Jump to content

Ditt senaste skivinköp...., del 2.


eliot

Recommended Posts

Lite nya inköp från gårdagen. Skivhallen Majorna hade fått in en stor samling med focus på rock.

70 talsmusik och original USA press rätt igenom :mm::mm: Då minsann...

Zappa_zpsh52lqrgt.jpg

Zappa/beeheart/Mothers - Bongo fury. Warner US-75. DS2234

Frank Zappa - Zoot Allures. Warner US-76. BS2970

Frank Zappa - Chunga's revenge. Warner US-70. MS2030

Sedan kunde jag inte motstå 2 plattor med Esther Phillips

Esther_zps54zujc96.jpg

Esther Phillips - Alone again, naturally. Kudu US-72. KU09

Esther Phillips - Black-Eyed Blues. Kudu US-73. KU14

Alla plattor i mint condition också - extra bonus :D

Link to comment
Share on other sites

The Jimi Hendrix Experience - Live at Berkeley
2 × Vinyl, 200g Reissue Quality Record Pressings, Legacy 88691992601
Hendrix_zpsrjakupkl.jpg


Respighi - Ancient Dances and Airs for Lute Suites 1,2,3
Antal Dorati and Philharmonia Hungarica

Vinyl,180g Reissue Speakers Corner, Mercury Living Presence SR90199
Respighi_zpsxw1fugus.jpg


Tingvall Trio - Beat
Vinyl, Skip Records SKL 9137-1
Tingvall_zpsdqrfdeb6.jpg


RUSH - Moving Pictures
Vinyl, 200g Reissue Quality Record Pressings, Mercury B0022380-01-A
Var dags att köpa ett nytt fräscht exemplar :mm:
rush_moving_pictures_a__49939_1437685835
Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

Skivmässa i Växjö idag och några stycken blev det:

DSC_0162_zpsvp9g0ix7.jpg

Grappellin längst till höger (Live) är från 79 och inte den fantastiska plattan med namnet Live 1992 där Niels-Henning Ørsted Pedersen är med.

Även på denna är det dock helt omöjligt att sitta still.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Arrrgh, jag har försökt få fatt på Into the Electric Castle på vinyl, men det verkar stört omöjligt. Var hittade du din?

Kontakter vettu´... :closedeyes:

Nej jag ska inte försöka skryta om sådant. Det var faktiskt en god vän som hörde av sig och undrade om jag var intresserad av en sambeställning då det begav sig. Minns nu inte exakt när jag köpte på mig dessa men samtliga album på bilden införskaffades samtidigt. Rent musikaliskt så är det en genre jag går igång på så jag är glad att jag hängde på låset :Praying:

Jag ska väl kanske också erkänna att jag inte heller har kommit mig för att sprätta någon av dem, har cd-varianterna som istället får jobba mellan varven

.... :)

Link to comment
Share on other sites

Kontakter vettu´... :closedeyes:

Nej jag ska inte försöka skryta om sådant. Det var faktiskt en god vän som hörde av sig och undrade om jag var intresserad av en sambeställning då det begav sig. Minns nu inte exakt när jag köpte på mig dessa men samtliga album på bilden införskaffades samtidigt. Rent musikaliskt så är det en genre jag går igång på så jag är glad att jag hängde på låset :Praying:

Jag ska väl kanske också erkänna att jag inte heller har kommit mig för att sprätta någon av dem, har cd-varianterna som istället får jobba mellan varven

.... :)

Skönt att höra att fler går igång på genren - jag funderar ibland på om det är något fel på mig sm gillar detta (omdömena om Arjen Lucassens olika projekt varierar ju från klåpare/pekoral till geni/mästerverk :D )

Just denna platta verkar vara av någon anledning vara svår på vinyl men CD:n duger ju helt klart att lyssna på :mm:

Link to comment
Share on other sites

Japp, har lyssnat på det också och gillar det helt klart! Gillar även (delar av) Ambeon, Gentle Storm, Stream of Passion och nu senast metall med kvinnliga sångerskor typ Delain. Jag håller nog på och spåra ur totalt :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog på och spåra ur totalt :icon_smile_cool:

Tja... lirar du mestadels vinylskivor, likt mig, så är jag nog beredd att hålla med dig :64:

Ibland behöver man en rik kontrast gentemot jazzen och annan gammal "skåp-musik" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick just hem ca 175 plattor jag köpt på annons, det mesta klassiskt men även en del jazz/ fusion som Al Di Meola/ Return To Forever. Lite hederlig Rock också. Av det klassiska är det mycket gitarr. Ska bli väldigt spännande då det är för mig outforskat.
Vid första anblicken ser det väldigt trevligt ut. Välskött samling!

