begränsar mig till ljudet (som i och för sig färgar min musikaliska upplevelse också).

Oavsett vad man gjort vid mixerbordet i studion i Berlin så är resultatet mycket trevligt. Man kunde ju helt klart spela in saker redan -67! 

Mitt jämförelseobjekt blir då samma verk med samma orkester, London Symphonic Orchestra, men under ledning av Valery Gergiev och bandad 2011. Mina filer i det fallet kommer från B&W Society of Sound och är i 24bit/48khz upplösning.

Det här är också en trevlig inspelning med god dynamik (båda verken klockar in på strax över 20 i dynamiskt omfång på R128-skalan)

 

Men utan tvivel föredrar jag framförandet med Solti från -67, det låter fylligt och mycket kraftfullt, trots en tendens att överstyra i de intensiva partierna. Men man ”hör” scenen och orkestern på ett fängslande sätt. Den nyare inspelningen ligger lite lägre i absolut ljudnivå men även med detta korrigerat upplever jag inte samma drama och skala.

 

Med det sagt vågar jag i alla fall köpa på mig flera verk som bearbetats med AMSI, AMbient Surround Information!

Det hade kanske varit kul att lyssna av den genom en hemmabioanläggning med stöd för Dolby Surround som då ska kunna plocka ut bakkanalsinformation. Med det sagt ser jag inget större behov av att simulera en lyssningsplats mitt i orkestern... :)

 

490F0BF7-4149-4CD4-980A-DB64859F8910.png

Edited by AlfaGTV
Lade till bild på Gergievs framförande 2011
Link to post
Share on other sites

Ropade hem denna inatt, från Discogs:

blue.jpg

 

Lite info:

Label:              EMI Music Canada ‎– E2 72438 56508 2 6

Format:            4 × CD, Compilation 

Country:          Canada

Released:        1997

Genre:             Jazz

 

Tydligen lite svår att få tag i, det här verkar vara det enda ex som fanns just nu. Hittades hos en samlare i USA.

Ett bra substitut, medan jag sakta men säkert bygger upp mitt motsvarande vinyl-bibliotek av Blue Notes.

Link to post
Share on other sites

Bra inspelning och riktigt bra album.

Alban Bergs sista verk på 1a sidan. En violinkonsert som är riktigt bra!

Igor Stravinskys violinkonsert på sida 2, som så mycket annat av Stravinsky  blev det också balett av detta senare.

Gnider på felan gör Itzhak Perlman alldeles förträffligt som vanligt.

Klart värt att ha detta album om man ens bara är lite förtjust i violinkonserter.

Skärmavbild 2018-01-23 kl. 19.35.56.jpg

Edited by Apexorca
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...