Nu väntar jag bara på vinylspelaren... :63:

DSC_0178_zps1y7qc5bg.jpg

DSC_0175_zps2fivc5rd.jpg

DSC_0173_zpsdbafatxe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skivinköp på skivmässan i Utrecht:

records.gif

Nya inköp:

records-2016-06-06.gif

  • The Knowbody Else - The Knowbody Else (Hip Records - HIS 7003) LP, Album 1969
  • Jan Garbarek, Keith Jarrett, Palle Danielsson, Jon Christensen - Belonging (ECM Records - ECM 1050 ST) LP, Album 1974
  • Walter Egan - Fundamental Roll (Columbia - PC 34679) LP, Album 1977
  • Erik Satie, Aldo Ciccolini - Piano Music Of Erik Satie Vol. 6 (Angel Records - S-36811) LP 1971
  • Tony Joe White - Black And White (Monument - SLP 18114) LP, Album 1969
  • Nina Simone - I Put A Spell On You (Philips - PHM 200-172) LP, Album, Mono 1965
  • Camilla Wicks, Sixten Ehrling, SRO - Sibelius: The Swan Of Tuonela; The Return Of Lemminkainen; Concerto in D minor (Capitol Records - P8327) LP, Mono 1955
  • Stefan Kukurugya - Sun Thoughts (Inner Light Records - IL-1104) LP, Album 1986
  • The New Don Ellis Band Featuring: Patti Allen - The New Don Ellis Band Goes Underground (Columbia - CS 9889) LP, Album 1969
  • Carmen - Fandangos In Space (ABC/Dunhill Records - DSDP 50192) LP, Album 1974
  • Billy Joel - Uptown Girl (CBS - TA3775) 12", EP 1983
  • Michael Jackson - Billie Jean (Epic - EPC A13 3084) 12", Single 1983
  • Randy Crawford - Tender Falls The Rain (Warner Bros. Records - LV 42) 12" 1980
  • Donna Summer - On The Radio (Casablanca, Pye Records - NBL 2236) 12", Single 1979
  • Stevie Wonder - Master Blaster (Jammin') (Motown - 12TMG 1204) 12", Single 1980
  • Eddy Grant - I Don't Wanna Dance (ICE - ICET 56) 12" 1982
  • George Michael - Careless Whisper (Epic - TA 4603) 12" 1984
  • Bob Seger & The Silver Bullet Band - Against The Wind (Mobile Fidelity Sound Lab - MFSL 1-127) LP, Album, Ltd, RE, RM 1983
  • Dr. John - Tango Palace (Horizon Records & Tapes - SP 740) LP, Album 1979
  • Various - Recorded Live At Newport In New York (Buddah Records - BDS-5616) LP, Album 1974
  • The Louis Hayes Group - Variety Is The Spice (Gryphon Productions, Inc. - G-787) LP, Album 1979
  • Kebekelektrik - Kebekelektrik (Epic - EPC 83005) LP, Album 1978
  • The Pair - "In"-Citement: The Pair Recorded Very Live (Liberty - LRP-3461) LP, Album, Mono, Cre 1966
  • Daughters Of Albion - Daughters Of Albion (Fontana - SRF 67586) LP, Album 1968

En del dubletter. Det blir så...

Link to comment
Share on other sites

Tycks vara en säljare ur min generation. Samma album i min hylla.

Stämmer bra.

Han hade även en del jazz från början men de var redan sålda. Men det ser väldigt spännande ut trots det.

Jazz är svårt att få tag på begagnat verkar det som. Åtminstone i form av samling.

Eftersom jag väntar på vinylspelare och börjar på noll vad gäller plattor så letar jag febrilt efter just det.

Link to comment
Share on other sites

Skivinköp på skivmässan i Utrecht:

records.gif

Nya inköp:

records-2016-06-06.gif

  • The Knowbody Else - The Knowbody Else (Hip Records - HIS 7003) LP, Album 1969
  • Jan Garbarek, Keith Jarrett, Palle Danielsson, Jon Christensen - Belonging (ECM Records - ECM 1050 ST) LP, Album 1974
  • Walter Egan - Fundamental Roll (Columbia - PC 34679) LP, Album 1977
  • Erik Satie, Aldo Ciccolini - Piano Music Of Erik Satie Vol. 6 (Angel Records - S-36811) LP 1971
  • Tony Joe White - Black And White (Monument - SLP 18114) LP, Album 1969
  • Nina Simone - I Put A Spell On You (Philips - PHM 200-172) LP, Album, Mono 1965
  • Camilla Wicks, Sixten Ehrling, SRO - Sibelius: The Swan Of Tuonela; The Return Of Lemminkainen; Concerto in D minor (Capitol Records - P8327) LP, Mono 1955
  • Stefan Kukurugya - Sun Thoughts (Inner Light Records - IL-1104) LP, Album 1986
  • The New Don Ellis Band Featuring: Patti Allen - The New Don Ellis Band Goes Underground (Columbia - CS 9889) LP, Album 1969
  • Carmen - Fandangos In Space (ABC/Dunhill Records - DSDP 50192) LP, Album 1974
  • Billy Joel - Uptown Girl (CBS - TA3775) 12", EP 1983
  • Michael Jackson - Billie Jean (Epic - EPC A13 3084) 12", Single 1983
  • Randy Crawford - Tender Falls The Rain (Warner Bros. Records - LV 42) 12" 1980
  • Donna Summer - On The Radio (Casablanca, Pye Records - NBL 2236) 12", Single 1979
  • Stevie Wonder - Master Blaster (Jammin') (Motown - 12TMG 1204) 12", Single 1980
  • Eddy Grant - I Don't Wanna Dance (ICE - ICET 56) 12" 1982
  • George Michael - Careless Whisper (Epic - TA 4603) 12" 1984
  • Bob Seger & The Silver Bullet Band - Against The Wind (Mobile Fidelity Sound Lab - MFSL 1-127) LP, Album, Ltd, RE, RM 1983
  • Dr. John - Tango Palace (Horizon Records & Tapes - SP 740) LP, Album 1979
  • Various - Recorded Live At Newport In New York (Buddah Records - BDS-5616) LP, Album 1974
  • The Louis Hayes Group - Variety Is The Spice (Gryphon Productions, Inc. - G-787) LP, Album 1979
  • Kebekelektrik - Kebekelektrik (Epic - EPC 83005) LP, Album 1978
  • The Pair - "In"-Citement: The Pair Recorded Very Live (Liberty - LRP-3461) LP, Album, Mono, Cre 1966
  • Daughters Of Albion - Daughters Of Albion (Fontana - SRF 67586) LP, Album 1968

En del dubletter. Det blir så...

Tony Joe Whites version av Whitchita Lineman på Black And White albumet är ju så sjukt bra :thumbsup:

Kolla även in Eddy Grants låt Time Warp, så före sin tid så det är inte klokt, var en stor låt för DJ:s "in the know" på sjuttiotalet. Också släppt på ICE.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra tips där med Guilt Machine :)

En liten doft av även Anathema....

Jag förbeställde senaste Guilt Machine. Fick den på Clear vinyl och signerad. #76 av 200... :)

Apropå Ayreon så har jag de flesta av dom på bilderna, och 2 av dom var tyvärr fulla av pressningsproblem. Felcentrerade, någon slags gropar i vinylen så det svajade till rejält i basen regelbundet. Riktigt besviken. Dom som var bra var närmast perfekta dock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom över ett antal fina återutgåvor inom musikgenren progg/psych rock... :)

Fantasy - Beyond The Beyond / AALP 106 (orig rel. 1974)

FantasyDSC_0392_5382_002049_zpswcittapm.

Ozric Tentacles - Strangeitude / SMALP956 (orig. rel 1991)

Ozric%20TentaclesDSC_0381_5374_002047_zp

Ozric Tentacles - The Hidden Step / PLP 2002-2 (orig. rel 1999).

Ozric%20TentaclesDSC_0383_5376_002048_zp

Master's Apprentices - A Toast To Panama Red / LPR LP 0817-1 (orig. rel 1971)

Masters%20ApprentDSC_0393_5383_002050_zp

Hur och var man ska försöka klassa in Ozric Tentacles i något sorts musikalisk "fack" får nog gemene man själv avgöra...

https://www.youtube.com/watch?v=wqxtBRbOTM8&list=PLD86B8290F41E7AD2

Spacerock ... ?

Sett till hela deras diskografi så blir det med all säkerhet en hel radda av olika musikstilar i en salig blandning :icon_smile_cool:

Trevlig söndag på er.

///Pan

Link to comment
Share on other sites

Hur och var man ska försöka klassa in Ozric Tentacles i något sorts musikalisk "fack" får nog gemene man själv avgöra...

Spacerock ... ?

Sett till hela deras diskografi så blir det med all säkerhet en hel radda av olika musikstilar i en salig blandning :icon_smile_cool:

Ja, space.

Masters A är lite skitigare, Gillar just "A Toast...". Svårt både i uk och au original.

Link to comment
Share on other sites

Ja, space.

Masters A är lite skitigare, Gillar just "A Toast...". Svårt både i uk och au original.

Inte heller är det helt sällan som klara tongångar av Santana dyker upp i deras produktioner.

Helt klart är de mästare på att blanda och ge i sina musikaliska utsvävningar :41:

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett par plattor till som kom för någon vecka sen...

Armaggedon - Armaggedon / MV009, släppt i original 1970 tror jag ?

ArmaggedonDSC_0389_5380_002051_zpsliqn1b

Och så en lite udda "fågel" i form av...

MacArthur - MacArthur / OSR044

Mac%20ArthurDSC_0390_5381_002052_zpsj0m0

Släpptes i original 1979 som en väldigt liten privatfinansierad upplaga om 200 exemplar.

Bandet fick väl inga större framgångar då det aktuella släppet gjordes men det kanske den här återutgåvan kan ändra på :) Släppt av Out-Sider Music.

Link to comment
Share on other sites

Helt galet Blue Note fynd....

Art Blakeys bästa i mitt tycke, original, first press, deep groove NM, knappt ett hairline.

Lite skrivet på cover, men inte mycket.

0b2ff301-39c0-487b-9f8a-532af13a887e_zps

För knappt inga pengar alls...

Kommer aldrig någonsin ramla över något liknande igen.

Var bara tvungen att visa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...